Konservoinnilla museokilpiin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja E.B.Ford, 30.9.2011.

  1. Bighouse

    Bighouse 3rd gear

    Itse myös aioin ostaa museoauton, lähinnä satunnaiseen kesäkäyttöön. Max. 5000€ maksava. Mutta mutta........ Muutaman kävin katsomassa, hirveitä ruostepesiä ja todella huonokuntoisia sisältäkin. Päädyin sitten 2000 luvun puolelle sen auton osalta. Oli edullisempi, siistimpi, turvallisempi ja veikkaan että käyttökuluissakaan ei eroa tule olemaan. Eikä tarvinnut tyytyä mihinkään Puntoon...(ei sen puoleen että Punto huono olisi). Eli se vakuutus 30€ vuodessa ei ole mielestäni mikään syy ostaa autoa, joka on kuin.....
     
  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Puntoja ei taida vielä museorekisterissä ollakaan? Ja onko tosiaan niin kuin nimim. valpas totesi että vakuutuksista ja veroista saa hyvitystä vasta kk:n liikennekäytöstä poiston jälkeen? Itse olen kuvitellut että hyvitystä saa 1. päivästä alkaen.

    Automobiilin jutussa taidettiin sanoa myös että konservointi ei olisi ihan tuoreille museopeleille, mutta eikös Temarissa konservoitu etuveto-Kadetti?

    Vaikuttaa harvinaisen selkeälle...
     
  3. palotila

    palotila Gearhead

    Trafi ottaa aina 10e minimimaksun liikennekäyttöön otossa, eli vaikka vain 1 pv käytössä niin se maksaa 10e+4e+4e. Vakuutusyhtiöiden suhtautuminen saattaa vähän vaihdella, ainakin itsellä Lähivakuutus on laskuttanut vain varsinaisista käyttöpäivistä.
     
  4. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Keskustelu tuntuu menevän hieman käyttöautoilun suuntaan. Minulle aika yllätys.
    Olen samaa mieltä Onren kanssa, ettei MA status auton myyntiarvoa nosta, mutta erimieltä siitä, ettei sillä olisi harrastajalle taloudellista vaikutusta.
    Jos tallissa on kaksi tai useampi harrasteautoa ja ne ovat kohtuulisen kokoisia (keskimääräisen 50-70-luvun full size jenkin liikennevakuutus ilman bonuksia on 1000€/vuosi) niin ainakin minulle MA-statuksella on taloudellista merkitystä.

    Kuitenkin kaikkein tärkein etu on MA-statuksen tuoma mukavuus ja joustavuus noissa vakuutus- ja veroasioissa:
    Autot voi pitää jatkuvasti liikenteessä, vaikkei ajopäiviä ehtisi per auto toimittamaan muutamaa päivää enempää vuodessa. Näin autot pysyvät vireässä toimintakunnossa ja muutkin kuin omistaja pääsevät niitä näkemään ja niistä nauttimaan.

    Vaikka toistaiseksi olenkin nauttinut kohtuullista ja säännöllistä työtuloa, on myönnettävä, että perheen huoltajana ja kaupungissa asuvana minulla ei olisi varaa pitää kahta harrasteautoa vakuutuksissa ja verotettuina ympäri vuoden. Todennäköisesti kävisi myös niin, ettei molempia tulisi otettua lainkaan liikenteeseen kiireisimpinä kesinä. Itse asiassa nuorempana minulle kävi melkoinen vahinko, kun huolella käyttökunnostettu harrasteauto jäi useammaksi vuodeksi seisomaan kylmään talliin ja moottori jumiutui. Männänrenkaat katkesivat epäonnistuneen irrotusyrityksen seurauksena. Kun samalla menetin tuonkin tallipaikan, auto jäi pihaan rapistumaan ja vaatii nyt suuren kunnostustyön jos mieli edes palauttaa se käyttökuntoon. Jos tuolloin olisi ollut mahdollisuutena MA-status tai edullinen harrasteajoneuvovakuutus, auto olisi 95% todennäköisyydellä entistä ehommassa kunnossa,
     
