Korin maalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Jsp, 19.10.2015.

  1. DX

    DX Double Gearhead

    JP, kiitos kiittämästä ja on ollut ilo olla avuksi, jotta kuin myös.

    -------------------------------

    jotain "oikeeta" pohjamaalia minäkin laittaisin.

    yleensä tollasissa tapauksissa ruiskutan ns. paskaruiskulla jota ei koskaan pestä kunnolla ja joka sylkee edellisten maalien kerryttämiä saostumia kikkareiksi pintaan,
    tai ristiinsivelen fosfatoivan 1k happarin ja 2k sinkkiepoksin tai sinkkiurtsin siihen päälle, sitten ei ole mikään kiire seuraavaan 20 vuoteen vaikka ajeliskin ja sopii kitatakin tuon päälle, halpissutin saa sitten aina heittää roskikseen, koska putsaamiseen tarvittava tinneri maksaa jopa enemmän kuin se suti.

    hyvälaatuista fosfatoivaa happopohjaa saa kilikalina ainakin Lesonal:ilta, ehkäpä joltain muultakin mutta ei esmes standoksilta, se kestää sisäkäytössä maailman tappiin,

    mutta kohteesta tarkemmin tietämättä yks ehdotus harkittavaksi,
    koteloöljy,
    vähemmän työläs poistaa kuin kuppaantunut ja ruostepilkkuinen koristemaali sitten kun projekti on siinä mallissa, että joutaa pintaa askartelemaan,

    bonuksena koteloöljy imeytyy syöpymien ja hitsien yms. huokosiin ja sulkee ne sisältäpäin,
    toisin kuin maalit.

    tuota minä olen joskus käyttänyt jos jostain kaarestaan kirkkaalla pellillä olevaa koslaa on pitänyt kiikuttaa päiviksi ulos ja sateeseen, jos öljyä ei saa osumaa niin siten suojattu pelti ei tummu saatika ruostu käytännössä ikinä, kymmenen vuotta on nyt kestänyt aspenin lattiapellissä sisäpuolella testaus, 100% kirkas on edelleen vaikka suojana on vain kilikali koteloöljy ja lattia on ollut kondensiveden kastelema välillä kuukausiakin,
    negatiivinen puoli tuossa on sitten se, että tavanomaista huolellisemman rasvanpoiston vaatii ennen maalausta.
     
  2. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Ei se tietenkään ole ainoa ja lopullinen pohjamaali, vaan väliaikainen suoja.
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    Niin, joka hommassa on oma hommansa,
    ite olen sillä kantilla, että suoraan kunnon pohjamaali ettei tarvitse junkata "koriste"maaleja pois sen kunnollisen tieltä,
    tai sitten kilikalikoteloölppää ja joka lähtee pois bensarätillä pyyhkien ja bonuksena sulkee huokoset.

    jos ajatuksena on jokatapauksessa vaikkapa puhaltaa kaikki saumat ja väliaikaispohjamaalit pois niin sitten on melko samantekevää mitä "rostoff"-kilikalia väliaikaispeitteeksi suihkii,
    mastonin mattamustakin kestää sujuvasti useammat aamukasteet.
     
  4. Make500

    Make500 Gearhead

    Tästäkin aiheesta on varmaan jo keskusteltu aiemmin jossain toisessa ketjussa, mutta en sitä nyt löytänyt. Mutta siis asiaan. Tässä Bel Air projektia tullut hieman työstettyä ja maalaustyöt nyt käynnissä. Kori oli jo maalattu ( ilman luukkuja ) edellisen omistajan toimesta yli kymmenen vuotta sitten , mutta erinäisistä syistä maalipinta oli päässyt kärsimään. Kori on nyt hiontavärissä ja luukut odottaa vielä hieman kittauksia ja pohjamaalia. Väriksi tulee metallinhohtosininen aiemmin maalatusta sävystä mitattuna.
    Kysymys onkin siitä että mielestäni olisi helpompi maalata nuo luukut irrallaan ihan lakkapintaa myöten, saati koko auto kerralla. Tiedän että jos kyseessä olisi ihan suora perusväri, niin siitä vaan mutta toi metallihohto kyllä jännittää. Mutta jos olette sitä mieltä että ei kannata niin OK, maalataan koko vehjes kerralla.

    Pari kuvaa kohteesta:
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Muokattu: 2.3.2016
  5. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Onnistuu se osissakin. Olen kuullut (en itse toteuttanut), että metallihohtomaaleilla puljatessa ovet kannattaisi maalata niiden "luonnollisessa asennossa", eli pystyasennossa. Konepeitto ja takaluukku toki sitten vaakatasossa.

    Tai no, etulokari(t) näyttäis olevan sijoiltaan, joten jos ne vetää vaakatasossa niin sit ovetkin. Sit jää takakulma vähän arpapeliksi että tuleeko heittoa. Vähemmänhän niihin roskiakin tietty laskeutuu jos pystyasennossa ovat. Riippuu taas käytettävissä olevista maalaustelineistäkin, miten niitä saa järkevästi ripusteltua.

    Jos ei muuta niin itse maalaisin luukkujen irrallaan ollessa niiden sisäpuolet ja nuo korin piiloon jäävät osat. Sit vois nostaa luukut paikoilleen ja ylimaalata vaan ovet ja luukut kiinni.
     
  6. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Esim. tuola on hyvä yleispätevä ohje maalaukseen ja maalinvalmistajien sivuilta löytyy lisätietoa.
    http://www.coravari.fi/automaalausohje

    Irto-osat voi maalata erikseen eri asennoissakin, kunhan ne maalaa samalla tavalla eli pinta kastuu kunnolla ja samat paineet ruiskussa.

    Dinitrolin ml on hyvä kotelosuoja. Uudet vaha-pohjaiset suoja-aineet kovettuu ja halkeilee muutamassa vuodessa.
     

Kerro tästä muillekin!