Koko harrastuksen tulevaisuus...huono?

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 15.12.2018.

  1. keitele

    keitele 3rd gear

    Kohta alkaa kaluston poisto myynti ja kun kukaa ei maksa enään niistä, niin pakostakin jollekin jää "mustapekka kortti" käteen:oops:
     
  2. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Okei, se 75-95 mainstream-aika lienee peruuttamattomasti ohi.

    Autoharrastuksella silti marinoidaan ihmisiä jatkuvasti; teeveestä tulee joka ilta jotain auton flippausohjelmaa, tietokonepeleihin on uinut klassikoita ja kesätapahtumia/kruisinkeja/näyttelyjä on joka viikonloppu valoisampaan vuodenaikaan. Väittäisin, että esimerkiksi 50-luvun Hudsonin tunnistaa aika moni ihminen verrattuna 20 vuoden takaiseen.

    Jotta harrastus ei rajoittuisi pelkkään katsomiseen pitäisi ehkä aloituskynnystä madaltaa sellaisille ihmisille, joilla ei ole tämä touhu ns sukurasitteena. Moni on silleen, että "olishan tommonen siisti mutkun ei oo paikkaa" ja jos olisikin, niin "en osaa"... (itsekin olen)

    Eli ainakin pääkaupunkiseutu voisi kaivata sellaista "oikeiden ihmisten" helposti lähestyttävää ja edullista kerho/yhdistystoimintaa. Joku SAHK Helsingin Seudun Automobiiliklubi kuullostaa jo sellaiselle, ettei ole tonnin kesäautolla mitään asiaa vaan pitää löytyä joku "dallabeen keikkabussi" navetan ylisiltä, että edes moikataan.
     
    duel, redneck1 ja Inlinee tykkäävät tästä.
  3. Juu ei tapahtumien suhteen ainakaan oo näköpiirissä suurempaa hiipumista ja kalustoa tulee koko ajan lisää rapakon takaa. Ehkä suurin muutos on siinä, että sellaiset totaaliprojektit käy huonommin kaupaksi, tai kelpaa nekin, mutta hinta pitää olla realistinen.
     
    tinareki tykkää tästä.
  4. Jummijammi

    Jummijammi 1st gear

    Media laittaa auto- ja mitävain moottoriharrastusta huonoon valoon mutta tosi asia on, että eletään parhaillaa uutta kulta-aikaa jenkkiautoilussa. Osia on, autoja tulee lisää ja tapahtumat kasvaa ja monipuolistuu. Kustom kulttuuri ei ole enää marginaaliporukan toimintaa
     
    tinareki, malvasto ja fishbone tykkäävät tästä.
  5. pantera

    pantera Gearhead

    Koskaan aikaisemmin ei ole ollut helpompaa ja halvempaa harrastaa jenkkiautoja.
     
    1purehell, redneck1, fishbone ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. T5

    T5 Gearhead

    Mä voisin tähän jopa sanoa pienen vastalauseen.

    Joku on napsahtanut päässä ja hiukan varovaisesti oon selaillut ebaytä ja craiglistiä, jos joku hyvä sopiva uusi auto (projekti) löytyisi entisten jatkoksi.
    Mutta on vain tullut huomattua se, että autojen (alle 5k$) hinnat jenkeissäkin ovat nousseet aika paljon. Ja tuossakin hintaryhmässä valikoima alkaa käymään aika ohueksi.
    Jos ei siis mitään totaaliprojektia halua.

    Yksi automalli, jonka hinta on muutaman vuoden sisällä nostanut arvoaan älyttömästi on C3 Corvette. Parisen vuotta sitten niitä sai vielä hyväkuntoisena alle 5000 taalaan helpostikin, mutta nykyään ei enää tuohon hintaan pahemmin löydy.
    Saa nähdä, onko sama kohtalo edessä C4 mallilla seuraavaksi. Nythän niitä saa vielä pilkkahintaan jenkeistäkin.
     
  7. pantera

    pantera Gearhead

    Selailin tossa viimeperjantaina jack danielssin kanssa vuoden 1988 ja 1989 Collector Car Tradereitä ja tietysti hymyilytti ja huvitti ne alhaiset hinnat... heh huvinsa kullakin ... mutta anyways , utelias kun olen niin pitihän ne v-88 hinnat muuttaa laskureilla tämän päivän rahan arvoon ja esm -58 vette on nyt halvempi kuin se oli 30 vuotta sitten.
     
