1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

Kokemuksia Nissan Leafista käyttiksenä

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Harri S, 2.2.2019.

  1. RaiRai

    RaiRai 2nd gear

    Kannattaa tehdä aina omat laskelmat, jos ne kulut siis kiinnostaa. Ja silloin pitäis pystyä huomioimaan/arvioimaan kaikki kulut. Sis. juuri nuo mitä sulla, ja esim. huollot, ennustettavat korjaukset ja arvonalenema...
    Kun ex. bensakäyttiksen myin pois (ja ostin uudemman hybridin), se ostaja kysyi että miks myyt. Vastasin jotain kulutuksesta ja tarkoitin kyllä sitä että horisonttiin katsoessani suhteettoman kalliiksi tulisi mulle jatkaa sitä omistusta vs. vaihto näin kuin tein.
     
    Harri S tykkää tästä.
  2. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Liian tiukoille meni, ei olis mun auto. Pakkasta vähän lisää niin se olis siinä. Ajokapasiteetti on kaikkiaan hyvin vaatimaton, jo sillä en kelpuuttaisi.
    Joku 400km ajoreserviä ja autossa vielä sisäänrakennettu aggregaatti tyyliin Rivian pikup niin en näe esteitä.
     
    miguelo, Jussi289 ja isalmela tykkäävät tästä.
  3. Pande_K

    Pande_K Gearhead

    Esimerkiksi BMW i3 REX on tällainen. Siis sähköauto jossa on pieni bensamoottori joka lataa akkua jos varaus laskee liian alas. 650-kuutioinen polttomoottori on vain estämässä tiellejäännin sähkön loppuessa eikä normaaliajossa käynnisty ollenkaan.
     
    miguelo ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  4. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Niin ja ne moneen kertaan mainitut Volt ja Ampera. Niitä on aika hyvin tarjolla käytettynäkin.
     
    miguelo, Powerstroke ja Pande_K tykkäävät tästä.
  5. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    No juu mutta ajovarat akuilla on todella vaatimattomat ja moottori on mukana mekaanisestikin, lähinnä perinteinen hybridi minusta.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Ei kai litium akku ole moksiskaan pakkasesta tyhjänäkääm. Syväpurkaustakaan tuskin saa ajamalla tehtyä sillä auto on lakannu liikkumasta jo paljon ennen? En ole tosin varma miten litium akku luovuttaa virtaa tyhjänä, lyijyakkua ei saa syväpurettua esim. starttaamalla.
     
  7. peto

    peto Gearhead

    Ekalla amperalla tais päästä talvikelissä Hertsikasta Hyvinkään eteläiseen liittymään, kun kone käynnistyi. Loput 300km. mentiin reipaskulutuksellisesti bensalla. Dacia Sandero kulutti reilusti pienemmät kokonais litramäärät samalla matkalla:p
     
    Powerstroke, miguelo ja Pertti K tykkäävät tästä.
  8. Harri S

    Harri S Gearhead

    Hommasin pari yleisintä sähköautojen latausappia puhelimeen ja samalla selvittelin Teslaporukan sivuilta että 43 kilsan työmatkalleni mahtuu yhteensä 24 latauspistettä, joista ajattelin jatkossa käyttää kuutta sopivin välimatkoin olevaa jos töistämeno/paluu jostakin syystä venähtää ja joudun turvautumaan lataamiseen kesken siirtymän.

    Niistä kaksi maksullista, joihin tilasin poletit ja 4 minulle täysin ilmaista, joita käytän jatkossa kauppareissujen yhtydessä.
    19senttiä Kw tuntuis olevan normitaksa eikä noissa ilmaisissa käyttöaste tuo ihan pian maksullisuutta.

    Marketti mitä olen tähän asti käyttänyt kaksi kertaan viikossa ruokaostoksiin sisältää ilmaisen latauspisteen, jota on käytetty viime vuoden aikana peräti neljä kertaa. (Naapurissa oleva K peräti yhden kerran viime vuonna)

    Sinne tuskin tarvitsee ihan heti jonottaa jatkossakaan ja laitankin autoni sinne latinkiin 2krt viikossa ostosten ajaksi.
    Uskoisin pärjääväni autoni kanssa mainiosti säällä kuin säällä vuodenajasta riippumatta.
     
