Kompuran säiliön korjausten kestävyys/uusi säiliö?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja nuc-64, 8.8.2016.

  1. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Tuli tässä katseltua hiukan isompaa kompressoria talliin, käytettyyn päädyin ja totesin ok kuntoiseksi. No kotona vasta älysin katsoa kompuran alle. Takapäähän oli tehty paikkalappu, ja edessä kun on vaan yksi tukipyörä, niin olisikohan aikanaan tölväisty senkin kiinnityksiä ja korjattu :( Nyt ottaa lujasti päähän oma tyhmyys, tiedän, että moinen laite on todella vaarallinen, jos räjähtää. Ostaessa katselin, että laite muuten täyttää vaatimukseni ja lohkokin tuntuu kunnossa olevan, kun tuottaa hienosti painetta, ennen ei olekaan tällaista konetta ollut, että epäkeskon pyöriessä nostaisi vielä painetta. Mistähän tuohon rupeaisi uutta säiliötä hakemaan? Nykyinen on 150 litran ja saisi kyllä olla yhtä suuri uusikin. Tietysti saa tarjota hyvää käytettyäkin säiliötä. Budjetti koneen hankintaan on jo käytetty, mutta kai tuohon säiliöön on vielä pakko sijoittaa.
     
  2. Bukero

    Bukero Gearhead

    paineastian korjaus on aina helppo kyseenalaistaa. mutta tiedänpä niitä korjatun ja hyvälläkin menestyksellä. tärkeintä on tietää mitä tekee. hitsaamalla ne on alunperinkin kasattu. tuollainen max 10 bar paineastia on oikein korjattuna ihan yhtä hyvä ja turvallinen kuin uutenakin. höyrypaineastioita ei saa korjata.
     
  3. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Kyllä varmasti korjattunakin kestää ja voisin tuon vaikka korjauttaa, jos jollain pätevällä kaverilla olisi aikaa ja kiinnostusta. Nykyiset korjaukset on tehty varmasti säiliön alta ylöspäiñ hitsaten, sen näköisiä ovat. Voisi tulla aivan hyvä jopa itsekin hitsaamalla, kun irroittaa kaikki ylimääräiset säiliöstä irti, luottaisin kuitenkin paljon hitsanneitten kokemukseen enemmän kuin omaani.
     
  4. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    Itse en luottais kertaalleen särjetyn metallin ominaisuuksiin.

    Tai no, jos säiliön irrottais ja sais hitsattua hyvässä asennossa ja sit olis laitteisto jolla sais myöstettyä koko säiliön ni miksikäs ei ehkä.

    Itse jätin saumastaan hiukan ratkenneen rosterisen paine(vesi)säiliön korjaamatta, vaik ei semmonen samaan tapaan uudestaan hajotessa rikkoudukaan ku ilmasäiliö. Toki välilliset aineelliset vahingot vois olla jotain aivan muuta ku ilmasäiliön hajotessa.

    Itse säästäisin ja ostaisin ehjän tilalle. Mut olenkin nössö
     
  5. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mulla on yks irtonainen Atlas Copcon säiliö, on muistaakseni kyllä pienempi, olisko ollu 100 litraa...? Voin laittaa illemmalla lisää tietoja kilvestä jos kiinnostaa!
     
  6. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Ilmoittele yv:llä, kyllä kiinnostaa! Olen huomenna menossa nielurisaleikkaukseen, niin joudutaan keskustelemaan varmaan näin kirjoittaen, voi puhehalut olla vähän aikaa hakusessa :oops:
     
  7. Ck

    Ck Gearhead

    Mullakin löytyy ylimääräinen ehjä paineilmasäiliö. Sekin atlas copcon alta otettu pois, valmistaja taisi olla joku helsinkiläinen firma.
     
  8. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Bowtieltä ostettu säiliö, kiitokset hänelle ja samoin Ck:lle tarjouksesta, mutta huomasin viestisi vähän myöhään. No nyt vertailin noita säiliöiden lähtöjä ja muu ei varmaankaan muodostu ongelmaksi, kuin putki, jolla lohkolta tai oikeastaan kai lauhduttimelta johdetaan ilma säiliöön. Nykyinen on kupariputkea ja yhde säiliöön on säiliön päällä. Uudessa säiliössä yhteet ovat päädyssä. Pystyisköhän tuommosen putken aivan tavan putkimies vääntämään tai pystyykö esim. hydraulipaja tekemään tuommoisen? No toinen juttu sit on yhteen koko. Vanhassa säiliössä on 1" liitos säiliöön ja uudessa on päädyssä kaksi 3/4" liitosta ja keskellä päätyä iso sokkotulppa. Ei tuota säiliön liitosta ainakaan pienentää kannata, mutta ei kai mikään estä tuomasta putkea tuohon päädyn keskellä olevalle sokkotulpalle, siihen paikalle vaan sopivat pienennysosat 1" liitokselle ja homma on siinä, eikö?
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Hydrauliikassa on eri kierteet kuin ilmassa, mutta vedessä on samat kuin ilmassa, ainakin pienemmissä kompuroissa

