Kokemuksia Chrysler 300C

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja mikkoP, 9.6.2012.

  1. Mulla ei edes tarvinnu opettaa niitä rajoja ikkunalle: kun sain Diablosport in kalikan käsiin ja sieltä päivitetyn ohjelman autoon, niin alkoi toimimaan..
     
    VANKKURI tykkää tästä.
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Jep, nykymoottorit on tarkkoja noissa, liian löysä tulppa saattaa irrota tai antaa vikakoodiksi hutikipinän ja liian tiukka saattaa rikkoa kierteet tai myös aiheuttaa vikakoodiksi hutikipinän.
     
    Teemu T. tykkää tästä.
  3. toyota...

    toyota... Gearhead

    tuli pestyä tänään auto kunnolla, ja päälle fussoa. Kyllä nyt kiiltää. Vaikka olis ehkä kyljet voinu myllyttää... Ja tulppiaki vaihdoin 12 kpl :D tarvis vie loputki nykertää. Yks oli ihan löysässä, ja yks aika jumittunu.

    ajoin lenkin, niin en huomannu et olis yhtää, nyökkiny, mitä ennemmin pidin mds päälle ja pois menona... Tulppien kärkiväli oli kulunu yli 1,5-1,7mm
     
    Muokattu: 21.4.2018
  4. toyota...

    toyota... Gearhead

    mistä tietää onko takana ollu alunperin nivomat iskarit? Vai onko kierrejouset vaan niin kuoleentuneet, ku pohjaa herkästi takapää. Puolivuotta sitte vaihdettu uudet taka iskarit, jokku gas a just...

    perkules. Kävin ilta ajelulla, ja enempi kaasua painaessa kone vähä rötäs, ja sytytti vikavalon. Koodit oli p0300 ja p0339. Toi jälkimmäinen oli joku kampiakselin asentojuttu, ja eka hutikipinä. Liittyyköhän toi nyt tulppiin, vai mihin? Kahdessa pytyssä on vie vanhat tulpat ku fedex niitä kuljettelee, ku tulee 4kpl takuuseen, kun oli saanu kuljetuksessa osumaa, ja kärjet painunu kiinni... Vai oikutteleeko kammen anturi? Ytubessa oli et voi olla vaan likanenki, onko muut törmänny?
     
    Muokattu: 22.4.2018
  5. kalvetinhet

    kalvetinhet Gearhead

    selitätkö miten liian löysään tai liian tiukkaan kiristetty vuotamaton ehjä tulppa aiheuttaa misfiren?
     
  6. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Sulle pitäis mitään vastata, kun et osaa käyttäytyä, mutta kerrotaan...

    Ei sinne tulppaan tule oikeasti klassista hutikipinää, sen kipinän polttoaika vaan vääristyy ja ECM käsittää sen hutikipinäksi, ATK-telkkari siis käsittelee saadun paloajan hutikipinäksi, niin se toimii, ei siellä palotilassa ole mitään hutikipinä-anturia, tietsikka haistelee paloaikoja ja herjaa vikakoodilla: Pxxxx - misfire detected on cylinder x... Tai: Pxxxx - multiple misfires detected...
     
  7. kalvetinhet

    kalvetinhet Gearhead

    no ethän sä tosiaan mitään mulle vastannutkaan.. korjaan vastasit, mutta et selittänyt.

    en vieläkään käsitä, että miten liian löysään tai liian tiukkaan kiristetyn vuotamattoman ehjän tulpan kipinän polttoaika voi olennaisesti poiketa oikeaan momenttiin kirratun vuotamattoman ehjän tulpan kipinän polttoajasta?

    mahtaa olla melko harvat kierteet sellaisessa ehjässä vuotamattomassa tulpassa...
     
  8. plagu

    plagu Gearhead

    Ecu haistelee perinteisesti hutikipän kampuranasentoanturilla ja oletetun palotapahtuman aiheuttaman kiihtyvyyden funktiona. varsinaista palotapahtuman kestoa ecu ei kyllä haista mitenkään.
     
  9. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Sun ymmärrykseen en pysty vaikuttamaan.

