Klassikko Pontiac GTO´t Suomessa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja pontiacgto, 4.2.2005.

  1. pontiacgto

    pontiacgto 1st gear

    Moro,

    Olisko kenelläkään tietoja, montako klassikko Pontiac GTOta löytyy Suomesta, kilvissä tai ilman? Itse olen moista peliä (vm 64-67) jollakin aikavälillä hankkimassa ja kartoitan tilannetta pitääkö hakea ulkomailta vai saisiko semmoisen kotomaasta.

    Tiedoista etukäteen kiitellen,

    - Peksi
     
  2. FNB tuning

    FNB tuning 1st gear

    näytti satamassa seisovan sellanen joten kanta kasvaa yhdellä (joko meillä tai venäjällä) :argue:
     
  3. SG480

    SG480 1st gear

    Oulusta löytyy kaksi '65 suomi- Goattia.
     
  4. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Valkoinen 66 tri power suomi auto, ex Seuna järvenpään seudun sikapolkijat ym aikanaan 80 luvulla, mitähän kuuluu autolle nykyään? Kaksi ja vain kaksi tuhansien konttien maahantuojana GTOita mun kautta tänne Suomeen kulkeutunu. Keltainen 65 avo missä nykyään cheyvn 454 rräyhä motti ja Rätsän saman ikäinen org 2D HT, muuten ollu aika hiljaista..
    Entä V8 Magissa ollu Suomi eka GTO ex Simo Lampisen sininen 64?
    Ruotsissa näitä(kin) pilvin pimein, mutta toiv meiden GTOot ei sinne mene..
     
  5. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Aika vähän on -64-67 räbä-GTO:ta Suomessa. Olen kuullut punaisesta -64 avosta (jonka aitoudesta en sano mitään) ja sitten rebelin mainitsemasta -65 keltaisesta mutta liekö muita?? Missähän vaikuttaa nykyään se punainen -65 HT joka oli 80-luvulla kovasti näyttelyissä ja alan lehdissä esillä. Ja onkohan Suomessa yhtään Sport Coupe (eli Sedan) GTO:ta...
     
  6. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    No pärskeles ku meinas iha unohtuu. Hjuva että heikkiSJ muistutit. On tullut mun kautta yks valkoinen 64 GTO. Ei täällä 80 luvun lopussa sitä pidetty juuri minään ku oli thin pillared tolppa sedan eikä HT, tai muut ku minä ja yleinen mielipide ei noteeranut sitä, minä kylläkin. Oli muuten ja toivottavasti vieläkin on 4 speed manual.
     
  7. pontiacgto

    pontiacgto 1st gear

    Loistava homma, että on sentään toivoa kotomaastakin GTOn hankinnalle! Verottaja kun ei ainakaan liikaa uusine sääntöineen kannusta muualta tänne moista rahtaamaan. Olis hieno homma kuitenkin, jos jollain olis heittää suuntaa antavaa veropäätöstä moisesta autosta (miel. kovakattoisesta), että vois henkisesti valmistautua tarvittaessa paiskaamaan tuontivaihtoehdon pois mielestään. Eli höpötyksen tarkoituksena oli kysyä, että arvostaakohan verottaja museokuntoisen GTOn suuren maailman malliin 20-40.000 EUR arvoautoksi?

    Ilmeisesti Suomessa on parempi kanta noita 68 jälkeen valmistettuja GTOita, kun niitä on näkynyt pari myynnissäkin viimeisen vuoden aikana...?

    - Peksi
     
  8. pontiacgto

    pontiacgto 1st gear

  9. GTO cab69

    GTO cab69 1st gear

    Tiedustelin AKEsta noin vuosi sitten -68 -69 mallien yleisyyttä Suomessa. Ilmoittivat -68 malleja 0 kpl:tta ja -69 6 kpl:tta. Eli ei näitäkään ole kovin montaa rekisterissä. Varmastikin löytyy joitakin rekisteristä poistuneita projekteja lisäksi.
    Mahtaakohan vielä olla tallessa tämä Judge -69? Kuvasin auton Hangon katuauto kisoissa joskus 80- luvulla. Oli silloin vielä jenkki kilvissä (6371K). Myöhemmin esitelty V8:ssa suomi kilpisenä. Onkohan Judge malleja muita eksynyt tänne?
    Tampereella seisoi pari vuotta ulkosalla joskus -85 kieppeillä haalistuneen punainen -69 cab RA III eräällä parkkiksella. Oli välillä aika lohduttoman näköinen, kun oli lunta puol metriä katon päällä. Silloin vielä ruotsin lapuilla. Muutenkin auto oli aika kulahtaneen oloinen. Myöhemmin samainen auto esitelty V8:ssa vihreänä, NHL-51.
    Mahtaakohan tämä laite olla vielä tallessa?
     
