Korinvaihtoauton rekisteröinti "alkuperäisenä"???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja F250, 9.1.2008.

  1. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Tuli muuten mieleen sellainen juttu, että nythän nuo prosentti osuudet on meneet uusiksi. Pelkkä itsekantava kori on yli 50% arvoinen osakokonaisuus joten ei liene mitään väliä mistä ne muut osat siihen on kyhätty. Tällöin auto pitäisi saada rekisteröityä suomeen, tosin sillä edellytyksellä että sitä löytyy nuo alkuperäiset paperit.

    Tää on nyt tälläistä ajatusjumppaa, ja tuo prosenttiosuuskin hieman huntturissa heitetty. Tarkemman lukeman voi hakea aken sivustolta.

    Ja eipä siihen hopeasta romuraudan tekemiseen kovin osaavia käsiä ole tarvittu mitä noita rakennelmiä aikoinaan tule katseltua.
     
  2. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Onhan nyt moottorinvaihto eri asia kuin korinvaihto? Sitä en tiedä, miksi inssi teetätti moottorinvaihdosta korinvaihdon.

    Korinvaihtojoppareilla tarkoitetaan näitä Tattiksen takapihojen kuinka teen miljoona kilsaa ajetusta puhkiruostuneesta kaljusta kakssatasesta hienon 560 SEL, jolla sitten joku purjelauta/lomaosake/tms liikemies ajaa napit napaan asti auki kullanväriseksi maalattu nikkeli-riipus kaulassaan. Tai sitten niitä vanhempia, jotka toivat kahteen osaan sahattuja meseja varaosina ja hankkivat niihin sen kaljun kakssatasen paperit ja hitsasivat (miten hitsasivat) keulan ja perän taas yhteen. Tuskin lienee pahasti liioiteltu, etä n. 90% sen aikaisista korinvaihdoista oli just mesejä bisnes-tarkoituksessa. Sitten itsekantavien korien kohdalle korinvaihdosta tehtiin mahdotonta, ml. harrastajien tekemät, joissa useimmiten rahaa ja aikaa paloi enemmän kuin korinvaihdon arvo.
     
  3. Luksu

    Luksu 2nd gear

    Tämä on just sitä mikä sotii mun järkeen kans.Eli tarkoitin tätä numeronvaihtoa pelkästään rintapeltiin jonkun paskan konehuoneesta poistettuna ja se toinen on vaan ajettu suomeen aikomattakaan maksaa veroja tai myydä osina.Toi mun juttu oli väärin kerrottu,siis huonosti ja se inssi sano et kykyään (-95) tollane projekti muka rinnastettiin korin/tekniikan vaihtoon kun polttoainekin muuttui.Noi veronkiertojutut on sitä mikä on saanu aikaan kaikkea paskaa,ja pitäis saada sillein et jos joku vielä viittii tehdä oikea korinvaihdon kaikkien sääntöjen mukaan,niin sille pitäis jotain tukea maksaa.Sehän parantais vaan autokantaa turvallisemmaks, kun vaikka noissa uusissa joissain laskikin toi hinta tän uudistuksen myötä, niin silti niitä ei pysty kaikki ostaan vielä vuosiin...
     
  4. F250

    F250 Gearhead

    Palataanpas taas ruotuun!!':soosoo:'

    Oletetaan että vaihtokorista on luettavissa valmistenumero, löytyy alkuperäinen rekisteriote ja luovutustodistus. Koriin uutena asennettuja osiakin tallessa yli 50%.

    Kori on tietysti tuotu EU:n ulkopuolelta siis on USA -paperit. Auto pitäisi käsittääkseni saada tullattua? Sitten rekisteröintikatsastus ja hakemaan autoveropäätöstä?

    KYSYMYS: Onko auto vietävä ulkomaille, myytävä ja ostettava siellä takaisin?
    Mites esim Ruotsissa rekisteröinti? Vai peremminkin itäisissä maissa?Vaiko oikein Amerikkaan asti?
     
