Kitkat vai nastat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Cowboy, 21.9.2006.

?

Kitkat vai nastat?

  1. Kitkat

    48 ääntä
    49,5%
  2. Nastat

    49 ääntä
    50,5%
  1. Cowboy

    Cowboy 1st gear

    Minkälaisia talvirenkaita foorumilaiset käyttävät?
    Itse olen mieltynyt kitkarenkaisiin. Mukavat syksyllä ja keväällä "välikelin" aikaan ja pito riittää hienosti myös talvella. Vesijääkelit on sitten oma lukunsa, mutta niitä on kuitenkin melko harvoin. Ja jää on liukasta nastarenkaillakin.
     
  2. surma erkki

    surma erkki 3rd gear

    Ite kannatan nastakummeja...

    Vanha työkaverikin vaihto aikanaan Isuzun pakuun kitkat alle ja kerran vesijääkelillä just, sivutuuli työns viereiselle kaistalle liikennevaloissa pysähyksissä ollessaa, vaihtu nastat alle seuraavana päivänä :lol:
     
  3. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Hyvät uudehkot kitkat ovat mun valinta.

    Valinta riippuu myös siitä millainen auto on kyseessä.

    Joku takavetoinen pakettiauto vaatisi kyllä mielestäni nastarenkaat.
     
  4. Jasca

    Jasca 1st gear

    Kitkoilla ajelen … jo varmaan kuudetta tai seitsemättä talvea, enkä nastoihin takaisin vaihda. Ainakin täällä etelässä ne kelit milloin OIKEASTI tarvitsee nastarengasta on laskettavissa yhden … maksimissaan kahden käden sormin per talvi. Silloin vain sitten ottaa hieman varovaisemmin. Ja noi kitkakumit on kehittyny muutaman viime vuoden aikana selkeesti, siis nimenomaan pohjosiin olosuhteisiin tarkotetut. "Eurooppa-malleilla" ei sit tee mitään.

    - Jasca -
     
  5. HRTP

    HRTP Gearhead

    itelläkin on myönteisiä kokemuksia viime talvelta kitkarenkaista. Piti pirun hyvin niin lumella kuin jäälläkin, tosin ne kitkagummit oli Ruotsista tuodun auton mukana(sellainen Nokian malli mitä ei vielä silloin ollut Suomessa myynnissä) ja tuntui pysyvän vanha W124 mersu tiellä... mutta pakuihin ja isompiin autoihin mun valinta kuitenkin on ehdottomasti nastarenkaat :rotfl:
     
  6. Putte

    Putte 1st gear

    Nastarenkaita käytetty omassa autossa viimeksi talvella 85-86.
     
  7. Mothertrucker

    Mothertrucker 3rd gear

    paljon varmasti riippuu autosta. Itse ajelen pikapilla nastat alla ja 150kg hiekkaa lavalla.
     
  8. gmc63

    gmc63 1st gear

    Ite ajelin muutaman talven american M+S renkailla 89 camarolla ja kyl niilläki pääs duuniin ku vähän katsoi miten ajoi ja tolla nykyisellä 4gen camarolla toimi myös hyvin 8) mut nyt sain puolilmaiseks pari talvee sit uudet nastarenkaat niin käytetään sit niitä seuraavaks taas kitkat :p
     
  9. AstroUser

    AstroUser Gearhead

    Ehdottomasti nastoilla täällä... ja mielellään vielä hyvillä semmosilla.
     
  10. jussi

    jussi 1st gear

    Kyllähän ne kitkat on pelimiehen valinta! Toimii myös pickupin alla, viiden talven kokemuksella.
    Nastat on melko varmasti paremmat märällä jäällä. Muuten ei mielestäni ole puolusteltua ainakaan etelä-suomessa turvautua nastoihin.
     
  11. napa

    napa 3rd gear

    karkea kuvioiset nastarenkaat, vaikka sais lain puolesta ajella vaikka kesärenkailla ympäri vuoden (kuorma-auto ducato) talvet kun joutuu koluamaan välillä auraamattomia mettäteitä, niin pitää panostaa etenemiskykyyn, eikä rengasäänien minimoimiseen :wink:
     
    1300TI tykkää tästä.
  12. Jasse

    Jasse 1st gear

    Riippunee missä keleissä pitää ajella ja millä autolla.
     
