Koko harrastuksen tulevaisuus...huono?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 15.12.2018.

  1. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Aika jännä ja aika tuntuu olevan nyt jännää.

    Mut kiwaa oli tänään eskari- ja alakouluikäisen muksujen (prinssi ja prinsessa) kanssa käydä siipiautoilemassa ja ihailemassa kauniita maisemia. Ei tarttenut pakottaa mukaan.
     
  2. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Naukkis, SK-, 1purehell ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Forssassa ainakin harrastus on palaamassa samaan, kuin Jenkeissä 50-luvun alussa..:cool: (kiitos hippien ja kukkahattujen)

    Yökiihdyttelijät ovat alkaneet ottaa jo liikaa vapauksia – Forssan poliisi joutui poistamaan laittomia tiesulkuja

    Forssassa autoilla kiihdyttelevät ovat järjestäneet viime aikoina laittomia tiesulkuja. Teitä on suljettu ajamalla autoja katuosuuden molempiin päihin, jotta normaali liikenne ei pääse kadulle. Poliisi on joutunut purkamaan sulkuja.

    Kiihdyttelijät ovat viime päivinä sulkeneet katuja Forssassa autonkumien polttamista ja kiihdyttelyä varten. Suljettuna on ollut Forssan Prisman takana kulkeva Lyseokatu ja entiselle aikuiskoulutuskeskukselle menevä Perkiöntie.

    Myös Rovaniemen poliisi on ollut huolissaan viime aikojen mopo- ja automiiteistä.

    Kiihdyttelijät kokoontuvat Forssassa öisin tietyille paikoille polttamaan autojensa renkaita. Forssassa teitä on suljettu ajamalla autoja katuosuuden molempiin päihin, jotta normaali liikenne ei pääse kadulle. Tällöin kiihdytysajoja voidaan vetää rauhassa.

    Kiihdyttäjät eivät ole aivan nuorimmasta päästä. Vanhempi konstaapeli Mika Penttilä kertoo, että he ovat iältään 18–35-vuotiaita.

    Penttilä muistuttaa, että autoilijat ovat ottaneet aivan liikaa vapauksia, kun he ovat ryhtyneet sulkemaan yleisiä teitä ja katuja.

    Öinen kiihdytyskaista on myös esimerkiksi Turuntie

    Forssassa keskustan alueella meno on yöaikaan äitynyt villiksi. Mopojen ja autojen öinen meteli häiritsee asukkaita esimerkiksi Turuntien ja Kartanonkadun varrella, kun trimmatut autot ja mopot ilman pakoputkia rynnivät paikoissa, joissa nopeusrajoitus on 40 kilometriä tunnissa.

    Forssan Prisman piha-alueilla autoja on kiihdytelty jo pitkään. Merkkejä tästä ovat palaneiden kumien jäljet asfaltissa ja törmäilyjen jäljiltä vääntyneet valotolpat.
    Autoilijat ovat Forssan seudulla innostuneet myös järjestämään miittejä. Niissä kokoonnutaan ajokeiden kanssa tiettyyn paikkaan, ja sen jälkeen ajetaan letkassa ympäri Lounais-Hämettä.

    Viime viikonloppuiseen miittiin osallistui arviolta 300–400 ajoneuvoa. Meno oli ajoittain hurjaa, kerrotaan Forssan poliisista. Ajokorttinsa on Forssassa menettänyt jo moni nuori.

    Miitteihin osallistuvat järjestävät laittomia kiitoratoja

    Forssan suuret kokoontumisajot vetävät ajoneuvojen kiihdyttelijöitä pitkien matkojen päästä. Suosittuja kokoontumispaikkoja autojen ja moottoripyörien miiteille ovat esimerkiksi Humppilan kauppakeskuksen piha-alueet ja Forssan Prisman parkkialue. Osallistujia virtaa Forssaan satojen kilometrienkin päästä, muun muassa Uudeltamaalta ja Pirkanmaalta.

    Hämeen poliisin ylikonstaapelin Ari Pinomäen mukaan ilkeä lieveilmiö kokoontumisissa on, että miittien keskelle jätetään avoimia kiitoratoja. Niitä pitkin autoilijat ja moottoripyöräilijät vetävät laittomia kiihdytyskisoja muiden katsellessa ja kuvatessa. Miiteissä poltetaan kunnolla autojen kumeja, ja mootoripyöräilijät esittelevät stunttitemppuja.

    Ajajat voidaan määrätä sakkoihin tai ajokieltoon. Tapa levisi viime vuonna Kanta-Hämeeseen Pohjois-Suomesta, kertoo Ari Pinomäki.
     
