Kokemuksia patteri-Jenkistä, eli Tesla Model 3 käyttiksenä

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Catiska, 20.3.2020.

  1. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Ymmärrän ajatuksen hyvin. Ei nämä patteriautot kaikille sovi monestakaan syystä. Mökkimatka voi olla juurikin tuollainen. Oma mökkimatka ei ole pitkä, joten tuota ongelmaa ei ole. Jos mökkimatka olisi yli 500km eikä siis sillä matkalla olisi pikalatausmahdollisuutta, eikä perilläkään saa ladattua, lähtisin jollain muulla meidän talouden autolla.

    Mutta, jos mökkimatka olisi vaikkapa 250km umpi korvessa, ei se olisi ongelma koska akku riittää kyllä paluumatkaan. Ja tuollaisen umpikorvet on Suomessa aika harvinaisia.

    Itse pohdin perävaunun vetoa. Käytännössä 1100km on maksimi mitä tuohon koukkuun saan laillisesti laittaa. Harvinaista kuitenkin että tarvitsen painavampaa kiskoa, joten poika vaihtaa autoa kanssani mieluusi jos tulee sellainen tarve.
     
    Muokattu: 9.4.2020
    BHBS tykkää tästä.
  2. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Joskus kyllä. Motonetin pikalaturissa sähkö maksaa 0,10Eur/kWh. Se ei ole kallista. Mutta esim Teslan Superlaturissa se maksaa 0,23Eur/kWh. Kotona siis puolet tuosta ja koska hotellissa se on usein ilmaista niin ero on toki selvä.

    Eihän se kallista ole siltkään, eli sen vuoksi ei kannata autoa lähteä siirtämään kesken lounaan.

    Autoni kulutus on n. 15kWh per 100km. Eli, kotona yösähköllä 100km sähköä maksaa noin 1,5Eur, Superlaturilla 3,45Eur.

    Mutta, ei sillä kannata montaa sataa kilsaa ladata liikaa, onneksi latauksen voi katkaista kännykästä. 5 minuuttia saa pitää autoa latauksen jälkeen ilmaiseksi laturilla, sen jälkeen velkovat siitä 0.5Eur per minuutti.
     
  3. Eikö oo mahtava kun voi pysähtyä syömään minne vain eikä tarvi miettiä että missä saa partakoneen ladattua, voi päästää vaikka kemijärveltä helsinkiin ilman että tarvii ihmetellä missä on virtaa ja missä voisi syödä samalla.

    Ei vittu voi ymmärtää tätä sähkövouhotusta, mutta kai se on yritettävä pitää kiinni uudesta keksimästään ideologiasta vaikka kynsin ja hampain. Samat tyypit luulee että ne pelastaa maailman.... mutta istuvat 20 x vuodessa lentokoneessa, on ulkona poreammetta ja muuta lämmitettävää juttua....... Jos sitä nyt vaan keskittyisi siihen että elää ku ihminen eikä joku vihervassuri niin on paljon helpompaa. Luulen että nämä sähköautoriippuvaiset näkee öisin unia siitä että ovat tuolla korvessa kolmostienvarressa töpselikädessä pyhäperperi päällä kun autot vetää kaasupohjassa ohi.

    Kyllä sillä km-korvauksella vaan saa maksaettua saman hintaisen oikean autonkin. Auton jolla voi ajaa pitkiä pätkiä, vetää vaunua, traileria, kärryä.... ja mikä mahtavinta voi pysähtyä syömään vaikka paikalliselle grillille ilman että tarvii konku helvetin johdon pätkän kanssa siellä kysellä että saako teiltä virtaa....
    Jos multa joku tulis kysymään virtaa, sanoisin että vie vittuun se pölyimuri, meillä on PE aamu imurointipäivä.

    Koittakaa ny keksiä jotain harrasteautoihin liittyvää keskusteltavaa tai sitten jos ei oo mitään hararsteautojuttuja niin on hyvä vaihtoehto olla kirjoittamatta mitään.

