Kojetaulu väärän värinen!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Verhoilu ja sisusta', aloittaja vmannila, 16.5.2010.

  1. vmannila

    vmannila 1st gear

    Tervehdys harrastajat

    Olen vaihtamassa El Caminon sisustan värin viininpunaisesta mustaksi ja muoveja olen maalannut mustalla ja osan sisustasta verhoillut kankaalla, kattopahvi on myös verhoiltu.

    Miten kannattaa kojetaulun kanssa menetellä, maalata jollain, millä?

    Jos verhoilen, niin mikä materiaali "taipuu" parhaiten muotoihin, keinonahka vai joku muu?

    Kiitti!

    http://camala.vuodatus.net/blog/2443954 ... rhoillaan/
     
  2. JJ

    JJ Gearhead

    Jos tuo on ehjä niin vinyylimaalia niskaan vaan. Sitä ennen suoritetaan erittäin huollellinen puhdistus, jotta saat mahdolliset silikonit pinnasta pois.
     
  3. jakke ja sepi

    jakke ja sepi 2nd gear

    Jees. Vinyyli maalia :rotfl:
     
  4. cadi-60

    cadi-60 Gearhead

    muutama vuos sitten maalasin 66 galaxien kojelauden sinisestä punaiseksi just sellasella vinyylimaalilla ja hyvä tuli. Aika homma vaan puhdistaa vuosien saatossa laitetut silikonit.
     
  5. vmannila

    vmannila 1st gear

    Jossain aikaisemmassa ketjussa "peloiteltiin", että vinyylimaaliin saattaa tarttua esim. vaatteet kiinni, onko näin vai tuleeko pinnasta kestävä, pyyhittävä ja auringon valoa sietävä?
     
  6. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Ite maalasin joskus mersun kojelaudan VHT:n mustalla vinyylimaalilla... Sanompahan suoraan, että ei kestänyt kulutusta, vaikka hinkkasin kojelautaa puhtaaks rasvapoistoaineella kunnolla.
    Muuten kesti, vaan kerran osui jonkun kenkä, ja siihen tuli heti lovi maaliin.
    Datsunissa taas oli KOKO sisusta maalattu ihan mattamustalla, ja mitä se mullakin vajaan vuoden oli, ei maali irronnu mistään.
    Tarekempia tietoja voi asiasta antaa nimim. Lerssinen.
     
  7. Piru

    Piru 1st gear

    Tämä takia just se huolellinen puhistus ennen maalausta...
     
  8. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Mä maalasin T-birdin kojelaudan, keskikonsolin ja ovien kyynärnojat VHT:n mustalla vinnylimaalilla vuonna 1996 ja ne on kestäneet varsin hyvin kulutusta. Vasta nyt kun lapset on pomppineet keskikonsolin päällä takapenkkiosastolla, on sieltä tullut muutamia lohkeamia mustaan.. mutta täytyy olla ihan tyytyväinen kestoon, jos vasta 13 vuotta maalauksen jälkeen tulee ekat jäljet pintaan.

    Silloin maalatessa poistin rasvat ja silikonit pinnoista ja erittäin ohuella hiomapaperilla vielä karhensin pintaa rikkomatta kuitenkaan sitä kuviointia.
     
  9. janiluo

    janiluo Gearhead

    Mä olen myös VHT:n vinyl spraylla värjännyt kojelautoja ym kangasosia ja hyvin kestää kulutusta. Ei lohkeile ja kun esim ovenkahvassa maali kuluu puhki niin uudelleenmaalauksella se on taas kuin uusi.
    Olen poistanut rasvat ensin lasinpuhdistusvaahdolla sitten silikonin&rasvanpoistolla ja lopuksi hangannut pinnan mataksi karhunkielellä.
    Jos pohjissa laiskuuttaan oikasee niin on turha haukkua maalia. Ei se kangasta läpi asti värjää.

    - Jani -
     
  10. Buddy

    Buddy 1st gear

    Juurikin näin! Kojetaulun pehmustuksessa pysyy varmasti ja jos joutuu maalaamaan kovempaa muovia niin siinä pysyy 2-K akryylimaali hyvin kunhan tekee nuo Janin mainitsemat esivalmistelut. Olen maalannut akryylimaaleilla paljon muovia, nahkaa/keinonahkaa sillä se kestää taivuttelua ja venyttelyä erittäinkin hyvin. Just maalasin yhen Mustangin takasivupahvit akryylillä ja maalasin jopa homeen ja auringon raiskaamat lattiamatot lähes uudenveroisen näköisiksi akryylibasella. Ruiskutin joka suunnasta ja harjasin mattoa välillä jotta maalia menisi kunnolla pohjalle saakka. Matot kannattaa maalata metallihohtomaalilla... :wink:
     
  11. PA-LA

    PA-LA 1st gear

    Nimimerkki tein jo kysyy: Mitäs jos olis jo kerenny vetäseen ihan "automaali mustalla" oman kojelaudan? maalaanko loput sitten noilla vinyylimaaleilla vai tuleeko sävyeroja? Mitämieltä olette tästä tuulilasin peilaamis ilmiöstä? eli voiko maalata kiiltävällä vai onko olatava himmeä/ mattapinta?
     
  12. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Jossain tuuning Hondassa oli joskus vedetty kojelauta nerokkaasti kiiltäväks korinväriin, ja aika ilkeästi se peilas kojelautaa tuulilasiin kun aurinko paisto.
     
  13. PA-LA

    PA-LA 1st gear

    Pitää oikasta vielä sen verran että tätä ei olla maalaamassa kirkkaapunaiseksi päin vastoin tällä korvataan punainen kojelauta(tästä tuli kiiltävä musta).
     
  14. PauliP

    PauliP 1st gear

    Maalasin yhden kojetaulun puolikiiltävällä muovipuskurimaalilla, ostin purkit Minimanista. Kestää hyvin jopa kiiltäväpintaisessa pehmeäkehäisessä ratissa (no vähän on jo kulut) ja ei ole matta eikä kiiltävä. On aika alkuperäisen näköinen pinta.
     
  15. aric-z

    aric-z Gearhead

Kerro tästä muillekin!