Kovia pelejä 80-luvulta…

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 19.10.2012.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Vuosi 1987

    Käydäänpä seuraavaksi vuodessa 1987. Aloitetaan jenkkiautoilla, toki aivan vakioilla. Kaikki mittaustulokset saksalaisen Auto, Motor und Sportin tekemiä.

    Chevrolet Camaro Iroc-Z. Näitähän tuotiin lava-autoina Suomeen erään pohjalaisyrittäjän toimesta joskus 80-luvun jälkipuoliskolla. Unohdetaan kuitenkin lava-Camaro ja keskitytään ihan muuttamattomaan, jossa moottorina 5733 cc pikkulohko, mikäs muu. Poraus tutut 101.6 milliä ja isku 88.4 milliä, TPI-polttoaineensuihkutus, puristukset 9.0:1, ilmoitettu teho 228 PS be 4400 U/min ja ilmoitettu vääntö 448 Nm bei 2800 U/min.

    Viisivaihteinen manuaali, nelonen suora, vitosen välitys 0.70, perävälitys 3.27:1. Auton paino tankki täynnä 1608 kiloa. 8Jx16 vanteet,245/50 VR 16 renkaat.

    - 0….80 km/h: 5.4 s
    - 0…100 km/h: 7.6 s
    - 0…140 km/h: 13.9 s
    - 0…180 km/h: 25.4 s
    - 0…200 km/h: -
    - 0….400 m: 15.3 s
    - 0..1000 m: 28.1 s
    - Huippunopeus: 235 km/h (nelosvaihteella)

    [​IMG]

    Sit seuraavaksi Corvette, jossa moottori muuten aika sama, mut tehoa ilmoitettiin hieman enemmän eli 233 PS bei 4000 U/min. Mielenkiintoista että huipputeho oli alemmilla kierroksilla kuin Camarossa.

    Veten suorituskykymittaukset tässä:

    - 0….80 km/h: -
    - 0…100 km/h: 7.2 s
    - 0…140 km/h: -
    - 0…180 km/h: 22.4 s
    - 0…200 km/h: -
    - 0….400 m: -
    - 0..1000 m: 27.5 s
    - Huippunopeus: 252 km/h (viitosvaihteella)

    [​IMG]

    Ei mitään varsinaisia tykkejä nämä GM:n vakiovehkeet tuolloin. Eipä siis ihme, että Callaway viritti Corvetteja ja ilmeisesti ja jos oikein muistan, Callaway-Vette oli mahdollista tilata GM dealerin kautta, eli sille oli oma RPO-koodi.

    Callaway-Corveten moottorina oli tietysti edelleen wanhan liiton pikkulohko, koko sama kuin tässä jo aiemmin esitellyissä Camarossa ja perus-Vetessä, mut puristussuhde oli 7.5:1 Cosworthin takomännillä. Ja syy sille oli tietysti japanilaiset IHI-tuplaturbot; maksimi ahtopaine 0.8 baaria. Bosch KE-jetronic –polttoaineensuihkutus (ei siis GM:n oma TPI, liekö edes tottakaan, nimittäin kuvissa kyllä näkyy tuttu TPI:n imuputkisto…), ilmoitettu teho 340 PS bei 3800 U/min ja ilmoitettu vääntö 712 Nm bei 2500 U/min.

    Vaihdelaatikkona Callawayssa oli viisivaihteinen manuaali, viitosen välitys 0.60 ja perävälitys 3.07:1. Vanteina 8.5Jx16, renkaina 255/50 VR 16. Painoa tuplaturbo-Vetellä oli tankki täynnä 1514 kiloa.

