1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Kokemuksia Nissan Leafista käyttiksenä

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Harri S, 2.2.2019.

  1. exchevelle

    exchevelle 3rd gear

    Itsellä on Diesel Toyota käyttiksenä ja projektina löytyy Hemi E-body. Pussihousu ainesta olen. Mutta kun noilla uusilla Leaf:lla on päässyt ajamaan niin ajatus -ne on ekopiirtäjien sähköautoja, mäntämoottori se pitää olla- on kadonnut sen tien. Heti ottaisin käyttikseksi jos saisin :odwink:
     
    Harri S ja Pertti K tykkäävät tästä.
  2. Carpenter

    Carpenter Gearhead

    Joskus ajatellut että mitä sitten kun sähköautosta on akku aivan loppu niin tuleeko siitä
    saamaan esim. valtiolta jonkun "tuen" kun sen vaihtaa uuteen sähköautoon?
     
  3. pantera

    pantera Gearhead

    Kainalosauvat saa
     
  4. Carpenter

    Carpenter Gearhead

    No onhan sekin jo jotain.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  5. Harri S

    Harri S Gearhead

    Valtio tukee yksityisen ihmisen sähköautoilua monin tavoin, mm. korkeampina käyttömaksuina.

    Kun alut +10 vuoden jälkeen alkaa olemaan entiset ostetaan tilalle uudet 4-6 tonnilla ja matka jatkuu sitten niillä.
    Euroopassa myös liisataan akkuja, jolla akkujen huoltokierto saadaan toimimaan automaattisesti. Vanhat akuthan menee vaihdossa kunnostettavaksi, eikä suinkaan raaka-aineeksi.
     
  6. RaiRai

    RaiRai 2nd gear

    Tiedä tuota kuinka menee sitten. Mutta minun mielestä siitä pitäisi saada vähintään samanlainen "tuki" kuin mitä polttiksista saa kun ne on loppu. Eli kun esim VAGinan DSG tai TFSI on loppu, Toyotan kori on loppu jne...
     
    talonmiehen vapaapäivä tykkää tästä.
  7. Harri S

    Harri S Gearhead

    Hain eilen auton kotiin ja nyt alkaa pukkaamaan käytännön dataa.
    Autoliikkeessä hyvää palvelua ja katsastivat auton ihan ilman pyytämistä koska seuraavalle leimalle oli aikaa enää 2kk.
    Nyt tuolla saa huristella kaksi vuotta tuoreiden katsastussääntöjen myötä.
    Eipä sinällään vasta 40tkm ajettu auto ei kunnoltaa uutta häpeä. Akunkaan kapasiteettimittarista ei puutu 5 vuoden jälkeen yhtään niistä 11 palkista mitkä sitä kapasiteettia näyttää.
    Appin avulla lämmitykset ja lataukset voi ohjata etänä ja ajastella mielensä mukaan.
    Jännä juttu noissa on että kun auton ajastimeen laitat seuraavaksi lähtöajaksi vaikka klo 08.00 niin auto laskee itse milloin aloittaa lataamiset ja myöhemmin lämmittämisen (verkkovirralla) jotta kaikki on valmista klo 08.
    Töpseli irti ja menoksi.
    Navisysteemiin voi ohjelmoida reitin niin että auto suunnittelee sen latausverkoston mukaan, jossa navi sitten opastaa ja muistuttelee latauksista ajon aikana.
    Jos ja kun latausverkko saadaan laajennettua maakuntiin, ei ajamisessa muutu oikeastaan muu kuin kahvitaukojen tulo pakollisten latausten yhteyteen, joita en nuoruudessani ole juurikaan pitänyt alla 600 kilometrien matkoilla. Toki akkutekniikka kehittyy ja uskoisin että uusimmilla pikkuautojenkin malleilla ajellaan jo 500km matkoja alle 10v päästä. Se ei kuitenkaan poista sitä, etteikö näitä alempien toimintasäteiden autoja valmistetaisi kaupunkikäyttöön, turha niitä ylikokoisia akkuja on kaupungeissa mukana raahata jos latausmahdollisuus on kattava ja itse soviteltavissa. Ts. auto joka yö piuhassa.
    Aikaa pitää siis varata enemmän +100 km matkoille, jotka on itselläni nykyisin todella harvinaisia.
    Reitit voi myös suunnitella puhelinella tai tietokoneella milloin haluaa ja lähettää ne valmiisi auton navigaattoriin ja yhdistellä esim. latauspaikkojen suhteen mielensä mukaan.
    Monenlaista livedataa saa esille ajon aikana monitoiminäyttöön ja se näyttää myös reaaliaikaisena kilowatteina akun latautumisen jarrutusten ja myös silloin kun nostat jalan kaasulta. Virtaa palautetaan parhaimmillaan useita kilowatteja ja samalla selvisi käytännössä myös se, kuinka paljon urheilullinen ajotyyli perinteisillä autoilla syö energiaa jarrutusten muodossa. Se on yllättävän paljon, jos tavan jarrutustenkin energiavirta on 5-10Kw useiden sekuntien ajan.
    Myös kaikkien sähköä syövien toimintojen näytön myötä voi hienosäätää energiankulutusta esim lämmityslaitteessa lämpötilaa alentamalla.
    50% vararauksella 4 asteen tiputus 22->18 asteeseen antoi välittömästi neljä-viisi lisäkilometriä toimintamatkaan vaikka autossani on perinteistä 5 Kw systeemiä 75% taloidellisempi ilmalämpöpumppu.
    Työmatkan ajotyylini tuskin tulee paljoakaan muutosta, koska ajan ne jouhevalla tyylillä muutenkin, ennakoiden liikenteen tapahtumia vähintään 100m päähän ja jarrutuksia vältellen. Vähän samaantyyliin ennakoiden kuin raskaalla liikennevälineelläkin ajaessani.
    Tänään kokeilen ajaa läpi tuon työmatkan jotta saan reaaliaikaisen kuvan auton käytöstä omalla työmatkallani.
     