  5. Bighouse

    Bighouse 3rd gear

    Löytyyhän niitä etuveto Kadetteja, Galantteja ,Sierraa(takaveto) jne MR papereilla. Joku saattaa pitää niitä todellisina harrasteautoina. Itse en tuon ikäluokan autoa pidä käyttöautona kummempana. Sen vuoksi päädyin 20 vuotta uudempaan samalla rahalla. Se 1kk on ollut käytössä jo pidemmän aikaa. 70% bonuksilla puolen vuoden vakuutusmaksun ero käyttöauton tai museoauton kohdalla on reipas satanen. Veroista miinusta käytön kannalta ja polttoainekuluista plussaa vanhempaan verrattuna. Omalla kohdallani +- nollatulos, paitsi että auto 20 vuotta uudempi. Jokainen toki katsoo asiat oman käytön mukaan.
     
  6. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Nyt alkaa kyllä hieman niska punottamaan noita Isotalon kommentteja lukiessa, jos ihan tosissaan arkitaloudellisin perustein harkitaan MA-auton hankkimista (kakkos)käyttöautoksi. Minäkin olin talvella hieman ihmeissäni SAHKin edellisen PJ:n ehdotuksesta MA-ikärajan nostamiseksi, mutta jos tämä on todellisuutta, niin käännyn kannattamaan Kaunosen ajatuksia. Minäkään en osaa 30-vuotiasta autoa arvostaa vielä harrasteautona, mutta olen ajatellut, että hyvä olisi jos on niitä jotka noita youngtimereitä jaksavat vaalia ja säilyttää. Tällainen ajattelu vain vie pohjan koko touhulta.
    Voitaisiinko palata keskustelemaan alkuperäiskuntoisista harrasteautoista ja jättää nämä nuorten MA-autojen ryöstöhyödyntämissuunnitelmat pois autoharrastajien foorumilta. Jos itse likaamme pesämme, niin ei pitäisi olla kanttia urputtaa kun valtion virkakunta rankaisee koko porukkaa.
     
  7. valpas

    valpas Gearhead

    Alkaa olla ohi konservoinnin, mutta jatketaan vielä pikkusen.
    Uudempia, joita ei juurikaan ole käytetty, ja on hyvin säilytetty, niin niitä oikeastaan tarvi konservoidakkaan, menee nykyrajoilla putsauksella museokilpiin.
    Minun puolestani tuota museointirajaa voi hyvin nostaa 40 vuoteen, ja vaikka ylemmäksikin. Käyttöautonikin on 44 vuotta vanha. Ei kelpaa museoautoksi kuulemma..... Silloin sillä ajetaan. Kieltämättä kokonaiskulut on pienemmät, kuin millään nykyautolla.
     
  8. Bighouse

    Bighouse 3rd gear

    Se on hyvä, että kirjoitukseen herätään. Muutenhan se on ihan sama mitä kirjoittaa. Tuo MR käyttöauto on todellisuutta nuoremman väen keskuudessa ainakin täälläpäin. Sitä en pidä pahana jos se käyttö tosiaan rajoittuu muutamaan päivään vuodessa. Silloin hankinta minun puolestani voi olla se arkitaloudellinen. Mutta vastaan on tullut MR-kilvissä oleva perä nostettu ylileveillä gummeilla varustettu laite.(helppo joka toinen vuosi entisöidä katsastusta varten). Jokapäiväisestä käytössä. Se on mielestäni kaukana tuosta MR ajatuksesta. Toisaalta autoilu on kuristettu siihen malliin, että ajokorttisuoritteetkin laskevat koko ajan useilla alueilla. (mm. pääkaupunkiseutu) Saatika että pitää pystyä hankkimaan auto ja vielä ylläpitämään sitä. Siitähän seuraa suoraan tuo yllämainittu ilmiö.
     
  9. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!