    Muokattu: 16.1.2020
    Inlinee ja Volvo_5.7 tykkäävät tästä.
  8. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Ns. varmassa sijoituksessa rahat on paremmassa tallessa, mutta ilman riskiä ei ole voittoa.

    Olisi kannattanut ostaa kasa escortteja yhden corveten sijaan. Mutta toisaalta, samalla rahalla olisi voinut vahingossa ostaa Morris Marinoita. Eipä näistä aina tiedä, joskus käy tuuri.
     
  9. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Voihan se aika palata vielä takaisin ja uusia sekä nuoria harrastajia tulla lisää. Hyvin epätodennäköistä se kuitenkin on, koska uudemmat (90-luku, 2000-luku) autot on aina vaan tylsempiä ja jenkkien hinnat Suomessa tavallista korkeemmat mitä vastaavan ikäisillä ja käytetyillä euroautoilla.
    Voihan sellainen mahdollisuus olla että sähköautojen yleistyessä ihmiset haluaa harrasteekseen vaikka vanhan bensa-auton joka on muutettu kaasulle. Hyvä olisi myös palauttaa vielä joskus tuotantoon, vaikka vanhan ajan nostalgiamalleina (kuten esim. camaro ja mustang ovat) täysikokoisia vanhan ajan kunnon jenkkejä tuotantoon, mutta se on aika turha haave.

    Lähinnä olen miettinyt myös sitä että mitä tapahtuu 30-40 -vuoden päästä kun suurimmalla osalla nykyharrastajista on nuoruuden into poissa, jalka hidastunut, muisti huonontunut jne. Toisin sanoen kun nykyiset harrastajat ovat jo niin vanhoja että ovat kenties vanhainkodissa. Ja jos uusia harrastajia ei tule...
     
  10. emil knievel

    emil knievel 2nd gear

    Jos ja kun maailman tämänhetkinen kehitys jatkuu, meidän kaikkien harrastekalustosta 99,9% on 25 vuoden päästä romuraudan arvoista jätettä... Siihenkin kannattaa jo hiljalleen valmistautua, maailma muuttuu ja bensahanat hiljalleen suljetaan.

    Noh, toivottavasti oma lusikka on nurkassa jo silloin. Jääpähän kakaroille perinnöksi kasa arvotonta romua!
     
    litres tykkää tästä.
  11. Anza

    Anza 3rd gear

    Ruosteessa rahat on hyvin sijoitettuna. Aina on vaihtoehtoiskustannus.
    -Vuoden röökit 2000 - 3000€ esim. 7,4€ aski
    -Baarissa riekkuminen 1500 - 4800€ vuodessa, riippuen tiheydestä esim 100- 120€ kerta?

    Tai voi ne tuhlata muihin harrastuksiin kuten autoon. Ajatellaan vaikka 15 000 euroa autoon kymmenessä vuodessa jonka myy puoleen hintaan 7500 eurolla. Siinä on silti kädessä enemmän kuin parin vuoden röökaamisen jäljiltä. Ihan mistä tykkää. Kaikki rahat johonkin menee kuitenkin
     
    litres, malvasto, hartsa69 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. fishbone

    fishbone 3rd gear

    Näillä kun ajelee niin en minä ainakaan mieti mitä maksaa ja kuka tämänkin joskus ostaa,pääasia et on hauskaa eikä kokoaikaa armoton vitutus.
     
    BBLate, Mija, faikku66 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. malvasto

    malvasto 2nd gear

    Kyllä ja niinhän sitä sanotaan että se on huono harrastus jos ei siihen kaikki rahat mene
     
    BBLate ja Inlinee tykkäävät tästä.
  14. emil knievel

    emil knievel 2nd gear

    Jup. Mutta tämä meidänkin harrastuksemme on täynnä näitä "tiätsä mitä tästä pyydetään iibeissä" ja "...tu se uuno myi tän tonnilla ja mä pistin sen eteenpäin viidellä!"

    Amerikanauto EI ole sijoitus. Se on elämäntapa...
     
    Buick225, redneck1, malvasto ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. Buick225

    Buick225 Gearhead

    Töissä käydään että olisi rahaa asumiseen harrastuksen lisäksi.
     
  16. malvasto

    malvasto 2nd gear


    Jos näin käy että harrastaminen tehdään mahdottomaksi niin sitten säilön ton oman Jenkin navetan parvelle omaksi iloksi ja muiden harmiksi
     
    Zejk1, BBLate ja litres tykkäävät tästä.
  17. faikku66

    faikku66 Gearhead

    Juurikin näin.
     
