Korinvaihto mahdollista?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja T5, 18.9.2021.

  1. T5

    T5 Gearhead

    Ilmeisesti jossain vaiheessa korinvaihto tehtiin aikalailla mahdottomaksi muuttamalla prosenttisäädöksiä. Mutta nyt kun nämä uudet säädökset tuli, niin helpottuiko se siinä? Vai onko edelleen tekemätön paikka?

    Suunnitelmissa siis rungollisen auton koppa istuttaa toiseen runkoon.

    Kun perheen kakkosautoon kävin hylsyn tänään konttorilta hakemassa, niin kysyin tästä jo insinööriltä. Se ei ollut varma asiasta, mutta epäili homman olevan edelleen mahdotonta.

    Olisiko kellään mitään varmempaa tietoa?
     
  2. peto

    peto Gearhead

    Suora kopio Finlexistä:


    " Korinvaihdot
    Tätä määräyksen kohtaa ei sovelleta suurimmalta tekniseltä massaltaan enintään 7500 kg N2-luokan ajoneuvon erillisen kuormakorin vaihtamiseen, josta on voimassa mitä kuormakoreista ja kuorman varmistamisesta on määrätty erillisellä Liikenne- ja viestintäviraston määräyksellä. Ajoneuvon korin vaihtaminen samaan mallisukupolveen kuuluvaan koriin on seuraavin edellytyksin sallittu:
    1) runko tai pohjalevy vastaa tai se vahvistetaan vastaamaan ajoneuvoon vaihdettavan korin yhteyteen alun perin kuuluvaa runkoa tai pohjalevyä; runkojen tai pohjalevyjen vastaavuudesta tulee esittää yhtäläisyysselvitys;
    2) vaihdettaessa ajoneuvoon avokori, etuistuimen reunimmaisilla istumapaikoilla on oltava vähintään kolmipisteturvavyöt ja muilla istumapaikoilla vähintään lantiovyöt; kuitenkin istumapaikoilla, joilla on aiemmin ollut kolmipisteturvavyöt, tulee nämä olla myös muutoksen jälkeen.
    Erillisrungollisen auton korin saa vaihtaa alkuperäisestä poikkeavaan tehdasvalmisteiseen teräksestä valmistettuun korikehikkoon ja korikehikkoon kuuluviin osiin ehdolla, että vaihdettava kori osineen on alun perin tarkoitettu mallivuodeltaan muu-
    toksen kohteena olevaan autoon tai sitä uudempaan. Korin kiinnityksen ja rungon tai pohjalevyn lujuuden on vastattava vähintään alkuperäisen korin kiinnityksen ja sen ajoneuvon, johon kori on tarkoitettu, rungon tai pohjalevyn lujuutta ja muutoskatsastuksessa tulee esittää lujuuslaskelmat Vaihdettaessa ajoneuvoon avokori, tulee ajoneuvo varustaa kohdan 3.6 mukaisella turvakaarella.
    Turvavöiden tulee täyttää käyttöönottoajankohdan tai sitä myöhemmin voimassa olleet vaatimukset."

    Nämä ylläolevan säädökset on ollut voimassa lähes muuttumattomana 2000-luvun alusta ja eivät muuttuneet tässä viimeisimmässä päivityksessäkään. Mallisarjan ulkopuoliset korinvaihdot vaativat poikkeusluvan.
     
    Muokattu: 18.9.2021
    T5 tykkää tästä.
  3. T5

    T5 Gearhead

    Kiits!

    Jää siis tekemättä. Olisi vain ollut hieno istuttaa tuommoinen vanhempi koppa vaikka kasari-Blazerin rungolle.
     
  4. peto

    peto Gearhead

    Poikkeusluvalla mahdollista.
     
    Gary Grand ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  5. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    "Erillisrungollisen auton korin saa vaihtaa alkuperäisestä poikkeavaan tehdasvalmisteiseen teräksestä valmistettuun korikehikkoon ja korikehikkoon kuuluviin osiin ehdolla, että vaihdettava kori osineen on alun perin tarkoitettu mallivuodeltaan muu-
    toksen kohteena olevaan autoon tai sitä uudempaan."