  9. RaiRai

    RaiRai 2nd gear

    Heitän tähän juuri Kymppiuutisista autoilijan kommentin: "Bensa-asemien omistajat ei morjesta enää." :)
     
    miguelo, Pertti K ja Harri S tykkäävät tästä.
  10. RaiRai

    RaiRai 2nd gear

    Okei, voi olla että tämä lämpötilajuttu on vain takaumia lyijyakuista. Sen kummemmin guuglailemata, jostain luin joskus että kännykän litium-akun varausta ei kannattaisi laskea alle 30 %, että se akku ei tykkäis siitä. Samoin aivan täydessä latingissa ei kandeis pitää. Mitkä tähän on ne tekniset syyt, en tiedä. Ja myös jostain luin että Toyotan hybridin ajoakun varauksen näyttäessä nollaa, siellä olisi vielä about 40 % kapasiteetista jäljellä.
     
  11. Mielessä käynyt kans työmatka-ajoihin sähköauto, mutta toistaiseks on kyllä turhan kalliita, kun joka tapauksessa pakko pitää toinenkin käyttis trailerin vetoon ym. tavarankuljetukseen ja pitkiin matkoihin. Kattellaan 10 vuoden päästä jos vaikka alkais löytyyn edullisia käytettyjä joissa olis min 200km kapasiteetti pakkaskelillä ja vetokoukku
     
    Nikuzai ja isalmela tykkäävät tästä.
  12. Jouni_K

    Jouni_K 3rd gear

    Se on ainakin totta että täyteen lataaminen ja täydessä latauksessa pitäminen kuluttaa litiumakkua. Riippuen käyttökohteesta, latauslogiikka lataa akun enemmän tai vähemmän täyteen, senmukaan onko valmistaja halunnut optimoida akun kapasiteettia vai käyttöikää. Itelle jos sähköauton rakentais, niin laittais vähän enemmän kennoja ja latais vähän vähemmän täyteen, niin akut pysyis pitkään hyvänä.
     
  13. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Tämä on kysymys mitä on tullut pohdittua eikä siihen kenelläkään ole vielä vastausta. Sähköauton arvon säilyttämisen puolella on ihmisten halu siirtyä sähköautoihin.

    Nopeamman arvon alenemisen puolella parikin asiaa. Tekniikka kehittyy näissä nopeasti, eli neljän vuoden päästä tuo Leaf saattaa olla niin vanhanaikainen ettei sitä oikein kukaan halua. Toinen vähintäänkin yhtä suuri uhkakuva. Ainakin omassa käytössäni n. 10v käytön jälkeen akussa on jo niin monta lataussykliä että akku alkaa olla kemiallisesti jo tiensä päässä. Ja uutta akkua ei näihin osta kannattavasti joten auto on akun kuollessa valmis romutukseen.
     
    Muokattu: 11.2.2019
  14. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Jos ajo on pääosin 300 km siivuja, niin ei tosiaan ehkä Ampera ole paras vaihtoehto.
     
  15. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Itsekin olen arponut sähköauton hankintaa. Joka tapauksessa luovun työsuhdeautosta ja siirryn oman auton käyttöön ja laskutan kilsat.
    Teslan Model 3 olisi varmaan se houkuttelevin malli. Ylinmääräistä jumppaa työreissuilla nuo lataukset aiheuttaa. Se ja Teslan lyhyt takuu on oikeastaan se suurin ongelma mikä on ainakin toistaiseksi pitänyt minut pois sähköautosta.
     
  16. peto

    peto Gearhead

    Villi veikkaus, että valmistaja kieltää vetokoukun asennuksen? Jos oikein muistan niin ainakin yhden valtamerkin hybridissä näin oli....
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  17. Harri S

    Harri S Gearhead

    Sen näkee sitten.
    En ole kuullut vielä yhdestäkään vanhuuttaan vaihdetusta akkupaketista näissä täällä suomessa, vaikka kohta kaikenlaista, sitä huonoakin, käyttöä on ollut jo tuon 10 vuotta.
    200km kantaman sähköautojen tarve ei tule kuitenkaan poistumaan jo siitäkin syystä että kaupunkikäytössä ei pidemmän kantaman autolle ole tarvetta, eikä ylimäärisestä akkukapasiteetista ole välitöntä hyötyä arkiköytössä.
    Siksi mm. nuo hybridien akustot pvat edelleen mitoitettu mielestäni hieman "alakanttiin", vaikka tilaa ja mahdollisuus olisi suuremmallekin.