    Rautamäki, Pertti K ja Stang_81 tykkäävät tästä.
  8. mopar-mikko

    mopar-mikko 3rd gear

    Itte laittanut aina rahat vain harrasteautoihin. Ois hauska tietää missä vaiheessa ja kuinka paljon ajaessa sähköauto päihittää kuluissa vaikka 80-90 luvun jonkun hyvän japsin, joita saa hyviä ihan tonnin pintaan.
     
  9. Harri S

    Harri S Gearhead

    On mulla toki vielä neljä jenkkiä harrasteautoina

    Pihassa on sulassa sovussa sekä Leaf että El Camino, jonka hain uudenvuoden alla kontinpurkupaikalta, toki hieman lunta myös.
    Lefin katon takaosassa näkyy aurinkopaneeli, mikä lataa kesällä akkua sekä viilentää puhaltimen avulla pysäköinnin aikana sisätiloja kun ilmastointi ei ole päällä. Takaluukun kahvassa on peruutuskamera.
    [​IMG]

    Mutta asian...
    Työmatkalenkki ajettu. Hengissä.
    Aamutuimaan töpselit irti ja auto oli ladannut akkunsa täyteen noin yhden aikaan yöllä ja lopettanut lataamisen siihen.
    Otin Hardcore lähdön ilman mitään akkujen ja auton lämmittämisiä latausjohdon kautta, koska halusin dataa ilman mitään helpotuksia ja itsensähuijaamisia.

    Aluksi ajokilsoja oli 143 mutta ne putosivat samantien 121 kilometriin 0 asteisen ulkolämpötilan ja käynnistyneen lämmityslaitteen (yli 5Kw täysteho) takia.
    Keli on sähköautolle raskas johtuen jatkuvasta vesisateesta, nollan asteen lämpötilasta ja lumivallien vuoksi tulvivasta tiestöstä. Renkaat on leveät kitkat 215/17.
    [​IMG]