    Varmasti ruuhkaks asti niitä jotka haluaa tuoreen korin vanhalla tekniikalla ja alustalla eikä päinvastoin :D
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  6. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Oletko kooklannut vai itsekkään keksit?
     
  7. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Kaverille tehtiin 78 fleetside 5.7 dieselistä; 58 korinen jossa hytin lattia penkit ja vyöt ja tulipelti lämppäreineen säilyi paikallaan. helmoihin pari kantattua peltiä ja tulipellin yläosa jossa ilmasisääntulo hieman täyttöä. sisälokareihin suikaleet kumia, jäähdyttimelle kannatinpalkki.
    Alustaan, ohjaukseen ja voimansiirtoon ei koskettu, Lavan alle pari palkkia poikittain, bolt on.
    90 luvun loppua, pakettiautoja molemmt eli autoverovapaita niin konttorilla läpihuutojuttu.
    Nykyään ei riittäs kinnostus alkaa paperitöihin jotka tämä vaatis..
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  8. peto

    peto Gearhead

    Kun käyttää rungon (ilman akseleita) ja kone/laatikon paketin niin saa 50% täyteen. Siihen kun laittaa lämppärin matkaan niin ollaan vaaditussa prosenteissa. Eli prosenttien puolesta helpostikin toteutettavissa.

    Tuolla pakun verovapaudella ei ole mitään merkitystä tässä kohtaa, ellei aliteta 50%. Mutta sittenhän ajoneuvo tulkitaankin uudeksi ajoneuvoksi, jolloin verot ja ajoneuvo vaateet tulkitaan sen hetkisen käytännön mukaan.

    Kun kanta-autona käyttää -77 vanhempaa autoa niin selviää kevyemmillä e-merkintä rumbalta, tosin tänä päivänä lähes joka tarvikeosaan on viljelty tuota e-merkkiä.
     
    Muokattu: 21.9.2021
    Kustom STW tykkää tästä.
  9. spike

    spike Gearhead

    Kun tuosta kysyin joku kuukausi sitten traficomin insinööriltä niin vastaus oli että lupia korinvaihdolle missä kanta-auto merkittävästi uudempi kuin kori ei saa lupia. Itsellä oli ajatuksissa 60 luvun kori 80 luvun rungolle. Näissä liian suuri ero hänen mielestään ja ei tulisi saamaan lupaa. Hylkäsin sitten idean. Toistapäin ei oikein kiinnosta. Vaikka olishan se aika härskiä laittaa joku vaikka 2000 luvun henkilöauton kori jollekin vanhalle maasturin rungolle ja siinä joku savuava vanha diesel.
     
  10. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Kuinkahan noi oikein menee?
    Oiskohan ollu tyypillä vain huono päivä.
    Minun kerran soitettua kyseiseen paikkaan sattui langan päähän asioista vastaava heiltä. Näin ainakin sanoi.
    Kertoi prosenttejen ennenkaikkea koskevan kolari auto kikkailua.
    Konservatiivista asennetta on vaikea uudistaa.
    Montakohan näitten kanssa siellä työskenteleviä oikein on?
     
  11. spike

    spike Gearhead

    Ymmärsin että jos kanta auto on turvallisemmalla korilla niin sitä ei saa vaihtaa vähemmän turvalliseen. Sitten pitäisi voida osoittaa että miten sen saa vastaamaan turvallisuudeltaan sitä uudempaa koria mikä voi olla aika tekemätön paikka näin harrastajana.
     
  12. peto

    peto Gearhead

    AKK mukainen turvakehikko on hyvä lähtökohta millä vanhan kopan turvallisuus paranee ja sitä lupakäsittelijän vaikea väittää heikommaksi kuin uudemman vakion -80 korin.

    Tekee vaan hyvin perustellun lupahakemuksen niin kyllä sieltä täydennyksiä pyytävät ennenkuin antavat hylkäävän tai hyväksytyn päätöksen.

    Päästöihin vaikuttaviin muutoksiin harvemmin antavat poikkeuslupia, mutta muuten ovat hyvin perusteltuihin hakemuksiin lupia antaneet.
     
    Muokattu: 21.9.2021

Kerro tästä muillekin!