Kosteudensieppaajaa auton sisälle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja belair66, 4.12.2007.

  1. belair66

    belair66 Gearhead

    Mitä suosittelisitte laittamaan auton sisälle talvisäilytyksen ajaksi? Ehdotuksia, vinkkejä mikä toimisi parhaiten?
     
  2. Damned

    Damned Gearhead

  3. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Minä ostin Biltemasta sellaiset venekäyttöönkin tarkoitetut. Välttävät ihan mainiosti. Usein olen vielä laittanut muutamia sanomalehtinippuja varmuuden vuoksi.

    Josta päästiinkin muistikuvaan että perkele, nämä toimenpiteet ovat jääneet minulta tekemättä talviteloille laittamisen suhteen :soosoo:
     
  4. fe390

    fe390 Gearhead

    Tämä on kuin suoraan niksipirkasta, mutta tutkitusti toimii:

    Kaada sukkahousujen lahkeeseen kilo merisuolaa, laita paketti taustapeiliin roikkumaan, ja alle tyhjä ämpäri.

    Suolapussi imee ilmasta kosteuden josta se sitten tippuu vetenä ämpäriin.
    Ämpäri pitää tietysti tyhjentää säännöllisesti.

    Eikä maksa paljon.
     
  5. lincci

    lincci Gearhead

    Usein kameroiden,kiikarien ym ,autovaraosienkin mukaan on pakattu pieni ryynipussi,joka imee kosteutta.Niitä vain keräilemään leipäpussillinen kaupoista ja roikkumaan myöskin taustapeiliin.Tietty se leipäpussi täytyy reijittää hyvin,tai vielä parempi olis sipulipussi tai joku muu verkkosukka.

    Ryynipussissa on muuten pätevä varoitus; do not eat!
    voi aiheuttaa ennenaikaista ryppyyntymistä?
     
  6. DD6

    DD6 Gearhead

    Clas Ohlsonilta, mm, saa noita kosteudenpoistajia. Hain omat sieltä ja heitin molempiin autoihin. Varmaan toimii ihan yhtä hyvin kuin Bilteman vastaavat. Onneksi siis noita paikkoja on, mistä niitä saa.
     
  7. alteredmag

    alteredmag 1st gear

    silica gel, eli just ne ryynit, mitä tulee liki kaiken mahdollisen pitkäaikais säilytystä vaativan roinan mukana, on pätevää tavaraa kosteuden poistoon, mutta veikkaan, että auton kokoiseen tilaan tarvitaan useampi ämpärillinen...

    toisaalta ryynit on uudelleen käytettävissä, kunhan ne ensin kuivaa.

    mutta kokeiles kissanhiekkaa! siis sellasta mikä on tehty jostain puumassasta.
     
  8. lemmy

    lemmy Gearhead

    Noista on kokemusta mullakin. Kannattaa käydä jossakin vaiheessa talvea tyhjentää se ämpäri ja vaihtaa pussi.
     
  9. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Taidettiin yleensä vajaa ämpärillinen laittaa loistoristeilijöiden höyrykattiloihin, kun ne pajalta lähti.

    Samassa suhteessa pitäisi autoon riittää jo vajaan litrankin hyvin.
     
  10. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ämpärin päälle voi laittaa vaikkapa nilkkasukkaan tai vastaavaan laitettua tiesuolaa eli kaliumkarbonaattia roikkumaan. Sitä saa rautakaupasta. Ja ämpäriin tippunut suolavesi kannattaa aina välillä kaataa pois.
     
  11. RB-440

    RB-440 1st gear

    Tää kuivattelu on vaan yks käypä syy tilata hesari. Siis kokemuksen perusteella pelkät sanomalehdetkin riittää. Tosin niitä pitää silloin tällöin käydä vaihtamassa jos on kosteet ilmat, ja kelin vaihtelut pääsee vaikuttaan biiliin. Halpaa ja siistiä, jopa ekolookista.
     
  12. miss duster

    miss duster 1st gear

    Ite käyn ostaa säkillisen rainbow kissanhiekkaa ovh n. 4,90 sellasessa ruskeessa paperisäkissä...
    On ainaki itellä toiminu hyvin... kun on savipohjainen hiekka nii imee mielettömänhyvin kosteutta.... :rotfl:
    Saattaa kuulostaa epäilyttävältä mutta mun mielestä ollu iha hyvä keino...
    Noi puumassaset kissanhiekat (kokeiltu on) jätti ainaski mun autoon ihmeen ummehtuneen hajun ja homehtuvat tosi nopeesti toisin ku toi savi...
     
  13. Stance

    Stance Gearhead

    Mä voin myydä käytettyä kissanhiekkaa jos jollain on tarvetta. Lähtee kosteus ja hajut, tilalle saattaa tosin tulla muita tuoksuja. :rotfl:

    Mulla on talvisäilytyksessä olevassa ja tuossa käyttiksessäkin noita Biltemasta hommattuja pönttöjä 2 kpl. Kerran talveen vaihdan suolapussit niihin, toimii.
     
  14. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tarviikossitä Bilteman suolapussia vaihtaa? Itse olen kuvitellut, että se toimii niin kauan kuin suolaa on jäljellä. Sitten vaan tyhjän pussin tilalle uutta.
     
  15. Stance

    Stance Gearhead

    Täyttöpussipakkauksessa sanoo että riittäisi 1-3 kk ajalle 35 m3:iin, ilmankosteudesta riippuen.

    En ole silmällä huomannut että suolan määrä pussissa olisi vajunut. Muuttuu vaan sellaiseksi kovaksi köntiksi.
     
  16. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Onko joku testannut paljonko sitä on jäljellä 3 kk jälkeen 35 m² tilassa?
     
  17. RB-440

    RB-440 1st gear

    Varmaan kissanhiekkakin toimii, mutta ainakin jotkut nykyiset kissanhiekat menee kastuessaan sellaiseksi sementiksi, että voipi olla vaikeeta saada pestyä pois, jos sattuu läikyttään niitä sisustaan.
     
  18. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kerran ostin sellaista silica-kissan"hiekkaa". Eli kait vähän samanlaista tavaraa kuin on esim. elektroniikan pakkauksissa kosteudensyöjäpusseissa. Ei kovin häävisti toiminut alkuperäisessä tarkoituksessaan, mutta tuli mieleen, että kävisköhän se kosteudenpoistajaksi. Muuttaa väriään, kun kostuu (muustakin kuin kissanpissistä), niin näkee että onko vielä "hengissä". En ole tosin pannut merkille vieläkö tuota on myynnissä.

    Töissä käytetään samantapaista ainetta labrassa näytteiden kuivatukseen.
     
  19. cdv60

    cdv60 Gearhead

    Mulla on auto talven kylmässä tilassa ja siellä on tuollanen kosteudenpoistokeksintö sisällä. Joka syksy olen laittanut uuden täyttöpakkauksen ja ehkä kuukauden välein kipannut kertyneen veden pois astiasta, kerää talven aikana varmaan litran verran vettä ilmasta. Keväällä suola, vai mitä lieneekään, on liuonnut pois. Ehdottomasti suositeltava vehje, halpa investointi ja auto ei ole keväällä homeessa eikä haise ummehtuneelle.
     
  20. Jza

    Jza Double Gearhead

    Mulla oli pussin sisältö hävinnyt ja pöntössä oli piripintaan suolavettä. Ja biteman "sininen" kosteudenpoistaja kyseessä.
     

Kerro tästä muillekin!