    Aulis
    Edelleen rahaa ajaa diesel ja bensa-autolla ja mielellään seuraa harrasteautokeskusteluita.
    Singerimiehet voi mennä Annalehden palstoille juttelemaan koslistaan ja tesloistaan.
     
    faikku66 tykkää tästä.
  4. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Kato Hameenkorvan Aulikkiki kaivautunu talviunilta kelien lämmettyä; varma kesän merkki!
    Ja ihan yhtä positiviisena ku aina. Hyvää kesää sullekkin.
     
    Harri S, isalmela, Catiska ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. f34

    f34 Gearhead

    Voisko joku kertoa Aulikille, että topicin otsikosta voi päätellä, että ketjussa keskustellaan sähköautoista ja ei ole pakollista klikata auki ja lukea, jos ei tykkää?
    Tai jos tuo otsikko häiritsee ruudulla, niin Aulikki voi liimata siihen kohtaan maalarinteipin palan peitoksi.
     
    stratusdriver, Harri S, Pande_K ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Tää on uutta, joten mielenkiintoista settiä. Mä tiedän jo, kuinka diisseli tankataan ja kuinka se raksuttaa. Jatkakaa, kiitos.
     
  7. J.J.

    J.J. Gearhead

    Tesla ilmoittaa että lataa 270 km vain 30 minuutissa millä tahansa Teslan Supercharger-asemalla.

    Onko tuosta sitten olemassa joku vieläkin nopeampi lataus, ilmeisesti?
     
  8. Catiska

    Catiska 3rd gear

    On juu. Ionityn laturit on nopeita ja Teslallakin kolmea nopeusversiota. Versio 2 on pääosin käytössä ja vasta osa on uusinta V3 mallia. Hitainta laturia ei kait Euroopassa olekaan.

    Teslan V3 laturi kykenee antamaan juurikin tuon 250kW lataustehon. Ionityllä on sitten vielä 350kW tehon latureita, mutta Tesla ei kykene hyödyntämään yli 25okW lataustehoa, ainakaan toistaiseksi. VAG konsernilta löytyy autoja jotka kykenee.

    Latausnopeus riippuu Teslallakin auton mallista. Tuo mitä mainitsin, koskee omaa autoani joka on Teslan malleista nopein ladattava. Se kykenee ottamaan latauksessa 250kW teholla sähköä akkuunsa jolloin maksimi latausnopeus on 1715km/h. Mutta, koska lataus hidastuu akun täyttyessä, tuolla nopeudella mennään vain alkupätkä ja sitten latausnopeus hidastuu.

    Ihan normi hepun mittaamana V3 laturilta, 250km ajomatkan lataaminen kesti noin 14 minuuttia tosielämässä. Voisin siis ajaa Etelästä Leville tehden vain yhden 20min latausstopin. Mutta, meillä on näin nopeita latureita vain vähän.

    Eli, tosielämässä Helsingin keskustasta Leville Hulluun poroon vaatii kaksi latausta välillä. Ja niihin molempiin suttautuu yhteensä tunti, eli vaikkapa kaksi puolen tunnin stoppia. Näillä menin myös talvikelissä Sallaan. Kaksi stoppia (latausta varten), tosin tehtiin kolmaskin kun piti käydä kusella ja kahvilla. Silloin ei ladattu autoa vaikka latauspisteet olisikin olleet tarjolla.
     
    Muokattu: 9.4.2020
  9. mcmies

    mcmies 3rd gear

    Tuttavalla on sähködiudi. Se ei kyllä lataa läheskään tuota tahtia, eikä toimintasäde muutenkaan ole häävi. Ajettiin kerran sama 350 km matka silleen, että lähti diudilla vartti ennen kuin meikä RAM:lla. Olin perillä kaksi ja puoli tuntia ennen diudia, osasyy tosin oli se, että suunnitelman mukainen latauspiste matkan varrella oli varattu ja joutu venttaamaan puoli tuntia.

    No, Tesla on ilmeisesti hoitanut tämän puolen paljon paremmin. Kyllä ne amerikkalaiset osaa auton tehdä, sähköautonkin.:)
     
    xarper ja Harri S tykkäävät tästä.
  10. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Sikäli kyllä, Teslalla on oma superlatausverkosto vain Tesloille. Niitä on ripoteltu pääväylille aika mukavasti ympäriinsä. Lisäksi Teslat voivat käyttää myös muita pika- ja superlatureita.