  5. F250

    F250 Gearhead

    Vielä lisää pohdittavaa.
    Nykyisten sääntöjen mukaan itsekantavan korin osuus on 58%. Esim. monien ihannoimien E-bodyjen kohdalla on vaihdettu koko kori ja tekniikka/akselistot otettu vaikka B-bodystä=kanta-autosta.
    Onkos nämä autot sittenkään enää niitä kanta-autoa vaan selvästi aitoja??

    Vaiko kanta-autoja joihin on vaihdettu liikaa osia jolloin niitä käsitelläänkin uusina??

    Tietystihän näihin sovelletaan rakennemuutoksen suoritus hetken sääntöjä.
     
  6. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Tätä ajoin juuri takaa. Eli käsissämme on tullaamaton samalla myös verottamaton kori. Se onko auto ollut liikenteessä jo aiemmin ei liene merkitystä sillä tämä liikennöinti on tapahtunut kanta-auton tiedoilla.

    Nyt tuo itsekantavan korin prosentti osuus kun on tuo 58% kokonaisen auton prosenteista tuntuisi maalaistollukan järjellä ajateltuna sille, että rekisteröinnille alkuperäisin tiedoin ei olisi estettä. Muutoksethan kun käsitellään sen hetkisten asetusten poitteissa ja nyt vain sattuu olemaan niin että etsekantava kori on 58% ja tällöin tuolla lopulla ei ole merkitystä. Autoa ei siis voida verottaa uutena vaan verokohtelun tulisi olla samanlaista kuin käytettynä maahantuodulle autolle.
     
  7. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Tämmöisestä tapauksesta olen kuullut. Eräs itsekantavan korin omaava muskeliauto, jonka merkki ja malli jääköön mainitsematta. Auto oli kopan numeroilta isossa maailmassa kovasti himoittu malli ja aikoinaan Suomessa korinvaihtona tehty, ilmeisesti orkkis title oli tallessa ja auto "myytiin" Ruotsiin ja "ostettiin" aitona takaisin. Eri osissa Suomea kun tuo korinvaihtojen leimaaminenkin oli aikoinaan aika vaihtelevaa, joissain tapauksissa vain kilvet oli kanta-autosta. Paikallisen Mopar-gurun kanssa aikoinaan ihmeteltiin erästä Cudaa, jossa ei tosiaan kanta-autosta ollut paljon muuta, erittäin hyvin tehty ja hieno auto joka oli sangen kohtuulliseen hintaan kaupan mutta Porissa ei todellakaan olisi ollut konttorille mitään asiaa. Saisi koko prosenttipelleily jo jäädä historiaan kun ei sillä nykymaailmassa ole enää mitään perustetta.
     
  8. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    mites nyt asiasta seittemänteen että kun autoon tekee sellaiset muutokset tai (korjaukset) että joutuu alkuperäisen runkonumeron tilalle hitsaamaan suoraa peltiä niin voinko tämän runkonumeron naputella itse uudelleen uuteen peltiin? taikka voiko sen paikkaa vaihtaa? ja tässähän ei ole kyse korinvaihdosta millään tavalla vaan kun tuossa aikaisemmin joku kertoi olevan laitonta itse naputella runkonumeroita.
     
  9. F250

    F250 Gearhead

    Lyöt ne numerot muualle ja käyt katsastusasemalla näyttämässä siten että molemmat numerot on luettavissa, katsastaja tekee autoon ja papereihin omat merkintänsä.Numeroille on määratty tietty korkeus (7 mm?) kysy konttorilta.
     
  10. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo, kanta-auton valmistenumero säily, mutta mallimerkintä muutettiin ja tää oli tuoreempi tapaus.
     