    No liikahtiko se? Toki:

    - 0….80 km/h: 4.2 s
    - 0…100 km/h: 5.3 s
    - 0…140 km/h: 10.0 s
    - 0…180 km/h: 16.4 s
    - 0…200 km/h: 23.6 s
    - 0….400 m: 13.7 s
    - 0..1000 m: 25.1 s
    - Huippunopeus: 286 km/h (viitosvaihtella)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vuoden 1987 Ferrari Testarossa 390 hepalla liikahti aika pitkälti samaan malliin:

    - 0….80 km/h: -
    - 0…100 km/h: 5.7 s
    - 0…140 km/h: -
    - 0…180 km/h: -
    - 0…200 km/h: -
    - 0….400 m: -
    - 0..1000 m: -
    - Huippunopeus: 291 km/h

    Vuonna 1987 AM&S testasi saksalaisten superautojen kuninkaan eli Porsche 959:n. Ja sekös on mielenkiintoista! Varsinkin kun kyseessä on ns. 959 Sportversion.

    Aloitetaan 959:n moottorista. Tilavuus 2848 cc, poraus ?? ja isku 67.00 mm, ilmajäähdytteinen lohko. Vesijäähdytteiset sylinterinkannet joissa 4 ventiiliä per sylinteri ja tuplanokat hydraulinostajilla. Kaksi KKK-turboahdinta, ahtopaine maksimissaan 1.0 baaria ja puristussuhde 8.3:1 eli yllättävän korkea tuolle ajalle. Bosch Motronic –polttoaineensuihkutus. Ilmoitettu teho 450 PS bei 6500 U/min, ilmoitettu vääntö 500 Nm bei ???? U/min. Moottorin öljytilavuus 18 litraa.

    Kuusivaihteinen manuaali, viitosen välitys 0.81 ja kuutosen välitys 0.64. Perävälitys 4.125:1. Neliveto. Vanteet takana 9x17, renkaat 255/40 VR 17. Mitattu paino tankki täynnä 1566 kiloa.

    Ja sitten…se suorituskyky:

    - 0….80 km/h: 3.0 s
    - 0…100 km/h: 3.7 s
    - 0…140 km/h: 6.5 s
    - 0…180 km/h: 10.5 s
    - 0…200 km/h: 13.3 s
    - 0….400 m: 11.8 s
    - 0..1000 m: 21.6 s
    - Huippunopeus: 317 km/h

    On se ollut aika peli vuonna 1987. Varttimaili vakiona 11.8 sekkaa!

    Todettakoon vielä, että seuraavana vuonna Porsche ”tunasi” 959:ä AM&S:n lehtitestiä varten spesiaalin version, jossa käytettiin isompi ahtimia (käsittääkseni) ja ahtopainetta nostettiin 1.1 baariin. Samalla moottorin teho nousi 515 heppaan ja vääntö 561 Newtonmetriin. Eipä siis ihme, että 959:n huippunopeus Nardon radalla oli 339 km/h. Hupaisinta kuitenkin on mielestäni se, että sekä suurin teho että suurin vääntö olivat kummatkin just samoilla kierroksilla eli 6500 rpm:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Lisäksi tuossa 959 on todella mielenkiintoisia rakenneratkaisuja.Lisäksi tuolla uskalsi varmaan ajaan mutkaankin kohtuu kovaa!

    Tuohan kehitettiin b-ryhmän rallipeliksi alun alkaen.Ja ne vasta olivat pelejä.. Jäänyt vähän turhan vähälle huomiolle tässä topikissa.Lancia ja Peugeot olivat teknisesti todella kovia pelejä tuolloin! Jos 1.8 koneesta puristettiin 400-500heppaa..Lancia oli kuulemma S4 eräässä versiossa jo lähellä tuhannen hevosvoiman rajaa..Niinkuin Juha Kankkunen on sanonut:
    Wrc on pojille,b-ryhmä oli MIEHILLE.
     
  3. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Norjassa pääsee kesäsin gatebil ratapäivillä vielä kiinni hyvästä fiiliksestä. siellä on noita audeja ja rs200 fordeja näkynyt. vaikka pikkusissa oluissa siellä istuskelikin niin kyllä se hienoa oli kun pätkä ja spoileri pätkä sekä rs200 kiersi rataa.