    Sopivaa kupariputkea kauniisti taivuttamalla, sen pituus ei sais muuttua jos takaisku on siinä putkessa, mutta jos se on kompurassa kannessa, niin sit ei kait ole niin mahdottomasti merkitystä


    Minne vanhapönttö muuten meni?
    Tartteis saada lietekäyttöön turvasäiliö ennen pumppua mihin ylipuklaukset menisi ja vesivaraajat meni jo romukuormaan ennenkuin kerkesin taltioida moisen, tollanen särkynyt säiliö ois oikeen mainio, kun kuitenkin putkilähdöt siihen pitää hitsata
     
  10. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Yleisin hydrauliikaassa käytetty kierre on BSP, joka on sama kuin vesiputkissa käytetty.
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mulla on sitten tullut vastaan vaan NPT kierteellistä hyde osaa
    Nimittäin hydrauliikka letkun sokeatulppa ei passannut kompuran säiliön kierteeseen, mutta bilteman vesiliittimestä otin jatkoliittimen ja kiersin sen kompuran säiliön menoon ja siihen sitten 12mm sokeatulppa jotta sai säiliön vaan 1 lähtöseksi lisäpöntöksi, vessanpytyn nousu hananlaitoin ensin, mutta löysin sitten teflon teippiä ettiessä sen tulpan

    Muistelisin kans tallilla kokeilleeni vesijatkoa ilmapikaliittimeen ja hyvin passasi tuli tiiviskin vielä
     
  12. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Toki Nikuzai saat vanhan säiliön, mutta tää on vähän kaukana, Kangasalla asti. Takaisku taitaa olla se mötikkä, josta lähtee pikkuletku paineensäätimelle. Kun nyt mittailin, niin ehkä kun lohkon sijoittaa aivan säiliön takapäähän, niin kupariputken saa suorinta reittiä vedettyä ehkä melkein saman pituisena paineensäätimelle, kuin se nykyisessä sovelluksessa on, voi olla, että muutaman sentin pidempi tulee uudesta putkesta... Minkä takia tuo nykyinen putki paineensäätimelle on sellainen s:n muotinen eikä suorinta reittiä vedetty?
     
    Muokattu: 20.8.2016
  13. valpas

    valpas Gearhead

    Onhan tuossa paineilmasäiliön korjaamisessa omat haasteensa, mutta.....
    Yleensä teräksinenpaineilmasäiliö alkaa jostain syöpymästä vuotamaan (se vesi siellä sisällä), kuin että räjähtäis.
    Syöpymät ovat käytetyissä säiliöissä yleensä enempi riskinä, kuin hitsit.
    Kun vaihtaa samanpaksuisen palan, (jossa on mahdollisimman pyöreät kulmat), repeämän kohdalle, niin ihan toimiva tulee. Edellyttäen kunnollisen läpihitsautumisen. Vetyä (kosteutta) ei saa olla, ettei hitsiin tule haurautta.
    Hioo, ja kiillottaa pinnan lamellilaikalla virheettömäksi, niin hajoo sitten joskus muista kohdista, jos hajoo.
    Ratsupaikat ovat suuri riski. Aina siihen, missä rakenteen paksuus vaihtuu, tulee suuri jännityskeskittymä. Väsymisrasitetussa kohdassa saa paksuus vaikka vähän pienentyäkin, jos pinnanlaatu on hyvä (virheetön koneistettu, palloviilattu, tai lamellilaikattu).
    Myöstöstä ei ole hyötyä, kun on väsymisestä kyse. (syklit tulee paineenvaihteluista, ja ainakin 10000 vaihtelua pitää tulla, ennen kuin on väsymisestä kyse)
    Kerran hitsautin alumiinisäiliön liitosmuhvin tyven. Se, miksi repes, johtu siitä, kun oli liian paljon tavaraa muhvin perässä. Laitoin sitten paketin kumiletkun päähän, ja ongelmat katos.
    Uudetkin säiliöt on niin halpoja, että isoa riskiä ei kannata ottaa, mutta jos tykkää värkätä.....
     
    yks toine mikko tykkää tästä.
  14. Bukero

    Bukero Gearhead

    harvemmin jos koskaan nämä matalapaine säiliöt räjähtää. muutenhan niitä räjähtelis noissa kuorma-autoissa harvasepäivä. kaikenmaaliman suhinoita ja sihinöitä ollut mutta eempä muista että ois koskaan varsinaisesti räjähtänyt. repeämäkin lähes utopiaa. mm.volvo kokeili jokuaika sitten komposiitti painesäiliötä mutta luopui kun sitä ei voinut ees korjata. noh ehkä se syy oli joku muu...eivät kestäneet lämmönvaihtelua eikä kolhuja mutta eivät silti räjähdelleet.
     