  10. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mä toin -91 '65 2d Ht:n, viiminen havainto on että meni joskus 90-luvun puolivälissä länsirannikolle. Kaverilla on täällä kaakossa kovakattoinen 69
     
  11. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tuolla jossain ylempänä ja idempänä Suomea oli pari vuotta sitten yks '65 GTO myytävänä edukkaasti rullaavana ja kylki kasaan ajettuna, ilman etupenkkejä, keskikonsolia ja joitain muita sekalaisia pikku osia. Sitä en mee varmaks sanomaan onko aito GTO (tuskin) mut kyseessä oli sama auto joka on esitelty aikoinaan 80-luvulla veekasissa toisen sinisen samanlaisen kanssa. Tää kyseinen auto oli punainen eikä silloin pari vuotta sitten kuulemma ollut yleensäkään enää oikein tuon esittelynaikaisessa kunnossa :odroll:
    Itellä oli tuolloin pari vuotta sitten vähän aikaa sellanen samanikäinen 4d Tempest ja toi GTO kiinnosti kovin jotta olis tehnyt korinvaihdon ja ottanut enimmät puuttuvat siitä meidän neliovisesta mut tiety just silloin ei perse eli rahapussi riittänyt aloittaa moista operaatiota. En tiedä mikä ton GTO:n kohtalo on sittemmin ollut mut toivottavasti on mennyt jonnekiinpäin kunnostukseen. Se meidän neliovinen köyhän miehen "GTO" (siin oli aito GTO:n merkki maskissa ja ralliväritys, kattokaa vaikka http://kotisivu.mtv3.fi/bbcruiser/omapontiac2.jpg :rotfl: ) meni sittemmin Vantaan suunnalle harrastajalle joka ainakin puhui fixaavansa sen läpikotaisin.
     
  12. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Olisikohna nyt ollut Vauhdin Maailma kun oli 80-luvulla juttua valkoisesta -66 HT:stä (jonka rebel58 mainitsi) ja sitten mustakilpisestä punaisesta hyvin alkuperäisestä Suomi-HT:stä joka oli muistaakseni -68. Toisaalta taas silloin tuli Suomeen iso mätkyautovero eikä silloin varmaankaan montaa myyty (ja jos senvuotisia ei ole kilvissäkään) joten voi olla että muisti tekee tepposet ja se olisikin ollut -69. Tai sitten rekisteröity vasta seuraavana vuonna, tiedä häntä.
    Onko GTOcab69:n mainitsema RA-avo se jossa oli Judge-tyylisiä teippauksia? Olen semmoisen ruotsi-kilpisen nähnyt monenmonta vuotta sitten Hangon katuautokisan parkkipaikalla. Pieni yksityiskohta siitä autosta on että joskus 70-luvulla Colorodissa oli juttu Santa Podin kisoista ja yhtenä vetoautona oli tuo sama avo jo silloin siten teipattuna...

    Kuopiossa on muuten varmaan vieläkin tosihieno -65 Le Mans 2d HT, alkuperäinen Suomi-auto jota ei ole koskaan rodattu. En ole omistajaa koskaan tavannutkaan mutta yllättäyisin suuresti jos se olisi vaihtanut omistajaa viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana. Pitemmän linjan paikalliset muistavat varmasti kuinka se seisoi päivittäin kesällä Carlsonin parkkipaikalla.
     
  13. SG480

    SG480 1st gear

    OAN-9 suomi GTO löytyy Keminmaasta, just äsken taas laiteltiin ST300 takaisin '65´Le Mans avoon.
     
  14. Midnightbandit

    Midnightbandit 1st gear

    Kuusysi GTO täälpäin "kovaa" vauhtii valmistumas 8).... Komia keltiäinen :p
     
  15. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Vielä on Kuopiossa ja hyvästi voimissaan. Näin sen muutamaan otteeseen viimekin kesänä.
     
  16. dumex

    dumex 1st gear

    ...

    Joo, toi Ponu on vielä hengissä...
     
  17. KTM

    KTM Gearhead

    Se sininen on tai oli ainakin vielä viimekesänä edelleen samalla omistajalla Oulussa. Tuo punainen oli taas Le Mans ainakin silloin 80-luvulla. Sitten täällä aina välillä pyörii tämä samassa perheessä säilynyt punainen ´65:nen GTO.

    Tarkoitatko sitä punaista jossa on tai ainakin oli joku vuosi sitten korinväriset lasikuitupuskurit?
     
  18. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Jaa-a, olen nähnyt auton noin viisitoista vuotta sitten ja muistelen että siinä olisi silloin olleet ihan kromipuskurit. Asuin silloin Kuopiossa ja näin auton vain muutaman kerran että ei sillä usein ajeltu. Vielä muutama vuosi sitten auto seisoi American racingint alla tallissa jossain päin kaupunkia, pari kaveria sen silloin sai nähdä. Nykytilanteesta(kaan) en tiedä, oletan että olisi vielä samassa jamassa.
     
