Koritinan koostumus tänä päivänä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja nuc-64, 28.9.2015.

  1. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Pitäis alkaa tinausta pikku hiljaa opettelemaan. Vanhoja keskusteluja lukiessa sain sen kuvan, että koritina on kielletty jo 2006 vuonna. Mitenkä asia nyt mahtaa olla, onko esim. tuo Motonetin myymä Bera Super Lt 28% vielä sitä "oikeaa" tavaraa, vai onko se jo jotain lyijytöntä korviketinaa. Itse haluaisin laittaa kunnon lyijyllistä tinaa pintaan, mutta jos sellaista ei enää saa ostettua, taitaa olla sama laittaa vaikka pakkelia.
     
  2. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Saa vielä.. Monestakin paikkaa. Taitaa tuo olla ihan jees.Me ollaan otettu isossa köntässä Wurthiltä.Halvempaa. Osta myös pohjustusaine. Sievertin töhö erittäin näppärä tinauksessa.
     
  3. valpas

    valpas Gearhead

    Minä olen tinaillut nelisen kymmentä vuotta. Kaasupilleihin olen tottunut, ja käytän sitä, jos vaan mahdollista. Pikkutohot kiinnostaa kans, miten niillä pärjää.
    Luulisin, että tätä tinausta on jo jossain otsikossa käsiteltykin?
    Ikinä en ole koittanut sitä lyijytöntä tinaa, mutta kertovat, että sen lämpötila-alue on kapeampi, kuin perinteisellä, ja siksi vaikeampi levitellä.
    Vanhaa tinaa, ja pohjustetta on saanut vielä miltei joka paikasta.
    Siinä pohjusteessa on jotain syövyttäviä aineita. Jotkut väittää, että siitä jäisi limipeltien väliin jotain, joka ruostuttaisi. Kun on pohjustuksen kuumentanut, ja pyyhkäissyt pois, niin jotain hapoista siinäkin lähtee pois. Itsellä niissä ensimmäisissäkään tinauksissa ei ole ollut ongelmia. Harjoittelukappale (vuonna -74) Datsun on vieläkin itsellä, ja museo kunnossa.
    Pölyn, ja suojaimien kanssa kannattaa olla tarkkana, Koritinapölyä ei paljo kannattas hengitellä, ellei halua keuhkoputkien tähystykseen..... 8) . Panssariviila/höylä on hyvä tinankin työstämiseen.
    Olen joskus aikoinaan pitänyt jonkinlaisia tinauskursseja pienelle porukalle. Periaatteessa tinaus on aika yksinkertainen juttu. Enempi on kiinni siittä lämmön tuonnista, ja ettei tina tartu puulastaan, eikä se syty palamaan. :) Omenapuusta (tai jostain muusta kovasta puusta)tehty lasta on hyvä öljyssä liotettuna. Mehiläisvahaa en ole vielä kokeillut.
    Tinattua kohtaa ei kuulemma kannata koputella ennen jäähtymistä.
     
  4. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Kiitos kommenteista, onhan tinausta jo käsiteltykin, mutta kiinnosti vaan tosiaan tietää, että vieläkö nykyään myytävä tina on samaa kuin ennen, mutta asia on siis näin ja nyt kun tietää asian, niin uskaltaa lähteä tekemään hankintoja.
    Ps. Valpas, on ollut hyvä hankinta se sinulta ostamani kutistin/venytin, tarpeeseen on ollut ja vähän on oppinut jo peltiä työstämäänkin :D
     
  5. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Pohjuste ruostuttaa kyllä tehokkaasti. Pohjuste neutralisoituu vedellä. Aina ennen maalaria pestään tinatut kohdat varon vuoksi vedellä. Korkkaa meinaan komeasti jos jäänyt paskaa alle.. Lastassakaan ei oikein suositella enään mitään epäpuhtauksien vuoksi.En ole vuosiin mitään enään pitänyt lastassa.Vikkelä osaa levittää ilman lastan palamista. Koetappa vaan tuollaista sieverttiä,paljon mukavampi (kevyempi)ja on tehokaskin. Ei kannata sotkea mihinkään halpaan tohoon kun se sytytinosa jo yksistään satasen verran.
     
