kontio sisu tietoutta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja petro_din, 14.2.2004.

  1. petro_din

    petro_din Gearhead

    tossa tuli parin kaverin kanssa puheeks tommone wanaha kontio sisu kuorma-auto.

    Mahtaskohan olla mimmone homma rekistöröidä ja entisöidä/korjata käyttökelposeks(ois tossa lähettyvillä yks semmone jonka eräs wanaha kuorma-auto mies omistaa ja on käyttäny sitä aina sillon tällön eli ei iha ajan tappama oo viellä)

    mitenkäs kuorma-autossa nuo katsastus hommat ja vakuutukset ja muut menee? onko mitenki arvokasta, lähinnä sillä tulis varmaan sitte vietyä tota yhtä "ralli" autoa jääradalle ja takas ja jotain muuta tommosta pientä käyttöä

    ja löytyykö noihin osia ja onko mitenkin arvokkaita, entä missä hintaluokassa liikutaanku puhutaan kunnossa olevasta tuommosesta sisusta?
     
  2. Fargo

    Fargo Gearhead

    Minkä ikäinen? Mulla olis aika hyvin tietoa noista, kallein asia sellasen ylläpitämisessä on dieselvero
     
  3. Nokileka

    Nokileka 1st gear

    dieselvero on jotain 2000 mummoo eli ehkä samoja hintoja kun jossain henkilömersussa.
     
  4. petro_din

    petro_din Gearhead

    mikäköhän sen vuosmalli ois, heitetään hatusta: 68, milläs aika välillä noita kontioita on valmistettu yleensä?

    mitenkäs tommoselle liikennevakuutukset ja sitte onko mahdollista esmerkiks mr-rekisteriin ja miten arvokasta homma sitte ois, eikös mr-rekisterissä vapautus kiisseli verostaki?
     
  5. Luokyio

    Luokyio 3rd gear

    Tervehdys foorumille!

    Aivan ensimmäiseksi selvennys, eli petro_dinin kanssa suunnittelemme tuota Kontio-Sisu-projektia.

    Kuinka tarkkaa on kuorma-autojen museorekisteröintikatsastus? Tällöinhän ajoneuvoveroja (eikä dieselveroa) tarvitse maksaa, ja olisihan tuo museokelpoisuus hyvä tavoite projektille.

    Kuitenkin, jos päädymme saamaan tuon kyseisen yksilön kohtuuhintaan (lue: halvalla), niin pakkohan se on miettiä myös normaalin rekisteröinnin mahdollisuutta. Kuinka paljon on vuosittainen vero tarkemmin ottaen? Mikäli se on useamman tonnin mummoissa, niin tekee pahasti hallaa opiskelijan rahapussille. Eli siis mikä on kuorma-auton virallinen dieselveron määrä (henkilöautossahan on 6,7 senttiä per päivä per alkava sata kilogrammaa). AKE:n sivuilla löytyy kyllä tietoa henkilö- ja pakettiautojen verotuksesta, mutta kuorma-autoja koskeva tietous on kiven alla.

    Henkilökohtaisesti mieluisin saada tuon museorekisteriin, mutta koska kyseessä on yhteisprojekti, niin pitää miettiä vähän yhdessäkin noita :smile:

    edit: No niinpä tietysti. Heti Lähetä-painiketta napsautettuani löysin PDF-tiedoston, jossa kerrotaan nuo. Dieselvero 2-akselisessa kuorma-autossa on tasan yhden sentin per päivä per alkava sata kilo. Paljonkohan tuon kokonaismassa lienee?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Luokyio 2004-02-15 13:51 ]</font>
     
  6. petro_din

    petro_din Gearhead

    Erilaiset tekniset tiedotkaan tuosta laitteesta ei ois hullumpia, kun ei tuo internet tunnu kertovan oikein mitään kontion osalta :/

    jostain olin lukevinani että massaa ois peräti 7 tonnia, voiko pitää paikkansa?
     
  7. SamiL

    SamiL Gearhead

    Kokonaismassaa tuommoisella Kontiolla on suunnilleen 11000-16000 kg iästä riippuen. Omamassa saattaa olla 7 tonnin paikkeilla, mutta voi olla vähemmänkin, mutta verohan siis määräytyy kokonaismassan mukaan niinkuin muissakin autoissa.

