Kommentteja kustomoinnista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Kasi-Pasi, 7.3.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Paljon hyviä pointteja tullut tässäkin esiin.

    Kuitenkin ketjun aloittajan huomioon ottaen,se varsinainen pointti on jäänyt mielestäni huomioimatta.Nähdäkseni se asia,miksi tuolla jollain toisella palstalla tuli negatiivista palautetta.
    Eli siis onko todellakin järkevää alkaa kustomoimaan hyvin säilynyttä alkuperäistä 50-luvun hardtop korista suomijenkkiä?Niitä on tuotu vähemmän kuin kourallinen tänne uutena ja nyt,jos joku onkin nämä kuluneet 50-vuotta säästynyt hyvässä kunnossa,niin kannattaako se tosiaan tässä vaiheessa sitten teurastaa kustomiksi?Olisihan noita "historiattomia" uustuontiyksilöitäkin tarjolla.

    Eiku laikka laulamaan kateelliset panettelee ja pussihousut väpättää.Joo se on kuultu jo.Mutta oletteko te kaikki oikeasti sitä mieltä,että eiku siivua veks,kyllä noita riittää?

    Omistaja tekee autolleen mitä tykkää,mutta kai tästä silti saa puhua?Ei kohdísteta tätä nyt tuohon yksilöön vaan noin yleisellä tasolla.Oletteko sitä mieltä,että mitä usempi aito suomi hardtop päätyy kustomiksi,niin sitä parempi?Nyt ei puhuta mistän pellolla 30 vuotta maatuneista raadoista,vaan hyväkuntoisista yksilöistä.

    Tämä on tarkoitettu ihan asiallisessa hengessä,eikä ole tosiaan tarkoitus **ttuilla tai trollata.Tuo yleinen suhtautuminen asiaan tässä ketjussa vaan herätti mielessäni näitä kysymyksiä.
     
  2. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

    Kyllä kai se on jokaisen autonomistajan oma asia mitä autolleen tekee. Jos joku on huolissaan jonkun auton tolppien tai ovenkahvojen kohtalosta, niin senhän voi pelastaa ostamalla ko. auton itselleen. Tai ainakin yrittää.
    Tässä ei varmasti ole kysymys mistään ainutlaatuisista autoista vaan massatuotantona tehdyistä tusinatuotteista, olkoonkin että vain todella harvat yksilöt ovat näinkin kauan säilyneet.
    Jos ajattelee jonkun auton historiaa, niin ei kai se mihinkään sen choppauksen tai muun kustomointioperaation seurauksena häviä??
    Jos taas ajatellaan sitä alkuperäisenä säilyttämistä, niin missä se raja on? Mikä on alkuperäistä? Mitä ja mihin autoon saa tehdä ja mitä ei? Saako esim. kuluneet penkit verhoilla jos alkuperäisiä penkkejä on jonkun kuuluisuuden perse koskettanut? Joka tapauksessa Suomessa museohyväksyttävissä autoissa sallitaan yllättävän paljon (ja näkyviä) ei-alkuperäisiä osia.

    Minun mielestäni hyvin onnistunut kustomointi muuttaa (kun oikein hienosti sanotaan) tusinatuotteen ainutkertaiseksi silmiähiveleväksi taideteokseksi, jollaista ei takuulla ole kellään muulla. Joka tapauksessahan kustomoinnin alkuperäinen idea oli ja on kai edelleenkin muista erottuminen.
    Joihinkin autoihin joutuu tekemään enemmän, johinkin vähemmän muutoksia ja se on tekijän/omistajan päätösvallassa mitä tehdään ja mitä ei. Suuri yleisö sitten päättää mikä auto sen mielestä on hieno ja mikä ei, mutta tärkeintä on että omistaja on autoonsa tyytyväinen.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Olds-homo 2004-03-18 13:32 ]</font>
     
  3. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Minun mielestäni se, että on Suomiauto ei tarvitse rajoittaa auton rakentamista, koska se on Suomen valtion keinotekoinen määritelmä.
    Ei se auto tiedä minkä maalainen se on!
     
  4. Kasi-Pasi

    Kasi-Pasi Gearhead

    Joopajoo, hienosti säilyneeltähän se allekirjoittaneenkin pirssi (alunperin muuten ruotsiauto...) saattoi vaikuttaa, ennen kuin tonki pintaa syvemmälle.
    Joku seppä on ilmeisesti pyöritellyt kittiä betonimyllyssä ja myyntiesite kädessä leiponut autosta suunnilleen alkuperäisen muotoisen. Ja tämä kuorrutus on tietenkin tehty piloille menneiden tinausyritysten päälle, joten ei lienee ihme, että pakkelit ja maalit halkeilevat joka nurkalta. Kun näillä tinailuturauksillakin on koitettu paikkailla jopa ruostevaurioita, niin jokainenhan arvaa, mitä alta paljastuu...
    Siinäpä siis osa tämän laitteen "tasokkaasta" entisöinnistä, jolla on saatu kaikille pussipöksyille ja laikka-allergiasta kärsiville levolliset yöunet!
    Ja hei, onhan mullakin aikomuksena entisöidä auto! Tosin korimalli saattaa olla juuri se, minkä tehdas unohti valmistaa...