  13. MikaelT

    MikaelT Gearhead

    Ei ollu mainintaa mihin autoo renkaita ajateltu.
    Itellä on G-30 vani jossa kuivapainoa on hiukka nenemmän kun tavallisessa pakussa johtuen matkailuvarustuksesta.

    M+S renkailla olen kolme talvea (ja neljä kesää ajellut), noin 85 000km. En raaskinut ostaa kahta sarjaa 16 tuumasia renkaita niin päädyin aikoinaan BF:n Long Traileihin. Pari ekaa talvea toimi todella hyvin. Viime talvena alkoi olla pito ongelmia, liikkeelle lähdettäessä, pysähtyy kyllä hyvin! Pohjanmaalla niillä varmaan tänkin talven pärjäis (missä ennen asuin) mutta täällä savossa kun on noita perhanan mäkejä keskellä kaupunkeja nii saattaa jossain Savonlinnassa jäädä jumiin valoihin.

    Tosiaan noi vesijää kelit on asia erikseen, sillon ei kyllä muillakaan taida pitoa olla...

    Edit: Huomasin just että noita BF:n renkaita millä oon ajellu kesät talvet kaupataan rengas onlinessa kesärenkaina :eek:
     
  14. KJii

    KJii Gearhead

    Nastat tietenki. Nastattomat kesällä.
     
  15. RB-440

    RB-440 1st gear

    Painavaan autoon M+S ympärivuoden on herrasmiehen valinta, ei tarvi koko ajan liata käsiään renkaanvaihdossa. Oikeella kuviolla toikin rengasmalli pitää sen mitä pitää ja tärkein turvallisuusominaisuushan pitää kiinni ohjauspyörästä joka tapauksessa. Riippuhan toi tietysti autostakin. Esim. Intin farkkuladoja ei paljon huvittanut ilman nastoja kepitellä, tuntui meno vähän huteralta ilman piikkipyöriä.
     
  16. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    nastaa

    Kyllä itse käytän molemmissa käyttöpirsseissä kunnollista nastarengasta. Päivittäinen työmatka 45 km / suunta, nastat perustelen sillä että LÄHES aina asvalttia. Mutta kun se paska kelikin sattuu ja silloinhan nasta on poikaa.
     
  17. VRC

    VRC 1st gear

    Nastapyörät ehdottomasti, ja vielä parhaasta päästä mitä kaupasta saa. Tasoitusta en tässä asiassa anna pätkääkään.

    Työmatka-ajoa kertyy päivittäin 140 km ja liikkeelle on lähdettävä joka kelillä. Meteliä tietty nastoista tulee, mutta voi kuuleminen lakata kokonaan kitkoilla jossain jäisessä kaarteessa jossa pitää suorittaa äkkimanööverejä esim hirven hypätessä tielle. Olen minä kitkoillakin ajanut jos autossa on semmoiset sattuneet alla olemaan, eikä siinä mitään, hienosti menee jos kaikki sujuu normaalisti.

    On tässä toki semmoinenkin pointti kuin laiskuus, asun jyrkän mäen alla ja siihen mäkeen kertyy etenkin kevätalvisin jääpolannetta. Kyseinen mäki onkin varsinainen testi etenemiskyvylle. Vähiten on ollut hiekoitushommia kun on pitänyt kunnon piikkipyörät alla.
     
  18. rokkaaja

    rokkaaja 1st gear

    Neliveto(kin?)kun on ni M+S kesät talvet mulla on kans noi BF LongTrailit...jos ens syksyn ostais uuvvet...pitoo on kyl kivasti vaik ei oo natsoja
     
  19. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    BF Goodrichin Winter Slalomit ostin nastoitettuna nyt tuohon nipsaniin alle, saas nähä kuin äijän käy, kovasti kehuttuja kai ne rattaat on :-?

    [​IMG]
     
  20. Qjet

    Qjet 1st gear

    Viime viikolla luin lehdestä tai kuulin radiosta : Etelä-Suomessa ja rannikkoalueella käytetään suhteessa eniten kitkarenkaita koko maahan verrattuna. Jutun mukaan tämän olisi just päin vastoin,kun pitäisi : Ko. alueilla on taas enemmän jäätäviä keliolosuhteita, jossa nastarenkaat puoltaisivat paikkaansa. " Lumisilla alueilla " luotetaan taas nastoihin.
     
    Ana67 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!