    Ajomoodi isolle tielle päästyäni mallia Economy.
    Sitten vaan liikkeelle muun liikenteen sekaan, ajotyyli rajoitusten mukainen tai vähän yli mittarivirhe huomioiden. Auto lämpeää muutaman sadan metrin matkalla asettamaani 20 asteen lämpötilaan jota tiputan puolimatkassa 18 ja ennen perillepääsyä 16 asteeseen jossa se saa olla myös koko paluumatkan. Lämmitys käy muutamaan otteeseen päällä joka näkyy välillä rangessa ja suuressa auton ilmoittamassa sähkönkulutuksessa.
    Vakkaria käytin lähinnä moottoritiellä.
    [​IMG]

    Paluumatkalla perinnemoottorimies pelkäsi akun loppumista erityisesti loppumatkasta, mutta päättämästäni yhden latauksen taktiikasta en luovu, tapahtuisi se paluu sitten vaikka hinurin lavalla.
    Tää homma nimittäin testataan tässä ja nyt, eikä silloin kun on oikeesti kiire. Samallahan selviää myös akun "sitkeys".

    Ajoreitti yksinkertaisuudessaan: 20-70kmh ~3 km katua ja kehätietä, siitä motarille 100kmh ~3 km, kehätielle ja kantatielle 80kmh ~9km, sitten motaria 100kmh ~15km, jonka jälkeen loppupätkä 50-60kmh ~13km perille asti, missä hieman siirtelyä ja kääntelyä.
    Motariajossa range kävi jo menomatkalla 48 kilometrissä mutta 60kmh tielle joka viel loppumatkan työpaikalleni päästyäni, se vaihteli ja palasi 13 kilsaa ajettuani ja perille päästyäni takaisin 51 kilometriin.

    Menomatkan huomiot:
    Lämppäri vie aluksi tosi paljon virtaa mutta tasaantuu nopeasti. Auton esilämmitys verkkovirralla siis kannattaa jo nollakelillä.
    [​IMG]

    Ajaminen huoletonta ja helppoa kyyti hyvää ja mukavasti kaikenlaista dataa ajon aikana.
    Nopeusnäytön kuuseen ilmestyvät oksat kertovat lisääntyessään oikeanlaisesta ajotavasta.

    Tauko perillä ja auton tutkiskelua 30min, josta sama reitti takaisin sillä erotuksella että motarin ajoin 93 kmh koska vain 46-50% akkukapasiteetti näytössä ja vasta puolimatkassa alkoi jännittämään ihan helvetisti.
    Sama kilometrien estaas vaihtelu palatessa ja kilsat alkoi tippumaan kunnolla vasta motarilla missä "varmuuden vuoksi" säädin vakkarin 93kmh.

    10 km ennen kotia akkuhälytys 25% ei vielä aiheuttanut ihmettelyä.
    [​IMG]

    Vasta 5km ennen kotia tapahtunut kilometrinäytön muuttuminen viivoiksi alkoi kuumottamaan oikein kunnolla mutta napsin mittaristosta yhä kuvia vanhaan malliin koska psygologisesti suurin kuumotuksen aihehan tällaisessa tilanteessa on tuntematon tekniikka, auto, tuntematon akun kunto ja yleinen epävarmuus sekä julkinen häpeän pelko tienvarteen jäämisestä.
    Siispä helvettiin moiset tuntemukset ja matka sen kun jatkukoon, toki salaa sopivia pysähdyspaikkoja pälyillen.
    [​IMG]

    Auto ilmoittaa että ilmastoinnin sammuttmalla saa yhden lisäkilometrin... loppuuko usko jo autoltakin.
    [​IMG]

    Lopulta(kin) kotona, nafti 90km matkamittarissa, ilman mitään auton itse tekemiä paniikkimoodeja, auto piuhaan ja 12 tunniksi lataukseen jolla uskon saatavan taas akun saa täyteen (auton mittaristo ilmoittaa tällä hitaalla lataustavalla 11,5 tuntia)
    [​IMG]

    Suurin uhka sähköautoilussa on oma pää ja siihen liittyvä uskon puute.
    Sähköä kokeessa kului alle 3€ edestä.
     
    Muokattu: 9.2.2019
    Nikuzai, Powerstroke, Stang_81 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. ZKP1971

    ZKP1971 1st gear

    Tarkka selostus :).