    _________________
    http://www.samilassila.com


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: SamiL 2004-02-15 15:21 ]</font>
     
  8. Luokyio

    Luokyio 3rd gear

    Noilla arvoilla laskien dieselveroksi kertyy 400-600 euroa vuodessa. Mitä muita maksuja tulee? Vuosittainen ajoneuvovero? Kuinka suuret ovat vakuukset ilman bonuksia suunnilleen?

    Tuo kyseinen yksilö lienee 70-luvulta. Varmuutta ei voi saada ennen kuin jompi kumpi meistä käy lähemmin tutustumassa tapaukseen.

    Minkä arvoisia nämä laitteet ovat, eli paljon uskaltaisi tarjota projektikuntoisesta Sisusta?

    Kaikki informaatio kuorma-autoista on nyt tervetullutta...
     
  9. SamiL

    SamiL Gearhead

    Kuorma-autosta ei mene "käyttömaksua" eli ajoneuvoveroa niinkuin henkilö- ja pakettiautoista. Vakuutusmaksu on jossakin kalleimman henkilöauton vakuutuksen paikkeilla.
    Auto on sitten ilmeisesti sitä kulmikas(lasikuitu)keulaista mallia, jollaisella itsekin armeijan kortin suoritin.
    Kunnosta, esim. renkaista, riippuen hinta voisi olla alle tonnista ylöspäin. Näissä vehkeissä kannattaa mahdolliset rengaskustannukset ottaa huomioon.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: SamiL 2004-02-15 17:29 ]</font>
     
  10. Karva

    Karva Gearhead

    Olis muuten tollasen vähän vanhemman maskiaihio ja konepellin kulmapalaa jne, sellainen Dallepa - bussi keulasen, ja jouten ovat, ne sais kun jotain viitsii maksaa, minä kun en niitä mihinkään kuitenkaan tarvi ...

    :-o :-o :-o
     
  11. Karva

    Karva Gearhead

    Olis muuten tollasen vähän vanhemman maskiaihio ja konepellin kulmapalaa jne, sellainen Dallepe - bussi keulasen, ja jouten ovat, ne sais kun jotain viitsii maksaa, minä kun en niitä mihinkään kuitenkaan tarvi ...

    :-o :-o :-o
     
  12. petro_din

    petro_din Gearhead

    taitaa kaatua projekti rahotus ongelmiin...
    tossa laskeskeltiin noita kuluja mitä siitä koitus ja arvioitiin sitä osto hintaa ja muuta ni taidetaan pysyä näissä pikkuautoissa vielä toistakseks, ellei sitte satu lottovoittoa :/

    tai sitte joutus tekemää sillä urakkaa 24/7 meiningillä jokusen kuukauden...
     
  13. Batman

    Batman Gearhead

    Broidilla on museoprojekti kontio vuodelta 70, ja otteessa on omapaino 9300kg ja kokonais 15800kg. Toi ostettiin muistaakseni pari vuotta sitten rekisteröitynä ja ajokunnossa makso jotain 2000e.
     
  14. Batman

    Batman Gearhead

    Niin toi on siis Leylandin turbottomalla koneella, tuplaperällä ja ns.mehujarruilla
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kaverin faijalla on kontio tai karhu 4x4 hiabilla ja muilla MR rekisterissä. auto on aika rujosti entisöity..Käytännössä vaan ruosteet poistettu ja uusi maali päällä niin museoleima napsahti helposti eli ilmeisesti tommosen entisöiminen on paljon helpompaa kun henkilöauton. Vakuutuksista ja dieseli veroista en tiedä. pitänee ottaa selvää.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Museorekisterissä vakuutus on huippuhalpa ja dieselveroa ei ole lainkaan.
     
  17. Royal Enfield

    Royal Enfield 1st gear

    Meillä on 78 vuosimallin Kontio Sisu 12 tonnin nummen vaihtolavalaitteilla ja maksettiin siitä 3000 euroo leimattuna 2 vuotta sitten. Ei olla vielä kaaduttu käyttökuluihin en nyt muista tarkkoja lukuja, mutta ne oli jotain henkilömaasturin luokkaa.Mielummin ajan Kontiolla.
     
  18. Royal Enfield

    Royal Enfield 1st gear

    No niin nyt on tarkempia hintoja. Vakuutus:1237e vuodessa yksityiskäytössä. ja dieselvero on 1,860 euroa päivältä.
     
  19. laati

    laati 1st gear

    SISUn osaa

    Hei sinä KOUVOLAN mies !

    Otappa sähköpostilla yhteys, jos sulla on vielä se maski tms ?

    jarmo.laati@pp1.inet.fi
     

Kerro tästä muillekin!