koritina kielto? onko TIETOA?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja rokki383, 29.12.2008.

  1. rokki383

    rokki383 Gearhead

    kun tosta koritinan kieltämisestä on ollu puhetta ja huhua jos jonkinlaista liikkeellä niin onko kellään faktatietoa, koitin kuuklettaa ja vaikka mitä mutta ei löytyny kun näitä superluotettavia suomi24 ym keskusteluja aiheesta. tiedetään että od:ltakin topicci aiheesta löytyy. mutta jos ois jollain ihan oikeata tietoa, sen lyijyn takiahan se kai kielletään jos kielletään, beran tinassahan on tinaa 29%, loput kai lyijyä. mutta onhan juotostinassakin lyijyä seassa, kielletäänkö sekin?. paikallisen harakirin myyä oli kaverille sanonu että enää ei tuu tinaa hyllyyn kun siellä jo olevat on myyty???????????
     
  2. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Juotostinaa tietääkseni myydään jo lyijytöntä.
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Vastaavaa huhua oli jo reilu vuosi sitten liikkeellä!
     
  4. transport01

    transport01 3rd gear

    Elektroniikkateollisuudessahan lyijy kiellettiin kuluttajatuotteista jo 1.7.2006. Erikoisaloilla on vielä siirtymäaikaa, jota ei ole vielä päätetty ihan joka alan kohdalta. Ko kielto tuli aikanaan järjettömällä aikatululla käyttöön ja aiheutti suomenkin mittakaavassa kymmenien miljoonien eurojen varastotappiot, kun hyviä komponentteja jouduttiin romuttamaan tai kuskaamaan EU:n ulkoipuolelle (venäjälle, kiinaan yms maihin) alihintaan. Lisäksi rahaa paloi hurjia määriä koneiden uusintaan ja sitten ihmetellään miksi elektroniikkateolisuus katoaa suomesta...

    Tänäpäivänä koko ammattimainen elektroniikkateollisuus, joka tekee vähänkään kuluttajakäyttöön tuotteita tekee ne poikeuksetta lyijyttömillä juotteilla, oli ne sitten direktiivin piirissä tai ei.

    Lyijyttömillä juotteilla juottaminen on vaativampaa mutta en äkkiseltään keksi miksi niitä ei voisi käyttää myös korien tinaamisessa. Lyijyttömien juotteiden suurempi kovuus ja murtamaherkkyys, sekä kalliimpi hinta on tietysti miinusta, mutta en osaa sanoa onko noilla käytännön merkitystä.

    Kyllähän kuparisia kahvipannujakin on tinattu jo iät ja ajat lyijyttömillä juotteilla, eli ei se lyijyttömyys mitään kovin suurta eksotiikkaa ole.
     
  5. mopar miäs

    mopar miäs 3rd gear

    tinasta

    se lyijytön on ainakin meillä töissä sen takia paljon kalliinpaa kun siinä hopeeta mukana muutama prossa
    ja kuten arvata saattaa on kavereiden kanssa erään kerran pohdittu että
    millä 2000kg:n tinalavasta sais sen muistaakseni 3.5 % hopeeta erilleen
    olis komee kaulakoruaihio semmonen 70kg:n möltti 8)
     
  6. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    valaa itse

    Minä kun olen yli 30v tinaillu niin olen aina hommannut tinaa ja lyijyä esim rengaspainoja ja sulattanut 70/30 seoksen ja valanut siitä tinapuikkoja.Se raaka tina on siitä huonoa ettei tahdo tarttua "rundiinkaan"vaan karkailee,eli aikaa vie enemmän.Ja tuo seos on sitten se sama millä jäähdyttäjiäkin kunnolla tinataan.
     
  7. Jza

    Jza Double Gearhead

    No ei. Mutta jos lyijyä haluaa ostaa halvalla ja helposti, niin nyt on oikea aika.

