Koko harrastuksen tulevaisuus...huono?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 15.12.2018.

  1. leemu

    leemu 3rd gear

    Mä sain joskus autoliikkestä caliberin lainaan oman romun huollon ajaksi ja siinä oli "jenkkiä" just sen verran, että mittarivalot oli sellaiset kivan vanhahtavan vihreät:lol:
    Kyllä ne henkilöautot 2000-luvun puolelta joista tulee jenkkiauto mieleen, niin ovat ylipäätään aika vähissä:odroll:
     
  2. spinout

    spinout Gearhead

    Kyl mul tulee jenkkiauto mieleen esim. 2k-luvun retro Challenger, Camaro, Mustang muskeleista..

    Se rullanokkainen tesla-fani kirjoittikin hiukan pidemmälle tulevaisuuteen, koska aihe oli sitä. Tarkemmin ajateltuna siinä pitäisi 50 kiloeuron bensarahalle etsiä muita käyttökohteita, kun hallituksen tavoite on, että tieliikenne on päästötöntä v. 2045 mennessä..
     
    Rollercam tykkää tästä.
  3. leemu

    leemu 3rd gear

    Joo, meinasin mainitakin näistä muutamista "retromalleista", mutta tavallisten käyttöautojen joukossa on aika hiljaista..
     
    Rollercam tykkää tästä.
  4. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    ^Aika sen kertoo, mutta tuskin tämän hetken sähköautot on harrastuksen tulevaisuutta. Kun ei oikeastaan tiedetä, mihin suuntaan autoilu oikeasti kehittyy, onko tämän hetken sähköautot seuraavan kymmenen vuoden päästä elektroniikka jätettä vai sellaisia joihin harrastajilla on varaa.
    Monelle harrastus on rakentamista, tavalla tai toisella. Pystyykö noista sähköautoista tekemään mieleisiään, kun niissä on kaikenmaailman e-tyyppihyväksyttyjä osia. Saati onko niissä bensalenkkarille oikeanlaista ruuvaamista, voiko ne tuumaiset työkalut vaihtaa tietokoneeseen kun etsii vikoja ja päivittelee ohjelmistoja? Kolvailee uusia mikropiirejä, vaihtaa kondensaattoreita ja rakentelee akkuja uusiksi?

    Mikä sitten on harrastuksen tulevaisuutta, se tiedetään vuosikymmenien päästä. Mutta tuskin harrasteautotapahtumissa sähkövispaimia vielä pitkään aikaan katsotaan hyvällä.
     
    Rollercam tykkää tästä.
  5. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Ei mulla ainakaan töki yhtään sähkövispain harrasteautotapahtumassa, jos se vaan muuten sopii tapahtuman teemaan iän tai rakentelutyylin puolesta
     
  6. Hesarissa on hauska tarina armeijan autokomppanijan luokkakokouksesta. Lopussa on tarina, josta voi sanoa, että harrastus on huonossa mallissa:

    PERJANTAIN tapaaminen tuskin jää viimeiseksi lajissaan. Salander on pohtinut, että inttikokoontumisen voisi jatkossa järjestää joka toinen vuosi.

    Eiköhän aina joku jaksa tulla paikalle, niin kuin eräs vanha mies, jota Salander kyyditsi nuorempana taksilla Helsingistä Turkuun.

    ”Mies oli varmaan 90-vuotias. Kysyin, että miksi hän on menossa Turkuun . ’Luokkakokoukseen’, vanhus vastasi. Hämmennyin ja kysyin, että onko teitä tulossa montakin”, Salander kertoo.

    ”Mies vastasi, että hän on jo vuosia ollut ainoa osallistuja.”

    Martensia tarina huvittaa ja hän toteaa: ”Ehkä se on joskus jonkun meistä kohtalo.”
     
  7. spinout

    spinout Gearhead

    Ei, Ford on pilannut ikonisen brändinsä nimittämällä tuon e-möhkön Mustangiksi. Oli speksit kuinka mairittelevat tahansa, käyttöauto loppuun asti, kunnes jätettä.

    Tulevaisuuden osalta huolestuttaa harrastuksen osalta eniten nykyisten klassikkokaarojen, vanhan kunnon raudan kohtalo, jos bensaa ei enää saa pumpuista tai tosi suolaiseen hintaan. Ehkä hiilineutraalisesta synteettisestä polttoaineesta tulee pelastus ja ajot jatkuvat. Se käy myös vanhoihin polttomoottoriautoihin.
     
    Muokattu: 15.10.2021
    Peeaa tykkää tästä.
  8. leemu

    leemu 3rd gear

    Jos ulkonäköä lähdetään arvioimaan, niin en ole nähnyt yhtäkään tehtaanlaista sähköautoa joka olisi edes siedettävän näköinen.
    Teslan nähdessä meinaa tulla aina vähän oksennusta suuhun:confused:

    Rumia ne tosin on aikalailla kaikki nykyään, ihan käyttövoimasta riippumatta..
     
