Kokemusta Dodge Nitrosta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja jus57, 7.12.2010.

  1. Virranpoika

    Virranpoika 1st gear

    Kiitoksia kaikille! Edellinen omistaja vihjasi, että joku johtonippu, mikä menee läpiviennistä takapenkin alta on ollut aiemmin syy tähän oireeseen ja että kannattaa vaihtaa koko nippu. Tarvii mennä ulos käpistelemään vähän, jos ihan silmämääräisesti näkisi jonkun hankauman tai vastaavan. Semmonen huomio, että eilen meni neliveto päälle ihan yllättäen ja pysyy näköjään päällä. Jamantille lisäksi kiitokset, mutta löysin yhden Porilaisen pajan, johon yritän heti huomen aamulla päästä lukemaan koodit.
     
    isalmela tykkää tästä.
  2. Virranpoika

    Virranpoika 1st gear

    No niin... Olen unohtanut päivittää tilanteen tänne. Olipa hyvä, että menin ryömimään auton alle ennen kuin varasin aikaa korjaamolta. Aiemmin olin auton takaa tähystellyt mahdollisia näkyviä vikoja, mutta nyt kun vilkaisin hanttimiehen puolelta niin huomasin vian olevan niinkin yksinkertainen, että takaoikealla ABS-anturin piuha oli irronnut. Liitin joskus vioittunut ja laitettu nippuside viritelmällä kiinni. Putsasin liitinpinnat lumesta ja tuuppasin kiinni. Auton käyntiin ja pienen hetken päästä kaikki varoitusvalot sammuivat ja nelikko meni hienosti päälle.

    Tällä hetkellä ainoa mysteeri on tuo aika kovaääninen surina, mikä tulee polttoainesuodattimen "jalasta". Jojs jollakin on tietoa, mitä venttiileitä/vastaavaa tuo pitää sisällään niin olen kiitollinen tiedoista. Samoin jos joku osaa sanoa, mistä niitä saa niin tilaan heti. Merkkihuolto ei osannut auttaa...o_O
     
  3. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Anna rekkari...
     
  4. Virranpoika

    Virranpoika 1st gear

    BCY-722
     
  5. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Joo, mulla on varaosa-ohjelman mukaista uutta polttoainesuodatinjalkaa hyllyssä, vaatii joko johtosarjan muutoksen tai sitten ei, varaosa-ohjelma on pikkasen ristiriitainen tuossa kohtaa...
     
  6. Virranpoika

    Virranpoika 1st gear

    Näetkö sen tiedoista jotenkin, että onko siellä joku pumppu myös vai vaan joku venttiili, joka estää p-aineen valumisen takaisin tankkiin? Kaikki toimii moitteettomasti, mutt tuo pörinä kielii jostain ongelmasta. Mieluummin ostan purkuosan kuin alan tekemään johtosarjan muutoksia.
     
  7. Virranpoika

    Virranpoika 1st gear

    No niin arvon kohtalotoverit. Tulipa taas kokemusta Nitrosta... Ajelin eilen aamulla Porista kohti Mikkeliä, kun Nitron kierrokset alkoi "huojumaan", eli kiihtyi ja hidastui omia aikojaan. Tätä jatkui pari kilometriä, kunnes koko paska sammui. Kaskon voimalla hinurilla pajalle ja ensimmäinen tuomio oli löysä letku tuohon juuri vaihdettuun pa-suodattimen jalkaan. Huomasin tämän itse siellä tien poskessa. Seuraavaksi auto ei edelleenkään lähtenyt käyntiin niin epäiltiin korkeapainepumppua kun suuttimille ei tullut naftaa. Myöhemmin tänään soittivat, että ilmanpuhdistimen koteloon oli päässyt lunta (joo sitä oli ihan saatanasti pellin alla, kun vilkaisin) sieltä se sulattuaan on kulkenut välijäähdyttimeen ja koko paska pitää purkaa ja kuivata. Nyt kaikki sormet ja varpaat ristiin, että ko toimenpide auttaa ja kosla saadaan ilman hintavia hankintoja käyntiin. Sitä, että kone olisi muutoin ehjä puoltaa korjaamon kommentti siitä, että saivat sen käymään pilotilla joitain kymmeniä sekunteja, mutta naftaa ei vaan tullut niin että pysisi kynnissä. Kysmys viisaammille: Kun tuossa ilmeisesti on oma siirtopumppu tankissa(varaosaluettelon perusteella) niin kuivaamisen jälkeen jos mitään ei ole mennyt rikki niin tuon pitäisi periaatteessa saada ilmattua ihan siirtopumpun voimin, eikö? Ja pitäisikö tuonne polttoaineen sekaan laittaa jäänestoa vielä kun sitten koitetaan käyntiin? Se aiemmin täällä esiin tuomani "pörinä" selvisi: P-aineen lämmitys on tuossa suodattimen jalassa ja sen piuhan voi huoletta ottaa irti niin pörinä loppuu.
     
