Kolmivaihteisesta nelivaihteiseksi, vaihdevipuongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja maddis, 15.10.2014.

  1. maddis

    maddis Gearhead

    Caminon tekniikan vaihto jatkuu. Nyt on kone/vaihteistopaketti kohdallaan ja pääsin asentamaan/testaileen vaihdevipuja.

    Alkujaanhan Camino on ollut TH200 - laatikolla jossa on vain kolme pykälää. Nyt tilalle tulee TH700, jossa pykäliä on neljä.

    Kuten arvata saattaa, ongelmia on tiedossa. Sain Vanista peräisin olevan vaihdevivuston josta käytin vain vaihteistoon tulevan lyhyen vivun. Sitäkin jouduin hieman lyhentämään. Rattiakselilta lähtevä vipu on Caminon alkuperäinen.

    Nyt löytyy pakkoykköstä lukuunottamatta kaikki vaihteet. Vipusuhde on mitä on, joten vaihdenäyttö ei passaa. Katselin, että vaihteiston päässä vipua ei voi lyhentää tarpeeksi, että saisi lisää liikettä ja saisi pakko ykkösenkin löytymään.

    Kuinka muut tekniikan vaihtajat on tuon ongelman ratkaisseet? Itselläni on pari ideaa, mutta jos joku muukin on saman asian kanssa pähkinyt ja ongelmaan ratkaisun löytänyt, niin kuulisin mieluusti. Saattaa säästää hieman turhaa sähläämistä samalla.
     
  2. paja1

    paja1 Double Gearhead

    se oma vipstaaki lentävällä pätkiks ja siitä muokkaamalla saatiin sopiva tuohon omaan kaminaan kun siihen tehtiin sama swappi. ei siitä ihan 100% tullu mutta täysin toimiva.
     
  3. maddis

    maddis Gearhead

    Hmm, no siis se nyt oli selvää, että pätkiksi se täytys laittaa, mutta nyt lähinnä hain että _mistä_ ja mihin suuntaan mitäkin vipua pidentää/lyhentää. Vipusuhdettahan tuossa täytys muuttaa jotta saa pidemmän liikkeen vaihteiston päähän, mutta olin katsovinani että ei se helposti onnistu saada tarpeeksi pitkää liikettä kuitenkaan.

    Toki tuota vois itsekin pähkiä, mutta jos joku olis pähkinyt jo aiemmin niin ei tarttis ihan alusta asti aloittaa.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos lootan päästä ei voi lyhentää niin ratin suunnasta pitää pidentää. Jos on kyse jostain ruisailuvehkeestä niin haitanneeko toi lukkoykkösen puuttuminen, ite ajanu parillakin hylsyllä piitkään ilman sitä.
     
  5. paja1

    paja1 Double Gearhead

    vaikee tuota on sanoiksi pukea eikä se ihan tuoreessa muistissa ole enää. lentävä ja hitsuukones viereen ja siitä se syntyy maalaisjärkeä käyttämällä.
     
  6. maddis

    maddis Gearhead

    Hmm.. lentävä on ilmeisesti rälläkkä? Moista nimitystä ko. kapistuksesta en oo aiemmin kuullutkaan.

    Noh, eikai se auta muuta kuin alkaa palottelemaan ja katsomaan mitä tulee jos tulee mitään.

    Sinälläänhän tuolla pystyis kyllä noinkin ajamaan. Tietysti ne pykälät siinä rattiakselissa ei ihan istu. Olikos se niin että R:lle ei voinut vetää suoraan N:ltä tms. ja ne pykälät ei satu. En tiedä kiinnittävätkö moisiin katsastuksessa huomiota.
     
  7. maddis

    maddis Gearhead

    Tais käydä säkä.. tai siis kovan suunnittelun tuloshan tämä oli. ;)

    Jatkoin tänään rattiakselin päästä vipua summissa n. sentin ja se riitti! Nyt toimii kaikki vaihteet ongelmitta. Vielä täytyy tehdä uudet merkit vaihteen paikoille vaihdevalitsimeen mutta muuten on homma kunnossa.
     
  8. frank

    frank Gearhead

    Mihin pakkoykköstä tarvii 700 lootassa,ei mulla ole ollu tarvetta .Ite jättäisin vivut niin että kaikki muu toimii paitsi pakkoykä.
     
  9. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Miksi helvetissä :rotfl: Jos sen saa toimimaan kuten kuuluukin...

    se siitä ooteestä mun puolesta.
     
  10. maddis

    maddis Gearhead

    No, kukin tavallaan. Itse pidän siitä että hommat toimii kuten ne on suunniteltu.
     
  11. frank

    frank Gearhead

    Pakkoykkönen on ihan hyvä jos tarvii rankkaa moottorijarrua vaikka alpeilla.Jos mustan/mustien viivojen veto vaatii lukkoykkösen ,niin kannattaa käyttää vipujenteko energia puuttuvan voiman etsintään.Anteeksi tyly asenne.
     