    Kaikki uudenvuoden tinat talteen niin pitkään kun niitä vielä saa täällä myydä. Jengi sulattelee niitä lyijykenkiään keskellä keittiötä ilman ilmanvaihtoa, mutta ei se ketään haittaa :odroll: Jännä nähdä että mikä haloo tostakin tulee kun joku kukkahattutäti opettelee lukemaan paketin kyljestä mitä se on syönyt :rotfl: Tiiä vaikka tommoinen kenkä sopis ihan suoraltaan tinaamiseen. Ainakin se käyttäytyy kovin samanlailla... Vaikka on sitä ilmakiväärin patruunoitakin käytetty joskus pahimpaan hätään :rotfl:
     
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kysytääs tähän samaan hätään vaikka varmaan kuuklellakin selviäis että mitä seosta on tavallisessa lyijyakussa, tuskin 100% lyijyä? Ja onko akkujen hajottamisessa/sulattamisessa muihin tarpeisiin jokin aivan ainutlaatuisen kamala terveysriski tai jotain erityistä mitä pitäis ottaa huomioon?
     
  9. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Myrkkyvä. Samaa asiaa on luodinvalajat pohtineet. Kadmiumia ja kuulemma paljon muutakin epäterveellistä joten ei taida kannattaa.
     
  10. kime2

    kime2 Gearhead

    Re: valaa itse

    Mistä olet tinan noihin hommannut?
     
  11. transport01

    transport01 3rd gear

    Uuden vuoden "tinassa" on käsittääkseni 90% lyjyiä, eli tuskin ihan optimaalinen juottamiseen, mutta onnistuu varmasti silläkin.

    Näin uudenvuoden aikaahan ammutaan joidenkin arvioiden mukaan suomessa jopa 10 tonnia erilaisia haitallisia aineita (mm. lyjyä) rakettien mukana ilmakehään. Olen lukenut, että lyijyttömään bensaan siirtymisen jälkeen lyijykuormitus on pienentynyt niin paljon, että nuo raketit vastaavat suomen luontoon vuosittain kylvettävästä lyijystä jo puolta, eli ts. raketilla saat ampua taivalle lyijyä ja sulatella sitä keittiössä puutteellisessa ilmanvaihdossa, mutta et saa myydä sitä laitettavaksi maalin ja pellin väliin. :odroll:

    No onneksi noihin turhiinkin asioihin on suunitteilla rajoituksia, mutta rajoitukset on aloitettu minusta väärästä päästä.
     
  12. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Kysytään näin, myydäänkö tällä hetkellä tuota beran tinaa missään?
     
  13. Coyote Custom

    Coyote Custom 1st gear

    Myydään!
     
  14. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Ok, no mitä siinä purkissa lukee niistä lyijypitoisuuksista?
     
  15. Coyote Custom

    Coyote Custom 1st gear

    Ei mulla ole tinaa purkissa, kyllä se on tankoina, enkä ole muuta nähnytkään :poff:

    Pohjustus aine on purkissa ja siinä mainitaan 45-55% lyijyä.
    Tina tangoissa ei näytänyt enää olevan mainintaa lyijyn ja tinan suhteesta,
    vanhemmissa oli 40/60 :eek:
     
  16. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Re: valaa itse

    Nää viimeset tinat on jäähdytin korjaamosta hommattu,kun olin aikoinaan samaisessa paikassa jäähdytin korjaajana,siks loppu kun lyijyarvot nous mulla 2,86 mmol kun lopetin.Ei tuo normaalisti kellään noin nousis,mutta kun mullakin oli jo ennestään korkeella,kun oli aina lyijybensoilla pessy osia ym myrkyillä.En minä ainakaan luule et mitään haittaa jos vähässä määrin pelaa ton lyijyn kanssa.
     
  17. hanekki

    hanekki 3rd gear

  18. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Tuossa keväällä kokeiltiin kurssilla Wurthin uutta "tinaa" jossa on sinkkiä ja lyijyä ja joka on jopa TTS;n (työtehoseura) kouluttajien mielestä erittäin kettumaista kamaa. Kuohuu,kuplii ja jättää huokosia. Pitää reilusti ylitäyttää jolloin "tinaa" menee hioessa paljon hukkaan.
    Duuniin tilasin 5 pakettia vanhaa kunnon tinaa ihan varoiks kun Wurthin edustaja sanoi että keskusvarastossa on vielä (enää)300 kg jäljellä.
    Voi sitä päivää kun viimeiset loppuu :mad:
     
  19. MASI9

    MASI9 Gearhead

    Vieläx Rantsu (Jorma) on siellä opettajana?
     
  20. AFTERBURNER

    AFTERBURNER 1st gear

    Näinköhän koritinaa sais tuotua jostain ei "EU" maasta jatkossa! kieltäsivät viinankin niin alkais pirtu kauppiaat ja ponun keittäjätkin taas pärjäilee!
     

Kerro tästä muillekin!