..kova lavakate?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 18.5.2004.

  1. homeboy

    homeboy 3rd gear

    Mun tietääkseni jos on rekisteröity ennen 05.91 ja se on pakettiauto painonsa takia niinkuin capriset ym.. niin silloin voi laittaa kovan lavakatteen. ja jos on rekisteröity 05.91 jälkeen TAI se on pakettiauto tavaratilan koon mukaan niin sitten ei voi laittaa kovaa lavakatetta..

    oikaiskaa jos olen ymmärtänyt väärin.

    ps. itse ajattelin laittaa kovan lavakatteen vaikka olisikin laitonta.. *uck the rules
     
  2. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Re: lasikuituinen lavakate ja verotus

    Kerran vittuilin AKE:lle tuosta asiasta ja vetosin jopa siihen, että käsite "jäykkä materiaali" on täysin absurdi käsite...kun jäykkyyshan on rakenteen ominaisuus EIKÄ materiaalin ominaisuus.

    Vastauksena sain kuitenkin periaatteen, jota tuohon lakiin AKE soveltaa. Eli siis "jäykästä materiaalista tehdyllä katteella" sanottiin tarkoitettavan sellaista katetta, joka voidaan ottaa autoon mukaan, jos sillä ei peitetä kuormaa. Toisin sanoen, mikä tahansa kate, joka mahtuu aina mukaan autoosi, on passeli...tietenkin yleensä tuolla tarkoitetaan pressua, koska se on helppo rullata mukaan...mutta mikään ei kekseliästä estä tehdä sitä vaikka T-90:stä irroitetusta panssarilevystä :D :D

    Tulisi mieleeni, että tuollaisen "kovan katteen" voisi tehdä vaikka neljästä toisiinsa saranoidusta lasikuitu/alumiinilevystä, jotka voisi taitella siististi ja asettaa kuormaustilanteessa vaikka lavan toiseen laitaan tehtyihin telineisiin? :p

    -JJ-
     
  3. Kryykkäri

    Kryykkäri Gearhead

    Jos nyt oikein ymmärsin niin kuorma-autoon saa tehdä mimmosen katteen vaan? Ymmärsinkö oikein?
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Suora lainaus AKE:n kirjeestä koskien erään Chevroletin kate kiistaa:

    Autossanne saa olla tavaratilan kate, mikäli esitätte selvityksen siitä, että ko. kate on asennettu autoon ennen 15.7.1993. Selvityksen voitte esittää katsastustoimipaikalle tai ajoneuvohallintokeskukselle. Katsastustoimipaikka tekee katteesta merkinnän auton rekisteritietoihin ja -otteelle.

    Edellinen kirje on vuodelta 1998, nykyään tosiaan on turha alkaa väittää että kate on ollut paikallaan 12 vuotta, eikä siihen ole katsastuksessa puututtu. Jos auto ei ole ollut ko. aikana kilvissä asia voisi olla toisin.

    Ja katsastuksessa tai liikenteessä tavattaessa kate maksaa n. 12000€.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Elikkäs pa stw:n pehmeet takapenkit lavakatteeks ja kova lavakate pa stw:n takapenkiks!
    t:tuleva resitentti
     
  6. URPO

    URPO 1st gear

    Kuorma-auto tuskin siitä muuttuu henkilöautoksi jos siihen laittaa kovan katteen joten uskaltaisin väittää ettei ole huolta huomisesta.
     
  7. El kamina

    El kamina 3rd gear

    Tuliko tuota katetta koskaan tehtyä B.B Chevy!!!???

