Korin nostaminen rungolta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja atn, 18.3.2008.

  1. atn

    atn 1st gear

    Moroo

    Tutkin hieman ostamaani -67 a-body letukkaa.
    Ja kun alkaa tarkemmin pöyhimään, niin löytyi ylläreitä
    korin kunnon suhteen. Ruostevaurioita on niin hankalissa
    paikoissa että kori on pakko nostaa pois rungolta....

    Eli tarvisin hieman neuvoja / kokemuksia korin nostamisen suhteen.
    Tarkoitus olisi jättää ovet / ikkunat paikoilleen.

    Mistä kohtaa autoa olisi terveellistä nostaa ? ja olisiko hyvä käyttää
    esim 2/4 noston yhteydessä ? vai ainoastaan liinoilla ?
    Korin nostoon löytyy avuksi kaasutrukki pitkillä aisoilla.

    Voisitteko auttaa miestä mäessä.... :)

    -Antti-
     
  2. make_110

    make_110 3rd gear

    Elikkäs kaikki irti vaan toisistaan ja eiku liinat katon kautta ympäri ja nostetaan.
    Ite ainaki otin ovet ja muut vermeet irti ja sitten liinat eestä ja takaa kiinni ovien kohdalta ja nostettiin hylsy traktorilla pois, ei taipunu eikä tapahtunu mitään muutakaan. Sit vaan työnnettiin runko alta pois ja kori pukkien päälle.
    Sen korin saa myös nostettua 3-4 miehen avulla mut sen paikoilleen laitto/pois nosto on v.mäistä ku joutuu nostelemaan ja harppomaan vähän väliä tai jos on tarpee. Se on aikamoista extreme urheilua jos nostaa sen mies voimissa.
     
  3. atn

    atn 1st gear

    Kiitos Make tiedoista ja nuo sun kuvasi oli myös oikein piristäviä.... :)

    -Antti-
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    en ite oo koskaan moista suorittanut mutta en lähtis nostamaan katosta sitä koria pois. jos on mätä vikaa niin saattaa herkästi antaa jostain periksi.

    ovet pois, jotain järeähköä profiilia hitsaa/pulttaa korin lattiaan ja helmoihin kiinni. niihin laittaa jotkut nostolenkit niin luulisin että niin olis varmaan turvallisinta nostaa ja laskea se liinojen avulla.
     
    VilleTre tykkää tästä.
  5. SpW66

    SpW66 Gearhead

    Trukilla jos nostat, voit nostaa vaikka sivultapäin pohjasta. Parin kaverin kanssa jos nostat ensin koria senverran että saat patiskat, tai kaksi, korin ja rungon väliin. Jos haluat suojella helmoja, voit laittaa piikkien ja helman väliin myös puutavaraa.
    Homma kevenee jos otat ovet irti, jättäisin tuon katosta nostamisen väliin, kyseisellä korilla on taipumus ruostua ikkunoiden, varsinkin takalasin, alta. Säilyttää varmemmin muotonsa jos nostaa sieltä missä kannatus on nytkin.
    Itse olen hitsaillut tukia vain jos lattia ja helmat ovat olleet läpiastuttavassa kuosissa.
     
  6. make_110

    make_110 3rd gear

    Sori mun moka, ei nostettu sitä koria pois katosta vaan nostettiin pohjan alta... :oops:
     
  7. Leafhill

    Leafhill Gearhead

    Mörköstä korjasin ensin pohjan pellit. Sitten hitsailin ovien aukkohin putket tueksi (4dHT). Tukeva palkki liinoilla tulipellin aukoista ympäri. takakontin korjatusta ja putkilla tuetusta pohjasta läpi pari M16 pulttia, joilla palkki kiinni (isot prikat alapuolelle). Toisen palkin keskeltä ketjutaljalla ja toisen keskeltä moottorin nosturilla, ja ylös. 6x6 lankusta tehdyt pukit alle (riittävän korkeat, jotta runko mahtui pois alta). Yllättävän helppo homma, kunhan teki valmistelut huolella.
     
  8. jirka

    jirka 1st gear

    Kuusi kappaletta pullotunkkeja ja nosto helmoista. 6 tunkkia on niin tukeva että yhden kerrallaan voi ottaa pois ja pistää palikkaa alle. Toimii jos ei nosturia tai muuten ahtaat tilat.
     
  9. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

  10. atn

    atn 1st gear

    Kiitos FeV-8 selventävästä kuvituksesta ja myös muille kommenteista !!

    Mä voisin myös "digi-digi" kameralla hieman tallentaa etenemistä.

    Kunhan pääsen joskus alkuun...... :)

    -Antti-
     
  11. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

  12. v-v

    v-v Gearhead

    itellä meni yksissä tuumin semmonen vajaa 3 tuntii kun tunkkailin kopan tommosella pienellä hallitunkilla ilmaan ja sit vaan koppa pukkien varaan ja runko pois alta
     
  13. Granaatu

    Granaatu Gearhead

    ^ Tuolla lailla minäkin tein. Korissa ovet ja lasit paikallaan, 2 d ht eikä vahvikkeita . Kun runko oli vielä pulttien varassa korissa kiinni, tein rullakon pyöristä "dollyt" joiden avulla rungn laskemisen jälkeen runko rullasi lattialla mukavasti. Hankaluus tässä tavassa oli se, että kun liuùtin rungon sivuun kopan alta, pukkeja joutu siirtelemään pari kertaa, mutta suht helposti kuitenkin sujui.
    Kopan pohjan hieromisen aikana olis toki ollu paljon helpompaa jos kori olisi ollut korkeammalla.

    http://public.fotki.com/Granaatu/alusta/160407025.html
     
  14. PsykoDrift

    PsykoDrift 1st gear

  15. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

  16. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Chevyn jäykissä nelikossa on vähintään kuusi pulttia pyörässä, pidetään ne Chevyt Chevyinä :rotfl: .
     
  17. PsykoDrift

    PsykoDrift 1st gear

    Täh, Täytyy aamulla tulla lukee uudelleen :poff:
    On muuten livenä aika härski vehe, Kenen lienee 8)
     
  18. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Siitä ei ole kyse, mutta laite vaikuttaisi FoMokolta pulttijaon ja jousituksen suhteen.
     
  19. PsykoDrift

    PsykoDrift 1st gear

    Noni, Meinasinkin että jos korottaisi itse capricen :wink:
     
  20. atn

    atn 1st gear

    Onko kokemuksia grillistä ?
     

Kerro tästä muillekin!