  4. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Taitaa olla niin että Darwinin teorian mukaan vahvimmat selviää.
     
  5. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Nuorethan on kautta aikain kapinoineet ja ottaneet omalla tavallaan kantaa asioihin....teoin ei sanoin niinkuin poliitikot....
     
  6. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Jos katsoo tuota sponsorien kirjoa niin ei tuo hirvittävän huonolta näytä. Siis se harrastuksen tulevaisuus. (Kuva SARKERI-71)

    [​IMG]
     
    redneck1, MJF ja Inlinee tykkäävät tästä.
  7. Rollercam

    Rollercam 1st gear

    Koko harrastuksen...huono...tai...hyvä...tulevaisuus ei ainakaan jää myytävänä olevan harrastelukaluston määrästä kiinni, esim. neitiauto.com:in mukaan Chevyjä :eek: myytävänä:

    yli 20.000€ hintaisia: 180 kpl
    yli 25.000€ hintaisia: 134 kpl
    yli 40.000€ hintaisia: 49 kpl
    yli 50.000€ hintaisia: 31 kpl
    yli 70.000€ hintaisia: 25 kpl​

    Tesla-jenkkiautojen :D vastaavaa statistiikkaa:

    (kaikkiaan myytävänä: 394 kpl)
    yli 20.000€ hintaisia: 394 kpl
    yli 25.000€ hintaisia: 394 kpl
    yli 40.000€ hintaisia: 379 kpl
    yli 50.000€ hintaisia: 292 kpl
    yli 70.000€ hintaisia: 27 kpl​

    Kyllä siinä on "koko harrastuksen tulevaisuudella" pohtimista "sijoittaako" rahansa klassiseen polttomoottori V8-jenkkirautaan, vai ostaako samalla rahalla sittenkin kenties tuliterän tai vähänajetun ympäristöystävällisen sekä vähäkulutusvirtaisen jenkkisähköauton esim. 7-8 vuoden akustotakuulla. Nämä ovat isoja tunnepuolen kysymyksiä, "koko harrastuksen tulevaisuudella" o_O.
     
  8. leemu

    leemu 3rd gear


    Forssan ympäristössä harrastus voi toistaseksi kohtuu hyvin.
    Ottaen huomioon, että on kuitenkin melko pieni kylä, niin kesälauantaina ihan päiväsaikaan patsastelin torin nurkalla sen aikaa, että ehdin jäätelön syödä niin helposti likemmäs kymmenen harrastevehkeeksi katsottavaa jenkkiä meni silmien ohi..
     
  9. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Aivan turha näitä on verrata keskenään. Ne jotka teslan tai muun sähkövatkaimen ostaa, ei ne mietikkään minkään samanhintaisen harrasteauton ostamista. Kun teslalla liikkuminen on monesti sitä pakollista liikkumista, harrasteautolla useammin ei.

    Kyllähän kalustoa on saatavana ja lainaakin, jos vaan sellaista haluaa. Nyt vaan näkee että kalustoa on paljon ja jopa asiallisiakin kohtuurahaan eikä ne tee kauppaansa. Et jokinhan yhtälössä mättää.
     
    MRKM tykkää tästä.
  10. MRKM

    MRKM Gearhead


    Kyllä siinä on "koko harrastuksen tulevaisuudella" pohtimista "sijoittaako" rahansa klassiseen polttomoottori V8-jenkkirautaan, vai ostaako samalla rahalla sittenkin kenties tuliterän tai vähänajetun ympäristöystävällisen sekä vähäkulutusvirtaisen jenkkisähköauton esim. 7-8 vuoden akustotakuulla. Nämä ovat isoja tunnepuolen kysymyksiä, "koko harrastuksen tulevaisuudella" o_O.[/QUOTE]

    Ei mahdu mun kaaliin miten jotkut jaksaa jankata tätä Teslaa jokapaikassa.
    Mun ajatusmaailmassa ei vanha jenkki ja Tesla ole missään mielessä vaihtoehtoja toisilleen kun harrasteautoa haetaan. Teslalla hoituis kyllä minunkin arkikaupunkiajot varmasti oikeinkin vaivattomasti, mutta harrasteautoksi en uusista autoista suurintaosaa kyllä miellä?
     
