Kitkat vai nastat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Cowboy, 21.9.2006.

?

Kitkat vai nastat?

  1. Kitkat

    48 ääntä
    49,5%
  2. Nastat

    49 ääntä
    50,5%
  1. BaTTman

    BaTTman 1st gear

    Voi tätä elämän loputonta arvuuttelua; ottaa vai ei, nastat vai kitkat.
    Nyt olisi taas ajankohtaista kävellä kauppaan, ja tehdä valinta.
    Nyt kun alla on suhteellisen painava (lue painavin tähänastisista autoista),
    niin ajatelin kokeilla kitkoja. Ennen ajellut nastoilla, mutta huomannut
    tuon EU:n vaikutuksen talviin; ne kelit missä nastoja tarvisi, on laskettavissa
    yhden käden sormilla. Saapa nähdä millainen talvi nyt on tulossa, ja miten
    käy kitkojen kanssa...
     
  2. Putte

    Putte 1st gear

    Näinhän se pitäisi olla, että aina parhaat renkaat edessä. Oppeja tässäkin on useita ja tosi paljon harhaoppeja.
     
  3. Putte

    Putte 1st gear

    Taitaa ne kitkarenkaiden kovimmat vastustajat olla niitä, jotka eivät ole koskaan kitkoilla ajaneet ja pelkäävät muutosta. Useimmat kitkoja kokeilleet ovat ne kuitenkin vähintään yhtä hyviksi ellei paremmiksikin todenneet täällä etelässä, jossa todellisia nastakelejä on ehkä 1-2 vuodessa, jos sitäkään. Ja sitäpaitsi suolakylvetetyillä teillä vesikelin renkaat olisivat ne parhaat.
     
  4. HRTP

    HRTP Gearhead

    itse kyllä suosin nastarenkaita varsinkin kun ei koskaan tiedä minkälainen tie on työmaalle tultaessa... mitä isompi ja painavempi auto niin sitä enemmän kallistun nastojen kannalle
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Se virallinen oppi taitaa olla, että paremmat taakse. Mutta etuvetoisessa ne onkin sitten aina ne paremmat siellä takana ja pian on edessä slicksit, ainakin minulla.
    Takavetoisessa taas leveämmät taakse :odroll:
     
  6. audiq

    audiq Gearhead

    Mulla oli oikeat kitkarenkaat (ei siis mitkään jenkki M+S:ät) kerran ja ne vaihtui heti nastarenkaisiin.
    Kunnon auto ja kunnon nastarenkaat, niin ei kyllä nastaäänet kuulu matkustamoon yhtään.
    Kitkat varmaan muuten ok, mutta täällä etelässä kun on sitä jäätäkin, niin sellaisessa kelissä kitkat ovat kyllä hengenvaarallisia.
     
  7. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Puhumattakaan siitä, että kaikki ei asu etelässä. Kunnon kitkanastarengas pesee pelkän kitkan kaikilla talvisilla pinnoilla ja niitä riittää täällä pohjoisessa. Kitka on parempi ainoastaan sulalla tiellä ja niitä ei talvella näillä korkeuksilla ole. Siksi on aika luonnollinen valinta ottaa se parempi nastallinen vaihtoehto.
     
  8. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Täyskokoinen takavetojenkki.. Joo hanki ensin kitkat, ruttaa /hinauta autoa enemmän kuin sen mitättömän nastoituksen ero, ja hanki sen jälkeen nastat :poff: Siperia = talvi opettaa.

    Itse viimeisen opetuksen sain, kun pääsin kitkoilla ja lukkoperällä miltei mäen päälle. Auto hyytyi sutimaan siihen. Ajattelin, että ei mitään. Mutta, kun auto ei enää jarrulla pysynyt siinä saavutetussa positiossa ja valui 4 kitkarengasta lukossa kohti risteystä alhaalla , jossa kulkee bussilinja , ateistina lupasin pyhästi hankkia nastat. :poff: Kai tuo kaikkien pitää itse kokea, jotta tulee uskoon?
     
  9. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Viime talvena oli niin kivoja vesi/jää-kelejä, että lupasin taas itelleni, etten koskaan osta kitkoja. Vein kaveria lentokentälle sen autolla jossa oli uudet testivoittajakitkat alla. Jos nopeutta nosti yli 30 km tunnissa suoralla tiellä niin veti heti ojan puolelle. Risteyksistä lähtö oli pelkkää tuskaa ja kiemurtelua. Onneksi sen auton sai jättää pihaan ja lähteä omalla kipolla kauppareissulle sen jälkeen. NordFrost 5:et alla eikä mitään ongelmia pidon suhteen.
    :poff:
     
  10. original

    original 1st gear

    kerran jumissa kitkoilla ja sekin oli omaa hölmöyttä, linja-autot sudittanu jyrkän ja pitkän mäen pinnan jääks ja sit tuli märkä lumi ja sinne sit piti väkisin yrittää.
     
