Kokemuksia Nissan Leafista käyttiksenä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Harri S, 2.2.2019.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    20c/kwh?

    Joku 15c/kwh on täällä käyttösähkö ja jos kaikki kiinteät kulutkin laskee mukaan niin 20c ei kaukana.
     
  2. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Kallista.
    Itse tuli hieman tuurilla tehtyä määräaikainen sähkösoppari viime vuonna ennen sähkön hintapomppua ja itselläni hinta siirtoineen on reilu 11c/kWh. Sähkiksen oston myötä toi soppari on osoittautunut entistä paremmaksi diiliksi.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tohon päälle sitten kk maksut ja kiinteät? On sitten juu 4snt ero toki en ole kilpailuttanut hetkeen.

    Eikai sentään 20sntillä olla dieselin tasolla?
     
  4. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Ok, kysyin tätä hupia, kun viime vuonna räknäilin vaihtoehtoja. Yksi ajatus oli hommata sähkökiesi omaksi, mutta en saanut kannattamaan verrattuani firman tarjoamaan liisari-soppariin ja Nissania taas ei ole tarjolla liisariksi meillä. Päädyin siis tilaamaan Octavia-kaasukotteron.

    Nyt karkeasti räknäsin, että jos Leafin hinta on 40ke ja kolmessa vuodessa arvo putoaa 16ke. Kasko 3 x 600e, vero 3 x 200e ja huollot 3 x 200e. Summa 19ke. Meikäläisen n. 22tkm/v ajoilla tekisi siis n. 28 snt/km + sähkö eli n. 30 snt/km.

    Nykyisellä liisari-dieselillä pääsen kokonaisuudessaan 28 snt/km tasoon ja parin viikon päästä pitäisi tulla kaasumalli alle, jonka pitäisi laskelmien mukaan laskea kustannuksia n. 2 snt/km. Mulla toki laskelmaan ei vaikuta työmatkavähennykset tai työajot tms.

    Tossa mennään joka tapauksessa jo aika lähellä liisari vs. karkea sähkäauto-laskelma, että jos omaksi on hommaamassa uutta autoa, niin ostohinnaltaan hieman kalliimpi sähköauto saattaa olla kokonaiskustannuksissa kalliimpi. Riskitekijäksi luokittelisin silti Suolen Neuvostotasavallan tempoilevan politiikan, jonka ansiosta taidan haudata kaikki ajatukset oman auton hankintaan liittyen, toistaiseksi.

    Kiinnostavaa yhtäkaikki lukea tätä ketjua, jatka vaan Harri S kokemusten kirjaamista :)

    -JJ-
     
    Muokattu: 10.4.2019
    Custom_Rod tykkää tästä.
  5. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Tuissa meikäläisen reilussa 11sentissä on kaikki sähkökulut.

    Uudessa autossa tuo arvonpudotus tekee ison eron, omassani tilanne on jo toinen, mutta uusi se ei enää ole vaikka onkin vähän ajettu.

    Kyllä tähän ketjuun jatkoa tulee vaikka tahti jo hieman hiipuukin, jo kerrottujen asioiden toistoa vältellessä :)
     
  6. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Heh, tää kuulostaa MUN korvaan todella erikoiselta mitata kuluja centtien tarkkuudella.
    Ite en ole ikinä mittaillut minkään auton kulutusta.:)
    Tai heti kortin saatuani hetken kirjasin vihkoon mittarilukemat ja tankatut bensamäärät. Ei se silloinkaan hirveästi kiinnostanut, mutta olin mutsin nähnyt tekevän niin. Ei teinillä ollut varaa tankata kun muutamaalla kymmenellä markalla kerrallaan. Jäi välistä merkkauksia, niin en kauaa sitä jaksanut.

    Harvat autot joista olen kulutuksesta ollut tietoinen, on sellaset, joissa on ollut kulutusmittari.
    Niitä ei montaa ole, vaikka toistasataa autoa ollut.

    Ajatusmaailma vaan on erilainen. Itse en esim. ikinä ostaisi uutta autoa.

    Ja sori Harri, kun viestissäni ei puhuttu Kokemuksista Nissan Leafista käyttiksenä.:oops:;)
     
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ei varmaan olekaan kyse siitä, mistä me tykätään, vaan mistä meidät pistetään tykkäämään. Veikkaisin, ettei tälläkään foorumilla kukaan suhistele sähkökikottimella mieluummin kuin isolohkolla, tulevat lakimuutokset vaan pistävät miettimään, jatkaako harrastusta vai ei, saattaa olla, että 20 vuoden päästä -59 Cadillacin konehuoneessa surisee sähkömoottori, tai vaihtoehtoisesti se seisoo tallissa laittomana ;)
    Väärä topiikki ;)
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  8. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Turha sun on tuota ilkeilyäsi millään anteeksipyynnöllä verhoilla kun teet sen kaikesta huolimatta, samalla tiedostaen.

    Kyllä meikäläiselle ainakin on vissi ero sillä maksaako bensalitra 1,5€ vaiko 2,8€ koska samassa suhteessa noissa Karpovin ja minun hinnaneroissa mennään. Jos tuolla ei ole sulle merkitystä niin hyvä niin.
    Harrasteautollani yksi työssäkäynti maksaa vajaat 75 euroa V-poweria ja siksi teen sen mielelläni tuolla otsikon käyttiksellä.
    Valintoja toki molemmat, vapaassa maassa.
     