    Minulla on kokemusta 2018 Huyndai Ioniq sähköautosta.
    Auto on aika kallis ostaa (n35k€) mutta huollon tarve olematon (ei öljynvaihtoja yms) ja 100km ajon sähkö kustantaa vain noin 2€.

    Ajomatka pakkasella n 160km ja kesällä maksimissaan 200km.

    Parasta on taloudellisuus, äänettömyys ja sähkömoottorin vääntö.

    Käyttis on mulla jatkossakin sähköauto.

    Harrasteautot ja mopot ovat tietysti eri juttu.
     
    Harri S tykkää tästä.
  11. Jouni_K

    Jouni_K 3rd gear

    Eikös se Leaffi valehtele käyttäjälle sen jäljelläolevan rangen aika rankasti? Ja siis niinpäin että näyttää tyhjempää kuin on. (Vertaa kännykät, joissa on aina virtaa parin minuutin hätäpuheluun, vaikka akku on muka täysin tyhjä.) Työkaverilla Leaffissa OBD-BT-palikka ja joku kännykkäappi mistä näkee paljonko akkua on jäljellä oikeasti.
     
  12. Harri S

    Harri S Gearhead

    Kattelin noita Ionicceja myös, mutta on sen verran tuore malli ja siten kallis että oli pakko sivuuttaa.
    Kyllähän tää arkiajojen toteutukseen vaikuttaa, mutta en pidä latausasiaa mitenkään erityisenä esteenä.
    Kaikki tutut piti aikomustani vitsinä, nyt ovat myös hyvinkin kiinnostuneita käyttökokemuksista.
     
  13. Harri S

    Harri S Gearhead

    Juu. Näinhän se varmaankin on, mutta ajokeli (sää) oli kyllä niin arsesta, ettei ylimääräiset puljaamiset tienvarressa kiinnostaneet.
    Kun kilsat katoaa näytöstä on akuissa latinkia alle 12 km ajoon, mikä on kuitenkin melko paljon täällä pk seudulla pikaista lataamista ajatellen.
    Leaf Spy on itsellänikin seuravaksi hankintalistalla, niin pääsen tutkimaan akun kunnon solu solulta.
     
    Muokattu: 9.2.2019
  14. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Kannattaa oikeesti muistaa, että kaikki kapasiteettinäyttämät ovat vain tietskan tekemiä arvioita. Ei niillä ole mitään tietoa todellisesta jäljellä olevasta, eikä edes täyteen ladatun kunnosta. Yksikin poikeama "normaalista" käytöstä tekee äkkiä stopin, kun akku meneekin loppuun.
     
    Harri S tykkää tästä.
  15. Bighouse

    Bighouse 2nd gear

    Pienillä euroilla tuntuu menevän kun maltillisesti ajaa. Oma ajotyyli vei sen 20kWh/100km. Tekee karkeasti täälläpäin olevilla sähkönhinnoilla 5,2€/100km. Perusmaksun kun jättää pois, niin alle vitosen. Siirtohinta on merkittävä sähkön hinnassa.
    Polttoainekulusäästö vrt. 6l vievään bensaautoon on noin 3,5-3,8 €/100km. Huollot/vakuutukset/vuotuiset verot ovat aika +-0 noilla verrokeilla.

    Uutena jos ostaisin, niin 10 vuoden jälkeen sähköauto on tullut noin 34-36000 euroa kalliimmaksi. (Hankintahinta ja arvonalenema myöskin huomioiden. Kotilatauspiste ei nyt kallis olisi n. 1200-1400€).

    Joillekkin sähköauto lienee hyvä ratkaisu, omalle kohdalle ei.
     
  16. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Mitä autoja sinä nyt vertaat jos noin paljon kalliimmaksi saat 10 vuodessa vaikka kilometrit paljon edullisempia? Entä vuotuiset km:t?

    Leaffi hinnat alkaen 38 k ja halvin uusi Nissani (Micra) 15 k, eli siinä ero 23 k, niin mistä tuo 11-13 k lisää 10 v aikana? Pitäisi Micran pitää hintansa ja Leaffin mennä melkein nolliin.
     