    RS200:sta ei tainnu olla listassa. siinäkin oli ihan kivasti hanaa 80 luvulla. Wiki osasi kertoa että parhaimmmillaan oli 650hv ja 1080kg.
     
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    No, en ehkä ihan ymmärtänyt mitä tarkoitit, mutta tuolla ekalla sivulla on jo mm. Peugeotin B-ryhmän kisaviressä olevan 205 T16:n mitattu suorituskyky.

    Jännä että ihan vakio Porsche 959 sijoittui sinne B-ryhmän vireessä olleen 205 T16:n ja S1 Audin perään varttimaililla, mut vaan ihan vähän hitaampana.

    Ei voi kuin arvailla miten kovaa 959 olisi kulkenut B-ryhmän tehdasvireessä...ainakin asfaltilla ja suoralla.
     
  5. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Legendan mukaan Henkkahan oli vissiin käyny estorilissä(?)ajeleen S4:lla kovia kierrosaikoja formularadalla.Olisi ollut kai kuudes kisassa... Henkka oli vetomies jos kuka.Vaikka oli viimesessä kisassa reilussa johdossa niin silti ajoi kuin viimeistä päivää. Kirjaimellisesti. Olisipa vaan ollut tähdet eri asennossa tulloin. Olisi voinut voittaa vaikka mitä vielä. Tuo S4 oli oikea peto.Nopein mutta ei paras ajettava,näin luin.Vaati todellisen ajajan että sillä mentiin lujaa.Ja suomalaisten vauhti on ollut kovaa! Ei siinä muilla ollut juuri sanottavaa tuolloin.Joku pitää Walter Röhliä kovana mutta eihän se edes kuulemma uskaltanut osallistua jyskälään! Sen verran luupää porukkaa olemme.
     
  6. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ilmeisesti kuitenkin pelkkää legendaa ja jos ajattelee ihan laitteiden tehopainosuhteella (toinen painoi noin tonnin ja toinen puolet) + aerodynamiikka niin aika helppo on arvata miten asia on. Netissä lienee piiiiiitkiä ketjuja aiheesta eikä kuitenkaan ainuttakaan faktaa.

    Aivan samaa mieltä.
     
    Catiska tykkää tästä.
  7. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Viime kesänä Goodwoodissa kun pääsi livenä näkemään samalla pätkällä Citroenin uusinta WRC-autoa ja MG Metroa livenä, niin täytyy kyllä sanoa että huolimatta siitä että Metro oli mm. äänimaailmaltaan ihan eri luokkaa, mutka-ajossa oli selkeästi sellaista "kankean vanhuksen" menoa havaittavissa.
     
  8. Jacce1971

    Jacce1971 1st gear

    Melko vanhaan ketjuun vähän aiheeseen liittyvää videota, jota kaivoin omista arkistoista.
    Juha Miettisen Bee Gee Porsche in action 1978:
    [/QUOTE]


     
    Stratos ja isalmela tykkäävät tästä.
  9. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Sinänsä asiaa,,, mut topic tais olla 80 luvult. Noh close enough;)
     
  10. Minulla on tänään semmoinen palataan vanhoihin juttuihin päivä näköjään:

    Kaivelin vähän lisää speksejä:

    Tässä Corvette -foorumin kommentissa kerrotaan turbon tyyppi:

    Callaway used rather small turbos - IHI RHB52W's on the '87. Full boost comes on much earlier than with a centrifugal supercharger. I'm at the full 10lbs right around 2700rpm. I think that's why they got pretty agressive with taking out spark in the mid-range. I'd love to see how this changed in the later cars as the ratings went up quite a bit without changing boost much.

    Toisessa ketjussa pohdiskellaan suuttimia:

    Found this on Callaway Owners group:
    The stockers in my '87 were Bosch 0 280 150 803, which are low-impedence 37# (same injector as used in the Porsche 944 turbo).

    ja

    The injector in question is a Bosch 1ST/PC 0 280 150 351 rated at 71lb/hr (746.2 cc/min) @ 43.5 PSI

    With some research you will find these injectors were used in Chrysler 2.2L, V8 5.2L and some Fords.