    On tämä taas tuohua tässäkin asiassa tässä maassa!!?? Koulu kiusatut häiriköt keksii todella tätä yhteiskuntaa pelastavia pykäliä!! :mad: Hurritkin pesee 100-0 tämän meidän isänmaan lait, joka alalla! (pyöriä saa rakentaa niin kuin halajaa tulee 50% jälkeen 4vuoden myyntikielto tai jotain! Ei tarvi olla lokareita prätkässä/autossa ja JNE....!!!) Vitt-- kun AHDISTAA!!! :wc: :mad: :cry: :soosoo:

    No pitäis Vitt__ssaan käydä Local konttorilta kysymässä tästä katehomasta mitä mieltä Local konttorin seriffi on mieltä!? :eek: Joka konttorilta varmasti tulee eri vastaus TÄHÄNKIN asiaan! :odroll: (eihän noilla ole mitään yhteistä linjaa tai eivät edes osaa vastata tai vastaavat puuta -heinää)

    PS: Ajatus on rakentaa tommonen ''viikattava'' kate!!!?? Levyn suikaleita alle ja ressu liimalla kiinni!! :odroll:

    :pinup:
     
  8. Mothertrucker

    Mothertrucker 3rd gear

    Onko kukaan toteuttanut uhkauksiaan? Saako tätä lakipykälää kierreltyä?
    Kohta taas talvi tulee ja lavat on täynnä lunta ja muuta :wc:
     
  9. NeljäsGM

    NeljäsGM 1st gear

    Sais vaan jostain halvalla

    Mulla lukee otteessa erikoisehdot: vaihtoehtoisesti lujitemuovikatteella.Ja autohan oli -82 Scottari fleetside. :rotfl: Aino harmi ,etten omista katetta :mad: . Sais kyllä varmaan käyttää ton lapun mukaan. Ilman veroseuraamuksia.
     
  10. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Minulla ainakin ihan paketti-Autoksi on tuomittu lasikuituisella katteella Chevy Fleetside sillä lyhyemmällä lavalla (2m)...
    Rek.otteessa vain lisähuomautus katteesta ja painoksi sille pantu 70 kg (muusta kuorman painosta tietysti pois sekin).

    Tuolle viikattavalle en näkisi mitään estettä... Enkä edes "yhtenäiselle" peitteelle jos on kiinnitetty.
    Sehän on kuorman peittämiseen ja kiinnittämiseen lavalla ettei leviä kuorma tielle...
     
  11. mke77

    mke77 3rd gear

    ......nyt sit taas kannnattaa olla varovainen!! eli pakettiautorekisteriin saa nykyään kovalla katteella vaikka kuinka pienen/lyhyen/matalan katteen tahtoos.... mutta se että käyttövoimavero alentuuluokkaan "vanha pakettiauto dieselvero" vaati se pakettiauto pykälän täyttymisen!!

    tiedän kaksi mitsubishi L200 (eli avolava)4wd jatkoohjaamolla missä on 4kpl ovia ja 5henkilön hytti/penkit lavan mitta on 110cm ja linjakas laikuitukate päällä ett auto näyttää äkkiä korotetulta farmarilta. ja nämä on rekisteri otteen mukaan paketti autoja, mutta käyttövoimavero verotetaan henkilöauton mukaan!! tämä siksi ett firmat/maataloudet ostaa verovapaana ja saa vähenentää kulut verotuksessa koska autohan on pakettiauto!! :eek: tulikohan tarpeeks yksinkertasesti :wink:

    eli mitään merkitystä tällä pykälällä ei ole JOS auto on bensiini mootorilla kate voi olla kuinka matala tahansa(näin niiku järjellä ajatellen)mutta kun kysessä on diesel niin kate kannattaa pitää "oikean korkuisena" kosk ystävämme poliisi rapsauttaa ilkeyttään "ajoneuvo ei täytä sille annettuja verohelpotus perusteita...." kuten kaverille kävi hiluksilla kun oli vaneri lavapeittona........... :rotfl:

    ja tosiaan kuormaauton otteessa lukee (ei kaikissa) kappale tavara lava, tai vastaavaa! ja jos ei lue mitään ni voi ottaa lavan kokonaan(lokasuojat riittää) pois ajella niin ettt runkoaisat vilkkuu!! pakettiautolla tämmöttiin ei voi tehdä lainpuitteis!!!!!
     