    Ja ei siellä mikään vuoda, tulppa vaan käyttäytyy väärässä momentissa noin, kipinän paloaika väärä ja tietokone siitä päättelee että on hutikipinä ja lyö Check-Engine -valon palamaan. En minäkään tiedä, miksi se noin tekee, olen korjaaja, en mikään kipinä-inssi...
     
  10. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Jep, ei se mittaakkaan palotapahtumaa vaan kipinän paloaikaa, ne on eria asioita...
     
  11. kalvetinhet

    kalvetinhet Gearhead

    tämä oli hyvä vastaus.

    enää puuttuu tosiaan se, että miksi se noin tekee vai tekeekö vai onko kyse vain tulpan palotilaan tunkeutuman määrästä..
     
  12. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei, täytös ja palotila on edelleen sama, ei se tulppa syvemmälle mene niin paljoa, että se siihen vaikuttais. Tulpan tiukkuus väärä ja sen johdosta kipinän paloaika väärä, se on tulpan ominaisuus. Niin kauan kuin ei ollut ATK-telkkaria määrittelemässä (eli kaasari-vempeleet) tai ATK ei osannut arvioida kipinän paloaikaa, se ei aiheutakkaan mitään ongelmia. Sitten näissä uudemmissa (Jeepit ainakin vuosimallista -96 lähtien) joissa itsediagnostiikka on tehty herkäksi, se lyö vikavalon palamaan ja kun vuosimallista 2001 lähtien katsastuksessa tarkistetaan OBD:n vikakoodit päästömittauksessa, siellä saattaa olla vikakoodi hutikipinästä ja ei kelpaa katsastuksessa, vaikka omistaja(kusi ei ole edes havainnut mitään käynnissä ontumista, palotapahtuma on ollut ok, mutta ATK haistaa hutikipinän....
     
  13. kalvetinhet

    kalvetinhet Gearhead

    oletko huomannut, että onko tämä vain kartiota vasten tiivistyvien tulppien ominaisuus?
     
  14. päivystäjä

    päivystäjä 3rd gear

    .
    Voisiko tulpan lämpötila muuttua ja sitä kautta aiheuttaa vikakoodin.kun löysä tulppa ei johda lämpöä kanteen ja kävisikö niin että liian tiukassa oleva johtaisi lämpöä liian hyvin eli seuraisiko atk boxi keskiarvoa virtaa/amppeereja verrattuna muihin tulppiin olla syy..
     
  15. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei, kyllä Jeepinkin tiivisteellä olevat tulpat vedetään momenttiin, ihan tehtaan ohjeen mukaan....
     
  16. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei!
    (Hohhjoijaa, odota vähintään 16 sekuntia)
     
    päivystäjä tykkää tästä.
  17. kalvetinhet

    kalvetinhet Gearhead

    ei ecu tollasia juttuja seuraile, mutta kyllä liian löysä tulppa voi käydä speksattua lämpöarvoaan kuumempana, vaikka ei mistään vuotaisikaan.

    liian tiukkaan vetäminen ei minun mielestäni haittaa ellei tulppaan tule lämpöjohtavuuteen vaikuttavia muodonmuutoksia tai tulppa mene mekaanisesti rikki esim. sisäinen kaasutiivistys hajoaa tai posliiniin tulee hiushalkeama tms.
     
    päivystäjä tykkää tästä.
  18. toyota...

    toyota... Gearhead

    voiko toi sytytys olla niin hienoo tekniikkaa että ei pelaa champion 7570 platina tulpilla? 4500r/min ylitte niin rupee nykiin. Pitääkö mun ruuvata noi vanhat 150tkm ajetut takas, ja säätää vaan kärkiväli kuntoon?
     
  19. kalvetinhet

    kalvetinhet Gearhead

    onko sulla tehty jotain muutoksia moottorin hengitykseen (putkisto, cai tms.) tai onko lastu
     
  20. toyota...

    toyota... Gearhead

    ihan pitäis normaali olla kaikin puolin.
     

Kerro tästä muillekin!