Korkeintaan 12kk välit katsastukseen ja heti!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Volvo_5.7, 14.5.2020.

?

Mikä olisi mielestäsi oikea katsastusväli henkilöautoile suomessa?

  1. 1vuosi

  2. 2vuotta

  3. 3vuotta

  4. muille vaikka päivittäin, itelle ei koskaan

  5. canada

Voit katsoa äänestystilanteen vain äänestettyäsi. Lällänspää.
  1. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Muuten naapurin pavet ja työpaikan ranet ajaa ilman jarruja helvettiin!

    Tässä on nyt hyvä inttää miksi vuosittainen katsastus on lähes yhtä tärkeää kuin ilmastonlämpenemisen pysäyttäminen 1.5 asteeseen. Ja muistakaa että vielä ei ole myöhäistä toimia, mutta aikaa ei ole paljoa!
     
    Mikkis tykkää tästä.
  2. leemu

    leemu Gearhead

    Muut joutaisivat käydä vaikka koko ajan.
    Mun autoissa ei tietenkään ole eikä tule vikoja ja vaikka tulisikin, niin ei ne ole vaarallisia kun olen kuitenkin keskimääräistä parempi kuljettaja:poff:
     
    Inlinee, Gary Grand, 1purehell ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    uudet autot puolen vuoden välein koska niissä ei toimi vilkut eikä valot ja nivelet ym alustan osat on loppu jo viiden tonnin kohdalla.
    bemareihin ja audeihin suosittelen nopeudenrajoittimia ja ohituksenestolaitteita.
     
    Peeaa, henri901, falcon1 ja 10 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Alle 10v 4+3+3 vuotta
    10 - 20v 2 vuotta
    20v - 40v 1 vuosi
    yli 40v kolme vuotta.

    ..... ja kaikki ihan vain kuluttajansuojan vuoksi....

    IS
     
    impala-63, Gary Grand ja Vermilion tykkäävät tästä.
  5. passerby

    passerby Gearhead

    Bemareille ja audeille maahantuontikielto ja maassa jo olevat pakkolunastetaan ja romutetaan.
     
    falcon1, Stang_81, Desoto57 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Canada jo kakkossijalla. Siellähän ne ei turhaan katsastele autoja. Vähän niinkuin motskareiden kanssa täällä.
     
  7. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Mitähän iloa on katsastaa autoja? Hylky tulee jostain takapenkin turvavyöstä tai päästöistä. Sit kun alapallo aivan loppu ja laakeri väljä niin leima vaan tuli. Joskus bemarista katsovat alatukivarren takahelat väljäks. Laitoin uudet jotka anto ihan saman verran jälkeen. Mieletöntä ammattitaitoa. Joskus myös oli takarenkaat raudoilla. Laitoin uusinta näyttöön takarenkaat eteen ja eestä taakse ja leima tuli.
     
    Slant Sickness ja leemu tykkäävät tästä.
  8. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Niin ja oon myös kuullu että carina2 jarruputki ois jatkettu kumiletkulla. Ei tarvii kyllä insinööri tai teknikko koulusta siihen että tajuaa ettei semmonen voi kestää. Oisko ollu polttoaineteku? Tämmösestä pitää maksaa kerran vuoteen 3 autosta noin 260e. Höydyttää ketä?
     
  9. tammercity

    tammercity Gearhead

    Kun nyt ensin saataisiin se katsastus edes kaikille tasavertaiseksi, niin sitten voitaisiin miettiä niitä katsastukseen vaikuttavia asioita vähän tarkemminkin.
    Pena tuntee katsastusmiehen jo peruskoulusta, juttelee paskaa tarkastuksen ajan ja katsari tuumaa, että siinä leima vie pois, vaikka puolet pohjasta puuttuu.
    Teppo taas pani katsastusmiehen nykyistä vaimoa joskus vuosia sitten. Katsastusmies tietää tämän, hakkaa rautakangen pohjasta läpi ja taivuttelee jarruletkuja niin kauan, kun jostain löytyy mikroskooppisen pieni viilto. Katsastusmies laittaa Tepon auton ajokieltoon ja pyytää viemään romun helvettiin pihasta hinausautolla.
    Reilu peli on perseestä.
     
