Kovia keinuvipuakseleita

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ck, 6.5.2009.

  1. Ck

    Ck Gearhead

    Myykös kukaan muu kuin harland sharp neulalaakereille tarkotettuja keinuvipuakseleita pikkulohko mopariin?
    Edelliset oli mancinin kovakromiakselit jotka kesti 5min ennen kun oli uraa havaittavissa. Öljyä oli runsaasti.
    Nostoa n.0.700" ja vippasuhde 1.7. Jousien open pressure n.650lbs että painettakin on reilusti.
     
  2. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Ainakaan minulle tulleissa Mancinin akseleissa ei ollut kovakromattua pintaa. Akseli saattaa olla kromimolybdeeniseosteinen johonka on tehty pintakarkaisu, mikä ei kuitenkaan vastaa kovuudeltaan kovakromia. Noita samoja jenkeissä valmistettuja akseleita myytiin Cat:n neulalaakeroitujen keinuvipusettien kanssa, miten lienee niissä toiminut. Mopar perfillä oli aikoinaan neulalaakereille tarkoitettuja akseleita.
     
  3. martiar

    martiar 1st gear

    Lämpökäsittelyllä noissa akseleissa määritellään pintakovuus ja sisuskovuus .... tietysti perusaine on ensin oltava kohdallaan .... ja lähinnä noilla vaikutetaan karkasuaikoihin ja miten se pitä karkaista mutta toissiaisesti myös muihin ominaisuuksiin voidaan vakuttaa lisäaineilla ja kuinka se karkaisussa käyttäytyy ja mitä päästöllä saavutaan ( voit myös harkita akseleille hiiletykarkaisua tai typetyskarkaisua)

    Jos tiedät mitä ainetta ne akselit on (tarkka speksi raudasta) niin voit karkaisuttaa ne akselit suomessakin .... (lisäaineet ja seossuhteet ja hiilenmäärä)

    Tietysti aina on haaste se että saadaan kova akseli silti että se on luja vielä .... mutta ammattilaiset kyllä osaavat senkin ...
     
  4. Ck

    Ck Gearhead

    Taitaa tulla helpommaks ja varmaan pian halvemmaks kun ostaa harland sharpilta valmiina 8)
     
  5. martiar

    martiar 1st gear

    On yksi järkevä vaihtoehto tilata hyvät akset jotka on tehty oikein .... varsinkin kun ottaa huomioon noi sinun jousipaineet ....

    Lähinnä toin esille sen mistä erot johtuvat ..... tarvitset oikein karkaistut akselit .... perusrauta on aina samaa. Lisäaineillä määritellään muut ominaisuudet ja kuinka se käyttäytyy lämpökäsittelyssä ..... myös ruostumattomat ja hapokkaat raudat on ihan samaa rautaa mutta lisäaineilla niihin saadaan halutut ominaisuudet ....

    Opiskelun merkeissä kokeilimme (tässä keväällä) karkaisun vaikutuksia ja päästiin päälle 64 rokvellin asteikolla pintakovuuksiin mutta samalla aine muuttui hauraaksi (martensiitiksi) kun koko kappale karkaistiin .... myös muunlaisia asioita kokeilimme laprassa päästöt ja jälkihehkutuksen vaikutukset ja jne .... sai hyvää ymmärrystä raudan käyttäytymisestä ja käyttötarkoituksiin sopivuuksista .... :)

    AM-Racing
     

Kerro tästä muillekin!