Korityynyt, kumiset vai uretaanista?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja peltsi, 10.8.2014.

  1. peltsi

    peltsi Gearhead

    Tarttis keskittää koria rungonpäällä ja samalla vaihdan noi korityynyt tai miksi niitä sanotaan.

    Kumisia ajattelin mutta näyttää noita uretaanisiaki olevan myynnissä.

    Onko kokemusta tai mielipidettä kummat kannattaa laittaa?

    Ilmeisesti uretaaniversiot jäykistää liitosta mutta tuleeko tärinät ja värinät häiritsevästi läpi?

    Auto on GM:n A body.
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead



    Uretaanista kannattaa muistaa, et niitä on pehmeämpiä kuin normaali esim. auton renkaan kumi ja sit yhtä kovaa tai kovempaa kuin puu

    Jotkut kumisaappaat on tehty uretaanista
     
  3. El 60

    El 60 Gearhead

    Viime talvena laitoin uretaanit. Kannattaa varautua vaihtamaan pultit ja sarjat ei välttämättä sisällä holkkeja sekä prikkoja.. lattiapellin läpi pikku reijät että saa ruosteenirroituslitkua palkin sisään mutteriin.
     
  4. 383

    383 Gearhead

    laita uretaniset suosiolla ei tarvii ensivuonna vaihtaa taas vuodesta 93 uretanisilla ajanut
     
  5. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Juu hyvät urataaniosat on ikuisia. Ja niitä saa teetettyä Suomessakin jos maailmalta ei löydy, tosin todennäköisesti paljon kalliimpaan hintaan.
    Noissa materiaaleissa on monia muuttujia, kovuuden lisäksi jotain sitkeyksiä/elastisuuksia tms mistä valita käyttötarkoituksen mukaan. Kovimpia voi sorvata kuin metalleja.
     
  6. peltsi

    peltsi Gearhead

    Näyttää uretaanityynyt vievän voiton 6-0 eli pitääpä lisätä ne tuohon tilauslistaan.
    Ilmeisesti sitten kannattaa samalla tilata holkit.

    Muistaako El60 tai joku muu että onko ne korin reijät soikeita vai joudunko tekemään uusia reikiä kun tuo kori on about 15mm liikaa toisessa reunassa (ainoastaan etupäästä)
     
  7. El 60

    El 60 Gearhead

    Kumeissa /holkeissa aika isot pyöreät reijät että säätövaraa löyty mun mieletä. Itse onnistuin katkaisemaan pultin ja muutama vasta mutteri pyörähti runkopalkissa.. teetti vähän hommaa duunii.
    Energy Suspensionin setistä uupu prikat ja holkit.. hiekkapuhalsin ja maalasin omat vanhat.
     
  8. menu*

    menu* Gearhead

    Kannattaa etsiä setti, jossa holkit+prikat, isolla todnäköisyydellä ainakin osa vanhoista haperoa ja tulevat tarpeeseen.
     
  9. DX

    DX Double Gearhead

    Prothane motion control G-bodyn setissä ainakin tuli prikat ja holkit mukana, muistaakseni 30% orkkiksia jäykemmät, kumminkin joustaa hiukan sormillakin.
     
  10. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Mistä löytyis uretaanikorityynyt holkeilla ja prikoilla ja miksei ruuveineenkin -78-89 Capriceen? Kun tuntuu että vaikka miten hakee, niin tohon pirssiin ei sellaista settiä löydy. :eek: :wc: Pelkkiä tyynyjä kyllä joka paikassa on tarjolla..
    Nuo holkithan on omassa ruostunut aivan paskaksi ja sitten on kumit läsähtäneet viimesen päälle.. :cry: Ihan ei vielä kori makaa runkoa vasten, muttei paljoa puutu.
     
  11. back in black

    back in black 1st gear

    Minulla oli 90-luvun alussa yx GM auto katukilpurina,jossa apurunko oli kiinnitettynä mustilla "puslilla" joiden sivussa luki made in czechoslovakia ja päällä KOHO :lol:
    Niitä löytyy hyvin varustetuista urheiluväline kaupoista joskus jopa 1 € tarjoushintaan !
     
  12. peltsi

    peltsi Gearhead

    juu täällä palstallaki joku oli tehny lätkäkiekoista tyynyt ja ilmeisesti toimi ihan hyvin. Hiukan kovat ne taitaa olla.
     
  13. Substitute

    Substitute Gearhead

    Yhden kaverin '82 Delta88:iin korvasin viimeviikolla taka-akselin etupuolella sijaitsevat puslat jääkiekoilla, isompi lätkä korin ja rungon väliin, pienempi junnulätkä sinne rungon sisään alapuolelle.
    Noi toimii ihan hyvin, pultteina voi käyttää M10 pultteja, korin kotelon mutteripalan kierre on niin lähellä että kestää kiristääkin ihan hyvin.
    Jos korin kotelon sisällä oleva mutteripala alkaa pyöriä avatessa, niin rälläkällä aukko kabiinin puolelta koteloon niin siihen pääsee käsiksi, jouduin noin tekemään.
     
    MRvinopenkki tykkää tästä.
  14. saresks

    saresks Gearhead

    Ainakaan GM G-bodyssä ei rungon ja korin väliset uretaanipuslat tuoneet mitään kummoista muutosta tuntumaan. Ripustuksien urtsit oli sit jo eri juttu..
     
  15. peltsi

    peltsi Gearhead

    tyynyt vaihdettu, joku oli sitä jo yrittäny ku kolmesta tyynystä puuttu pultti.
    Kolme pulttia piti vetää puukkosahalla katki mutta muuten homma meni ku elokuvissa.
    Korinki sain kohdilleen kun se oli melkein 30mm vinossa rungon päällä. Mitään vaurioita en rungosta löytäny mutta ihan tappiin meni säädöt et sai korin suoraan.
     
  16. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Entisessä lavakikkareessa oli kiekot tyynyjen tilalla ja ainakin siinä vaihto uretaanisiin tuntui selvästi. Kaikki kolahdukset tulivat paljon selvemmin hyttiin läpi.

    Jääkiekon kovuus on välillä 80-97 shore hardness, tilalle vaihdetun Energy Suspensionin puslasarjan kovuutta en muista, mutta sen pitäisi olla suurin piirtein samaa luokkaa niin kuin uretaanisten yleensäkin. Sitä en tiedä, miksi tuntuma niin radikaalisti muuttui kun materiaalikovuudessa ei paljoa pitäisi olla eroa? Kiekot tosin olivat aika kauan jo olleet alla, liekö pehmenneet nekin?

    Kumipuslilla kovuus on yleensä 60-70 sha välillä mitä olen tutkiskellut joten selkeästi pehmeämpää materiaaliahan ne ovat.
     

Kerro tästä muillekin!