  8. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Joo, jos neste tankissa on nestettä, tankin siirtopumpulla se ilmataan, pari kertaa virrat päälle ja odottaa sen about minutin kerrallaan, minkä se pumpun pitäis käydä tai hyppylanka relepohjaan nastojen 30 ja 87 väliin, pumppu käy ilman avaimia, niin kauan kuin on hyppylanka paikoillaan, jos vaan pumppu on kunnossa ja sähkö menee sinne asti (aina ei mene)...
     
  9. Virranpoika

    Virranpoika 1st gear

    Kiitokset Jamantille. Asia selkisi ja tien poskeen hyytyminen johtui(runsaan) lumen joutumisesta ilmanputsariin ja sieltä edelleen välijäähyyn. Otettiin imusarjalle menevä letku irti ni lähti kuin palmun alta ja saatiin ajamalla traikulle. Kotona tyhjättiin ja pestiin välijäähy. Viikon sai kuivua ja uus ilmanputsari ineen ja toimi kuin ennen. Kunnes tänään alkoi tekeen sellaista, että kun kaupungissa jarrutin ja pysähdyin ni moottori "murahti" kaasua painatessa kulki hyvin kunnes oli pakko kaupungissa pysähtyä jonon perään. Siihen sammu eikä lähde enää. P-ainetta tulee hyvin suodattimelta eteenpäin, mutta ei nosta kunnolla painetta suuttimille. Huomenna saan Dodgen oman testerin lainaan niin katotaan, menikö nyt korkeapainepumppu vai paineensäädin. Vai joku muu, mikä? Sikäli vaikea uskoa pumppuun, kun kaasua painaessa kulki hyvin, mutta himmatessa sammui. Aiemmin siinä on ollut sellaista oiretta, että tyhjäkäynti "huojuu" ja kylmänä pintakaasulla ajaessa myös. V*tustako noista tietää, mutta en voi kyllä Nitroa enää suositella kenellekään.
     
  10. Virranpoika

    Virranpoika 1st gear

    Jatkan monologiani, jos joskus joku epäonninen sattuu Nitron ostamaan ja kohtamaan samat oireet. Saatiin tänään Dodgen kapulaan värkin kiinni ja vikakoodeja löytyi kosolti. Mm seuraavat:
    P0088 Fuel rail hi
    P0102 MAF Sens low fequency
    P0191 Fuel rail press sens circ range/perf
    Sitten oli vakkariin ja ABS anturiin liittyviä koodeja, mutta ne ongelmat oli tiedossa entuudestaan. Vakkari ja pysäköintitutkat on olleet poissa käytöstä mun omistusajan.

    Nämä kun tyhjennettiin niin kosla lähti käyntiin. Tyhjäkäynti huojui ja sammui pari kertaa. Joka kerta tarkastettiin koodit, tyhjennettiin ja taas käyntiin. Seurasimme arvoja ja rail paineet näytti hulluja lukemia. Vielä sammuksissa ollessaan näytti 6000 psi paineita ja vaikka kaveri avasi yhden korkeapaineputken niin näytti yli 5000psi. Huomiseksi pitäisi tulla uusi paineanturi niin testaan, jos sen vaihto jeesaisi.
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. Virranpoika

    Virranpoika 1st gear

    Vaihdoin sen paineanturin mutta ei se lähe. Huomenna saan taas kapulan, koska ilmeisesti siellä on vikakoodit päällä niin pitää koittaa ne nollata.
     
  12. Virranpoika

    Virranpoika 1st gear

    Ilimatasku oli jääny Railiin tuon anturivaihdon jäljiltä. Löhti komeesti käyntiin ja kävi hienoa tyhjäkäntiä. Ajoin koelenkin ni sama jatkuu. Kun jarruttaa kuuluu murahdus ja meinaa sammua. Ja sammuikin. Sain käyntiin ja nilkutettua kotipihaan. Seuraavaksi paineensäädin vaihtoon ja pelätään silti korkeapainepumppua... To be continued.
     
