Kosteuden poisto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja lapioukko, 13.9.2004.

  1. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ihan asian vierestä: Nimittelyyn voisi verrata tätäkin: "Jossain Kärsämäkeläisessä omassa pihapiirissä sijatsevassa takapellon navetassa". :rotfl:
    Sitäpaitsi, miten takapelto voi olla omassa pihapiirissä? :lol:
    Joka tapauksessa, kalsiumkloridi esim. ämpärin päällä roikkuvassa sukassa poistaa hyvin kosteutta. Pitää vain muistaa tyhjentää aina välillä suolavesi pois ämpäristä, ettei se haihdu ilmojen lämmetessä autoa ruostuttamaan.
    Suolahan kyllä jää periaatteessa ämpärin pohjalle, mutta ei se haihtuva vesikään aivan suolatonta ole.
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ^Tuosta kosteuden haihtumisesta takaisin ilmoille pääsee eroon kun laittaa keruuastian päälle suppilon. Sen reiästä ei enää haihdu kovin paljon. Olen siis käyttänyt jotain normiämpäriä pienempää, esim parin litran maalipönttö tms. Juurikin keväällä tulee astiaan vettä runsaastikin.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Perkele. Bilteman kosteudenpoistajapussit laitoin molempiin autoon mitkä tuolla hallissa keräs lievää rattihometta ja vähän utua penkin päälle.


    n. kolme viikkoa laiton jälkeen joista noin yksi ollut pakkasella joten silloin kosteutta ei juurikaan.


    Koviksi muuttuneet nuo pussit eli kosteutta imeneet? Lootan pohjalla ei vettä.


    Hometilanne: voi jumalauta! Nyt ei tarvinnu pimeessä ees taskulamppua havainnointiin. Home haisee, ovet, penkit, ratti melkein kaikki paikat homeessa joka jo vihertävää (ihan kuin ois pihassa pari vuotta maannut)


    Toinen auto vähän lievempi mutta penkki kans oli jo senverran läpihomeessa ettei hankaamalla irronnut.



    Mitähän tuohon nyt keksis vai pitääkö vaihtaa paikkaa? Mitään sähkövehkeitä ei saa käyttää. En nyt syytä kosteudenpoistajia mutta pirusti vaan lisäänty paska :D



    Specsejä tilasta: kerrostalon sisäpihan alla oleva halli, pihalla on asfaltti ja tuuletusräppänä alakerran halliin josta suurin osa vedestä valuu alas hallin lattialle, myös asfaltin läpi vuotaa halliin missä betoniseinät ja lattia. Kosteus valuu katosta ja seinät hikoilee valkoisenaan, kalkkikiven tapaista tippuu katosta ja myös maassa jääpalan tapaisina möykkyinä.


    Plussan puolella tuolla on aina mikä lieneekin ongelma, halpa on ja ei malttais vaihtaa mutta pakko kai jos ei keksi mitään? Jarrut jo jäkissä toisesta ja lisää varmaan odotettavissa mutta ettei sentään sisus pilaantuis...
     
  4. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    Kuullostaa paskemmalta paikalta kuin Pohjolan talli :eek: Saako siellä pitää autoa käynnissä? Mikäli saa niin käy pari kertaa viikossa käyttelemässä läpikuumaksi sisätilat auton omalla lämppärillä, hommaa apulämmittimeksi 12v lämpöpuhallin tai puhaltimia tupakinsytyttimeen tai invertterin avulla joku pienempi 230v-laite :odroll: Älä mene hikisenä, märillä vaatteilla tai hiuksilla autoon äläkä kanna jaloissasi pisaraakaan vettä tai lumihiutalettakaan matoille, kun menet kuivattelemaan omaisuuttaisi.

    Home on kytenyt autossasi jo pidempään, se saa voimaa kosteudesta. Kosteus ei ole = home.
     
  5. GMies

    GMies Gearhead

    Tuo home noin kosteassa paikassa on yksi paha, mutta toinen on myös korroosio. Esim. jos auton katto, pilarit, korin saumat on sisäpuolelta huonosti suojattu ruostumista vastaan, niin riski on, että maali alkaa kuplimaan yllättävistä paikoista.
     
  6. Ombo

    Ombo 1st gear

    Pussit... Kysyn nyt tyhmiä, mutta kai sulla on myös se astia siinä pussin alla? Pussi muuttuu käytössä ensin kovaksi, sitten se alkaa tiputtamaan vettä siihen mahdolliseen astiaan, ja seuraavaksi astia onkin täynnä vetistä moskaa. Myöskin pussista on jäljellä enää pelkkä pussi.

