KORINVAIHTO CHARGER JO 24 VUOTTA (09.09.2021) !!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja SARKERI-71, 8.9.2021.

  1. SARKERI-71

    SARKERI-71 Gearhead

    Dodge (NCE-69) Helsinki 04.07.2014

    [​IMG] [​IMG]
     
    Muokattu: 10.9.2021
    daavid-son, TN, malvasto ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. -71 MoPar

    -71 MoPar 3rd gear

    Niin onnittelut , olet valinnut mieleisesi mallin kun on noinkin pitkä yhteinen historia.
    kohdassa 0.48-0.52 vilahtava kikotin ollut jo yli 40v. mun tallissa joskus myös kadulla .
    Niin ja kyseisessä pätkässä on melkein koko alku aikojen suomi "hot rod" historia edustettuna , kuka tunnistaa ketäkin ja mitä autoja ? Hieno pätkä mun mielestä onneksi joku on kuvannut.
     
    Muokattu: 8.9.2021
    juko7, kerkko, malvasto ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. SARKERI-71

    SARKERI-71 Gearhead

    Dodge (UUH-1 ) (0,23) Porvoon Jenkkiautonäyttely 04.09.2021

    [​IMG]
     
    Muokattu: 10.9.2021
    TN, Seevu ja esmi tykkäävät tästä.
  4. -71 MoPar

    -71 MoPar 3rd gear

    Minun mielestä toi UUH-1 Polara oli hienompi silloin Leinon aikaan pink helmiäinen tummemmilla raidoilla. Löytyy esittely 4/1985 V-8 lehdessä s.64-67.
     
    juko7 tykkää tästä.
  5. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Sama on mielipiteeni, mutta sallittakoon omistajalle tehdä autolleen mitä haluaa.
     
  6. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "Korinvaihto Charger jo 24 vuotta"

    "Rohkea" ulostulo korinvaihto-auton omistajalta. Useinhan näitä piilotellaan kuin veneeristä tartuntaa. Itsellänikin ollut kv avo Impala. Kv autot on niitä aikakautensa tuotteita, muuten OK paitsi jos niillä yrittää rahastaa totuutta piilottelemalla. :rolleyes::D
     
    Stang_81 ja musta pässi tykkäävät tästä.
  7. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Mikä korinvaihdon idea oli aikanaan?
    Pelkkä kori raahattu isonveden takaa?
    Mitähän joe miettiny, ku rälläköiny siistiä koppaa irti texasin auringon alla?
    Kummaa porukkaa ne finskit...?
    Verojako välteltiin?
     
  8. JarmoY

    JarmoY 1st gear

    Pakko piilotella kun esim. tietääkseni challengerissa tai barracudassa oli käytettävä kanta-auton puskureita, muuten meni prosentit yli. Miten monessa on ollut Belvederen puskurit liikenteessä?
     
  9. Keme

    Keme Gearhead

    Hassua miten kysymys voi olla samalla vastaus.
     
    always bb ja musta pässi tykkäävät tästä.
  10. north

    north Gearhead

    Mulla on ollu 34 vuotta korin vaihto 4D ht muutettu avoksi,ei oo prosenteja ja otteesa lukee muutettu GS400 convertible valmistenumero varmennettu.

    Vuonna 87 ei Suomessa hirveesti avoja ollu mut kyl mulle toi kelpaa,asiasta voi olla montaa mieltä.
     
    Cheva333 tykkää tästä.
  11. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Prosentiton se oli se minunkin avo. Alunperin 4d sedan 6+3 man aito helsingin taksi. Ensin oli aikanaan vaihdettu tekniikka V8+aut ja lopulta kori. Avokori oli ollut todella ruosteinen florida (?) tuonti, josta oli lähinnä se rättikaukalo ja muut avo-spesifiset osat ja takakylkien yläosat käytetty. Muita peltejä oli otettu myös toisesta puretusta suomi-sedanista, joka oli ollut niin hyväkorinen että oli kuulema pahaa tehnyt pilkkoa. Prosentit ei antaneet mahdollisuutta vaihtaa avon vahvistettua runkoa, eli auto notkui alkuperäisellä rungolla... notkuu Saksassa nykyään ( tai sinne se meni minulta). Otteessa luki mallina 4d sedan ja myös alkuperäinen vin koodi (mistä korimalli selviää), huomautuskentässä lupanumero vuodelta 1987 ja "vaihdettu kori vastaamaan SS convertible avokoria"... liekö se avon kori ollut SS mallin, en tiedä.
     
  12. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Niin no eikö se käytännössä useimmin ollut niin, että valmiina oli joku saman korisarjan ehkä uutena Suomeen tuotu 4-ovinen versio, josta tekniikka ja jotain sisustaa yms. vaihdettiin sporttisempaan tuontiautoon. Noin toimien ei tuontiautosta tarvinnut maksaa autoveroa, mutta ei sitä tuontiautoa myöskään sen kummemmin rälläköity, ainakaan kun itsekantavista koreista puhutaan.

    Vanhaan aikaanhan käytetyn, vanhankin, tuontiin liittyi aivan hillittömät verot, joita nykyään ei samalla tavalla ole. Ja näitä veroja ei (kokonaan) tarvinnut maksaa, jos autoa ei ottanut liikenteeseen, jolloin sen korin pystyi hyödyntämään jossain toisessa autossa. Kai maar tullit yms. on joutunut joka tapauksessa aina maksamaan. En nyt tarkemmin tunne, mutta ainakin yhteen aikaan sai maahan kai tuoda ihan kokonaisenkin auton ja autovero meni maksuun vasta, jos sitä meinasi ruveta rekisteröimään. Eli koppaan jonkun muun auton tekniikka ja rekisterissä säilyy sen tekniikanluovuttajan tiedot. Vastaavasti siitä tuodusta autosta otettu tekniikka on sitten vapaasti myytävissä eteenpäin.

