Kitkat vai nastat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Cowboy, 21.9.2006.

?

Kitkat vai nastat?

  1. Kitkat

    48 ääntä
    49,5%
  2. Nastat

    49 ääntä
    50,5%
  1. rusty rocket

    rusty rocket Gearhead

    Nastallisilla kumeilla mennään 8)
     
  2. Cartman2000

    Cartman2000 1st gear

    Totta puhut. Kyllähän sen pirssin voi niinä kahtena päivänä jättää vaikka kotiin, kun "tutkija" niin sanoo. Mutta entäs bussien kiilloittamat risteykset? Jäätyneet kohdat esim. moottoriteiden siltojen alla tai alikulkurumpujen kohdalla? Tai muuten vaan varjopaikoissa? Musta jää iltasella, kun kylmä tuuli jäätää päivällä sulanutta tienpintaa? Tai, tai, tai... Vain "2-3 päivänä" talvessa?

    Se oma kylki edellä valumiseni moottoritielle tapahtui aivan siistinä ja aurinkoisena talvipäivänä, ei liikenneongelmia. Olipahan vain sen verran sopiva pakkaskeli, että ramppia ei enää suolattu pakkasen takia ja kitkarenkailijat (vitsi!) olivat sliiranneet hiekat penkoille. En tiedä mikä noista "2-3 päivästä" tuokin tiistai oli...

    cartman
     
  3. valiant 225

    valiant 225 1st gear

    kitkoilla mennää eihä täällä päi oo ees lunta :eek:
     
  4. lumlum

    lumlum Gearhead

    Harrasteautossa kitkat, etteivät kauden viimoset ja ensmäiset viikot kärsi keleistä.

    Käyttikseen tulossa kitkat. Pelkkää maantieajoa.
     
  5. Cartman2000

    Cartman2000 1st gear

    Valintasi on varmasti sinulle hyvä ja oikea, kun olet näin päätynyt. Mutta perustelusi on täydellisen pöllö. Kitkat + lumi on jees. Kitkat + jää (musta jää!!) on paha. Lumellahan ne kitkat ovat parhaimmillaan, huonoimmillaan lumettomilla kaduilla, joihin tulee yöksi ohut jää sileän päällysteen päälle.

    cartman
     
  6. original

    original 1st gear

    varmaa olis päässykki.. :x
     
  7. valpas

    valpas Gearhead

    Mites nyt, kun monessa paikassa on asfaltti hioutunut liukkaaksi?
    Mulla on miltei loppuun ajetuissa, 185 leveissä Nokialaisissa kaikki nastat katkenneet vetävistä etupyöristä. Silti Tampereella liikennevaloista pääsen ekana ollessani lähtemään niin, että kaikki toiset (lukuunottamatta nelivetosia) jäävät suttaamaan sadan metrin päähän (taakse). Onko kaikilla muilla kitkat?
     
  8. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Nastat on molemmissa käyttökamppeissa, sitä kun asutaan kehä IVn toisella puolella ja työt kehä IIn kupeessa. Kelillä kuin kelillä ON päästävä sorvin ääreen. Ei voi jättää bilikaa kotiin huonolla kelillä ja mennä joukkoliikenteellä kun sellaista EI ole.... Ne nää ituhippi "asiantuntijat" luulevat että elämä loppuu kehä III.
    Btw niitä kitkahemmoja oli taas eilen tuolla Porintien ojissa kas kun nastallekkin oli paikoin livakkaa ja silti pitää tulla edellä menevän takaloosterissa kiinni vailla pieneintäkään älyä:( ne eri kirjainsarjatEPS, ABS, SIPS, HIV ym kun eivät tuo kesäkeliä keskelle talvea.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jos olisi nykyauto paremmilla ajo-omituisuuksilla, niin kitkat riittäisivät. On mulla joskus ollutkin. Tyhjällä pickupilla mielummin vähät ajot nastoilla. Silti tekee välillä tiukkaa kun joku esim koukkaa eteen jonossa just kun pitäisi ottaa vauhti pois punaisiin valoihin.
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kitkat suosikki, kakkosautona etuvetoinen 2000 vuosimallin auto "painavahkolla" V6-moottorilla. Lähtee liikkeelle lumessa paremmin kuin 2015 Passat nastarenkailla mutta äkkipysähtymisessä voisi olla sitten eroja. Pitää vaan ennakoida paremmin.

    Tuo KehäIII raja ei mulle ainakaan merkkaa, enemmän se on autosta, käyttötavoista ja kuskista kiinni.
     
  11. urho3

    urho3 Gearhead

    Tästä tietysti nyt puhutaanko kitkarenkaana nastattomista renkaista ja kävitkö katsomassa että oli nastattomia vai millä tavoin totesit? Ja kyllä nastat meni myyntiin 1000km ajettuna ja uudet Conti 6 nastattomat alle. En vaan tykkää ajaa nastatenkailla puhtaalla asfaltilla.
     
  12. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Eka talvi kitkoilla, vielä tiellä pysyny vaikka eron nastoihin huomaa kyllä. Suurin osa ajosta menee hyvin, vähän tarkkuutta vaan vaatii, ja sulalla tietty mainio. Kyllä nykykitkoilla pärjää missä vaan kun osaa ajaa...
     
  13. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Jopa meillä asuva nainen on kymmenisen vuotta pärjäillyt kitkoilla, ei ne ihan surkeat voi olla.;) Itse olen suosinut nastoja, mutta luultavasti seuraavissa talvirenkaissani ei sellaisia ole.
     
  14. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    1994 vuodesta asti tullu M+S mentyä, nyt kiinalaiset nokia kopiot nastarenkaat ilman nastoja.
     
  15. downtown

    downtown 3rd gear

    Kyllä nastat on meillä vielä nastajuttu, jäätikkälumella ei tee mieli pelleillä liikenteessä, välillä on kokeiltu kuinka kitkat on kehittyneet mutta sama lopputulos= jäätyneellä pinnalla ei jatkoon
     
  16. J.J.

    J.J. Gearhead

  17. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Eiköhän tuolla saa taas painaa kitkarengaskuskeista ohitte jatkuvalla syötöllä että ehtii jotain töitäkin tehä. Mutta hieno homma, että joillain on sitä aikaa ajaa renkaiden ehdoilla. Saisivat mielummin olla kokonaan kotona näin talvisin, on taas ollu sellaset kelit että puol suomea tulee perä edellä vastaan ja ympyrät ja rampit saa neuloo sukkia odotellessa edellisen "selviytymistä" haastavasta tilanteesta, joka oikeilla renkailla ei edes olisi haaste.
     
  18. urho3

    urho3 Gearhead

    Se että Sulla on nastat alla ei tarkoita sitä et ne Ois pitävämmät kuin nastattomat.
     
  19. Markokou....

    Markokou.... 2nd gear

    Kitkat käyttiksessä ja kyl tulee kaikki perä eellä vastaan.Vituttaa oikeen kun ei saada vauhtia ja mutkissakin nysvätään.Tos lavurissa on nastat tietystä syystä ja jos olis nelikko niin kitkoilla sillon sekin olis.:D
     
  20. urho3

    urho3 Gearhead

    En tiedä mikä on mut 80pros kun joku valoista suhisuttaa nastoja,nastattomilla kiihtyy paremmin eikä edes jää sutimaan. Ja 2wd etuveto kyseessä.
     
    Substitute tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!