    Rollercam, Isamu, Stang_81 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Rollercam

    Rollercam 1st gear

    Minä autan "koko harrastuksen tulevaisuuden" maagisen matemaattisen mättämisyhtälön ratkaisussa :)! Ottakaamme ratkaisuavuksi elektroninen laskinkone:

    Oletetaan V8-harrastejenkkiauton keskikulutukseksi n. 15...20 ltr per 100 km. Setelipaperirahassa tämä tekee n. 27€...36€ / 100 km.

    Oletetaan Tesla-sähköjenkkiauton keskikulutukseksi n. 19 kWh per 100 km, ja lataushinnaksi 0,25€ / kWh. Setelipaperirahassa tämä tekee n. 5€ / 100 km.​

    Lieneekö "koko harrastuksen tulevaisuuden" laskinkoneen ratkaisuelektroniikassa jotain vikaa :eek:, vai onko tosiaan niin, että sähköjenkkiautoilijan on mahdollista säästää n. 30€ riihikuivaa per jokainen ajettu 100 km kruisaamalla latauselektroneilla verrattuna perinteiseen hiilivetypohjaiseen V8-jenkkirassiin :odeek:?

    (Tesla-sähköjenkkiauton kulutuslukemat sain Allmighty-Googlelta ja lataussähkön 0,25€ / kWh muistinupista...eli pahoittelen mahdollista laskuvirhettä jos sellainen mukaan luiskahti.)
     
  12. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Mee töihin ja lopeta tuilla eläminen ni on varaa ostaa bensaa ja saada muittenki ku Emma Karin huomio.
     
    Rollercam ja Turnn tykkäävät tästä.
  13. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Rullanokka saa tunkea korkeanostoisen kyhmykepin sinne minne ei päivä paista. Oma harrastelelu on 52 -vuotias, siinä vaiheessa Teslat ja muut pyörillä kulkevat dildot on jo moneen kertaan kierrätetty ämpäreiksi ym. kukkaruukuiksi. Minkähän arvoinen tuo Elon Muskin aivopieru on siinä vaiheessa, kun akkupaketti on kypsä? Taitaa olla yhtä arvokasta kierrätysmateriaalia, kuin Saksassa pelloille hylätyt tuulimyllyn siivet. Jossakin sivistysmaassa on vielä sadan vuoden päästäkin bensaa saatavilla ja harrastus voi hyvin, se kauanko on Suomessa riippuu ihan kansasta. Annetaanko viherpiipertäjäfeministilesbojen tuhota tämä maa vai pitäisikö tehdä jotain?

    Kaikille Tesla-kuskeille ja muille ituhipeille uudeksi ekokulkuneuvoksi suosittelen tuota keksintöä.



    Tämä mielipide on keski-ikäiseltä lihaa syövältä heteromieheltä, joka asuu öljylämmitteisessä omakotitalossa ja omistaa 2 polttomoottorikäyttöistä autoa ja 2 moottoripyörää ja perikunnan toisena osakkaana traktorin.
     
    Rollercam, Retem, kad_boost ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Ei ne kaikki välttämättä ole lesboja koska puolisen tusinaa on paraikaa siunatussa tilassa tai ainakin hiljattain tehnyt ilmastorikoksen.
    Tosin onhan keinosiemennyskin mahdollista.
     
    arskazone tykkää tästä.
  15. Rollercam

    Rollercam 1st gear

    Ei "viherpiipertäjäfeministilesbot" tätä maata tuhoa kun ei siinä onnistunut CCCP ja kommunismikaan. Vaikka en kyllä ymmärrä keihin edes viittaat ;), mutta hyvännäköisiä ja terveitä heteromimmejähän nuo vaikuttaa pääsääntöisesti olevan :cool:. Heidän vuokseenhan sitä ottaisi jokainen suomalainen tosimies vastaan vaikka roisit pääoma- ja tuloveronkorotukset, jos siten Suomelle parempi "carbon free e-sähkötulevaisuus" saadaan aikaiseksi :D.

    Jospa nämä "viherpiipertäjäfeministilesbot" :pinup: päinvastoin luotsaavatkin hiilivety-yhdisteistä liian sekaisin menneet kohti parempaa elektroneilla ladattua "carbon free e-sähkötulevaisuutta", ja että erityisesti tosimiehiä tässä asiassa lopulta vituttaa vain se kumpiko binäärisistä sukupuolista tuohon tulevaisuuteen meitä on viemässä (lue: naiset :pinup:) eikä niinkään se minne meidän kulutustottumuksia pyritään hienotunteisesti ohjaamaan?