    Ja palataanpas vaihteeksi vaikka alkuperäiseen aiheeseen, joka on tosiaan jäänyt aika vähälle huomiolle.
    Ajatushan oli pilke silmäkulmassa kysellä huvittavimpia kommentteja, mitä kustomeilla liikkuvat kanssaharrastajat ovat kuulleet, sillä ainahan löytyy jotain sanottavaa, niin hyvää kuin pahaakin (niinkuin on täälläkin huomattu...).

    Jatkakaa...
     
  5. pas2

    pas2 Gearhead

    No joo kustomointia eli ei. Kun ajelin kuplaviritykselläni ilman etulokareita, niin paras kysymys oli: "Eikö tossa ole etulokareita?"
     
  6. petu54

    petu54 2nd gear

    eräs pappa suuttui citymarketin parkkipaikalla, kun väittelin vastaan. pappa väitti kivenkovaan,että foortissani on suora veekasi.!
     
  7. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Meidän kustomi-prostreetteri ja mitä lie sekasikiö pikupista paras kommentti toistaiseksi on tullut auton pysäyttäneeltä polliisilta. Auto oli syksyllä puuhakilvillä testiajossa (siirtoajelua korjauspaikasta toiseen :grin:
     
  8. Ruutihattu

    Ruutihattu 3rd gear

    ajelin tossa pari vuotta sitten puhallusratsiaan rodilla, poliisi kysyi, että mikä auto tää on johon mä: 37 vuoden chevy, poliisi tuumas että: jaa, onkohan täs mitään alkuperäistä? mä siihen totesin että: eipä juuri mitään. -poliisi tuumas seuraavaksi että: selvä, hyvää matkaa.

    Vielä..
    Mun mielestä hyvällä suomiautolla on kustom tai rodihistoria takana, kun niitä katsellaan vuonna 2050.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    I Keskustelu bensa-asemalla:
    - "Mikä vuosimalli tämä on?"
    - "´53"
    - "Eikä ole!"
    - "????"
    - 53:ssa on erilaiset takavalot!
    - "NIINPÄ, HÄHHÄÄHHÄÄÄ!"

    (Tyttöystävän mielestä olin ilkeä, mut se oli noin 25. sama kysymys sinä päivänä...)

    II Keskustelu mobilistin kanssa:
    -- "Sinä taidat olla niitä miehiä jotka pitää violetista?"
    -- "...No....niin...joo..."
    -- "MINÄ EN SITTEN VOI SIETÄÄ VIOLETTIA!"


    III Keskustelu edellisen omistajan kanssa:
    --- "Olet sitten vähän muuttanu...?"
    --- "Joo, mitäs pidät...?"
    --- "SAARINEN TAPPAA SUT!"


    Terveisin nimetön "orkkiksen"tuhoaja... :lol:
     
  10. Otto

    Otto Gearhead

    Yleisin kommentti regulaareilta taitaa olla että "onks tää museorekisterissä?". No joo, mun autoni on kyllä melkoisen orkkis.

    Muutama mielipide, ihan vaan minun omia...

    Kustomi on ehkä parhaimmillaan sillon kun se näyttää siltä että se on tullut tehtaalta selllasena. (vrt. esmes Hälvän Chrysler '57, salolainen Buick stw '57) Siihen tarvii tietysti silmää että saa linjat hyvä näköisiksi, ja rahaa viimeistelyyn. Tämä ei silti tarkoita etteikö rähjäinen kustomi voisi olla hieno, onhan niitä, paljonkin.

    Ei muutoksia vain muutosten tekemisen takia, vaan siksi että näyttäis paremmalta. Mietti jotain tsopattua neliovista taunusta tai aspenia, niin itse ainakin keksisin rahoilleni parempaakin käyttöä...

    Hyväkuntoisen suomi-ht:n kustomointi ei eroa hyväkuntoisen tuonti ht:n kustomoinnista, yksilö vain muuttaa muotoaan... Onko se järkevää, siitä saa paljon kinaa aikaiseksi. Mutta se auton todellinen kunto taitaa olla ratkaisevampi? Vai kustomoinnin määrä? (Full kustom/mild custom) Omassa autossa muutoksia ei ole tehty yhtään esmes hitsaten, joten jos joskus iskee pussihousu-tauti, orgis laturin, merkit, imu-srj, katkasijat, radion yms saa takas. Taitaa 50 lukulaisten nousseet hinnatkin vaikuttaa... :wink:

    Vuosia sitten kustomoidut autot, esmes "Billyn Packard" -55 ja avo-Buicki onkos se -53 oli molemmat viime kesänä useassa tapahtumassa, miten saman ikäiset mobiilit?

    Tarkoitus ei ole olla kummankaan , mobiili tai kustom harrastajien, puolella, sillä omaan silmään osuu asiallisesti tehdyt mobiilit (!!!) ja kustomit.

    Tälläistä tarinaa tällä kertaa...
    (Kyllä, vanne kiristää päätäni.)
     
