Kokemuksia 9" perän lukoista?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Hatman, 16.4.2007.

  1. Hatman

    Hatman Gearhead

    Tarkoitus olisi laittaa 9" perään lukko, mutta mikä olisi hinta/laatu suhteelta paras normaaliajoon / satunnaiseen suditteluun?

    Alunperin autossa on ollut Limited Slip-lukko, mutta edellinen omistaja on vaihtanut lukottoman perän tilalle.

    Kannattaako laittaa alkuperäinen lukko vai löytyykö uuden teknologian lukoista kohtuu hinnalla parempaa?

    http://www.drivetrainspecialists.com/ca ... index.html

    Kokemuksia käytössä erimerkkisistä ja -tyyppisistä lukoista ? Pito, melu, kestävyys?
     
  2. Hatman

    Hatman Gearhead

    Eikö Suomesta löydy ketään, jolla olisi kokemuksia erimerkkisistä ja -tyyppisistä lukoista ja voisi kertoa niistä? :(
     
  3. Fastback

    Fastback Gearhead

    Minkälainen on käyttötarkoitukseksi ja minkälaisen & tehoisen motin & vaihteiston kanssa aiot käyttää?
     
  4. Hatman

    Hatman Gearhead

    Lähinnä lukon tarve tulee talvella esille liikennevaloista lähtiessä. Varsinkin jos on ylämäessä ja hiekoitus on jätetty tekemättä ja alla kitkerenkaat,
    mutta mikäs sen mukavampaa kuin kesällä lähtiessä voi piirtää kaks viivaa. :p
    Tehoa on 360 hp ja vaihteisto C6.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  6. Hatman

    Hatman Gearhead

    Toi Powertraxx kuulostaa hyvältä. Varsinkin niiden kotisivujen videoissa näyttää toimivat, mutta on aika arvokas. 580 € Racers Placessa.

    Löytyisköhän jotain vastaavaa muilta valmistajilta ja hieman edullisemmin.
    300 - 400 € kuulostas vielä kohtuulliselta.
     
  7. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Eipä taida mennä tohon hinta haarukkaan kuin auburn... Jota en kyllä ihan hirveän luotettavana pitäis.
     
  8. Hatman

    Hatman Gearhead

    Ehkä pitää sitten laittaa lukkoon lisää euroja, mutta mihin kannattaa kiinnittää huomiota valintaa tehdessä?

    Toimiiko jotkut lukot paremmin tavallisessa talviajossa kuin toiset?
    Lähteekö esim. mutkassa perä irti helpommin Lock-Right-tyyppisillä lukoilla kuin Limited Slip-tyyppisellä.

    Onko kellään kokemuksia Powertraxxin hiljaisemman lukon kestävyydestä, hyödyistä ja haitoista?
     
  9. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    Olen saanu rikki kaikelaisia sisäkaluja 9 tuumasesta paitsi spoolia ja detroit lockeria , mutta jos talvella aikoo ajella niin taitaa olla turvallisinta valita joku lukko missä olis vähän luistoakin
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos lukko luistaa talvelle niin ei se kesälläkään pidä. Noista kitkalukoista on huonoja kokemuksia kun ne tuppaa luistamaan tehokkaissa vehkeissä. Viimeksi yks Aubur antautui 1kesässä. Lockken rollista on vain pelkkiä hyviä kokemuksia.
    Tsekkaa hinta TÄÄLTÄ ei paha! Toi on se "tavis"versio joita ite olen käyttänyt ja laittanut, enkä ole koskaan kuullut perästä mitään tikitystä!
     
  11. Raider

    Raider 1st gear

    No käyttökokemuksista sen verran, että mulla on detroit locker - tosin kombinaatio on Chevyn 454 LS-6 ja TH400 fordin 9":n kanssa - ja lukko on todella "tiukka". Ja tuntuis kestävän selkäsaunaa kiitettävästi, eli ts. käytös ei ole muuttunut useammankaan kesän jälkeen.

    Käyttökohteesta ja -tavasta riippuen kannattaa tietysti laskea, montako kertaa meinaat avata perän ja vaihtaa osat, vai ostatko kerralla kunnon osat. Kunnon osat tulee äkkiä halvemmaksi, jos käyttö on rajua.
     
  12. Hatman

    Hatman Gearhead

    Detroit Locker ja Lock-Right-tyyppiset kuulostas kestäviltä, mutta
    Galaxie61:n kommentti että talvella tarvis jonkin verran luistoa kuulostas järkevältä. Onko talvella "tiukoista" lukoista haittaa? Haluaako mennä mielummin suoraa tai heittääkö perää mutkissa?