  15. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    No joo harvoin räjähtää, mutta löytyy esim. Tukesin sivuilla taisi olla aika karun näköisiä kuvia räjähtäneistä kompuran säiliöistä ja jenkkisivustoilta löytyy materiaalia ym. Riski nyt on silti pieni, mutta en nähnyt vaan järkeväksi alkaa noita vanhoja tankin turauksia enää korjaamaan. Saattaa olla tehty ratsupaikallakin. Saumat on korkeaa epätasaista röpöä ympäri paikkalappujen, näyttäisi, että edes maalia, ei ole ennen hitsausta puhdistettu. Koputtelemalla näitä lappuja aloin vielä epäilemään äänestä, että ovat ohuemmasta pellistä, kuin itse tankki. Taimmainen paikka on koko ajan kostea, eli tankkiin kertyvä vesi tulee ilmeisesti saumasta läpi. Itseäni syytän täysin huonosta ostoksesta, mutta toisaalta vähän ihmetyttää myyjänkin moraali, ainakaan en kehtaisi itse tuolla tavoin korjattua myydä ilman mainintaa asiasta...
     
  16. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Itse kun ostin epämääräisen käytetyn kompuran niin ennen ekaa käyttöä täytin säiliön vedellä ja sitten vasta käynnistin. Jos olisi joku pettänyt ennen varoventtiilin aukeamista niin ei olisi tullut räjähdystä vaan roiskahdus. Vähän kyllä epäilyttää tuollainen iso säiliö jos on huonosti korjattu. Olen nähnyt tallin seinään tulleen melkein läpireiän jonka aiheutti traktorin renkaan räjähdys, eikä siinä ollut kuin pari kiloa.
     
  17. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Ainahan jälkiä jää kun mosahtaa... Aikoinaan työpaikan Volvon painesäiliö pamahti, onneksi betonisen lastaussillan alle päin... Olihan pamahdus. Onneksi aikaisin aamulla ei ollut ketään lähimaillakaan. Varoventtiili jäässä tjsp... Lumet läks ympäristöstä, ois varmaan ollut hengelle hupaa, jos olisi ollut paikalla.
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Onhan tuota nyttemmin tullut mietittyä, mitä ihan korjaamattomallekin säiliölle tapahtuu iän myötä. Jotenkin oletan syöpymisen oireilevan ensin vuotona, tai jos niin heikko kohta on, niin pussahtaa vaan auki siitä. Tuo nykyinen HD moottoria muistuttava 300L pytyllä on ollut mullakin 26v, ja olihan se vanha jo ostaessakin. Tosin lohko on varmaan vielä reilusti pyttyä vanhempi.
     
  19. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Vanha 60-luvun kylmäkone on mulla kompurana, ja sen säiliön testasin painepesurilla: Vettä täyteen ja painepesurilla tarkoitusta varten hankittu mittari pohjaan (20+ bar.) On kyllä todella paksua tavaraa se säiliö, uusien kiinankompuroiden vastaavat tuntuu naurettavan ohuilta.
     
  20. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Tukesin sivuilta poimittua tekstiä, esim hitsaus:
    "Käytössä olevien painelaitteiden asennus-, korjaus- ja muutostöissä sovelletaan kauppa- ja teollisuusministeriön päätöstä painelaiteturvallisuudesta (953/1999).


    Asennus-, korjaus- ja muutostyön tekevä toiminnanharjoittaja voi käyttää:
    painelaitteen valmistuksessa aikoinaan hyväksyttyä suunnitelmaa ja hitsausoh-
    jetta, jos tarkastuslaitos pitää niitä turval- lisina ja ne kattavat työn "

    "Pysyvien liitosten menetelmien, niitä tekevien henkilöiden ja rikkomatonta aineenkoetusta tekevien henkilöiden vaatimukset ovat samat kuin uusien painelaitteiden valmistuksessa. "

    - hitsausohjeena voi käyttää alkuperäisen valmistuksen ohjetta
    - korjaajalla pitää olla samat pätevyydet hitsauksessa kun alkup valmistuksessa....

    Painelaitteiden kanssa pulatessa (korjaukset jne...) kantsii pitää mielessä, että kun jotain sitten sattuu ja kyseessä on omatekemä/korjaama painelaite niin vakuutukset saa varmaan unohtaa.....varsinkin jos sattuu ulkopuoliselle jotain.. :confused:
     

Kerro tästä muillekin!