    Nikuzai, Pertti K ja Karpov tykkäävät tästä.
  9. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Mit Vit.. Ei tuo kyllä ollut mitään ilkeilyä.:confused:o_O Ainakaan tarkoituksellisesti.:oops:
    Ihan oman näkemykseni kerroin. Ei ollut tarkoitettu mitenkään vittuiluksi.

    Tällä kertaa. Haha.:)

    Toin vaan MIELESTÄNI esille sen seikan, ettei kaikilla ole noin tarkkaa. Tai ainakin yritin...


    Olen mäkin kerran aikoinaan joutunut ostamaan erikseen työmatka-auton, kun suurin osa palkasta meni bensaan. Se auto maksoi 250€, ja sillä pääsi töihin ja takaisin.
     
    Muokattu: 9.4.2019
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kyllä tuo hintaero sähkössä on julma ja sitähän pitää sähkäautolla laskea. Polttomoottoreissa sitten vaikkapa bentsiinin syöntiä.

    Yleisesti ottaen täälläkin ne suurimmat huutelijat ison koneen kanssa eivät aja juuri vittuakaan, eipä se suakaan harmittais varmaan 75€ vpower satsia maksaa jos se menis kuukaudessa eikä kerran arkipäivässä....


    Tarkka taloudenpito ja km snt ym laskenta harvoin on haitaksi tai huonosti talouttaan hoitavilta edes onnistuu/eivät viitsi.
     
    Nikuzai ja Pertti K tykkäävät tästä.
  11. urho3

    urho3 Gearhead

    Mitä Harri veikkaat jos tuolla autolla ajaa vaikka 150tkm /10v niin paljonko tulee maksamaan voimansiirto akku remontit? Maksaa ne toki polttomoottori autoonkin ei sen puoleen.
     
  12. J.J.

    J.J. Gearhead

  13. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Älä lässytä. Paatoksen voit pitää tuolla omassa ketjussa koska tässä ketjussa ei ideologiaa tarvita. Siitä olen jo pariinkin otteeseen täällä maininnut ja se koskee sua kuten muitakin.

    Joku sen sun muutaman satasen auton on joskus uutena ostanut ja ilman sitä ostoa säkin istuisit bussissa niin kuin moni muukin.
     
    Powerstroke, Catiska ja Pertti K tykkäävät tästä.
  14. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Ei mun tarvi veikata koska en sillä niin kauaa aja. Näillä on jo usealla ajettu yli 300 tkm ilman remontteja ja akunvaihtoja. Toikin asia selviää muutamalla klikkauksella.
    Mä ajan nykyisillä reunaehdoilla kolme vuotta ja pääomakustannus on nolla € ja saan autostani 13-15000€ tämän päivän hintatasolla, mitä noista yleisesti pyydetään.
    En sanoisi kalliiksi töissäkulkemiseksi.

    Sitten puhutaan ihan eri asiasta, jos pitää palkkaansa "jatkaa" halvan auton ratissa ja kerryttää pienten pääoma- ja käyttökulujen sekä verovähennyksien kautta vuosittaista tilipussiaan. Mäkin tein sitä tähän vuoteen asti, mutta nykyään en viitsi itseäni moisella kiusata. Jotkin asiat nyt vaan maksaa ja tää siinä ohessa.
     
    Muokattu: 10.4.2019
    Inlinee tykkää tästä.
  15. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Juuri sunlaisten sähköautouskovaisten takia nyt yöllä avasin tuon topikin. :D

    Mun aiempi kommentti ei oikeasti ollut vittuilua.

    Ilman sen ostoa olisin ostanut seuraavan vastaavan halpiksen.;)

    On se kumma, kun aina patteriautoilijat suuttuu, kun esittää halvempia vaihtoehtoja.:p:D;)

    Sä olet Harri jo rahas tunkenu siihen, niin sun on vaan elettävä sen kanssa, vaikka se varmasti kirpaseekin.
     
    Muokattu: 10.4.2019
  16. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Harmittaako sua lisää, jos sanon ettei se oikeasti kirpaise?
     
  17. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Miksi ihmeessä mua semmonen harmittaisi. Suahan se tässä näyttää harmittavan.;)
     
  18. Harri S

    Harri S Double Gearhead

  19. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Monta kertaa itekkin meinasin mainita tästä mut en viittiny. Ite kuulun tähän porukkaan kanssa.

    On ollu kyllä mielenkiintosta seurata tätä. Perheen autoks sähköautosta ei oo, eikä työautoks toistaiseks. Mut jos joskus työmatka muuttuu, tai tulee järkihintaan myyntiin sähköautoja ~250km rangella ( 200km työmatka eikä oikein latausmahollisuutta) niin voisin hyvinkin nähdä itseni tuommosen työmatkakikkareeksi hankkivani.
     
  20. urho3

    urho3 Gearhead

    Eli voisi jopa laskea että halvempi pitää kun polttomoottori auto,ei huono juttu.
     
    Nikuzai ja Harri S tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!