  13. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Onkohan se korkeapainepumppu korjattavissa jos vika on siinä...
    Kaverin uuppelista oli korkeepainepumppu sökö ja siihen sai korjaussarjan enklannista.

    Oli stefa pullahtanut ja öljyt vuotanut ulos, pikku vikoja myös kalvoissa.

    Uus pumppu olis maksanu auton hinnan, korjaussarja kuutisenkymppää.
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. Virranpoika

    Virranpoika 1st gear

    Tarvii katsella, jos löytyis korjaussarjaa, jos toi paineensäätimen vaihto ei tepsi.
     
  15. Virranpoika

    Virranpoika 1st gear

    Näyttää kehittävän paineita 10070psi kun vääntää virrat päälle, joten pumpun en suko olevan rikki. Autodoc näyttää myyvän korjaussarjaa edullisesti.

    Eilen sain päähäni tyhjentää tankin, josko polttoaineessa olisi jotain vikaa:
    Siirtopumppu työntää n.30sek, kuten ilmeisesti tarkoitus onkin, mutta paine vaihteli valtavasti. Välillä tuli hyvin, mutta sitten tuli ilmaa ja jopa pätki p-aineen tulo. Tiputin tankin pois ja kaivoin siirtopumpunn esille. Ei näkyviä vikoja, roskaa hieman, mutta ei mitenkään älyttömästi. Tänään testaan laittamalla pumpun diesel ämpäriin ja antamalla virtaa suoraan akulta, että miten sitä tavaraa tulee sieltä.
     
  16. Virranpoika

    Virranpoika 1st gear

    Kapteenin loki: Ei vieläkään myötätuulta ja synkkiä pilviä horisontissa:
    Pumppu ja tankki tyhjennetty ja puhdistettu. Hyvin tulee tavaraa.
    Via dolorosani oli "fuel quantity solenoid" eli p-aineen määrän venttiilin irrotus ja puhdistus:
    Laturi, sähköflekti, ilmastoinnin kompura välijäähyn letkut irti ja sen jälkeen vitunhuutoa kolmen T25 kantaisen 20mm pitkän ruuvin poistossa, johon ainoastaan gynekologilla on riittävä koulutus. Tuo mainittu solenoid on k-painepumpun perseessä niin vitunaikaisessa paikassa, etten ole ennen kokenut. Ei mahdu mikään avain järkevästi väliin ja jos mahduu niin saa 5mm kerralla kierrettyä. No irti saatiin ja egr kliinerillä + p-ilmalla puhdistettua ja kaikki takas nippuun.
    Starttaamisen aikana raotin suuttimen mutteria niin pihautti ilmat ulos Railista (ei vaimo eikä anoppi) ja hyrskähti käyntiin.
    Vitun hieno juttu, mutta vika ei poistunut: Tyhjäkäynti huojuu 700-800, eikä kone ota kuin 2900 kierrosta täydellä kaasulla. Kävi jonkun 10min ja sammui. Käynnistin uudestaan niin ravisti ihan hulluna, joten sammutin äkkiä.
    Otan kiitollisena vastaan vinkkejä, missä se vika voisi piillä?
    Railipaineen anturi on siis vaihdettu ja näyttää järkeviä lukemia toisin kuin näiden ongelmien alkaessa. Tyhjäkäynnillä 4000-5000psi ja 2900 kierroksen kohdalla 14000psi.
     
    isalmela tykkää tästä.
  17. Virranpoika

    Virranpoika 1st gear

    Monologin päätös: Ryhdyin äsken hämmästelemään paineanturin johdotuksia, koska nuo painelukemat alkoivat vaivaaaan. Riittävän ptkälle seurattuani johtonippua vastaan tuli jokin musta boksi. OBD lukijan ollessa kiinni aloin koputtelemaan tuota boksia ja yhtäkkiä lukemat normalisoituivat. Auto käyntiin ja aina kun alkoi tyhjäkäynti huojumaan kopautin boksia. Hetken hämmästelin Dodgen manuaalia huomatakseni, ettei tuolla kuulu tuollaista boksia edes olla.... Löytyihän sieltä syyllinen: Joku vitun kotituunari oli ängennyt tuonne paineanturin johtonipun väliin jonkun perkeleen tuunausboksin, joka aiheutti kaikki nämä ongelmat.

    Perun sanani siitä etten voisi Nitroa kenellekään suositella. Mutta kaikki vitun viritykset näihin saisi lailla kieltää. No onpahan p-ainejärjestelmä perusteellisesti läpikäyty ja auto toimii kuten pitääkin!
     
    Inlinee ja Fuselage tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!