konttirahti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja GM4WD, 9.12.2005.

  1. GM4WD

    GM4WD 1st gear

    Mikä on pisin kontti? 40 vai 45 jalkaa? Onko tuo sisämitta?

    Onko rahdit nousseet viime aikoina, missä hinnoissa nyt rahti länsirannikolta?
     
  2. fe390

    fe390 Gearhead

  3. GM4WD

    GM4WD 1st gear

    Joo löysinkin tuolta toisaalta infoa että on myös 45, 48 ja 53 jalkaisia, mutta onko näissä jotain rajoituksia yms. tai onko paljonkin kalliimpia tuottaa tälläisellä? Tarkoitus olisi että lastataan USA:ssa jossain pikkukaupungissa liikkeen pihassa, ja puretaan Suomessa satamassa.
     
  4. pantera

    pantera Double Gearhead

    Maersk"illa on 45ft hicubet ollu liikennteessa jo vuosikymmenia ja niitten kalusto on mitoitetut naille ylipitkille, sama taitaa olla OCL'lla
    45 ft sisamitta 0n 13,582m ja korkeus 2,690m
     
  5. met59

    met59 Gearhead

    Varaudu myös siihen että kun kontti tuodaan lastauspaikalle niin se on alustan päällä ja että sitä ei lasketa maahan :eek: Kaikilla varustamoilla on 20 ja 40 kontteja ja vain muutamalla 45. Kysele ENNEN lähtöä rahdit ja varustamojen numerot jenkeissä niin säästyt monelta ongelmalta
     
  6. fe390

    fe390 Gearhead

    Itse en ole Maerskia käyttänyt, mutta parin muun firman asiakkaana olen huomannut että noita erikoisempia kontteja/kuljetusalustoja ei ole juuri koskaan siellä missä niitä tarvittaisiin.

    Jos kysyntää löytyy, niin voisin työni puolesta ehkä alkaa järjestämään vanhojen autojen kuljetuksia Suomeen. Meillä on edustajia ympäri maailmaa, joten täyden palvelun kuljetukset hoituisivat mm. USA:sta, Etelä-Amerikasta, Australiasta jne.

    Jos asia toteutuu, niin laitan maksullisen ilmoituksen tänne.
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Joo, konteista on useassa paikassa muutenkin hieman pulaa ja noi speciaalit on monta kertaa hankalampia kuin "normaalit". 45:ia näkyy yleisesti mut muut isot on tosi harvinaisia.

    Jos jenkeistä oli kyse niin kontti on yleensä rekan trailerin päällä ja siellä pysyy. Lastauslaituri on melko välttämätön jos mitään meinaa sisään saada.
     
  8. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Kertokaapa tietävät, täällä on melko edullisesti myynnissä noita kontteja. Onko viisasta ostaa sellainen ja lähettää Suomeen vai vuokrata ja lähettää?
     
  9. fe390

    fe390 Gearhead

    Jos tarvitset konttia Suomessa, niin osta se täältä.

    Jos tavoitteena on säästö merirahdissa, niin konttia ei kannata ostaa. En ole vertaillut rahtihintoja oman ja laivayhtiön kontin kesken, mutta joka tapauksessa mahdollinen säästö on hyvin pieni.
     
  10. caballista

    caballista 1st gear

    USAssa on rekoissa normaalisti vedossa tuollainen 53 jalkainen kärry. Siksi tuohon kokoon voi törmätä kun lukee USA:n sivustoja.

    Jos haluat päästä helpolla / inhimilliseen hintaan niin tuo vakiokontti, hinta per metri ja kilo tulee halvemmaksi. Tietysti jos tuotava tuote on yli 40 jalkaa ja rahalla ei ole väliä niin sitten tilanne on toinen.

    Yleinen painorajoitus on 20 metrijärjestelmän tonnia per kontti, käytännössä tulee vastaan vasta kun aletaan roudaamaan teräslevyä tai valuja. Satamien tavarankäsittelyjärjestelmät on mitoitettu tuollaiselle standardille konttiliikenteelle, erikoisuus taas maksaa lisää.

    En ole mikään asiantuntija / ammattilainen aiheessa, joskus vain tullut hieman tutustuttua aiheeseen.
     
  11. pantera

    pantera Double Gearhead

    -90 luvulla ostin yhen 40ft teraskontin omaksi port evergladesta ja se laivattiin helsinkiin, kontilla on oltava nk seaworthiness todistus tai muuten jaa rantaan, kokonaiskulut oli niin etta kun laski kaikki yhteen rahti makso muutamankympin enemman kuin jos olis ottanut varustamon laatikon.
    Huomattavaa on myos etta konttien maksimikuormita tehdaan prosenttuaaliset vuosivahennykset, ja ne konttiin maalatut painot ei ole todellisia.
    Mulla jai kerra akkukontti rantaan kun oli ylipainoa 300lbs, tuli vahan kalliiks kun satama-alueella ei saa purkaa mitaan ja rekkamiehet ei suostunu hookkaan sita kiinni ylipainon takia , loppujenlopuksi maksettiin sataman chieffille muutama jefferssonni ja aukastiin ovet ja heivattiin 10 ajovoimaakkua auton peralle ja homma hoitu.
    Koppa seiso 3vko rannassa ylimaarsta tamantakia.
    Ja arvatkaapa kuka maaraa mita itarannikon satamiss lastataan ja mita ei :lol:
     
  12. met59

    met59 Gearhead

    Ja jos on ainoastaan yksi auto lähdössä niin kannattaa tarkistaa hinta Wallenius Wilhelmsiltä(konttori Helsingissä) auto tulee kansilastina, auto vaan pitää olla ajokuntoinen. Varustamoista edullisia ovat olleet mm.
    Cosco(edustaja Cosfim) Lykes(edustaja MTA)...
     