  12. maddis

    maddis Gearhead

    Kyllä minä tiedän missä sitä pakkoykköstä käytetään. Ei tartte tulla opettamaan.

    Itse vaan mielummin korjasin vaihdevuviston ja käytän lopun energian vaikka nenän kaiveluun ennen kuin puuttuvan voiman etsintään.

    Mut joo. Eiköhän tämä asia tullut jo selväksi.
     
  13. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Vaatinee rattiakselinki missä on 4 pykälää jos haluaa että ne sattuu kohilleen.
     
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Eli sit vielä kertaus mitä kaikkea pitää tehdä jos laatikon swappaa

    Rattiputken päästä vartta pidemmäksi ja näyttö tietenkin, mut mitä lootan kyljessä tehdään tai matkalla?
     
  15. maddis

    maddis Gearhead

    Itselläni on siis Caminon alkuperäinen rattiakseli ja ensimmäinen vipu vaihdevivustoa. Laatikkoon tuleva vipu on Vanista.

    Muutoksia mitä tein:
    - Jatkoin rattiakselin päästä vipua. Tätä tartti jatkaa vain n. sentin verran.
    - Lyhensin vaihteistoon tulevaa vipua(siis pituus suunnassa, en sitä vipua johon tuo rattiakselilta tuleva vipu tulee), koska vanin vipu oli liian pitkä. En ole varma joutuiko toisen vivun kiinnityspistettä pyöräyttään erisuuntaan, kun unohdin tietysti merkata paikan ennen kuin katkasin vaihteistoon menevän vivun ja jouduin hakemaan paikan uudestaan.
    - Vaihteistoon tulevaa vipua lyhensin vaihteiston ja toisen vivun kiinnityspisteen välistä sekä päästä joka tulee muovipuslan läpi.
    - Vaihteiston päätä käänsin hieman jyrkemmälle mutkalle koska se alkoi kanittamaan, kun käänsi tarpeeksi pitkälle (D,2,1) (Tämä voi toki johtua siitäkin, että laatikko on haettu vasta silmämääräisesti paikalleen. Kardaanikulma on mittaamatta ja tukipalkki tekemättä.)

    Nyt on vielä tulostettava uusiksi vaihdekaavio.

    Rattiputkessahan ei ole kuin yksi tai kaksi pykälää. D-2-1 pykälät ainakin tulee laatikosta. Olin katsovinani että R sattuu tarpeeksi hyvin kohdalleen.

    Vanin rattiakseli olisi ollut kans, mutta se ei mennyt heittämällä paikalleen niin en sit laittanut. En tiedä olisko sieltä voinut purkaa tuon vaihdevivuston pykäläosuuden. Mutta ei se olis passannut kuitenkaan, kun vipusuhteet ei ole samat kuin alunperin.
     
  16. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Rattiakselissahan on pykälät/kolot/haitat niille vaihteille (ettei voi vauhista nakata pakkia, tai ei parkilta esim mukulat sohase vapaalle) ni kantsii kattoo siitäki että saako sen entisen ykkösen haitan yli hypättyä tai saako sen poistettua niin että löytyy paikka tulevallekki ykköselle. Voihan ne toki mahtua sinne 3-vaihteisenki kanssa mutta sitte ne voi jäähä lukituspykälien välille tjsp.

    Mulla Falconissa kävi tuuri ku tuli 3v automaatin rattiakselin kanssa AOD 4-vaihteinen loota ja AOD:ssähän ei oo ku OD-3-1 niin ei tarvinnu rattiakselia alkaa modailemaan.
     
  17. maddis

    maddis Gearhead

    Kävin tänään tallilla vemputtamassa (vaihde)keppiä. Ei ollut kiinni vaihteistossa niin pääsi tarkistaan pykälät.

    P:ltä on pykälä R:lle.

    R:ltä N:lle ei ole, mutta takaisin P:lle on.

    N:ltä on pykälät R:lle ja D:lle.

    D:ltä on pykälä 2:lle mutta ei N:lle

    2:lta ei ole ole pykälää mihinkään suuntaan samoin 1:nen.

    Täytyy tarkistaa miten nuo sattuu kun laittaa vivuston paikalleen. P:ltähän ei saa pois päältä vahingossa tuolla uudellakaan vivustolla.

    Mietin, että miten tuo haitta/pykäläjuttu on totetettu. Olis nimittäin 4-pykäläinen rattiakseli. Se ei vaan muuten passaa autoon, mutta saiskohan siitä tuon pykälälevyn tms. purettua ja siirrettyä. Voi tietysti olla aika iso projekti. Eikä siltikään ole taattu, että pykälät sattuu kohdalleen kun vipusuhteet on varmaan erit.
     

Kerro tästä muillekin!