    Kannattaa muistaa tyhjentää saavia sitten kun se oikea kondensoituminen alkaa. Sitä vettä voi tulla yllättävänkin paljon. Mun tutkimukset ei kerenny menemään siihen asti onko mahdollista että se vesi tulisi siitä laarista yli. Ja tämähän vesi sitten värjää ja kovasti.

    Edit: Oikoluin, tai siis ylipäätään luin tekstisi ei mekaanisesti. Olihan se ämpäri siellä niinkuin pitikin. Ja vielä mikä tuli mieleen.. Musta tuntuu että pussukkanyssykän pitää olla plussan puolella että alkaa kosteutta häviämään. Mittarihan olis tässä kova niin ei tarvi ihmetellä. Mummon seinältä kello/lämpömittari/ilmapuntari/kosteusprosenttimittariyhdistelmä autoon nököttämään.
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Njoo siis jos ilma menee pakkasen puolella niin siinä oleva kosteus jäätyy ja poistuu ilmasta löytyen jostain huurteena. Pakkasilma on kuivaa. Pussista ei ole siinä tilanteessa iloa eikä sille ole tarvettakaan. Plussan puolella pussi toimii ja on tarpeen.

    Itse olen käyttänyt kalsiumnitraattia. Kaupassa pienissä pusseissa kovaan hintaan myytävä kosteudenpoistoaine on usein juuri sitä. Kama on 1-2 mm läpimittaisia valkoisia pallorakeita. Käyttäytyy juuri niinkuin Ombo tuossa kertoi.

    Karpovin "talli" kuulostaa todella paskalta paikalta. Kuumaksi käyttö on hyvä keino sekin. Itse harrastan sitä kalsiumnitraattinyssykän tai kasan lisäksi (kasa siivilässä, siivilä suppilon päällä mikä tiiviisti pöntön päällä).
     
  8. tsbmw

    tsbmw 1st gear

    Kosteudensyojäpallot puristesaippuoineen?
    Tavaratilan seinät helmeilee +lla, kerääjät kuivia.
    "Purusäkki" kostui, tavaratila läpimärkä.
    Kiteet 2kg, tavaratila edelleen märkä.
    Kuinka pajon kuivaavaa tarvitaan - kontti täys?

    Kabiini kuivuu lämmityslaitteella, mutta konttiin
    kosteus tiivistyy. Onko katalyyttilämmitintä?

    Tallittoman halvin on parkkihalli :)
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Saa hallissa autoa toki käyttää mutta ite asun 600km päässä hallista joten ihan aina en kerkiä paikalle :D


    Plussalla talli tosiaan pysynee vaikka ulkona olisi -30 ja katto ja seinät kuivaa hetkessä.


    Jos joku keksii pasemman tallin niin nauretaan yhdessä.

    Nyt talvisin vielä luiska niin liukas ettei mitään toivoa että autoja vois ees pihalla käyttää ja vähän ajella jarruja ym auki.


    Niin juu ja jos tallissa käyttää autoa niin kauan että lämpiää niin joko olet sillon A: ulkona tallista B: häkämyrkytyksestä kuolleena lattialla.


    Tuo surkea ilmanvaihtokin lienee yks monista haitoista. Pitää kai heti keväällä ajaa autot ulos ja vaihtaa paikkaa, kunnon talvella tuo tosiaa toimii ja nyt ei..


    Kun nuo säkit nyt kiteytyneet ja kovat niin kauanko siinä oikeen kestää että se alkaa vettä tiputtamaan? Kun luulin että kolme viikkoa tuolla riittää...

    Ja onko se pussi suunniteltu sen astian mukaan niin että mitään älytöntä vedenpaisumusta ei voi tulla? Bilteman valmis laatikko ja se joku 450g pussi.
     
  10. RB-440

    RB-440 1st gear

    Mä olen käyttänyt niinkin proosallista menetelmää kuin sanomalehtiä. Toimii ihan samalla lailla kuin jääkaapissa, jonne voi panna sanomalehtipaperia imeen kosteutta ja hajuja. Ei ehkä paras systeemi, mutta mun kokemuksen mukaan halpa ja riittävän hyvin toimiva.