  19. SK

    SK Gearhead

    Ainakin tuollainen LeMans on tullut bongattua 90-luvun alkupuolella. Taisi olla BBC 427:lla, ja tuolloin myytävänä ehkä LPR:ssä.

    Noista 1. kopan (64-67) GTO:ista yleisin vuosimalli taitaa olla 65, näin äkkiseltään tulee mieleen havainto (omin silmin tai lehdistä) reilusta kourallisesta ko. autoja. 66:sia lienee ollut ainakin 2, tuo aiemmin mainittu tripower+4-speed ja pari vuotta sitten mobilistissa KLB:n 70-luvun lopulla tullihuutokaupassa tms. kuvaama 66 ht. 67:aa ei ole minun silmiini osunut.

    2. koppa (68-72) tuntuu olevan Suomessa paljon yleisempi. 68 on näistä ehkä harvinaisin, muistan tuon heikkisj:n mainitseman VM-jutun auton lisäksi 68-avon (valkoinen?)

    69 lienee yleisin, sillä jo pelkkiä avoja tulee mieleen "vaikka kuinka monta": omani, vihreä BBC427:lla, tuo RAIII-auto, keltainen Hesan cruisingissa pari vuotta siten kuvattu mattamustalla konepellillä. Näin itse n. 5 vuotta sitten punaisen 69-avon Hesan cruisingissa. Lisäksi ainakin Kaakkois-Suomessa, Hämeen suunnalla ja Pohjois-Suomessa pitäisi olla 69 avot. Onkos GTO cab 69:n auto joku näistä? Kovakattoja täytyy olla kaiken järjen mukaan ainakin yhtä paljon? Mieleen tulee ainakin täällä myytävän ollut 455:llä oleva peli, KePössä tarjolla ollut BBC:llä varustettu peli, tuo Judge (mitä ei ole kyllä tullut nähtyä moneen vuoteen), Forssassa viitisen vuotta sitten näkemäni erittäin siisti metalliturkoosi yksilö + aiemmin mainittu Etelä-Kymen auto.

    70:siä avoja ei tule yhtään mieleen, kovakattoisia ainakin V8:n tallikuvista parin vuoden takaa musta flippikeulainen yksilö + Helsingissä bongaamani kullan värinen + mustalla vinyylillä varustettu yksilö. Taisi olla Kromi & Powerissa tms. esittelyssä.

    71-72:ia muistan ainakin jonkun vuoden takaa sinisen ACS:ssä olleen priiman näköisen yksilön + 3 kpl 71 avoa.

    Nämä havainnot ovat tosin 10-15 vuoden ajalta, joten autoja on voinut päätyä vaikka Ruotsiin (mistä suurin osa taitaa olla tänne muuttoautona tullutkin). Tosin ainakaan pariin-kolmeen vuoteen en ole moista ilmoitusta Wheelsissä/Powerissa bongannut, päinvastaisia kylläkin.

    Jos kiinnostuksen kohteena on nimenomaan tuo 64-67 -koppa, niin Ruotsi ja USA ovat kyllä varteenotettavia hakukohteita. Tosin ainakin usabil.nu :ssa on pari aika villin hintaista yksilöä tarjolla, mutta ne taitaa olla vielä USAsta tarjolla. eBayssa kovakattoisten hinnat ovat toisinaan jääneet ihan siedettävälle tasolle. Toki jos pitää löytää mr-kuntoinen tri-power + 4-speed, niin ne eivät ole halpoja missään. Jos koitat Suomesta, niin epämuodikas ilmoitus (=Mobilisti ja V8 + kuvaus mitä on nimenomaan etsimässä ja mitä on valmis maksamaan) voisi tuottaa perinteistä netti-ilmoa (ostetaan joku jenkki, priima, max 1000 egeä) paremman tuloksen.
     
  20. SG480

    SG480 1st gear

    70:siä avoja ei tule yhtään mieleen, kovakattoisia ainakin V8:n tallikuvista parin vuoden takaa musta flippikeulainen yksilö + Helsingissä bongaamani kullan värinen + mustalla vinyylillä varustettu yksilö. Taisi olla Kromi & Powerissa tms. esittelyssä.
    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

    Keminmaa auto on '70 ja kovakattoinen. Kuvia löytyy ainakin yhdestä vanhasta V8-magazinesta mustat OAN-9 kilvet paikoillaan.

    Oulusta löytyvä Rasimuksen Ramin kovakattoinen '70 on muistini mukaan Le Mans?
     

Kerro tästä muillekin!