    Auto on kuitenkin "käyttöauto" eikä kesällä sudittelu ole kuin hauskanpitoa :wink:, mutta lukko tulisi tarpeeseen talvella ja varsinkin ylämäessä rauhalliseen liikkeellelähtöön. Tahtoo toinen rengas jäämään sutimaan jäiseen rinteeseen. :(


    Löyty linkki jossa olis mun autoon myytävät lukot.
    Hinnoissa ei näytä olevan suurta eroa.
    Mitä noista suosittelisitte mulle?
    http://store.summitracing.com/egnsearch ... 5FRank%7C0
     
  13. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    en tarkottanu luistamisella sitä että lukko ei pitäisi vaan sitä että miten se kiinni tarraa , alkuperäistyyppinen lukko ei ainakaan keti heitä perää alta kun kaasua hipasee, niinkun esim, detroit locker tekee ainakin talvella
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Aabaut 15v Lock-Right lukollisella autolla ympäri vuoden eikä koskaan mitään murheita. Löysä kitkalukko on pahempi talvella kuin lokkenroll. Kitka ei välttämättä pidä kun toisen baarumin alla onkin sula paikka mutta lokkeri vetää vain sillä pyörällä joka on pidon puolella! Molemmat lukot ovat "auki" kun ajaa ympyrää hiljaa ja nappaa kiinni kun antaa monoa lokkenroll heti ja kitkja ehkä myöhemmin? Kitkalukko vaan kuluu koska pitää tai ei niin se roikkuu päällä koko ajan, mutta lokkenrol ei!
    Toi eaton E-Z on sellainen jossa käytetään omat poskipyörät ja hipovehkeeseen se ei välttämättä ole paras!

    Ei tossa ole oikeastaan kuin kax vaihtoehtoa Powertrax tai Detroit. Molemmat pitää taatusti eikä tarvii kiristää tai ostaa uutta joka toinen vuosi.
     
  15. Hatman

    Hatman Gearhead

    Ilmeisesti tarkoitit Powertraxin Lock-Right vai toimisko toi Powertrax No-Slip Traction Systems myös mun tapauksessa? Siinä taitaa kuitenkin olla mukana toi kitkatyyppinen "kuluva" osa.
     
  16. Raider

    Raider 1st gear

    Se on totta, että Detroit Locker ottaa kiinni aika lailla heti kun veto on päällä, mutta tulipa tässä vielä mieleeni, että jos tarkoitus on optimoida talviajoa, tai löytää kompromissi mukavuuden ja toisaalta terävyyden välillä, eikö tuossa kokonaisuudessa myös oikealla turbiinin valinnalla voida tehdä jotain.

    Hieman korkeamman stallin turbiinihan tavallaan myös luistattaa pidemmälle.

    Tästä omia kokemuksia kun viime kesänä turbiini oli syystä taikka toisesta päässy liian suuriin toleransseihin, ja pykälä "löi" päälle vasta about 3000:n kierroksilla. Auto ei siis edes ryöminyt ennenkun antoi kierroksia. Valitettavasti tuo ei vain ollut suunniteltu juttu, niin siinä oli se ikävä puoli, että pykälä löytyi sitten aika terävästi.

    Mutta mitäpä minä näistä....
     
  17. HT

    HT Gearhead

    Minulla perässä no-slip eli se "kehittyneenpi/hiljaisempi". Ei tosiaan pauka ja varmasti pitää. Talviajosta ei ole kokemuksia, mutta märältä asfaltilta kyllä: Jo "pienikin" kaasun painaminen mutkassa saa perän mukavaan sivuluisuun kun lukko nappaa pyörät samaan vauhtiin, voin kuvitella että talvella voi saada vieläkin yllättävämpiä sivuluisuja tämäntyyppisillä lukoilla. Pääasiassahan se on hauskaa mutta aina ei...
     
  18. HT

    HT Gearhead

    Minulla perässä no-slip eli se "kehittyneenpi/hiljaisempi". Ei tosiaan pauka ja varmasti pitää. Talviajosta ei ole kokemuksia, mutta märältä asfaltilta kyllä: Jo "pienikin" kaasun painaminen mutkassa saa perän mukavaan sivuluisuun kun lukko nappaa pyörät samaan vauhtiin, voin kuvitella että talvella voi saada vieläkin yllättävämpiä sivuluisuja tämäntyyppisillä lukoilla. Pääasiassahan se on hauskaa mutta aina ei...
     
  19. tuppuhuuhaa

    tuppuhuuhaa 1st gear

    usaparttissa onpi ford racing levylukot vissiinkin 399 euroo, ei paha.
    tai ainaski ne mainostaa niitä ford friikki lehdessä.....
     
  20. Hatman

    Hatman Gearhead

    Löyty netistä tommonen Detroit TrueTrac lukko.
    http://www.eatonperformance.com/differe ... etrac.html

    Vaikuttas että olis sopiva talvikäyttöön. Näyttäs olevan limited slip ja lockerin välistä. Väittävät menevän pehmeästi lukkoon eikä ehkä olis niin arvaamaton kuin locker.
    Onko tietoa miten oikeasti käyttäytyy?
    Hintakin olis lähes saman kuin PowerTrax No-Slip.
     

Kerro tästä muillekin!