Kipinä katosi Mopar 318

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Stance, 26.2.2006.

  1. Stance

    Stance Gearhead

    Kumma homma, Valtteri (318, 4kurkkuinen Carter) kadotti kipinän kokonaan. En tiedä oliko eilisellä auton pesureissulla tämän kanssa mitään tekemistä, mutta joka tapauksessa käytin eilen päivällä pirssin pikapesussa ja sen jälkeen ajelin kotia. Loppumatkasta syttyi öljynpainevalo ja ajoin auton parkkiin, tsekkasin öljyn määrän ja olihan tuo päässyt hiukan alas joten päätin käydä huoltikselta öljyä. Huoltiksen pihaan ajettaessa auto sammui kummallisesti kevyesti jarrutettaessa. Lisäsin öljyt ja auto käynnistyi taas ihan normaalisti ja ajelin takaisin kotiin, tuntui käyvän ihan ok. Taas parkkipaikalla jarruttessa pätsk ja auto sammui. Käynnisyi kuitenkin taas saman tien ja pistin auton parkkiin ja annoin käydä paikallaan. Kävi ihan nätisti kun annoin hiukan kaasua mutta tyhjäkäynnillä sammui välillä itsestään kuin seinään. Loppujen lopuksi ei sitten käynnistynyt lainkaan. Otin illaksi akun sisään ja pistin sen latinkiin, tuli lyhyellä reissulla käynnisteltyä aika tiuhaan joten periaatteessa olisi voinut syödä akun vajaaksi, eikä antaisi kunnon kipinää. Tänään aamulla kokeilemaan ja eihän tuo edes yritä. Startti pyörittää normaalisti, bensaa tuntuisi tulevan kun haisee. Aloin katselemaan sytkäpuolta, avasin jakajan kannen, kuivasin pyörijän ja kannen sisäpinnan. Kävin piuhat läpi, otin tulpat irti ja kuivailin ne samalla. Kokeilin lopulta starttisuihkeella kaasariin mutta eipä näytä kiinnostavan käynnistyminen. Kaikki viittaisi että kipinää ei tule/on liian heikko. Nappasin puolan irti, pitää käydä hakemassa uusi huomenna, josko se olisi ottanut itseensä. Tuossa on ulkoinen vastus, kannattako sitä alkaa vaihtamaan? Seuraavaksi pitänee vaihtaa tulpat ja jakajan kansi jos ei uudella puolalla tokene.
     
  2. Stance

    Stance Gearhead

    Tänään uudella puolalla testasin, ei muutosta edelliseen.
    - jakajalta ei tule tulpalle kipinää, testattu
    - puolan johdolta ei tule kipinää, testattu
    - sähköt toimivat muuten: valot, lämppärin puhallin
    - bensaa tulee
    - starttimoottori pyörittää normaalisti

    Eli vika on akun ja puolan välimaastossa. Ulkoisella vastuksellahan (ballast resistor) ei pitäisi olla tekemistä käynnistyksen kanssa, käsittääkseni se on mukana vasta kun auto käy.

    Vinkkejä?
     
  3. MJF

    MJF Double Gearhead

    Virtalukoltahan se sähkö sinne etuvastukselle tulee, joko olet tarkistanut?
     
  4. JavelinAMX-71

    JavelinAMX-71 1st gear

    Sytkäboxi kuoli huonon maaton takia?
     
  5. mopar70

    mopar70 1st gear

    lucasko pimeyden valtias

    mikähän liene jakaja kärki vai kärjetön.vaihto ehtoja voisi olla ohjain boxin maa tai puolalle tuleva virta katkos.os kärkijakaja mikä on konkan ja katkojankärkien kunto
     
  6. Stance

    Stance Gearhead

    Re: lucasko pimeyden valtias

    Kyseessä on electronic ignition vm. -74. Alan epäillä sytytysmodulia, täytyy katsoa illalla modulin maa.

    Kiitokset näistä.
     
  7. JavelinAMX-71

    JavelinAMX-71 1st gear

    Siis se boxi on voinut kärähtää sököx sen huonon maaton takia, pari tämmöistä tapausta on vastaan tullut.
     
  8. Stance

    Stance Gearhead

    Jeps, tilasinkin tänään jo uuden tilalle.
     
  9. Stance

    Stance Gearhead

    Diagnoosi oli oikea, uudella boksilla laakista käyntiin ja käy nätimmin kuin ennen. Moduli maadoittuu siis runkonsa välityksellä koriin, hinkkasin kiinnityskohdat hiomapaperilla nyt puhtaaksi.
     

Kerro tästä muillekin!