  11. JanneK

    JanneK 3rd gear

    Nostetaas tää ylös. Sain taas hyvät naurut lukiessani tätä.
    Onko kuulunu mitään hauskoja kommentteja?
     
  12. john

    john 3rd gear

    mun mielestä tehtaat tekee hyviä aihioita. toiset parempia toiset huonompia.
    maailma muuttuu, ihmiset ja autot sen mukana.
     
  13. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Juu. Näinhän se on.
    Kaikkee oon kuullut n. 14 v. aikana mitä toi nickini auto on ollut omistuksessani. Ja kun muutoskohteena on niinkin tavallinen kuin `70 -luvun piilofarkku niin ihmetyttää. Varmaan se on kummallisinta kun en oo pistäny sitä osiksi tai potkinu kylkiä/kattoa paskaksi. Olisinhan silloin kovahko jätkä, melkein REBEL! :lol:
    En ole guru enkä osaa kaikkea modifioinnin asteita. Siltikin on välillä huvittavaa kuunnella "gurujen" mielipiteitä tosta pirssistä: "Mikä toi continental kit -juttu oikeen on? Miks sä oot käyttäny energiaa tälläsen halvan pa*kan laittoon?"
    Mutta summasummarùm: Nuo, saatika asiasta mittee ymmärtämättömien, kommentit vaan siivittää rakenteluvimmaani. Seuraava muutosvaihe saattaa järkyttää jopa puritanistejä, ainakin MOPAR-piireissä. Aivan sama, tehkää sitten joskus ite parempi :lol:
     
  14. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Sennii hurja! Hillitse itsesi!
     
  15. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Yo man, eli olen ylioppilas.
    En voi hillitä kun en oo mäkimies. Tykkään kyl laskea luikuria. Pistä se Dè Zen Cafè `Zoto (PimpMyRide) kuntohoon niin notta poltetaan kumia.
     
  16. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  17. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    .Meikäläinen tehny omat autot sillain et itse on tyytyväinen.Kaikkia ei voi eikä tarttekkaan miellyttää :eek: .Ja monesti arvostelijat on sellasia tyyppejä ,jotka ei oo välttämättä saanu ite mitään näkyvää aikaan :rotfl:Vehkeitä lisää vaan radalle ja turha "pisteyttäminen" roskapönttöön.Töissä monesti kyselly työkaverit et millonkas mun "hanson" maalataan.Ei oo menny jakeluun ,et kaikki ei tykkää metallihohotusväreistä :rotfl: .Ja joskus aikonaan aina tuli ihmiset kyselemään vuosimallia.Kyselyjä tul niin paljo,et maalasin mattamustalla etuoveen numeron 46.Eipä auttanu sekään.Seuraavax kyselivät et onko tää joku vanha kilpa-auto :poff: .
     
  18. Rocker

    Rocker 1st gear

    Regulaareilta tämän vielä ymmärtää, mutta hymy oli pari vuotta sitten herkässä, vaikka sakkoja olinkin saamassa. Turkulainen mopopoliisi oli kirjoittelemassa lappua Caddyn rekisteriote kädessään, katseli mattamustaa liekkimaalattua Caddya ja kysyi: " Onko tuo museorekisterissä?" :rotfl:
     
  19. Peltirumpu

    Peltirumpu 1st gear

    Se on jännä miten se parjaaminen sitten jää kun on kiiltävää maalia ja kromia pinnassa vaikka ois rajustikkin muutettu. Tuon oman Uraalini kanssa en ole negatiivista palautetta kuullut sävyyn 'vanha motskari - pilattu'. Sitä on jopa kehuttu eräässä suomalaisessa yli 6000 jäsenisen 'museopyörien' harrastajien kerhon ledessä.

    Olli

    [​IMG]
     
  20. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Oman -65 kustom Faikun myynti-ilmotus oli linkitetty toiseen foorumiin ja siellä oli sit samat pilattu ja kuinkahan paljon kittiä kommentit :mad: ois vissiin pitäny jättää sekii reilu kymmenen vuotta sitte kaadettuun muotoon ruostumaan pellonperälle.. Mut eipä tullu jätettyy ja enemmän siitä positiivisia kommentteja tuli ! nyttemmin uusi omistaja nauttii autosta ja kommenteista
    -61 Newportin entinen omistaja kirjoitti chopatun katon nähtyään kylkeen tussilla "raiskaaja" :rotfl: tosin tämä tapahtui lähinnä vitsinä kun palaneen hylsyn myydessään jo oli selvillä mitä autolle tulee tapahtumaan ... tapahtuu tosin aika hitaasti... :oops:
    Uusimmasta ostoksestani (1942 Sevy Fleetline Aerosedan) kuullessaan moni tuttava on jo äitynyt sanomaan että millon tsoppaat, mutta enpä usko että sen jo muutenkii matala kattolinja ainakaa parantus moisella operaatiolla, näyttäs varmaan ylösalaisin olevalta kylpyammeelta :-? Muutoksista varmaan ei kuitenkaan täysin pidätäydytä tämänkään yksilön kohdalla 8)
     

Kerro tästä muillekin!