Kokemusta auton ostosta ja ajamisella Usassa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Joukojs, 28.5.2018.

  1. Joukojs

    Joukojs 3rd gear

    Löytyykö kokemusta auton ostosta ja sillä ajamisella usassa? Tarkoitus olisi lähteä ensi kesänä new yorkista seattleen 2kk reissulle. Auton vuokraus on ollut tässä nyt se päälinmäinen idea mutta kävi mielessä kun tuota gariglistiä aktiivistesti selannut muutenkin ja huomannut että esim lincoln town car vm 2004-> malleja alkaa samaan jo reilu 2000$.. kun auton vuokraus on 2kk 5000e. Eli jos joltain löytyy kokemusta auton ostosta ja sillä ajamisesta usassa niin kiinnostaisi! Vissiin ainuut ongelmat tässä taitaa olla vakuutukset ja auton rekisteröinti DMV omiin nimiin ?

    - Jouko
     
  2. karpo29

    karpo29 3rd gear

    Hiukka hankalaksi se on tehty nykyaan. Jos sulla ei ole NY ajokorttia, ne pisteyttaa sut, eli tarvitset erilaisia dokumentteja joilla todistat olevasi osavaltion asukki, sahkolasku, vuokrasopimus jne....

    Auton osto sen sijaan on helppoa yksityiselta. Dealerilta taasen ei onnistu jos ei ole jonkun US osavaltion ajokorttia, ainakaan Georgiassa. Jos ostat auton Georgiasta ma voin rekisteroida sen sulle, sina maksat viulut. :D

    E: Unohtui linkki niiden pisteytys systeemiin: https://dmv.ny.gov/forms/id82.pdf
     
  3. mcmies

    mcmies Gearhead

    Tuo näyttäisi olevan vähän osavaltiokohtaista. Mulla on omakohtainen kokemus Michiganista, jossa homma luonnistui seuraavasti.

    Ostin auton dealerilta, jolle asetin kaupan ehdoksi sen, että hoitaa mulle siihen titlen, jolla saan ajella muutaman viikon. Irvisteli jonkin aikaa, soitti puhelun jonnekin ja asia hoitui, kun mun osoitteeksi ilmoitettiin yhden paikallisen tutun osoite.

    Vakuutuksen sain hoitaa ihan ite. Se onnistui niin, että saapastelin vakuutuskauppiaan ovesta sisään ja ilmoitin haluavani ostaa vakuutuksen. Jonkun yhtiön vakuutuksen mä sitten sain. Se piti maksaa puolen vuoden ajalle, mutta maksusta sai palautuksen, kun ilmoitti vakuutuskauppiaalle, että nyt en enää tartte vakuutusta kun ajot on ohi.

    Ilmeisesti maksoin myös kalleimman taksan mukaan, ei ollut hyötyä Iffin todistuksesta, että vahinkohistoriani perusteella olen erinomainen kuski... mutta ei se silti kauhean kallista ollut, muutaman viikon ajalta ehkä joku 250 dollaria jäi maksettavaa.

    Paikallista ajokorttia tai edes kv ajokorttia ei kukaan kysellyt missään vaiheessa.

    Jotkut osavaltiot antavat titlen ulkomaalaisille ilman, että on paikallista pysyvää osoitetta. Mutta eivät kaikki. Se osoite voi olla ongelma.
     
  4. karpo29

    karpo29 3rd gear

    Koska tuo oli, auton osto dealerilta siis? Osavaltiokohtaisia eroja on, mutta esim. nyt suht hiljattain tulleet uudet saannot tietyissa asioissa dealereilla on ihan liittovaltiotasoa(esim. toi US lisenssi), jotain terojen torjuntaa jne. Asia tuli mulle yllatyksena Helmikuussa, jopa kahden myyjan taholta, kun yritettiin ostaa ulkkis lisenssilla, ja passilla, ei onnannut muulla kuin mun omalla. Aivan hanurista.
     
  5. mcmies

    mcmies Gearhead

    Kaksi vuotta sitten tapahtui tuo mun juttu. En tiedä, menikö se silloinkaan sääntöjen mukaan vai ei.
     
  6. karpo29

    karpo29 3rd gear

    Toinen naista kaiffareista myos mainitsi etta kyllahan auton kaytannossa voi myyda rahat tiskiin vaan, mikas siina. Mutta by the book se on laitonta dealerille, ja jos sattuisi jaamaan kiinni(hyvin epatodennakoista), niin ongelmia tulee, ja toimiluvat menee. Yksityiselta ostamaan vaan niin ei ole mitaan rajoitteita tai velvoitteita.
     
  7. Joukojs

    Joukojs 3rd gear


    Ei pöllömpi idea tuo että esim vasta atlantasta ostaisi auton! Täytyy vähän haistella tilannetta onhan tässä viellä vuosi aikaa ihmetellä.
     

Kerro tästä muillekin!