    Desoto57, Artsi Bunker ja Stang_81 tykkäävät tästä.
  9. grantorino

    grantorino Gearhead

    Samaa mieltä, teslat sun muut sähkölaitteet ovat koreiltaan suoria kopioita japsihimmeleistä, täysin persoonattoman näköisiä kertakäyttöä varten suunniteltuja kulkineita joista ei koskaan tule legendoja.
     
    Desoto57, Artsi Bunker, Stang_81 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. DUCK TAIL

    DUCK TAIL Gearhead

    Tuli mieleen yks vanha Mobla jossa Georg von Pfalerilta kysyttiin mikä vanhoissa autoissa kiehtoo.
    Estetiikka ja muotoilu. Niissä on myös haju ja niistä lähtee ääni. Eli lähes kaikki aistit on käytössä.

    Onnistuukohan Teslan kanssa...?
     
    Desoto57, Kalja imuri ja Peeaa tykkäävät tästä.
  11. Akit

    Akit 2nd gear

    Ja noista sähkö vehkeistä uupuu em. ominaisuuksien lisäksi voima, Nm:t, toimintasäde, yms. Et miten ne vois olla muuta kun kauppakasseja. V8 flexfuelina tarjoaa nuo kaikki:p
     
    DUCK TAIL ja Kalja imuri tykkäävät tästä.
  12. hzemax

    hzemax Gearhead

    Piti käyä ihan kattomassa käyä topic.
    Viimestä viikonloppua vedän 61 Newportilla, enneko menee talliin talveks. Aijon jatkaa ens vuonna.

    Varmaan sähköautokeskustelu jatkuu vaan.
     
    impala67 tykkää tästä.
  13. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Oikosulun sattuessa tulee haju. Ääni tulee piipaa autosta.
     
    Desoto57 ja viikinki75 tykkäävät tästä.
  14. hzemax

    hzemax Gearhead

    Imatralla haju on ihana.
     
  15. Isamu

    Isamu 3rd gear

    On tullut ja paljon. Kyseessä on subjektiivinen käsitys mikä miellyttää silmää ja siihen ei ole minkäänlaista objektiivista mittaria. Kyllähän noin edistyksellisen tyypin pitäisi näin yksinkertainen asia tietää ;)

    Esim minä tykkään paljon kasarin G- ja F-koppaisista GM tuotteista, jollekin toiselle ne ovat tylsiä laatikoita.
    Joku pitää teslaa todella hienona, mulle se taas on lähinnä meh, enkä katso kahta kertaa kun tulee liikenteessä vastaan.
     
    Rollercam, Jukka_S, Peeaa ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. Topsa-

    Topsa- 1st gear

    [​IMG]
     
    MJF, Rollercam, Jukka_S ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. impala67

    impala67 Gearhead

    Lainaamassani kommentissa kiteytyy aika hyvin omakin asenne. Sähkösuhistelu on yhtä mielenkiintoista kuin etänä ladattava julkistenvälineiden kortti.

    Mutta kyllä uskon että jenkkiautorakkareille käy kuin wanhanliiton pöpilisiteille, vähemmäksi käy-mutta sitten raadot löytää joku muu. kuten monet MR-kantit ovat joutunee rodiukkojen talleihin uusiokäyttöön ja muokkaukseen.

    Saattaapi olla että jälkiasennus sähkömottiswapit jossain vaiheessa on se uusin hotrod-juttu? Vähän tuo LS-hypetys muistuttaa sitä "kun on niin käyttömukavaa ja taloudellista" samat perustelut tullaan kuulemaan sähkömottiswapeissä- vaikkei kovin moniuudemmasta tekniikkaswapista huolimatta niillä joka päivä ajele.

     
    Rollercam, Jukka_S, Stang_81 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Eiköhän ne sähkömoottoriswapit tule siinä vaiheessa, kun niiden hinta on samalla tasolla kuin ls-koneiden.
    Kun onhan noita nyt jo ison veden takana laiteltu muskeliautoihinkin. Jokaisen omassa silmässä on sitten se, katoaako se fiilis vai ei.
     
    Rollercam, Jukka_S ja Kalja imuri tykkäävät tästä.
  19. spinout

    spinout Gearhead

    Fiilis ei katoa, kun sähkömoottoriswappiin saisi mukaan V8-syntetisaattorin, joka lotkottaa jo "tyhjäkäynnillä" ja murahtelee "kaasun" mukaan. Mieluummin niin, että kuuluu auton ulkopuolellekin.
     
  20. Tässä, kun rallia katselee, niin sitä miettii, että semmoinen ensikauden WRC-hybridiyksikkö johonkin harrasteautoon olisi jännä..
     

Kerro tästä muillekin!