Kokemuksia: Artmet Chrom / Tasokasta kromausta Puolassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja EVO X, 2.11.2014.

  1. EVO X

    EVO X Gearhead

    [​IMG]

    Edelleenkin kromaus tuntuu olevan yksi suurimmista mysteereistä harrastepiireissä ja hyvälaatuisen kromauksen teettäminen on hankalaa ja aivan käsittämättömän kallista. Oman projektini osien kromaaminen oli melkoinen savotta, sillä onhan tuollaisessa -59 Cadillacissa melkoinen määrä osia.

    Monet tuntevat Puolan Poznanista Adamin, jonka Wittmann & Syn yritys kromasi järjettömiä määriä osia Skandinaviaan vielä muutama vuosi sitten ennen Adamin poismenoa. Moni ei kuitenkaan tiedä sitä että Adam teki yhteistyötä Artmet Chromin Arturin kanssa, ja Arturin pajalla tehtiin usein suurempia puskureita ym. hankalempia osia. Artmetilla oli ja on siis edelleen isommat altaat kuin Adamilla oli, joten osien koon kanssa tuskin tulee ongelmaa. Laatu sen sijaan onkin jo monella tiedossa, sillä ne jotka Adamilla ovat osiaan teettäneet todennäköisesti omistavat myös muutaman Arturin yrityksessä entisöidyn palikan.

    Minun tapauksessani Artur oli se joka otti ensin yhteyttä. Hän oli ilmeisesti ollut apuna purkamassa Wittmannin tavaravuorta, ja sitäkautta saanut sähköpostiosoitteeni. Hintataso oli ensimmäisen tarjouksen perusteella hyvin samaa luokkaa kuin Wittmanilla. Yksittäisissä osissa hintaeroa saattoi olla, mutta kokonaissumma ei kovin montaa satasta heittänyt. Arviohinta pysyi kokoajan samana ja oli siis sama kuin lopullinen hinta. Omien osieni arvio tuli 2013 alkuvuodesta ja viimeiset osat 2014 syksyllä ja hinta pysyi siis edelleen samana.

    Toimitusajaksi Artur lupasi n. 6vk. Ensimmäisten pienempien erien kohdalla aikaa meni 8-12vk / lähetys, mutta pysyttiin kuitenkin kohtuullisissa raameissa. Isoin satsi lähti matkaan tämän vuoden syyskuun 6pv ja oli perillä Puolassa 10pv. Yllätys olikin mieluinen kun 3.10 Artur ilmoitti osien olevan valmiit. 13kpl puskurin isoja teräsosia ja alle kuukausi. kuinka moni pystyy samaan?

    Kommunikointi tapahtuu pääosin sähköpostilla, mutta kiireinen mies ei oikein tahdo aina saada vastattua. Parhaiten yhteyden saa kuitenkin soittamalla. yhteydenpito toimii Englanniksi jota Artur puhuu kohtuullisen sujuvasti.

    Joitakin hintaesimerkkejä voin tähän laittaa omista osista:

    Cadillac -59 Takapuskurin keskiosa 1600plz
    Cadillac -59 Takapuskurin pääty 1200plz
    ...
    Cadillac -59 tuuletusikkunan karmi valu 350plz
    ...
    Omia osia oli yhteensä 32kpl

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ja koska foorumilla ei saa mainostaa, on tämä enemmänkin oman kokemuksen jakaminen samojen asioiden kanssa taisteleville harrastajille. Kaikki kuitenkin haluaa hyvää laatua, mutta kukaan tuskin valittaa edullisesta hinnasta. Itse voin suositella lämpimästi.

    Arturin paja sijaitsee siis Poznanin kunnassa n. 5km entisen Wittmannin pajalta. Kuljetusyrityksenä itse olen käyttänyt Kuehne + Nagelia jota voin myös suositella!

    -Antti
     
  2. kuula

    kuula Gearhead

    Jumalauta, on kaunista.
     
  3. chromeexpert

    chromeexpert 1st gear

Kerro tästä muillekin!