koneistamo ja "koneistamo"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ceevu, 25.7.2005.

  1. ceevu

    ceevu Gearhead

    Lueskelin tossa noista venttiilin jumittumisista ja ajattelin jakaa myös tämän miellyttävän koneistamokokemuksen...
    sbc 400 poraus. männänvälys pyydetty .05mm ja uudet männät+ paperit mukana joista myös näkyy ko välys. eka reissu,kolmos mäntä ei mene reikään ja mittaan et alapäät ainakin on tiukat ja muuta en mitannu kun ei oo stressilevyjä ja poraus tehty niitten kanssa. No takas ja porari mittaa ja totee et niinpä näkyy. Uus haku ja edelleen ei mee reikään. no mittailen ja tuun siihen tulokseen et ei täytä vielkään mittaa. Tälläkertaa oon mukana kun heppu pulttaa stressilevyn kii ja toteen et tää käyttää 350 pahvia joka on porattu jo niin moneen kertaan läpi et liekkirenkaasta ei oo kuin muisto(ekan kerran lohkoa viedessäni kysyin et tuonko myös pahvin vai onko teillä hyllyssä,vastas et meil on,ei tarvii. tää lafka myy myös laakereita,tiivisteitä yms rekvisiittaa näihin) . pultteja ei öljytä. nyt lopputuloksena on kartio. keskeltä ok ja alapää tiukka. vien toiseen koneistamoon mitattavaks kun en enää luota omiin kykyihin ja siel todetaan et pitkin v**** tehty ,vie takas. tämä työn tehneen koneistamon bossi väittää et eihän sil oo mitään välii jos helmasta on tiukka kun ei se sieltä kiinni leikkaa kun helmat joustaa! eikä yläpääl oo välii kun mäntähän on pienempi ylhäältä kun helmasta.mut tekee taas. tälläkertaa pulttaan kannet kiinni ja mittaan alakautta miten kartiot nyt on saatu. tulos
    1-.0008pit
    .0015paine

    2- .0010pit
    .0009paine

    3-.0007pit
    .0008paine

    4-.0014pit
    .0009paine

    5-.0020pit
    .0016paine

    6-.0022pit
    .0012paine

    7-.0015pit
    .0010paine
    8- .0003pit
    .0014paine
    mitat tuumina.

    muita huomioita: sylinterin alapää oli veitsenterävä, leikkas haavan helposti ja olis vetäny hienosti lastua myös männänhelmasta, sylinterissä selviä koloja ilmeisesti kivistä, nyt ei sopinu 3 ja 5 männät enää reikiinsä ja kaikkien mäntien helmoissa kolhuja veiveistä. dekkaus onnistu muuten hienosti paitsi että yhtään reikää ei oltu senkattu (tai seevattu kuten se kai metalli puolella kuuluu) kun asiakas kuulemma tekee sen jos haluaa. kansien ohjaintapit unohtu. ja kaikki oli aina vaikeeta. joka sit tietysti nostaa laskua. sanos ees et hidasta kun kaikki on helppoo jos sen osaa. no ei osannu..

    No enää ei ollu rautaa jäljellä ja lohkojakaan ei polkasta maasta niin vein gt motorsiin ja kysyin josko he suostuis korjaamaan toisten susia ja jos siitä viel saa niin eikun tekemään. no pienin männänvälys edellisen "koneistamon" jäljiltä oli ollu 1(yksi) satku! ja tässä mitä he saivat:
    1-0.0007pit
    ei mitattavaa paine
    2-.0002pit
    .0002paine

    3-.0004pit
    .0005paine
    4- ei mitattavaa pit
    .0002paine

    5.0008pit
    .0006paine
    6 .0010pit
    ..0005paine

    7-.0002pit
    .0004paine

    8- .0008pit
    .0008paine
    mitat tuumina.