  17. 401

    401 2nd gear

    Kyllä ne nuo myyntimiehet ja markkinoijat on päteviä manipuloimaan.uskosin että ne pystyy osalle ihmisistä myömään mitä vaan.onkohan sähkön hinnan kehityksessä odotettavissa minkälainen suunta lähivuosina?monellakohan työpaikalla niitä voi ladata päivän jos vaikka kovemmalla pakkasella sattuukin patteri hiipumaan oletettua nopeammin ja paluu ei onnistukkaa samalla latauksella.toisaalta jos ei käytä sitten lämppäriä ollenkaa ja toivoo myötätuulta kotimatkalle.onkos niihin joku pikalaturi olemassa jos sillä joutuu vielä töiden jälkeenki liikkumaan niin ei välten jää sitä kakstoista tuntista latausta?
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  18. RaiRai

    RaiRai 2nd gear

    Kyllä kai se auto tietää sen kapasiteetin melko tarkkaan, ensiksikin jotta sähkön talteenotto voidaan hoitaa oikein. Sitä akkua ei pitäisi ajaa "tyhjäksi". Kun veto loppuu, ja kuskille näyttämä on nolla, pitää siellä vielä olla sen verran varausta että se kestää pakkasessa seisottamista. Sama voi olla lämpimässäkin seisotusta varten, en tiä tarkkaan. Mutta siis tarkoituksella se näyttämä on suunniteltu noin. Ei ole hyvä idea pakottaa sitä akkua tyhjäksi.
     
  19. Bighouse

    Bighouse 2nd gear

    Lisää pilkottuna. Mukavuudenhaluinen kun olen, niin sähköautolla ei kaikkia ajoja pysty tekemään nopeasti. (siirtymät sinne tänne, pikalatauspisteitä ei joka paikassa ole, isomman tavaran kuljetus). Eli niihin pitää myös olla ratkaisu. Toinen auto, vuokraus, tms. Vajaa tonni vuodessa on nopeasti "hukattu". Nämä laskelmat siis omalta kohdaltani.
     
  20. Harri S

    Harri S Gearhead

    Auton saa ladattua tarvittaessa tyhjästä täyteen 30 minuutissa jos hommaa sen tonnin kotilatausaseman.
    Mä en sitä tarvi vaan 102€ postikuluineen maksoi 2 pistokkeen sulakkein suojattu latauskaappi, johon tuttu käy tekemässä sähköt.
    Eilisen koeajon jälkeen akussa oli 30 kilometrin matka jo reilun kolmen tunnin päästä joka riittäis hyvin jos tarvis johonkin lähteä illansuussa ajelemaan. Duunin jälkeen jos en aja suoraan kauppakeskuksen pikalatauspisteeseen, käyn kotona vaikka syömässä ja kauppaan voi lähteä käymään vaikka sen jälkeen.

    Kävin tänään mutkan Tuusulassa yht yli 60km ja kotipihassa kilsoja vielä yli 40. Virtaa meni vähän koska nyt en polttanut H7 koko ajan vaan ajoin ledeillä sekä myös sen 10km 100kmh rajoituksen motariosuuden ajoin kiltisti letkan mukana nopeusmittarin mukaan 95 kilsan nopeudella. Keli vesisadetta ja tie tulvillaan vettä +1 aste lämmintä.
    Menee tosi vähällä kun alkaa oppimaan oikean ajotyylin.
    Tientukkona en ollut ja ecoasento poissa Tuusulan likennevalolähdöissä.

    Ja tämä siis 5v vanhalla autolla joka maksaa alle puolet uuden hinnasta.
    Ero hinnassa vastaavaan perinteiseen autoon; samanikäiseen yhtä vähän ajettuun Nissan Pulsariin on alle 7000€. Pahoin pelkään että jäännöspääoman ero on neljän vuoden kuluttua revennyt melkoisesti Leafin eduksi.

    Ja nää ylläolevat on vain pelkkää raakaa faktaa ilman myyntimiesten puheita.
     
    Stang_81 ja Powerstroke tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!