  11. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Nastoilla olisit päässytkin sinne :rotfl:
     
  12. piippis

    piippis 1st gear

    eiköhän pistetä ääni nastoille
     
  13. kime2

    kime2 Gearhead

    Nastarenkaat ja hyvät on mun valinta,tosin ihan noilla parhailla kitkoillakin pärjää mut ne halpis kitkarenkaat onkin sit oma lukunsa :mad:
     
  14. Antti P

    Antti P Gearhead

    Huolto-autossa (MB 611) nastarenkaat. Sillä ajetaan paljon jäisillä sivuteillä ja siinä käytössä parempi valinta kuin edellisellä torikauppiaalla olleet M+S renkaat. Käyttis volvossa kitkarenkaat, ajoa pikiteillä talvessa 20tkm jos ei enemmänkin. Harraste peleissä sekalaisia mut M+S yleensä. Mönkkäriin meinasin enduropiikit laittaa talveks.. :D
     
  15. TanksAreFull

    TanksAreFull 1st gear

    Ai niin unohtu sanoa, että kitkan on siinä mielessä täysin perseestä että lennättävät helvetisti kiviä takana tulevien päälle! Ja sen kyllä huomaa että ovat yleistyneet kun kiviä ropisee niin maan perkeleesti ja tuulilasiin tulee iskemiä enemmän kuin koskaan!
     
  16. audiq

    audiq Gearhead

    ^ Nastoja ne kitka-autoilijoiden mielestä on... :lol:
     
  17. Cartman2000

    Cartman2000 1st gear

    Ostin jokin aika sitten vuoden vanhan Neonin (A4). Siinä oli pari kuukautta vanhat kitkat alla, niillä lähdin liikenteeseen - ekan kerran elämässäni. Voi zsiisas miten oli hyvä ajaa! Renkaat pitivät kuin tauti, liikennevaloissakin jäivät nastarengas-bemarit raapimaan paikalleen, kun kitka-chrysy vaan meni kuin juna. Hiljaisuutta ja pitoa riitti. Olin saanut kitka-herätyksen! Kunnes - niin kunnes: Yhtenä aamuna rullailin hitaasti Kilon rampilta Kehä II:lle. Ramppi oli sopivasti kallellaan Kehälle päin. Niin vaan rupesi auto itsekseen valumaan kylki edellä alas päin. Onneksi tie oli silloin tyhjä, koska renkaat saivat otteen tiestä vasta, kun oltiin jo Kehällä. Siitä eteenpäin taas ajo oli kuin juhlaa.

    Kokeilin sitten kaikenlaisia hullutuksia ja päädyin kahteen syyhyn, miksi ensi viikolla on alle tulossa tuliterät Continentalit - nastoilla!

    1)
    Kitkarenkaalla jo luonteensa puolesta ei ole sivuttaispitoa. Liukasta jäätä, kalteva tienpinta tai jopa sivutuuli - ja sitten mennään. Ei vastaantulijan kaistalle ole kiva mennä, eikä varsinkaan kylki edellä.

    2)
    Kitkarengas ei varoita. Nastarenkaan ääni varoittaa, kun auto alkaa ottaa ensiaskeleitaan sivusuunnassa. Kokematonkin kuski (kuten minä) oppii hyvin nopeasti tunnistamaan kelin ja renkaiden pidon rajoitukset "rahinan äänestä".

    Te kokeneet kuskit voitte puhua todennäköisyyksistä, siitä miten "niin harvoin" tulee sitä jäätä vastaan. Minulle taas riittää, että sitä tulee yhdenkin kerran eteen väärään aikaan ja väärässä paikassa!

    cartman
     
  18. maashaven

    maashaven 1st gear

    Kitkat

    Kitkoilla pärjää etelä-suomen rannikkoseudulla aivan hyvin. Eihän täällä enää mitään talviakaan ole.
     
  19. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    10v. kitka-autoilleena pohjois suomessa voin todeta:

    Kitka tarvitsee nastaa. Eli nastarenkaan kuluttama tienpinta tekee kitkarenkaasta ylivoimaisen.

    Sanovat nastalobbaajat mitä tahansa, mutta ympäristöhaitat ovat suuremmat nastarenkailla.
    -pyörivän massan vaatima lisäenergia
    -pölypäästöt
    -tien kuluminen
    -melunäkökohdat, myös auton ulkopuolella

    Kysymys on kuskin tiedostamasta tilanteesta. On tutkittu, että 2-3päivää vuodessa nastarengas on parempi, mutta silloin ei pysy itsekään kengillä tiellä pystyssä...
     
  20. audiq

    audiq Gearhead

    -Kitkarengas pehmeämpänä kyllä vaatii aika paljon energiaa pyöriäkseen!

    -pölypäästöt johtuvat pääsääntöisesti hiekoituksesta, jota etenkin kitkarengas vaatii jäällä, esim. risteykset.

    Miten tuo on tutkittu? Ja vaihtaako kitkarengastelija nastat alle tuoksi 2-3 päiväksi vai vaarantaako vaan muiden hengen keliin sopimattomilla renkailla?
    Mitään ennakointi-juttuja ei sitten tarvitse kertoa. Jokainen varmaan ymmärtää, kuinka paljon voit liikenteessä oikeasti ennakoida ja kuinka paljon niitä yllättäviä tilanteista vaan tulee eteen, joissa pitää myös pysähtyä.
     

Kerro tästä muillekin!