    Huom. näillä ei ollu enää rautaa käytettävissä paljoakaan koska ed romuttamo oli vetäny muutamasta sylinteristä keskiosan osittain jo liian isoksi(onneks vain vähän). Nyt vituttaa etten luovuttanu ekan kerran jälkeen ja vaihtanu suoraan toiseen paikkaan. noita ei mitattavaa olis saattanu olla enemmänkin,ja välykset oli viimein koko matkalla sitä luokkaa mitä pitikin. mut suht hyvä siitä vielä tuli.ja nyt uskaltaa pistää jo koneen kasaankin;) eikä tarvinnu kuunnella miten vaikeeta kaikki on. ja senkkaus dekkauksen jäljiltä on kuulemma"tottakai niin tehdään".
    Täältä ilmeisesti sitten saa ns valmiiksi koneistetun lohkon jota ei tarvii itte viimeistellä. Hintaeroakaan ei ollu montaa euroa kun ennen alotusta kyselin molemmista paikoista mitä maksaa. GT oli vaan kauempana mut enää ei tarvii lähelle viedä edes puukoa terotettavaks..





    (on kaksi ammattiryhmää joille ei voi tehdä töitä: toinen on asianajajat koska he eivät maksa ja toinen on puusepät koska heille ei kelpaa...)heh...
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    KYLLÄ ,jos koneistamon tietää tekevän susia niin on turha viedä sinne osia ja kysyä että onnistuuko ,ei ne sano että ei silloin loppuu leipä ,eli kyllä asia kuitenkin on niin että asiakas päättää ja päätöksellään sitten petraa lopputuloksen ,mutkan kautta itekin kulkenut ,ei niillä stressilevyllä tee mitään jos koneistamo ei osaa hommiaan
     
  3. Kimmo

    Kimmo Gearhead

    Senkummemmin mitään lafkaa mustamaalaamatta olis kiva aina tietää kenen kanssa homma ei oikeen toiminu....vois muut välttää moiset ongelmat...
     
  4. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Totta, nyt vielä puhutaan ilm. pk-seudusta...?
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    tota tota ihmetyttää vaan että miksi porukka suojelee tunareita,ei nää clevet jamuut enää lisävy.on ymmärrettävää että koneistajienkin täytyy tienata leipänsä,mutta jos kerran työhön ryhtyy niin eikö perrrrrrr. :mad: sitä voi sitten tehdä kunnolla.mutta täytyy tietenkin muistaa että valtaosa tekee tietenkin työnsä hyvin,tästäkin on kokemuksia :wink: ne huonot tietenkin erottuu :argue:
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ja valtaosa hyvistäkin tekee toisinaan huonoa plus päinvastoin. Noita kun tarpeeks kelaa, niin joka paikassa on tehty sutta ja korjattu toisten tekemiä virheitä. Paljon on kiinni siitä millanen sattuu työn tekevän koneistjan motivaatio, ammattitaito ja laitteett olemaan. Viikko etiäpäin ja on kesähessu tai uus koneistaja sorvin ääressä ja tulos on erilaista. Uus masiina firmaan ja aiempi epäkuranttisuus on tiessään. Tärkeempänä kun huonojen julkaiseminen mä pitäisin hyvien kokemusten julkaisemista, ja tavaroiden viemistä sellasiin paikkoihin ja henkilöille joissa oikeesti välitetään ja työhön paneudutaan.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    onko nyt niin että pääkaupunkiseudulla koneistettua lohkoa ei missään nimessä kannata ostaa :rotfl: :rotfl: :argue:
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, nimenomaan toi seutu sen tekee. Jos ei noita sen tarkemmin tiedä ja tunne, että osais johonkin koneistamoon suoraan luottaa, niin kannattaa vaikka kysellä joltain kisaäijiltä missä ne kamansa koneistuttaa ja käyttää sitten sitä/niitä. Halvin on harvoin synonyymi parhaalle, tai edes hyvälle. Ite kun en omaa mittavehkeitä, on pakko luottaa koneistamon työnjälkeen ja oon siksi käyttänyt lähinnä Vantaan moottorikoneistamoa ja kansihommissa jonkinverran Hicaria. Muita joita itse voisin varauksetta käyttää on GT motor, R-koneistus ja Tammer Diesel. Ja niistäkin kaikki on tehnyt myös virheitä.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Taitaa aika monen tili olla sen verran rajallinen, että tärkein tieto on kumminkin se, minne ei missään tapauksessa pitäisi mennä rahastettavaksi. Reklamointikin on loppujen lopuksi aina ikävää ja aikaa vievää hommaa. Kyllä ne firmat aina joukosta erottuu, joille tulee pakollisia tilastovahinkoja silloin tällöin ja ne jotka ei muuta osaa tehdäkään. Eikä se vahinkokaan vielä mitään, tekevälle sattuu, vaan se miten tuo jälkiselvittelypuoli hoidetaan, erottaa jyvät a-kanoista.