    Noi vaan pitää käydä silloin tällöin vaihtamassa, kun kostea paperi ei loputtomiin kuivaa, mutta postipoika kantaa lisää kuivausmateriaalia päivittäin, varsinkin kun ottaa "Ei mainoksia" - tarran pois postiuukusta.
     
  11. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    25kg säkin tiesuolaa ostin auton kosteudenpoistoon täksi talveksi (hankkijalta.. hintaa taisi olla 14e).

    sitten ostin ämpärin ja ison muovisiivilän puuilo:sta, kun sopivat hyvin päällekkäin. (noin 3e yhteensä)

    nyt mietin että laitanko sitä tiesuolaa vain suoraan siihen siivilän päälle. vai täytyisikö se suola kääriä johonkin harsoon tms. (kuten niissä 5e kuivauspalloissa on tehty).

    tarvitsee etsiä joku ilma&kosteustiivis ämpäri tms vielä lopulle suolalle. en viitsi säkkiä avata ennen kuin tiedän mihin loput suolasta laitan säilöön. muutenhan se imee sitä kosteutta siitä reiästä kuitenkin. menee vielä pilalle ennenkuin on käytettykään.
     
  12. -kk-

    -kk- Gearhead

    Ite oun ostanu muutaman mahollisimman halavan muovisen pesuvadin seisotettavaan autoon ja täyttäny vadit ihan puupelletillä.
    Tuolleen oun kylmissä talleissa säilöny jo varmaan kohta vuosikymmenen pirssejä, eikä ou ollu hometta taikka kosteutta sisällä.
    Kun otan auton ajoon, nakkaan puupelletit talon puukeskuslämmityskattilaan hiillokselle.
    Ja puupellettejä oun joskus vadeissa kädellä sekotellu, jos oun muistanu...
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Pitäs. Ennemmin vaikka pihalla.
     
  14. Marvä

    Marvä 1st gear

    Itsellä auto katoksessa, jossa ilma vaihtuu ja ulkoinen lumi ja vesi ei pääse. Auton sisällä ja takakontissa motonetin panokset ja toimii. Näillä kosteilla keleillä ei sisäpintaan muodostu yhtään kosteutta. Välillä käyn testimielessä n. Vko välein kokeilemassa ja kaatamassa panoksen altaan tyhjäksi.

    http://m.motonet.fi/fi/tuote/605313/Kosteudenpoistaja
     
  15. rampleri

    rampleri 3rd gear


    Tuota veden tippumista itekki odotellu, kait se vain kosteuden sekä lämpötilan oltava joku tietty.

    Jos et usein pääse kattomaan kosteudenpoistaja kippoja, niin laita alle jotain varmistusta.
    Tulee vesi yli sopivissa olosuhteissa, itellä sattu onneks olemaan kumimatto joka riitti silloin.

    Auton käytönhän voi delekoida jollekkin paikalliselle "Kaarnelle" niin ei toi vaihtoehto B; kään ole huono.
     
  16. valpas

    valpas Gearhead

    Nyt on vähän hankalat kelit ulkosalla säilytetyn laitteen kanssa. Kaikki lävet olis pitäny pakkasen aikana laittaa kiinni, jos ei ole huurretta missään sisätiloissa. Vähän vettä sisältävä ilmapysyisi pitkään sisällä, ja kosteuden tiivistymistä ei silloin tapahtuisi, kun ulkoilma menee lämpösen puolelle.
    Varminta on tuupata pikkusen (kuivaa) lämpöä sisälle. Esim. Asuntovaunua kannattaa nyt lämmittää pikkusen, ja välttää alkuun oleilua sen sisällä (hengitysilmastakin tulee kosteutta).

    Ainakin lumet kannattaa lapioida, ja harjata päältä pois.
     
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  18. valpas

    valpas Gearhead

    Se ei ole vettä, vaan helkutin syövyttävää. Suolahapon tapasta.
     
  19. Substitute

    Substitute Gearhead

    Just kaiveltiin puolison Buickia lumihangesta, oli ihan kuiva sisältä kun siellä oli Bilteman vastaavat kosteudenpoistajat sisällä. Toimii, käyttöautossakin on sellainen kulhossa takalattialla, auto on pysynyt kivasti kuivana.
     
  20. valpas

    valpas Gearhead

    Pitää ajaa tasasesti, ettei se Suolahapponeste läiky auton sisälle.
     
    Muokattu: 14.3.2018

Kerro tästä muillekin!