    Sarkar, Jori85, impala-63 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Bukero

    Bukero Gearhead

    ...jaa eikös se anttonenkin sanonut jotain että se puolentoista-asteen juna meni jo aikoja sitten.:soosoo:
     
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Mitäpä tolla on mitään väliä onko se kerran vuoteen vai kahteen? Aika olematon kuluerä yks katsastus kerran vuoteenkin, pysyypähän autotkin paremmassa kunnossa pääasiassa kun oli kerran vuodessa edes.
     
    deeäxä, kippis, Inlinee ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. juko7

    juko7 Double Gearhead

    ^juu ja ei. Samalla tuntuu, että katsastus menee koko ajan tarkemmaksi, ohi tarkoituksenmukaisuuden. Itselle tuli korjauskehotus siitä, että pysäköintijarrun poljin painuu yli 3/4 liikematkasta.. jarrumittaus oli ok..
     
  13. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    On tainnu se "reilu peli" olla hävinnyt monessa muussakin asiassa.Mun mielestä ei katsastuksessa oo mitään ongelmaa ,jos viittii autoansa hieman tutkiskella ennen leimalle viemistä.Ja kannattaa lukasta toi Katsastajan käsikirja.Niitten sääntöjen ja pykälien mukaanhan katsastukset pyritään suorittamaan.
     
    kerkko tykkää tästä.
  14. leemu

    leemu Gearhead

    Meikäläisen harrastevärkin katsastus maksoi viimeksi kovalla tinkauksella 230€ ja lopputulemana tiesi, että siinä toimii jarrut. Toimitus kesti ehkä 20 minuuttia kaikkineen.
    Kyllä katsastus on mielestäni ihan ok juttu, mutta hinta saisi kyllä vastata vähän paremmin saatavaa tuotetta.
     
  15. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Aika paljon tappelusta oli noista muutama vuosi sitten kun myivät valmiiksi risoja marmorilla ja asiakas sai ravata lomsa kädessä huollon ja konttorin väliä.
     
  16. f34

    f34 Double Gearhead

    Joittenkin mielestä tuo on pieni summa vuodessa, mutta vanha sanonta, joki kertyy pienistä puroista...
    On ihmisiä, jotka suhtautuu rahan käyttöön lepsusti ja ei päivän vanhaa kakskymppistä tilillä ole. Näillä on talous retuperällä.
    Ja toiset on tarkan euron miehiä, jopa nuukia ja hoitavat raha-asiat säntillisesti.
    Korrelokoihan ihmisen käytös myös autonsa kunnossa pitoon?
    Toiset pitää autonsa tiptop, oli valvontaa tai ei.
    Toiset ajaa huolettomina ja korjaa vain ihan pakon edessä ja tarvii viranomaisvalvontaa.
    Yhteiskunta joutuu valvomaan näitten huolettomien ihmisten takia kaikkien ihmisten toimintaa.
    Ne jotka pitää muutenkin autonsa kunnossa, niin katsastus on turhan tiheä tai kallis.
    Mutta täytyy myöntää, että useamman auton omistajana, joskus löytyy katsastuksessa joku vika ihan yllätyksenä, jota ei ole itse huomannut.
    Vaikka pyrin pitämään autot kunnossa.
     
    Muokattu: 15.5.2020
    always bb, plagu ja Vermilion tykkäävät tästä.
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    eikä kuin jatkakaa. Niin tää pysyy poissa muista keskusteluista ehkä!
     
    always bb tykkää tästä.
  18. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Mun mielestä kaikki turha keskustelu keskustelupalstoilla voitaisiin lopettaa, keskustellaan ainoastaan jokaisen mielestä tärkeistä aiheista
     
    Volvo_5.7 ja leemu tykkäävät tästä.
  19. Vellu71

    Vellu71 Gearhead

    Kerran vuoteen on hyvä. Eihän esim halvat pallonivelet kestä kuin puoli vuotta.
    Vaihdoin yhteen volvoon kaikki keulan nivelet. Halvimmat mitä mätänetistä löytyi.
    7kk päästä katsuri sanoi että molemmat alapallot ja raidetangonpää väljät.
    Onneksi silloin oli vielä vuoden takuu. Nyt kuulemma 6kk takuuta.
    Mätänetti maksoi osat, asennukset, pyörän kulmien säädön ja katsastusmaksun.

    Muutekin esim autoliikeiden myyntiautoja katsastaa sokeat katsurit.
     
    juko7 ja xarper tykkäävät tästä.
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tokkopa ne pallot ajamatta kuluivat paksaksi? Nelkyvtuotta täyttäneiden ajokkien ajomäärät keskimäärin on satojen, enintään parin tuhannen kilsan luokkaa. Toisaalta tuossa pihalla on mun uutena ostama VAGilainen, jossa ei ole alustassa uusittu kuin pakoputki. 16 vuotta ja 200tkm.
     

Kerro tästä muillekin!