  18. BigOJS

    BigOJS 3rd gear

    Suosittelen olemaan huoletta, bensaa tullaan tässä maassa myymään ihan pumpulla vielä seuraavat 30 vuotta (ainakin). Jos nyt ei ole ihan parikymppinen harrastaja niin taitaa tulla noutaja ennen sitä. Itse en noiden arvosta piittaa, arvo syntyy niistä muutamista kesäilloista kun noilla pääsee kadulle. Jos nyt joku on klassikkoautonsa arvosta huolissaan niin kyllä ne hinnat on nousemaan päin, ei nyt kannata paniikissa lähteä hukkaamaan pilkkahinnalla. Jos paniikkikohtaus on nyt päällä ja pakko päästä vehkeestä eroon millä tahansa hinnalla niin voi tarjota minulle ensimmäisenä :D
     
    malvasto ja Inlinee tykkäävät tästä.
  19. Cocco Bill

    Cocco Bill 2nd gear

    Annatko millaiset takuut vähintään 30 vuodesta kaikille jotka mahdollisesti tuohon hyvin optimistiseen oljenkorteen tarttuu :D

    Noh,vitsi vitsi mutta luulisin että pitkään jatkuneen myyntibuumin pääsyy on yksinkertaisesti jo nyt liian kalliissa menovedessä eikä missään muussa koska rautaa kyllä taatusti näkyisi liikenteessä paljon enemmän ja niitä uusia naamojakin jos hintaa olisi vaikkapa 1e litra tai vaikka 20 centtiä päällekkin.
    Toinen ongelmahan on se porukan ukkoontuminen ,paljon muutakin on elämässä tapahtunut niin hyvää jos huonoakin ja homma vaan ei enää innostanut aikapäiviin ja todella vähäisen käytön vuoksi myydään tallista tilaa viemästä eikä ainainen katsastus-show vuosittain kiinnosta ajomäärään nähden .

    Kolmas ja hyvinkin tärkeä näkökulma joka monilta unohtuu on että vaikka jonkinsorttista viinabensankorviketta löytyisikin 2,50e litrahintaan ja maksat hurjat päästömaksut Trafille lainsäädäntö saattaa myös estää pääsyn suuripäästöisiltä esim taajamiin,kaupunkien keskustoihin tai niillä ehkä anottava ajolupakin erikseen per päivä ja tämmöiset jututhan on jo totta isossa maailmassa paikoin.

    Nämä meidän asiathan päätetään Brysselissä ja Suomi ei taatusti ano mitään alueellista poikkeuslupaa tähänkään vaan taatusti noudattaa päätöksiä esimerkillisesti ensimmäisten joukossa ja ne myös koskettaa heti joka kolkkaa asuitpa Kuusamon kirkonkylässä tai autoilitpa Helsingissä jolloin saasteauton,merkki kuin merkki, myynti kuin käyttöarvo perin olematon EU alueella olipa kyseessä peruskäyttis ,siivekäs fiftari ,siivetön muskeli tai se laitteen maaginen listahinta amerikassa miten hurja tahansa.

    Tavaran arvohan voidaan mitata summalla mitä saat siitä riihikuivaa kouraan jos nyt haluat päästä siitä eroon täällä,siis tilastoilla,nettihinnoilla tai muulla sitä ei voi mitata kuin teoriassa jos kukaan ei osta tai tarjoaa härskisti Palsanmäet jolla tekee nykyään hyvät autokaupat hienostakin jenkkipelistä kun rahantarve myyjällä.
     
    Muokattu: 17.1.2020
  20. BigOJS

    BigOJS 3rd gear

    No perävalotakuun tietenkin :D
    Olen vakavissani siinä, että 30 vuoden päästä bensaa saa ihan pumpulta. Jakeluverkosto voi olla pienempi, mutta ei ne bensavehkeet minnekään ole häviämässä. En oikeasti ole edes varma, että onko latauspohjaiset sähköautot sittenkään voittava teknologia. Melkein alan kallistumaan vedyn suuntaan. No, aika näyttää.

    Itse en jotenkin jaksa uskoa, että bensan hinnalla on paljonkaan merkitystä klassikkoautojen harrastajille. Näillä ajetaan niin vähän, että se on aivan sama mitä se bensa maksaa. Nykynuoriso ei vain ole niin kiinnostuneita autoista kuin aiemmat sukupolvet. Liikkuminen autolla ei antanut sellaista "vapauden tunnetta", koska autoa ei enää tarvita (kaupungistuminen). Autoilulla on myös yleisesti hieman negatiivinen leima maailmanlopun aiheuttajana.
     
    Turnn tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!