  11. werty

    werty 1st gear

    Meillä oli korinvaihto mersu, joka otettiin pois kilvistä aikanaan kun rupes jännittään. (kanta-autosta tais olla vain taustapeili :lol: ) Myöhemmin kysyttiin
    katsastuskonttorilta onko mahdollista "tuoda" uudestaan maahan saksalaisella
    otteella ja maksaa autovero. Homma oli täysin OK ja leima tuli, autoverokin saatin takaisin korkojen kera kun verokäytäntö muuttui ja teimme siitä valituksen. Eli täysin mahdollista jos on tuontiauton alkuperäinen ote tallessa.
     
  12. RB-440

    RB-440 1st gear

    Onkos tää nyt tulkittavissa siten, että jos sattuu käsiin esmes Coronetista tehty Zällingeri, jonka korinluovuttajan paprut on tallessa, KV-identiteeillä liikkuvan pelin voi poistaa Suomen rekkarista ja rekisteröidä uusien sääntöjen puitteissa uudelleen korin mukaiseksi Zällingeriksi, kunhan kaivaa jostain 51 prossaa ton Zällingerin osia tai laskee ne olemassa olevat osat vaan uudelleen uusien prossakaavojen mukaan?

    Ei sen puoleen, että mulla tommosta autoa olis, mutta heräsi ns. akateeminen mielenkiinto, sillä silloinhan mm. toi syssyllä nettiautossa myynnissä ollut 70 Roadrunner olisi muutettavissa papruiltaankin 70 Roudariksi.
     
  13. werty

    werty 1st gear

    Ehkä...mersun kanssa ei ainakaan mitään vaihdettuja osia ihmetelty. Riitti kun maksoi veron ja sillä siisti.
     
  14. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ja kun noi presenttihommatkin tossa välissä tais muuttua niin, että toi korinvaihto estyis, niin liekö sillee, että itsekantavassa vehjeksessä joka on joskus muutoskatastettu korkeilla proseneteilla korinvaihdoks, mentäiskin nykyisillä prosenteilla alkuepräsen puolelle samoilla muutoksilla? Mielenkiintoista.
     
  15. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    samaa mietin minäkin. tosin nythän valtio saisi niitä verotuloja takaisin joita se on menettänyt noissa korinvaihdoissa.
     
  16. mie

    mie Gearhead

    Re: Korinvaihtoauton rekisteröinti "alkuperäisenä"

    Muuten vaan threadin aloittaja/valtion A-konttorin mies kyselee.

    Pistäkää vaan kaikki vinkit, mitä löytyy.
     
  17. Ebody and irony

    Ebody and irony Gearhead

  18. F250

    F250 Gearhead

    Re: Korinvaihtoauton rekisteröinti "alkuperäisenä"


    PASKA PUHETTA!!!
     
  19. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Silloin 80-90 lukujen taitteessa kun muskeliautoja tuli eniten kv-autoiksi, niin nehän tullattiin kaikki. Autoveroja maksettiin ensin maahantuonti vaiheessa ja sittemmin rekisteröitäessä.

    Nyt jos joku toi sanotaan nyt sen Tsällingerin silloin ja teki siitä kv-auton ja jos älysi säilyttää dokumentit, eli titlen, ja tullauspaperit sekä ne irti otetut fendertagit ja korinumerolätkän. Poppareillahan ne kiinni ovat.
    Niin periaatteessa mikäpä estäisi palauttamasta tätä zsällingeriä alkuperäiseksi jos ja kun kaikki dokumentit on tallessa. Autoveron ja alvin voi joutua maksamaan. Jos kori oli tullattu varaosiksi niin sitten auto Ruotsiin ja tullaus palatessa satamassa. Ruotsalaisen hemmon kuitti sekä alkuperäinen title ja korilätkät paikallaan.

    Sen Coronetin sitten poistaa viemällä Stenalle poltetun Volgan :)
     
  20. F250

    F250 Gearhead

    Jos auton vie vaikka Ruotsiin niin eikös se pitäisi myös rekisteröidä siellä?
    Vai riittääkö amerikan paperit ja ruotsalainen luovari suomen tullissa?
     

Kerro tästä muillekin!