  12. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    "eli mitään merkitystä tällä pykälällä ei ole JOS auto on bensiini mootorilla kate voi olla kuinka matala tahansa(näin niiku järjellä ajatellen)mutta kun kysessä on diesel niin kate kannattaa pitää "oikean korkuisena" kosk ystävämme poliisi rapsauttaa ilkeyttään "ajoneuvo ei täytä sille annettuja verohelpotus perusteita...." kuten kaverille kävi hiluksilla kun oli vaneri lavapeittona........... :rotfl:

    ja tosiaan kuormaauton otteessa lukee (ei kaikissa) kappale tavara lava, tai vastaavaa! ja jos ei lue mitään ni voi ottaa lavan kokonaan(lokasuojat riittää) pois ajella niin ettt runkoaisat vilkkuu!! pakettiautolla tämmöttiin ei voi tehdä lainpuitteis!!!!![/quote]"

    Ei nuo nyt ihan noin mene. Se että meneekö autosta uutena henkilö- vai pakettiautovero, niin siihen tuo tilavuus/mittavaatimus vaikuttaa, se että onko diesel vai bensa ei tuolla katteella ole mitään merkitystä. Molempiin napsahtaa täysi autovero jos ei autoverolain pykälät täyty, ja silloin menee ha:n käyttövoimavero (ent. dieselvero).

    Kuorma-autossa täytyy AINA olla joku päällirakenne, pelkkää alustaa et pysty edes rekisteröimään, etkä katsastamaan. Lava, kontin kulj. laitteet, vaihtolava, säiliö yms., joku on oltava.
     
  13. timv

    timv Gearhead

    Pyysin naapuris asuvaa katsastusmiestä just selvittämään asiaa. itellä olis hinku silloin tällöin käyttää '89 sportsidessä katetta... ilmoittelen heti tänne kun se kertoo miten tampereella asiaan suhtaudutaan :)
     
  14. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Hieman tarkennusta mm. jenkkipakuihin asennetuista kovista katteista.

    Jäykästä materiaalista valmistetun katteen on voinut verovapaasti asentaa pakettiautoon, jonka omamassa on vähintään 1800kg, mikäli kate on asennettu ENNEN 15.7 1993 ja auto on tuotu maahan ENNEN 15.6.1990.

    Mistä moiset päivämäärät tulevat, sopii kysyä Arkadianmäeltä.
     
  15. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    mulle puhuttiin aikoinaan jostain tilavuuksista yms joutavuuksista kun vaativat muutos leiman isäukon pikappiin,-89 fleetside lyhyellä lavalla.katehan oli ollut kiinni vuodesta -90 asti mutta n.5-8vuotta myöhemmin tämä tapahtui.
    mittasi sisäkorkeuden ja ilmoitti että 113cm,pitää olla 130cm vähintään.
    aikansa keskusteltiin ja sain vakuutettua että on ollut liki uudesta asti joten antoi luvan muutoskatsastaa.nykyään se lukee otteessa:Vaihtoehtoinen lujitemuovikate,sisäkorkeus 113cm.sama ongelma tulee eteen jos esim "lasikuitupressu".
    ei mukamis pakettiauto jos lavan tilavuutta rajoittaa liian matala kate???
    ja vastaavasti heität corsasta takapenkin pois niin saat leimattua pakettiautoksi...
    ja jos tuota liian matalaa katetta ei lue otteessa ja ja napsahtaa virkavallan haaviin,tulee veroseuraamus koska auto saanut maahantuonnin yhteydessä verohelpotusta kun se on tullattu p-autona.
    tervettä järkeä?kukin päättäköön itse.
     
