Oli eilen mukava tapaus, kun kurvasin Kangasalan apteekin pihaan chargerilla. Vanhempi herrasmies tuli jutulle ja sanoi ensimmäiseksi että nyt on autossa sellainen ääni kun pitääkin. Jutteli sitten monen moista kun oli asunut Amerikassa vuosikymmeniä ja autoista mitä siellä oli omistanut, Studebaker, Dodge polara ym. Oli kyllä mukava juttu tuokio
Tavallisella käyttöjenkillä saa päitä kääntymään keskustassa ajellessa, vaikka ei ole edes kromipuskureita. Kaverin Mersulla mennessä tulee hieman tyhjä olo kun kukaan ei edes vilkaise. Eli mitä tästä opimme? Mennään jatkossakin jenkillä kun siihen ollaan totuttu.
Mersua pitää vilkuilla silleen vähän huomaamatta kulmien alta, ei saa tuijottaa, luullaan muuten kateellisesti. Jenkkiä saa tuijottaa monttu auki, vähän sormellakin osoittaa, joku hullu tossa taas menee, eikö se ole kuullut kuinka paljon bensaa ne syö?
Ei mulla ainakaan mersua... Suosikkikysymykseni ihmisiltä on "Miksi sulla, Harri, on tämmönen auto?". Tai pitkäaikaisempien ystävien kohdalla "Mä mietin, että miks... mut sit mä muistin, että... SÄ". Kaikkea tätä on nyt ikävä, kun ajan päivittäin japanilaisella pikkuautolla, joita tässä kaupunginosassa jo pyörii kymmenkunta samanlaista, osa jopa saman värisiä.
kyl tuo saattaa pitää paikkansa. Ainakin muutama kerta on vilkuteltu ja moikattu kun mesellä ollu liikenteessä
Näin omakotitaloalueella monet naapurit sanoo että tykkäävät äänestä kun caddy röplöttää tyhjäkäyntiä pihassa.
Tänne perälle on vuojen sisällä ilmaantunu usiampiki Silverado.. Yks tuttu sitä sanoi että on muillaki lavureita ko mulla... Mutta nethän on nuita "pikkusia" lyhyempiä ko sulla tosi vähän tuuan maahan näitä pitkällä hytällä ja pitkällä lavalla olevia
60-lukuiset mekaaniset ruiskut kuutosissa(kin) syö ihan tautisesti maantiellä kun ne kiertää reilusti yli 3 tonnia satasen vauhdissa. Eikä D-tai K-Jet ruutat tuoneet parannusta, vasta 1981 Energy Program pudotti kulutusta lähemmäksi inhimillistä tasoa. Vissiin 40 vuotta sitten ei se mersun kalleus vaan se kulutus teki sen että rikkaat vaan taikka firmat niillä ajeli...
Pari mielipidettä ollu pitkästä aikaa harrastukseeni... Jokin aika sitten ilmatilaani loukattiin ns, puhkaisemalla rengas la-su yön aikana. Toinen hiukka positiivisempi oli eilen, kun koiraa ulkoiluttamaan lähtenyt tuntematon iäkäs mieshenkilö totesi samaisesta ameriikan raadosta :"teillähän on siinä oikeen auto, eikä mikää nissani"
All hope is not lost Joskus kun tutut miettii auton hankintaa, heitän piruuttani puolihuolimattomasti suosituksen Town carista. Ja kun tiedän miten kapea katse porukalla keskimäärin on niin saa nauttia siitä seuraavasta vuoropuhelusta. Ekana vähän naureskellaan ”jenkkilaivaa”. Kerron, että mukavampaa matkarekeä saat hakea. Matkustamotilaa enemmän kun tila-autoissa. Suunniteltu kestämään ydinpommi, helppo huoltaa ja osat maksaa alle puolet Anjoviken osista. No joo joo mut pitäis olla farmari kun tarvii kuskata kamaa... No konttiin menee 600 litraa, vertaahan nykyisiin farkkuihin tai katumaastureihin. No okei mut kuluttaahan se ihan hirveesti? Itellä menee maantiellä 8,5-9,5 ja sekalaisessa 13-14... Mut mut kun. No kukin ajaa millä tykkää, ite tykkään Town carista. En oo päivääkään katunu tätä hankintaa. Muut saa tykätä vaikka Priuksesta ja uskotella itelleen mitä haluavat.
Tänään kuultua kun kauempaa meni 80-luvun lopun mattamusta Chevrolet Caprice farmari. -Hei, tuolla menee taas se sun näkemäsi auto. -Joo, se saatanan ruumisauto.
Näitä samoja keskusteluja on tullu käytyä itekkin, sedan koppasen Buickin konttiin mahtu neljän lapsen ja kahden aikuisen viikonlopun mökkikamat konttiin eikä tehnyt edes tiukkaa, kamat sisälti myös yhdet rattaat ja viikonlopun safkat. Kulutus on maltillinen, osat on halpoja ja vakuutuskin on halpa.
Pari viikkoa ja noin 2tkm tullu ajeltua Dodge Magnum AWD 5.7 Hemillä. Kommentit, se ei kuulosta yhtääv V8. Onko toi jollain V6 tai diesel... ai ei. Paljon se vie? 10-12l/100km. Niin vähän. Mutta kulkeeko se mihinkään, kun on niin hiljanen yms... Eihän sen tekniikka voi kestää. Ai se onMersu yms... Ettäs on tullu selitettyä parin viikon aikana paljon
Paljon kysellään kun johonkin pysähtyy. Tyypillinen kysymys, kuinka nopeasti tuo kiihtyy (3,8s 0-100km/h). Seuraava kysymys, kuinka pitkästi tuolla pääsee yhdellä latauksella. Siihen sitten kertomaan ettei patteriautojen toimintasädettä kannata ajatella kuten bensa-autolla, tämä kun tankkaa itsensä täyteen kun nukut.
Jos se muovihemi ei kuulosta kasilta, niin putkistoa rassaamalla tilanne muuttuu helposti. Jeepin hemissä on mukavat kasiäänet kun sen jättivaimentimen auton alta vaihtaa pienempään läpihönkäisevään ja jättää sen resonaattorin paikalleen ulostulon luokse. Riittävän hiljainen silti maantiellä vaikka olis herkkäkorvia kyydissä, mutta kiihdyttäessä murisee kyllä! Ja aiheeseen senverran, että yksi kulutuskysely tuli viime viikolla, en jaksanu ruveta selittää mitään, vastasin vaan että haluatko tankata?
Juurikin tämä on suunitelmissa. Siis se on todella hiljanen... renkaiden rapina kuuluu ennemmin kuin muu auton ääni.
Sen verran kyllä pitää ajatella, että niinkuin kaveri havaitsi, ettei Fiat 500E:llä tee hevon helvettiä Pohjois-Pohjanmaan lakeuksilla. Kyllä sen toimintasäteen pitää olla enemmän kuin 130 kilsaa (plussa kelissä). Kun ei ihan pääse mihinkään "isolle kirkolle", vaan aina jää välille.