Koneen vaihto Darttiin...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja manha, 26.11.2009.

  1. manha

    manha Gearhead

    Elikkäs lyhyesti, minkä kokoiseen koneeseen asti riittää jarrut/alustan ritumit,katsastusta silmällä pitäen? Ajokki on alkuperäinen -67 GT Dart 273.
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Riippuu ehkä periaatteessa siitä millaset jarrut sulla on autossa tällä hetkellä, mutta 478 cu in sinne on ainakin laitettavissa pienellä jarru ja alustapäivityksellä (levyt/vääntösauvat) riippuen siitä mitä siellä nyt on.
     
  3. manha

    manha Gearhead

    Sen tiesinkin,että palikoita vaihtamalla sinne saa iso lohkoa tunkea.Nyt onkin kyse siitä,että mihin asti riittää noi 273:n alkuperäiset rummut ja vääntösauvat.Eli kuinka suurella koneella kyseistä laitetta on saanut noilla samoilla vermeillä?
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    No nyt tuli jo noi rummut, mut sit pitäis vielä tietää vääntösauvojen koko, eli paksuus. Isolohkossa oli 0.89", HD ja "340" sauva 0.87" ja sitte pikkukaseissa 0.85". Mut varmaan joku vastaa joka '67 dartin sielunelämää paremmin tuntee, eli oliko273 isoin rumpujarruilla saatavilla ollut motti. Jos näin, ni sit se olis siitä +25%, eli 341. Ei ny millään muista oliks 318 mottiakin '67 dartissa tarjolla. Joka tapauksessa vaikka noita tulkitsis vähän laajemminkin, niin joko 318 tai 340 taitaa toimia vertailumoottorina rumpujen ja pienempien kuin 0.89" sauvojen kanssa.
     
  5. F-body

    F-body Gearhead

    Nostan hattua katstusmiehelle, joka erottaa 273:sen 360:sestä. Kun kulkupuoli on kunnossa niin alkaa kummasti arvostaa toimivaa alustaa ja kunnon jarruja.
     
  6. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Chiltonin opus tarjoaa kaikille A-koppasille 10" rumpua eteen jos kasin kone ja optiona levyjarruja. -68 tuli 318 ekaa kertaa A-koppaan em opuksen mukaan.
     
  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Käsittääkseni toi isolohko oli saatvailla vain GTS mallissa jossa pakettiin kuului myös levyjarrut. Sen sijaan kyllä esimerkiks '69 R-koodillisissa 440 malleissa oli rummut edessä, mutta sen kelpaaminen ylipäätään minkä hyvänsä vertailuautoksi on vähän kait kortilla. Mut en tosiaan oo mikään auktoriteetti tollakaan alalla, et jos joku tietää varmasti ja paremmin niin kommenttia vaan kehiin. Mun ex '73 mallinen Löijy oli muutosleimattu tota '69 R-koodillista esimerkkinä käyttäen, AKE ei sitä "tunnustanut" mut konttorilla kelpas kun väärä raha.
     
  8. 69

    69 Gearhead

    Just oli vessa lukemisena vuoden 91 streetrace, siinä on 69 dart gts 440.
    Vääntösauvat oli 0.94-tuumaa, vakaaja myös 0.94. Etupallot hd-tyyppiä. Jarruiksi valittiin tehostamattomat rummut, sillä ne ovat levyjarruja kevyemmät, makaavat päällä vähemmän eikä vaadi yhtäpaljon poljinvoimaa kuin levyt. Ohjaustehostintakaan ei ollut tila-ja painosyistä.
    Tehostimia ei saanut edes valinnaisvarusteena.

    Aika karu peli!
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mun käsittääkseni sauvat oli kyllä ihan normi isolohkomallia, eli 0.89". Ei taida tollasille .94" sauvoille olla edes osanumeroa. Paitsi noi jarrut ja ohjaus, niin myös lootaks oli tarjolla vain automaattia. Noihan lähti tehtalta 383 malleina ja 440 tekniikka asennettiin muistaakseni Hurstilla? Ja toi mottikoodihan oli M, eikä R ninku aiemmin väitin.
     
  10. 69

    69 Gearhead

    Tommosia sauvoja löyty http://www.moparts.org/Tech/Archive/susp/16.html

    Hurst ajoi kilpaa 440 ja 426 malleilla super stockia, nämä autot oli happoon kastettuja riisuttuja kilpa-autoja.

    Lisäksi lehdessä mainitaan MR Norm grand spauling dodge, joka teki noita 383>440 gss malleja.
     