    Tiesitkö muuten moottoripyöriin liittyen sen, että Harley Davidson on sekin ottanut ensi askeleensa "carbon free e-sähkötulevaisuuteen" LiveWire-mallistollaan? Luopumalla kahdesta klassisesta hiilivety-yhdistemopostasi, saattaisit vielä saada niiden vaihtohinnalla yhden jenkkisähkömopon tilalle? Oma lompakkosi saattaisi kiittää ajokustannekuluissa, ja Suomen kaunis luonto myös siinä sivussa o_O.
     
  16. Pikuppeilija

    Pikuppeilija 1st gear

    Jaa taas yks aivopesty ituhippi, etkö vois mennä jauhamaan tuota kakkaa jollekin toiselle foorumille.
    Ja miten se co2 nyt tuhoaa suomen kauniin luonnon, kun antaa kukille niitten happea niin nehän vaan kukkii kauniimmin :)
     
    Rollercam ja Vermilion tykkäävät tästä.
  17. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Trolli.
     
    Rollercam tykkää tästä.
  18. Rollercam

    Rollercam 1st gear

    Tätä keskusteluketjua on nyt käyty päivästä 15.12.2018 asti, eli melkein kolme vuotta. Kun nyt tuon rullanokkani paikalle sekä elektronisen laskukoneeni, ja annan tähän keskusteluketjuun oman mielipiteeni "koko harrastuksen tulevaisuuteen" liittyen riihikuivan rahan esimerkeillä niin sitten vittuillaan trolliksi :eek:.

    Drag Race on kehittynyt valtavasti Wally Parksin ajoista. Lajissa on pyritty kehittämään koko sen olemassaolon ajan uudempaa tekniikkaa (ruiskut, ahtimet, moottorisäätimet, tulpat, takometallimateriaalit, titaaniosat, tarkkuuskoneistukset, jne jne) jolla hiilivety-yhdisteitä ollaan saatu runnottua pyttyihin entistä enemmän ja otettua siitä voimaa ulos takapyöriin mahdollisimman tehokkaalla hyötysuhteella. Koko laji on ollut yhtä pitkää kehittymistä, mutta se on menneisyyttä ja kysymyshän kuului mikä on "harrastuksen tulevaisuus" eli mitä seuraavaksi "harrastuksessa"?

    Oma arvioni:

    Liukas markkinointikoneisto (lue: aivopesua muistuttava mielikuvapropaganda) antoi jenkeissä No Prep, True Prep, Glue Prep ja whatever Prepille kiinnostavuudessaan harrastukselle hieman lisää hengähdysaikaa, mutta 4000...5000 hp laitteet eivät nyt vaan oikein enää kuulosta minkäänasteisille "katulaitteille" o_O. Ne ovat pikemminkin täysverisiä turbo-/ruuvi-/ilokaasuahdettuja Pro Stockereita, eli täysiverisiä suoranajokilpureita - mutta kuitenkin sitä samaa itseään hieman eri paketissa kuin mitä tämä eläkeikään ehtinyt harrastus on jo 70-vuotta ollut.

    Eli mitä "koko harrastuksen tulevaisuus" voisi olla seuraavaksi jos ja kun hiilivety-yhdistepolttomoottorien tie alkaa olla kaluttu loppuun? Yksi vastaus on Tesla-sähköjenkkiautoilu ja niiden piristäminen / muskelointi, joka jatkaisi omalla kunniakkaalla tavallaan jenkkiautoilua eteenpäin siinä missä oman aikakautensa hiilivetymuskelipirssitkin.

    Tulevaisuus kuuluu mielestäni Tesla-sähköjenkkiautoilulle, ei enää hiilivety-yhdisteille. Kuka oikeasti haluaa läträtä polttonesteitten kanssa ja päristellä "prum-prum-prum-prööt-prööt-prööt" pakoputkiääniä ilmaan jos ei ole aivan pakko ja jos vastaavan käyttövoiman saa ladattua liikuntavälineeseensä siististi sähkötöpselistäkin?

    Tässä mielestäni "koko harrastuksen tulevaisuus" lyhyesti auki purettuna. Saa olla eri mieltä, ja niinhän te myös olette, ja hyvä niin. Kutsutaan tätä kaikkea mielipiteen ja sananvapaudeksi :D.
     
  19. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Sitäkin. Ja todennäköisesti näitä mielensäpahoittajia, jotkä lähti OD:lta ovet paukkuen uudemmille vesille. ;)
     
    Rollercam tykkää tästä.
  20. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Nettiautossa itseasiassa yllättävän vähän jenkkiautoja myynnissä. Jenkkiautoja tällä hetkellä 73 sivua, vaikka pari vuotta sitten oli jotain yli 100 sivua.
     
    Rollercam tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!