  16. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Niin tuon corsasta tehdyn pakettiauton ja pick upin välinen ero piilee siinä autoverossa jota corsasta on tuodessa maksettu saman verran kuin henkilöautosta. Tämän takia corsassa ei välitetä tavaratilan tilavuudesta mitään, ainoastaan siitä että auton tavarakantavuus on suurempi kuin henkilökantavuus. Toteutuu siis kaksipaikkaisessa autossa helposti.
     
  17. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Nyt on mennyt puurot ja vellit sekaisin. Se kate ei liity mitenkään käyttövoimaveroon. Kiitos M1 monikäyttöautojen säädettiin asetus, että täysi henkilöauton dieselvero kannetaan pakuista, joissa on istuimia kuljettajan takana. Vanhat lankkutilapäispenkit jätettiin tuon säädöksen ulkopuolelle, kun niitä ei ole enää saanut asentaa 1997 jälkeen.

    Ja se kate noissa viiden hengen pakuissa saanee olla, koska ne ovat muutoinkin luultavasti täyden veron pakuja lavan lyhyyden vuoksi, eli maahantuotaessa niistä on maksettu täysi autovero. Pakuksi Suomessa saa vaikka Pösö 205 :sen tai Renault Clion, koska niillä on EU-pakettiauto tyypitys. Täysi vero vaan pitää maahantuotaessa maksaa - sama kuin henkilöautosta.

    Siksi en kehuisi matalalla katteella täällä, ettei kukaan ala luulemaan vääriä asioita. Jos tuolaisen matalan katteen lyöt verottomana/ alennetulla verolla tuotuun pakuun, niin autosta kannetaan se sama autovero, joka on "jäänyt " kantamatta uutena. Eli 80-90-luvun jenkkilavasta joku 8000-14 000 €.

    Eli ei kannata neuvoa tälläisiä mutulla; "eli mitään merkitystä tällä pykälällä ei ole JOS auto on bensiini mootorilla kate voi olla kuinka matala tahansa(näin niiku järjellä ajatellen)" - jos verottoman kohdalla voi tulla tuo 8000- 14 000 € maksettavaksi. Ja vähällä on kaverisi päässyt poliisin kynsissä, jos on saanut vain huomautuksen - joutumatta uudelleen autoverotettavaksi.
     
  18. chevy 2

    chevy 2 Gearhead


    ja tämän takia mun pikapin otteessa se nykyään lukee muutosleimattuna.ei tule vahingossakaan tuommoisia maksuja vastaan...loppuu ajelut lyhyeen.
     
  19. Lava-Ripa

    Lava-Ripa 1st gear

    Kansimallisesta katteesta en tiedä mutta firman ´91 Silveradossa on kova kate (katonkorkuinen) josta on katto leikattu auki ja päällä neppikiinnityksellä oleva ja silikonilla saumattu pressu. Rekisteriotteeseen on insinööri raapustanut seuraavaa:

    "Vaihtoehtoinen käyttö: Laidan korkeus 100cm. Kangaskate. Tällöin omapaino 1860kg, kantavuus 910kg ja nopeusrajoitus 80km/h."

    Kiva yksityiskohta muuten että ilman katetta saa ajaa sataa ja katteella periaatteessa vain kahdeksaakymppiä. No Suomessahan ollaan.
    Kone on muuten bensakutvonen jos joku ihmettelee tuota painoa.

    Kova kansimallinen kate kiinnostais kyllä itseäkin, olis auto enemmän pikappi.
    Ainakin näkyvyys taakse paranisi, ja ulkonäkö.
     
  20. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Kyllä mun mielestä pikappi on parhaimmillaan ilman mitään katteita, tämä on tietysti katsojan silmässä.
    Sitä paitsi suomessa on umpipakuja ihan tarpeeksi :wink:

    Mulla on juuri tuollainen lasikuituinen kuomu (laillinen), käytössä ollu vain talvisin olosuhteiden pakosta.
    Keväällä lähtee aina veks ja lavakaari tilalle 8) .
     

Kerro tästä muillekin!