  13. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Noi edulliset kontit on yleensä just niitä joita ei enää hyväksytä liikenteeseen tai sitten käyttöikä alkaa olla loppu. Onneksi autot on aika kevyttä kuormaa.... Varustamoista Yang Ming Linea on tullut käytettyä eikä suurta valittamista ole vielä ollut.
     
  14. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    OK, pitänee siis harkita uudelleen sitä ostamista, olis vaan houkuttelevaa kun niitä on PALJON, siis paino sanalla PALJON, myynnissä tuossa Seattlen konttisataman vieressä... Rahdissa säästö oli just ideana.
     
  15. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Jakakaas tietävät vielä tietoa, että miten tuo auton lähetys Suomeen tehdään käytännössä USA:n päässä? Entä miten irto-osien sijoittelu kontissa? Mistä vakuutus? Ja sitten vielä suositeltavat yhtiöt USA länsirannikko - Suomi (joitain jo mainittiinkin). Kiitos!
     
  16. heka95

    heka95 1st gear

    Rahdeista jne

    Itse vuodesta -88 autoja ja muutakinlähetelleenä väleillä Los Angeles CA-Hel tai lA-Bilbao,vain yksi neuvo:käytä pakkaamoa joka pakkaa kontin,huolitsee sen,hoitaa merirahdin ja jopa neuvoisin täälläkin päässä käyttämään huolitsijaa,joka tullaa ja purkaa kontin voit itsekkin,mutta minkä arvoisia ovat menetetyt työpäivät?Jos aikaa niin tämän pään toiminnot voi tehdä itse.Oman kontin ostoa en harkitsisi kuten mainittiin todius show sekä ei edullisempaa.Jos meinaat pakata itse jossain pikkukylässä maarahti satamaan kallista USA:ssa voit laskea tänään $1,5usd maili + lastaus ja purku eli yritä hoitaa autot pakkaamon jotka ovat aina satamoiden lähettyvillä.Los Angelesissa sinua auttaa asiallinen kaveri Petteri Kervinen
    email HALMARI@aol.com kaveri pystyy shippaamaan muualtakin CA:sta.Toimitat hänelle auton ja dokumentit Title +bill of sale,kopio passista niin tavarat Helsingissä tai missä haluat.Hän hoitaa puolestasi tullissa käynnit pakkaa itse ei pepet,nytkin matkalla olevat kilpa-autot,noudan tullattuina Hämeenlinnassa jossa asiallinen yhdyshenkilö,joka hoita shown täällä päässä.Mutta jos tärkeintä säästää halvinta tapaa en tiedä tämä vain järkevän hintaista sekä luotettaava ja helppoa.Hinnoista neuvoteltava Petterin kanssa vaihtelee autoittain sekä polttoaine hintojen sekä volyymin mukaan.Tämä ei ole mainos vaan tyytyväisen sidosryhmän mielipide.Pystyn myös osoittamaan asiallisen pakkaamon/shippaamon Texasista ja L-A:ssä niitä kymmeniä kaikki ovat aina toimineet hienosti.Rahdeissa aina mahdollisuus maksaa collect eli kun kamat täällä maksat vasta rahdin,jotkut haluavat pakkaus kulut toisessa päässä jotkut sisältävät ne rahtiin.
     
  17. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Kiitos vastauksista. Vielä kaipaisin tietoa siitä, miten tuo kontin ja rahdin tilaus tehdään ja miten lähetys USA:n päässä tehdään itse. Asun satamakaupungissa joten maakuljetukset ei ole ongelma kunhan ei tarvitse Californiaan rahdata ensin. Myös lastauksen ja purun voin tehdä itse, niin ainakin tällä hetkellä oletan, kun tietoa ei vielä ole tarpeeksi...
     
  18. pantera

    pantera Double Gearhead

    Kato yellow pages ja freight forwarders.
    Tarvit brokerin kun sulla ei ole lisenssia , ne kylla neuvoo
     
  19. vw79

    vw79 3rd gear

    mites muuten yleensä noi autot pakataan kontteihin. pari harrasteautoo mulle tullu losin ympäristöstä ja toisen purkuu olin kattomassa länsisatamassa ja oli melkoisen senttipelii purkaa 4 autoo kontin sisältä ku ne oli siel kahdes kerroksessa:)
     
  20. met59

    met59 Gearhead

    tiedoksi vaan että Helsingissä omapurku ei onnistu :(
     

Kerro tästä muillekin!