    Aika iso ero koossa noiden välillä. Tiedä sitten, mikä on totuus..Voi olla vuosimallierojakin, koska kolmannessa ketjussa kerrotaan näin:

    Let's start at the beginning. Understanding the differences between the cars setup will you understand the performance numbers and handling limitations.
    TW-TURBO horsepower-Torque 0-60mph 60-100mph
    1987 345hp - 486lbs-torque 4.6 sec 5.8 sec
    1988 382hp - 562lbs-torque 4.6 sec 5.5 sec
    Dual Exhaust edition 435hp - 600lbs-torque 4.4 sec 5.0 sec
    1989 382hp - 562lbs-torque 4.6 sec 5.5 sec
    1990-91 405hp - 582lbs-torque 4.5 sec 5.4 sec
    Supernat'l
    1992-96 404hp - 412lbs-torque 4.6 sec 5.6 sec
    1992-96 435hp - 425lbs-torque 4.5 sec 5.6 sec
    1992-96 450hp - 445lbs-torque 4.4 sec 5.4 sec
    The above numbers are averages for each model. The 1987 TT produced 345hp but still managed a respectable 0-60mph because of the small turbochargers used (less lag). The turbo car has better mid range performance to top end vs the Supernatural model. In 1988 Callaway produced the first 60+ cars with his special dual exhaust system which was never certified by EPA. A recall was issued and a standard Corvette exhaust was used as a replacement. Only 8 cars did not make the change over. These cars proved to produce more power and be better performers in all test categories. One 1988 convertible even was built with the sledgehammer cam. It was latter used to promote the Callaway name at most southeast car shows (estimated 530hp/700lbs torque). This car was latter updated to push the 600+hp/800lbs-torque mark.
    Callaway cars both types are very reliable. Small modifications like rear axle changes or boost levels increases or both will produce a street car that will performance with the world's best exotics.
    The number of showroom quality cars that are still on the road today is small by comparisions to total production number. Estimates of less than 330 tw-turbos are still on the road today (compared to the original 498 cars produced) There are more Supernatural models and 1990-91 Tw-Turbos available in showroom conditions as comparing them to the earlier models (1987-1989). The total number of Supernatural cars made is estimated to be between 250 and 400 units. They are no actual records to cross check.
    As to the ability to be daily driver, the Supernatural is a little better suited. Although the tw-turbo will do nicely too.
    Stan A
    Director (1987-1999)
    Callaway Registry Service


    Eipä noi tehot nykypäivänä niin suurilta kuulosta, mutta 80 -luvulla kaikki oli toisin..Tässä vielä 1988 esite:

    https://www.xr793.com/wp-content/uploads/2017/07/1988-Chevrolet-Corvette-Callaway-Twin-Turbo.pdf
     
  11. Pari kuvaa tuosta esitteestä vielä:

    [​IMG]
    [​IMG]
    Noi pakosarjat on näkäjään mallia halko tai puolihalko. No eipä olis varmaan Veten pellin alle muuta mahtunutkaan.
     
    Stratos tykkää tästä.
  12. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    hyviä nää vertaukset 87 vetestä ralli tai spesiaali urheiluautoon,samaa tasoa kuin ennen känniläinen tuli puukyljen viereen solkkaamaan että veyroni jättää seisomaan .sillä hinnalla mitä vette maksoi ei kovin ihmeellistä laitetta saanut muiltakaan ja pikku asiahan on saastemääräyksillä jota 80 luvulla ei euroopassa edes ollut.
     