  6. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Pohjuste ruostuttaa, ja sitä jää koloihin ja rakoihin, jos ei ole huolellinen. Lastoja olen WD40:llä ruiskinut. Milloin ei ole lastaa sattunut olemaan käsillä, on bilteman sytytystikkukin ajanut asiansa pienemmissä kohteissa - on jäykkä, sileä ja palaa huonosti.
     
  7. DX

    DX Double Gearhead

    koritinalla saa tosiaan pilattuakin, kaveri ruostutti puolessa vuodessa yhen g-mersun aikas huonoon happeen harjoittelemalla siihen tinausta ilman mitään suurempaa käsitystä edes teoriasta.

    eiks nois sieverteis o laminaarisempi kaasunvirtaus ja ropaanin ja ilman sekoittuminen parempaa kun tohoissa keskimäärin,
    joten se palaa täydellisemmin lyhyellä matkalla kun kaasun virtausnopeutta on voitu alentaa, näin ollen lämmönsyöttö sillä on tehokkaampaa, tarkempaa ja taloudellisempaa.
     
  8. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Mites muuten ton koritinan myrkyllisyys, kun siinä lyijyä kuitenkin lämmitellään, irtoaako siitä noissa lämmöissä jo myrkkyjä niin, että pitäis olla jokin nasse naamalla, vai pärjääkö normaalilla ilmanvaihdolla?
     
  9. Kine

    Kine 3rd gear

    Hyvä olis jos vaan saa vaikka hitsuukäryimurin kärsän järkättyä kohteen ylle. Sulaa lyijyähän siinä käsitellään ja se ei ruumiista poistu vasta kuin hiekkahoidossa. Naamari on myös varmasti hyvä idea kunhan se on naamalla.

    Toisaalta youtubessa on joku tinausvideo, jossa noin 80+ ikäinen ukkeli levittelee takaluukkuun lyijyä sikari suussa. Liekö sitten enimmät metallit jääny siggeen. Niin tää oli kai tehny sitä hommaa koko ikänsä.. Moni varmasti tietää ketä tarkoitan, joku Barrisin kaveri kyseessä.
     
  10. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Metallit ei juuri höyrysty vielä sulamispisteen tienoilla. Vaara on lähinnä pölyn (lyijy ja lyijyoksidi) hengittämisessä ja käsien kautta. Pölymaski ja tiiviit hanskat kannattaa varmaan tohon hommaan hankkia. Hitsipilliä ei kannata käyttää sulattamiseen ...
     
  11. valpas

    valpas Gearhead

    Totta, varsinkin jos hioo tinaa, niin se pöly leviää ihan joka puolelle, vaikka olis kohdeimurikin. Jos hiomakoneessa on imuyhde, niin se vois poistaa suurimman osan pölystä, jos poistoilma menee ulos, eikä kierrä takasin hallin ilmaan.
    Mikäs siinä on, ettei hitsipillillä saa tinaa pehmentää? Sillä saa tarkimmin kohdennettua lämmön sinne mihin haluaa/tarvii. Eihän sitä hitsipillin kuumalla liekillä lämmitetä, vaan sillä huntuosalla. Vaatii vaan puhtaat vehkeet, että liekki pysyy hyvänä.
    Minä en ole vielä koskaan vuosikymmenten aikana koritinauksessa muuta käyttänytkään, kuin hitsipillejä.
    Ennen kuin pullot hukkaan niin pitäisi jotain muutakin päästä testaamaan.
    VilleTre näytti hyvän vehkeen, ja ainakin Puuilosta semmosen sais ostaa. Oli vaan niin suolanen hinta, että en vielä........
    DustMaster (vyötäröllä puhallin, ehdottomasti P3 suodatin, ja letku hitsauskoppaan) on ollut käytössä jo parikymmentä vuotta. Suosittelen kaikille raitisilmamaskia, ettei tarvi usein käydä keuhkoputkien tähystyksessä.
     
  12. nuffield

    nuffield Gearhead

    Miten saa estettyä hiekkapuhallettujen osien ruostumista tinausten jälkeen, kun vedellä pesun jälkeen menee aika nopeasti ruskeeks. Vai joutuuko het kohta maalaamaan?
     
  13. valpas

    valpas Gearhead

    Niinhän sitä sanotaan, että maali pitäs saada mahdollisimman pian hiekkapuhalluksen jälkeen. Joskus kannattaa se alue puhallella uudelleen.
     

Kerro tästä muillekin!