    Ei siis panna hernettä nenuun, mutta mitenkäs voi viedä tavarat vain niille hyville hemmoille, jos ei kerrota ketkä niitä on tai ei kerrota niitäkään, joilta homma ei käy? Hankalaksi menee, jos haluaa olla vaan positiivinen.

    Sitäpaitsi yrittäjällä on yrittäjän riski ja jos pilaa maineensa tarpeeksi monella slööserillä, niin kai se sitten on sen sörssellsönin oma ongelma. Ehkä silloin ei olisi pitänyt tunkea markkinoille alunperinkään Harjotellakin pitäis hommat jonkun muun kun maksavan asiakkaan rahoilla ja työnlaatuhan pitää aina muistaa varmistaa, kesähemmojenkin hommia pitäis aina sen verran kattoo perään, että homma pelaa ja asiakas saa sitä mistä maksaa.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    niin se vaan on että toisilla onnistuu tiettävästi joka kerta 8) huolellisuus sen tekee.itte vein foortin lohkon Imppan korjaamolle koneistettavaksi,männät siinä mukana kiinnitettäväksi kirtokankiin.tarkasteltiin siinä mäntiä ja koneistajan huomio:männän tapin sovite liian tiukka :mad: sovittiin että koneistaja korjaa sovitteet sopiviksi,olis todennäköisesti leikannut tapit mäntiin kiinni jo nokan sisäänajossa :soosoo: hakiessani lohkoa koneistamosta tarkastettiin koneistajan kanssa m-renkaiden päittäisvälys sylintereissä,kun lohko ja männän renkaat oli nostettu pesukoneesta(kuumana) :wink: hintaa koko paketille(koneistukset,pesut,asennukset)

    sylintereiden poraus,hoonaus 160e

    mäntienvaihto sisältää tappien välysten kojaus 80e

    nokkalaakerien vaihto 50e

    kampiakseli tuli muualta valmiina, kannet tuli valmiina muualta ja itse kasasin 8) nyt voi vain ihastella lopputulosta ja kuunnella kasin sulosointuja :wink: :wink: tämä kyseinen korjaamo sijaitsee pohjois pohjanmaalla ja työn jälki kestää vertailun 8)
     
  11. J.k.a.K.

    J.k.a.K. Gearhead

    Millaisia virheitä ovat tehneet, jos saa udella sen verran?? :-?
     
  12. Nappula

    Nappula Gearhead

    Tammer diisselissä hoonasivat yhden lohkon sillain niin kuin ne aina tekee eikä noudattanu männän/männänrenkaiden valmistajan ohjetta että miten pitää hoonata, kulutti öljyä aika hyvin, korjasivat kyllä virheensä, mutta vaivaa asiakkaalle kuitenkin koitui kun joutuu purkaan konetta ja kasaan
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Sellasia virheitä, joita meistä jokainen työelämässä toisinaan tekee.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    harrastaja on on kuin nalli kalliolla.koneistamossa kämmätään,mutta virheitä ei myönnetä eikä korvata parhaassa tapauksessa vittuillaan vasten naamaa.virheiltä välttyy kun työnjälki/mitat tarkastetaan :mad: virheen korvaaminen olis monessatapauksessa pikkuasia koneistamolle,mutta harrastajalla voi olla kysymyksessä monen vuoden säästöt :mad: onhan näitä kämejä käsitelty rosiksessakin ja sitäkautta saatu korvauksia :argue:
     
  15. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, ihan sama mitä tahansa työtä teetät, tilanne säilyy. Käsityseroja voi olla tekijällä ja teettäjällä siitä, mitä on hyvä laatu, ja kaikille meistä sattuu toisinaan myös virheitä. Laadun tarkkailulla ainakin vaurioita aiheuttavat virheet tietysti voitais välttää, mutta se vie aikaa ja sitä kautta maksaa. Kun naapurikoneistamo tekee halvemmalla, niin kilpailuasema on vähän kehno. Useimmille kutienkin hinta on yks määräävä tekijä näissä hommissa. Ite oon jo ajat sitten oivaltanut, että köyhällä ei oo varaa ostaa halpaa. Useasti tulee huomattavasti edullisemmaksi niin osissa kun töissäkin ostaa suoraan se hyvä, kun päätyä samaan lopputulokseen sen halvan kautta.
     