  13. Stratos

    Stratos 2nd gear

    always bb tykkää tästä.
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ahtamisen ammattilaisen eli Gale Banks:n twin turbo sarjat Camaro:n ja Firebird:n olivat kova juttu tuohon aikaan.
    https://official.bankspower.com/magazine/twin-turbo-revival-part-1/

    https://official.bankspower.com/pro...pontiac-trans-am/225-mph-banks-twin-turbo-gt/
    [​IMG]
    Lainattu : BanksPower
    Muutenkin aina seurannut Banks:n puuhia, todellinen teräsukko, ajeli jo maailman ennätyksiä Studebakeri:lla Bonneville:ssa kun muiden "vauhti gurujen" isät leikkivät vasta hiekkalaatikolla ja söivät "kissan salmiakkia" :rotfl:
     
  15. jknR

    jknR Gearhead

    Ninni Russo kertoo miten se juttu oikein menikään. Pari-kolme viikkoa ennen Lancian testiä järjestetyissä F1 testeissä olisi ollut kympin sakissa.

    https://www.redbull.com/mea-en/henri-toivonen-at-estoril-exploring-the-myth
     
  16. Stratos

    Stratos 2nd gear

    Tämä tuli mieleen vapaastihengittävistä. AMG Hammer W124 2D Coupe / 4D Sedan

    Mercedes-Benz AMG Hammer, V8s: 5.0L, 5.6L, or 6.0L

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Muokattu: 18.9.2022
    isalmela tykkää tästä.
  17. Kowalski

    Kowalski Gearhead

    Kirjoittaja tai Russo muistavat vähän vinoon. Noiden juttujen paikkansa pitävyyttä on aikoinaan selvitelty ja kyllä Lancia oli ainakin 15 sekuntia kierroksella formulaa hitaampi. Kympin sakki oli parin sekan sisässä. Lancian käyttämässä radassa oli jotain eroakin. Tuo juttu lähti muistaakseni jonkun Toivosen kyydissä istuneen toimittajan heitosta. Joku muuten kokeili juuri simulaattorilla B ryhmäläistä ja Sennan formulaa Estorilissa ja ero oli jotain 23 sekuntia kierroksella.
     
    jknR ja teddy99 tykkäävät tästä.
  18. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Henkka oli ainutlaatuinen rattimies, muttei hänkään fysiikan lakeja olisi voinut kumota.... B-ryhmäläinen ei pärjää F1:lle, vaikka kuski olikin parasta A-ryhmää.

    Kun tässä ketjussa on käsitelty 1980-lukuisten suoritusarvoja, niin välikevennyksenä mainittakoon, että Euroopassa valmistettiin vuoteen 1990 asti henkilöautoa, jonka kiihtyvyys 0-100 km/h oli noin 60 sekuntia autoyksilöstä riippuen. Tosin jotkut yksilöt eivät koskaan saavuttaneet tuota 100 km/h haamurajaa. Tämä tietolähde on ainakin todettu luotettavaksi, koska koeajajana olin minä itse. :odbiggrin:
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eikös noi Duroplastiset autot saaneet ihan viimeisiin vuosimalleihin kansiventtiilikoneet, joilla matka taittui paitsi vähemmässä savussa, myös rivakammin? Tarkoititko Trabanttia? Warre varmaan meni yli sata, jos kävi kaikilla kolmella.
     
  20. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Jep. Viimeinen vuosi tehtiin Volkkarin moottorilla. Tehonlisäys alkuperäiseen moottoriin verrattuna 50% ja lehdistö totesi tehonlisäyksen olevan vaarallisen suuri. Olen samaa mieltä.
    Näissä viimeisissä oli taka-akselituentana ainutlaatuinen tekninen kombinaatio: Heiluriakseli yhdistettynä McPhersoniin. En ole missään muussa autossa sellaista nähnyt. Seurauksena melkoisen holtiton ajokäytös, jos vähänkään reilummin kurvasi. Takapyörä halusi "taittua alle", ja sitten mentiin...
    No joo... Näistä riittäisi juttuja, mutta palataan takaisin otsikon aiheeseen.
     

Kerro tästä muillekin!