    Audin ongelma tällä hetkellä on juurikin tuo riittämätön superlatausverkosto. Audille ei ole kuin alta kymmenen superlaturia Suomessa, Teslalle taitaa olla n. 75 kpl.

    Toki tämä tilanne muuttuu jo tämän vuoden aikana merkittävästi, latausoperaattorit ovat kertoneet lisäävänsä kaikille käytettäviä latureita huomattavasti ja toki Teslakin lisää omien määrää.

    Nuo pikalaturit on sellaisia ettei nämä suuriakkuiset (Audi, MB EQC, Jagge ja Teslat) ole kovinkaan pikaisia latauksessa. Pikalaturit soveltuu siis lähinnä hätälataukseen, koska latausnopeus on luokkaa 300km/h. Siihen tuttavasti matka varmaan tyssäsi, tai sitten valitsi vielä hitaammaan "keskinopean"...

    Sinänsä tuo 350km ajo ei minun autollani kaipaa minkäänlaista välilatausta edes talvikelissä.
     
    Muokattu: 14.4.2020
  11. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Eikös tämä Teslan Supercharging ollut ilmaista jossain vaiheessa? Miten tämä juttu menee/meni?
     
  12. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Se ilmaisuus taisi poistua uusista autoista joskus 2017 tms. Ja ihan kaikissa vanhemmissakaan sitä ei välttämättä ole vaikkakin suurimmassa osassa on.

    Sillä ei tosin ole suurtakaan merkitystä useimmille. Normaali käyttäjä ei usein tarvitse superlatureita. Ne on lähinnä pitkää ajomatkaa varten, tekemään siitä sujuvan.
     
  13. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Kohta 9000km mittarissa ja koronan vähän helllittäessä olen päässyt jo työmatkoja ajamaan. Eli, käytönnössäkin on ollut mahdollisuus testata laskelmia ja ajatuksia miten minun työmatkoilla tuo toimii.

    Tässä tyypillinen "matkakertomus". Kotoa 270km Jyväskylään palaveriin meidän firman Jyväskylän toimistolle. Siellä on ilmainen hidaslataus. Kotoa lähdin 70% varaustasolla, perillä oli 21% akusta jäljellä. Palaverin aikana akku ilmaiseksi täyteen ja hyvin nukutun yön jälkeen aamulla suunta kohti asiakasta ja Nastolaa pitämään pieni palaveri. 175km matkaa, varaustasoa en katsonut.

    Nastolasta Helsinkiin n. 120km. Sieltä kotia kohti 240km ja matkalla välilataus Teslan superilla (ilmainen lataus). Lataus superilla oli nopeampi kuin mitä minulla meni wc käynnissä ja kahvin/reissumiehen poimimisessa ja autossa syömisessä, mutta ajatuskin oli ottaa akkuun niin kauan sähköä kuin kahvittelu vie aikaa.

    Kotiin tullessani akussa oli n. 40% sähköä.

    Matka oli 810km. Yhtään ylimääräistä aikaa lataaminen ei vienyt minulta. Välikahvit ja ruokailut hoitui pääosin ilman että latasin autoa. Maksullista sähköä kului n. 22kWh. Se oli ladattu kotona yösähköllä joka kustansi minulle veroineen ja siirtomaksuineen vähän reilut 2 Eur.

    Kuten olin ajatellut, pääosa työmatkoihin liittyvistä ajoista hoituu ilmaisella sähköllä. Autoilun kulut muodostuu siis pääomakuluista, rengaskuluista, vakuutuksista ja ajoneuvoveroista. Sähkön osuus on marginaalinen.

    Eli, ajamisen helppous on ollut parempi kuin etukäteen ajattelin. Lataaminen pääosin tapahtuu auton ollessa normaalisti pysäköitynä. Eli se ei vaadi mitään lisäliikkeitä kuten huoltoasemalle ajamista. Pikalatauksia en ole tarvinnut ellei päivittäinen yhtäjaksoinen ajomatka oli luokkaa 500km tai yli. Minun työajoilla tuo on erittäin harvinaista.
     
    Stang_81, mcmies, isalmela ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. pantera

    pantera Gearhead

    S ja X malleihin palautettiin ilmaiset superchargerit, 2018 ,buustatakseen myyntiä
     
    Catiska tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!