  16. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Eipä toi rahakaan aina ole tae paremmasta.. ei tartte ajaa kuin 50km pois pääkaupungista, niin hinnat tippuvat ~1/3 ja rahalla saa jopa palvelua.

    Itsekkin oikein yllätyin kun siirryin käyttämään Aaltosen koneistamoa ja kun soittelin sinne niin äijä sanoi että ota samalla mukaan männät ja kanget jne.. ja tarkisti porauksen yhteydessä samaan rahaan ??

    Muutenkin tuntuu että pienemmissä puljuissa tehdään joskus muutakin kuin pelkästään pyydetty homma ja saatetaan jopa ehdottaa miten olisi järkevintä eikä niin kuin asiakas pyytää.

    Mäkin olen aina joutunut jostain lainaamaan mitta laitteet, vielä en ole virheitä löytänyt mutta mielummin näen hieman vaivaa, kun uutta moottoria varten joutuu kuitenkin kouraisemaan rahaa aika syvältä.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    onhan niitä toimiviakin koneistamoita,älkää viekö sellaiseen turakorjaamoon,mistä viidakkorummut kertoo,että asiakas on vastuussa myös koneistamon virheistä :eek: tämänlaatuisissa huhuissa on valitettavasti usein perää :mad: http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=38632
     
  18. ceevu

    ceevu Gearhead

    rahasta vielä,tässäkään tapauksessa en edes tinkiny vaan kysyin ennen alotusta et mitä maksaa ja sillä selvä. ei pääse edes siihen vetoomaan. ja senkin tiedän et yks moka sattuu aina joskus mut kolme kertaa on liikaa. Aaltosta mäkin olisin koittanu mutta siel ei ollu stressilevyjä ko lohkoon niin ei voinu. hintaakin olis ollu n1/3 siitä mitä nyt turapaikassa. ja Mopemaninkin kannattaa varmaan sijottaa mittavälineisiin,avaa kummasti silmiä... valitettavasti. kun sullakin noi vehkeet on aika kaukana vakioista;)
    Tästäkin olis tullu yks niistä joka laukes tuntemattomasta syystä sisäänajossa jos ei olis tutkinu ensin..

    Ja kun suoritin puhelukierroksen tsadin alueen koneistamoihin niin eipä juuri ollu hintakilpailua. 3-600e(riippuen mitä kaikkee tehään) loppulaskussa se parin kympin hintaero ei juur vaikuta. yhellä oli yks vähän halvempi ja toinen saman verran kalliimpi ni loppusumma ei heittele.
     
  19. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei mun kannata silmiä availla, ihan kelvollisesti on mennyt ilmankin. Tieto lisää tuskaa.
    Muistelen samankaltasia juttuja noissa hinnoissa, eli isoja heittoja ei oo kokonaislaskussa eri koneistamoiden ovh:n välillä. Tilat on kalliita täälläpäin, ja se tuo hintoihin omat lisänsä. Vois myös ainakin kuvitella, että homma olis enempi ja laitteet modernimpia ja tarkempia kun jossain syvällä, laitekierto ehkä kulkee täältä ulospäin, noi on uusina sen hintaluokan vehkeitä. Mutta toikin on vain luuloa.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    mielestäni se on sisäinen ominaisuus useimmilla pajoilla täällä kekkoslovakiassa,varsinkin eteläsuunnassa :wc: ainakin tuntus olevan,ei se työkoneiden ikä välttämättä kaikkea turailua selitä,niitäkin täytyy huoltaa :poff: ja huolellisuus ja omantyön tarkastaminen,virheiden korjaaminen,virheistä oppiminen tuo tullessaan ammatti ylpeyden,joka tuo tullessaan sen että,paskaa ei tehdä :mad: joku sen aina maksaa,hyväkello kauas kantaa,huono aina kauemmas :soosoo: aivan sama jos ne koneet on uusia jos ei välitetä mitä tehdään,niin lopputuloksesta voi lukea täältä :argue:
     

Kerro tästä muillekin!