  11. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Noi P-numeroiset on mopar performance sauvoja.
    noi hemi mottiset m-codet oli '68 vuosikertaa ja esimerkiks toi Grand Spaulding Dodge oli tehnyt jo '67 omia GSS moottoriswappiversioitaan 440 moteilla. Oon unohtanut noista aika paljon siitä kun asioita selviteltiin, mut kuitenkin muistelisin, ettei noihin '69 GTS:ssiinkään moottoria asennettu tehtaalla ja, että autot olis toimitettu 383 lätkillä konepellissä ja 440 lätkät olis tullut irtonaisena mukana? Muistaakseni tota 440 mallia ei myöskään löydy esimerkiks tehtaan '69 korjaamokäsikirjasta? Mut ehkä vähän kauas ajautuu alkupeärisestä aiheesta vaikka luulen, että ton sais hyvinkin oikein dokmentein todistettua vertailumalliks myös '67 GT:lle.
     
  12. 69

    69 Gearhead

    Joo jotain tommosta noista konepelti merkeistä luki. Ei ainakaan mun kirjoista löydy kun yks isolohko 383. Menee tosiaan aiheen sivusta, mutta luulis kiinnostavan kaikkia Dartisteja.
     
  13. 69

    69 Gearhead

    1969 features manuaalista:
    vääntösauvat:
    0.83 sixes
    0.85 273
    0.87 318&340
    0.89 383

    vakaajat:
    0.88 kaikki paitsi 383
    0.94 383
     
  14. 69

    69 Gearhead

    Omasta 69 gteestä senverran että hamtrackista on valmistettu ja alkujaan 170cid koneella. 340 on istutettu jo ennen kuin se mulle 10v. sitten tuli.
    Tai nyt se on 345. 10" tehostetuilla jarruilla, 0.89 sauvoilla, vakaajat etu 0.88 taka 0.75
     
  15. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mulla on kyllä ollut joskus isolohkoja 9" rummuillakin, mutta about viisain asia mitä voi tehdä pienemmilläkin moottoreilla on päivittää ne etujarrut vähintäänkin tehdaslevyiksi. Sen pystyy tekemään myös kohtuu järkevällä budjetilla ja merkitys ajomukavuuteen ja turvallisuuteen on aika suuri. Ihan miellyttävää tietää, että se auto pysähtyy suuremmistakin nopeuksista ja vieläpä toisenkin kerran. Meinaan sen vittumaisempaa tunnetta ei ookkaan kun jarrut joissa ei oo mitään hidastavaa vastetta, pahimmillaan se saattaa tulla paljonkin kalliimmaks kun kalleinkaan muutossarja.
     
  16. 69

    69 Gearhead

    Mä en ihan haukkuis 10 rumpuja dartissa, nimittäin lukkoon menee etupyörät kunnolla jarrua painettaessa, väitäisin että kuivalla asvaltilla pysähtyy jopa paremmin kuin abs varustettu 97 primera.
    No tossa tullaan rumpujen heikkouteen kun sanoit vieläpä toisen kerran, mut yleensä yks kerta riittä jos ei ajeta radalla.
    Silti mullekkin seuraava päivitys on noi levyt..
     
  17. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo, on kyll kokemusta noista 10" rummuistakin ja nehän on ihan asialliset jos ne ei oo kuumat. Mut yks jarrutus kovasta vauhdista riittää siihen, ettei niillä sitte seuraavaan varttiin teekään mitään, 9" jarruilla ei tarvi tehdä edes sitä yhtä jarrutusta pysähdyksiin asti. Onhan toi vähän jeesustelua, ja kuuluu vähän siihen osastoon, et " älä tee niin kun minä teen, vaan niinku sanon". Meinaan niinku niiltä osin, et jos joskus rumpujarruaikoina olis tarvinu miettii, et paatko 500 lisätehoon vai jarrujen parantamiseen. :rotfl: Mut kyll sitte kun oli ekan kerran ne levyt niin toi päivitys ollut aika selkeetä, sitte vasta sen eron tajus.
     
  18. M.S

    M.S 1st gear

    67-69 malleista kiinnostuneet googlatkaapa "gtsregistry" löytyypi gts rekisteri jossa jonkinverran autoja ja asiaa. Mun mielestä siellä kyllä puhutaan ihan tehdas asennetuistakin 440 kuusyseistä.
     
  19. valsu67

    valsu67 1st gear

    Minkälainen opus kyseessä?Pitäs saada mustaa valkoselle omaan 67 valiant moottorinvaihtoon.Kymppi tuumaset jarrut on edessä,ja paksummat vääntösauvat näkys olevan kanssa.
     

Kerro tästä muillekin!