    Käytännössä taisi olla aika paljon niitäkin tapauksia, jossa lopulta siitä kanta-autosta ei siirtynyt paljon muuta kuin valmistenumero ja paperit, niin laitonta kuin se olikin ja sen välttämiseksi sitten kehitettiin kaiken maailman keinoja, kuten kanta-auton osien sinetöinti katsastusasemalla ennen korinvaihdon aloittamista.
     
  13. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Juu, kyllä tiesin ton verojen välttelyn.
    Se on meissä suomalaisissa äidinmaidossa.
    Ei taida olla muualla avolava-camaroita:D
    Itselleni kelpais hyvin korinvaihtokin.
    Mielenkiintoisia tarinoita
     
  14. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Kolaroidusta B asconasta tehtiin B manta, reilusti riitti prosentit länsinaapurin romikselta ostettuun koriin. Meni hirvikolarin jälkeen lunariin.
    JDM harrastajan tallisa 1 koppanen ruosteinen carina luovutti irto-osat vanhaan tuotuun tyhjään celican koriin, näkyi olevan liikenteessä samana kesänä.
     
  15. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Varmasti Saksassa papereita tutkiessa joku ihmetellyt, että mitä helv....??? Miksi ???

    Ensin oli vaihdettu moottori ja vaihteisto, sen jälkeen kori. Prosentit ei antanut enää mahdollisuutta vaihtaa runkoa?? Katsastusmiehellä tainnut olla jo ennen rungonvaihtoajatusta vähän vaikeuksia yhteenlaskussa? :odbiggrin: Oli minullakin kauan sitten omistuksessani eräs korinvaihtoräpellys, jossa rekisteriotteessa luki vaihdettujen osien määrä 49%. Itse laskien vaihdettujen osien määrä oli vähintään 75%, todennäköisesti enemmän. Kuinka ollakkaan, 2 vuotta auton myymisestä minulle tuli autorekisterikeskukselta kirje..... Onneksi en ollut auton rakentaja, enkä sen hetkinen omistaja. Asiasta ei kuulunut sen jälkeen enää mitään.
     
    Muokattu: 9.9.2021
  16. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Aiheesta voisi joku näppärä kaveri tehdä tv-sarjan "Autoverotuksen kansallisia erikoisuuksia". Käsittääkseni materiaalia tuollaiseen sarjaan kyllä piisaa ihan riittävästi.
     
    teddy99 ja juko7 tykkäävät tästä.
  17. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    No, eipä se ostajaa kiinnostanut pätkääkään. Lukikohan edes koko paperia :rolleyes:. Myöhemmin tuohon oli asennettu hydraulit..... ja silloin on notkunut. :D
     
    teddy99 tykkää tästä.
  18. -71 MoPar

    -71 MoPar 3rd gear

    Ihan alkuun sitä tuontiautoa ei voinut tuoda kokonaisena maahan muuten joutui maksamaan autoveron kun toit tullin läpi . Tuttu merimies kertoi että kun seilas jenkki-eurooppa linjalla niin purki autot laivassa ja välillä heitti esim. rungon mereen kun oli korin ja tekniikan irroitellut ja toi ne varaosina Suomeen.
     
    dart -66 tykkää tästä.
  19. teddy99

    teddy99 Gearhead

    ...Ja tässä pari muuta maahantuontitapausta 35 vuoden takaa: Moottoripyörissä oli sama "vero-ongelma". Tarvittiin Keski-Euroopasta vähän laadukkaampi moottoripyörä, joita Suomessa ei ollut. Ruotsiin saakka se tuli helposti. mutta miten viimeinen rajanylitys Suomeen? Helposti. Illan hämärtyessä moottoripyörä oli laitettu soutuveneeseen ja soudettu Tornionjoen yli. Näin saatiin tarvittu moottoripyörä Suomeen ilman tuhansien markkojen autoveroa. Tällä keinolla Suomeen taisi tulla useitakin moottoripyöriä.

    Toinen reissu, joka suuntautui Keski-Eurooppaan: Tarve oli Ducatille, joita Suomessa ei ollut, ainakaan inhimilliseen hintaan. Mutta vanhoja Ducati mopoja oli. Siispä pakettiautolla Keski-Eurooppaan lähdettäessä oli otettu mukaan Ducati mopo, ja siitä oli tehty tullille vienti-ilmoitus ja matka alkoi. Kun Keski-Euroopasta oli ostettu tarvittu Ducati moottoripyörä, oli vanha Ducati mopo heitetty johonkin jokeen ja ajettu pakettiautolla takaisin Suomeen. Tullissa näytetty heidän antamiaan papereita, jotta tämä Ducati oli kyydissä jo menomatkalla. :odbiggrin: Näillä tuontipyörillä oli ajeltu sitten jonkun muun moottoripyörän rekisterikilvellä, kun eihän tällaisia voinut katsastuskonttorille viedä. Tuo vaan oli ainoa keino siihen aikaan millä normaali palkansaaja pystyi haluamansa moottoripyörän ostamaan.
     
  20. JarmoY

    JarmoY 1st gear

    Tein joskus korinvaihtoanomuksen ykköskori carina/ celica -74.
    Olisi saanut kilpiin jos kaikki lasit olisi otettu carinasta celicaan tekniikan ja alustaosien lisäksi. Ei mitään samaa laseissa. Vaihtoprosentit jäi reilusti alle puoleen ilman lasejakin.
    -74 ja -77 vanhakoriset celicat ehdin jo ostaa ruattista vähä niinku turhaan.
     

Kerro tästä muillekin!