    Mm. itsellän tuo kaupunkikäyttö on edessä jo ensi vuonna eläköitymisen myötä jolloin vuosittainenajosuorite putoaa 20tkm->2tkm ja kaikki ajot tulee olemaan alle 30 km siirtymiä ja tarvittaessa lataus jos kapasiteetti ei riitä.
    PK seudulla on 163 toimivaa latauspistettä tällä hetkellä.

    Hallituspuolueista lähes kaikki yhtä lukuunottamatta ovat maalanneet yhtenevät askelmerkit tulevaisuuden ilmastopolitiikalle ja liikenteen käyttövoimalle ja se tietää kuritusta bensa- ja dieselautoille.
    Siitä ja sen järkevyydestä voi puolestaan keskustella tarkemmin esim. politiikkaketjuissa, mutta kylmää kyytiä tulee, se tässä on ainakin varmaa.
     
  18. peto

    peto Gearhead

    Tuosta Amperasta ei kyllä muutenkaan jäänyt mitenkään sellainen olo, että haluaisi sellaisen omistaa vaikka paperilla vaikuttikin hyvältä. Kuten aiemmin kirjoitinkin niin mielummin olisin jopa hankkinut sen Dacia Sanderon:p

    Tuota Bemaria en tunne, mutta jos ideana on kunnon sähköauto mukavalla rangella ja hätävarana on pieni polttomoottori niin se kuulostaa jo ihan hyvältä idealta.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  19. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    ^ vetokoukkuun liittyen, joku joskus esitti ettei sähkömoottorit oikein tykkäisi peräkärryn tempovasta kuormituksesta. En tiesä, kun en tunne itse asiaa. Mutta vetokoukun puute oli mulla viime vuoden lopulla se turn-off.

    Noin muuten, mulla sähköön siirtymisen esteenä on malliston epäsopivuus normi sukankuluttajalle. Joko löytyy aivan vi*un kallis Tesla tai sitten edukkaammasta päästä noita Renault Zoe ja BMW i3 koppimopoja. Näin Suomen mittakaavassa suositumpia malleja on Octavia ja Golf farkut, niinkauan kun sähkömallit poikkeaa noista koon ja/tai hinnan puolesta, niin en pidättelisi hengitystäni sähköautojen yleistymistä odotellessa.

    Mulla on käyttöetu-kiisseli-Octaviassa kulut 28 snt/km, keskimäärin 23tkm/v ajomäärällä. Kevään/kesän aikana vaihdan kaasumalliin ja kulujen pitäisi pudota 1-2snt/km, laskujeni mukaan. Tämän hetken sähkö/plug-in mallistosta saa suht tiukkaan etsiä, että löytyy km-kustannuksiltaan halvempi malli, jolla voi ajaa yli 500km per lataus ja johon mahtuu sama määrä kuormaa, kuin farkku-Octaviaan. Noh, meillä on 4 vuoden liisarit, ni katellaan sitten uudestaan 2023 :p

    -JJ-
     
    Pertti K tykkää tästä.
  20. Harri S

    Harri S Gearhead

    Tänään eka "arkiajo" töihin takana.
    Paremmalla ajotyylillä (liikennevirran mukana ilman ohitteluja ja revittelyjä) energian säästö oli melkoinen vaikka olosuhteet ja aamun valmistelut oli identtiset lauantaihin nähden.
    Lauantaina työpaikalla 51 km kapasiteetista jäljellä.
    Tänään työpaikalla 65 km kapasiteetista jäljellä.
    Nopeusnäytön "taloudellisuuskuusi" oli motarilla täynnä palkkeja latvaa myöten.
    [​IMG]

    Tuo säästö siis pelkästään tuolla edellämainitulla letkassa ajolla ja sillä että 15 km motariosuuden ajoin tällä kertaa 90kmh nopeudella (vajaan kolmen vartin matka-aika piteni alle minuutin).
    Kesällä, lämpimässä sekä ilman loskaa ja sadetta on mahdollisuus jopa kahden päivän työmatkoihin yhdellä latauksella (172km).

    Sekä Blazerissa että El Caminossa on vetokoukut.

    Tuttu ajaa amperalla alle viiden kilsan työmatkoja. Tankkasi sen viimeksi huhtikuussa.

    Edit: lisätty kuva.
     
    Muokattu: 11.2.2019
    Pertti K tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!