Koneen ja laatikon irroitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja putkimixu, 11.10.2021.

  1. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Jossain (UTG) väitettiin, että kaikista (?) amerikkalaisista autoista saa koneen ja laatikon nipussa pois norsulla irrottamatta konepeltiä :eek:... joku suunnittelukriteeri o_O. Tiedä häntä
     
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    Nyt täytyy kyllä kommentoida tätä, muutaman -60, 70 , 80 ja 90 lukuisten koneita irroittaneena tiedän, ettei onnistu ainakaan taljalla eikä norsulla, tarvitaan korkeampia voimia :d
     
    LPV, juko7 ja Bluestone tykkäävät tästä.
  3. max

    max Double Gearhead

    Kun tallinlattia on sileä, niin kyllä huora ja hallitunkki liukuvat juuri sopivasti että hommaa on mukavaa tehdä auton alla hyvässä valaistuksessa(C1500/454/TH-400).Olen tunkannut auton aina mahdollisimman korkealle.
    Olen tehnyt hallitunkkiin irrotus alustan laatikolle,ja näin se suorastaan liukuu ulos itsekseen ja apukäsiä ei tarvita.
    Myös Camarossa saa lattialta käsin maaten laatikon ja motin liitospultit auki,kun muutaman jatkon naittaa keskenään.
    Olen joskus näitä täysrautasia 454/TH400 paketteja asentanut ja irrottanut kokonaisuutena,ja nostolevynä ollut imusarjan plenumiin lätkä.
    En sitä kyllä enää tekisi varsinkaan aluimusarjan kanssa.
     
  4. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

  5. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Kone tulee kyllä, lootan kanssa tuskin.
     
  6. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ainoat autot, joista olen edes suosiolla yrittänyt konetta pois irroittamatta konepeltiä ovat Chevy van ja Astro ;)
     
  7. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Vaihdelaatikon irrotus on mielestäni helppo juttu silloin kun laatikon voi pultata ensin irti kytkinkopasta. Ensin auto ylös lattiasta ja hallitunkki kuormaliinalla kiinni laatikkoon. Käytin Corvettesta laatikon pois neljä kertaa pelkästään hallitunkilla ilman apulaisia. Neljässä tunnissa laatikko pöydällä. Tietysti homma vaikeutuu 200 prosenttia jos et ole ikinä tehnyt ryömintähommia auton alla ja olet paksu kuin hylje ja hiki lentää jo metsäradiota kuunnellessa. Mutta kun kaikissa autoissa ei saa laatikkoa irti kytkinkopasta kun koppa on kiinni koneessa. Esim. 2010 Camarosta otin laatikon irti kopan kera mutta oli niin ahdas kartaanitunneli että koneen apurunkoa piti laskea tuuman verran irti rungosta. Hallitunkilla yksin tehtynä tein homman viikonlopussa. Vajaa kuukausi sitten nostin isolohkon pois -73 Firebirdistä ilman laatikkoa 2 tonnin norsulla. Helpotin asiaa irrottamalla kannet ennen nostoa jolloin kytkinkopan pultit oli helppo irrottaa yläkautta koneesta, vain kaksi alimmaista irrotin alakautta. Noissa norsuissa loppuu paakasta pituus kun keulapala on paikallaan ja jouduin tekemään 30 cm jatkopalan rhs putkesta. Huomioitavaa myös että 2 tonnin nosturikin nostaa kaksi tonnia vain paaka sisässä ja ulommaisessa asennossa enää 500 kg ja oman jatkon kanssa enää 250 kg. Yhden tonnin nostimella ei pärjää tässä jos ei pura keulaa pois. Lisäksi jatkovarsi edellyttää jo painoa peräpäähän vähintään 50 kg tai muuten lähtee norsu keulimaan isolohkolla.
     
    Muokattu: 14.10.2021

Kerro tästä muillekin!