Kovia pelejä 80-luvulta…

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 19.10.2012.

  1. Stratos

    Stratos 2nd gear

    RUF Porsche 911

    The company responsible for this model is RUF Automobile GmbH (or simply RUF). Founded in 1939 by Alois Ruf Sr. in Pfaffenhausen, Germany, it was initially a service garage, then became a bus manufacturer. After Ruf senior died in 1974, his 24-year-old son - who happened to be a huge enthusiast of the Zuffenhausen-based carmaker – reorganized the family business once again, turning it into a tuning house dedicated to all things Porsche, mainly the 911.

    Faster Than a Ferrari F40, the Original 1987 RUF CTR Was the Ultimate Supercar Killer.

    Speaking of which, the Germans at Auto Motor und Sport organized a high-speed test at Nardò Ring in 1988. The CTR went head-to-head with the era’s fastest supercars, and it managed to achieve the highest top speed, reaching 213 mph (342 kph). A Porsche 959 was second with 211 mph (339 kph) while the third fastest time was attained by two Ferrari F40s, both reaching 211 mph (339 kph).

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    jknR tykkää tästä.
  2. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ameriikassa oli tehty samantapainen testi vuotta aikaisemmin joka sitten julkaistiin mm. Tekniikan Maailmassa.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Neljäs oli perus-Callaway Vette (192 mph):

    [​IMG]

    Kolmas Motorsport Design 911 Turbo (203 mph):

    [​IMG]

    Toinen Keith Black isolohko-Camaro (216 mph):

    [​IMG]

    Ja nopein tietenkin Callaway Sledgehammer (224 mph):

    [​IMG]

    Taisi se mennä myöhemmin kovempaakin...

    https://www.caranddriver.com/reviews/a36411210/1987-ultimate-top-speed-shootout/
     
    viikinki75, Stratos, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. jknR

    jknR Gearhead

    Ruf CTR Yellowbird Nurbugringillä. Paikoitellen on ihan menemisen meininkiä. :cool:
    Ratissa Ruffin testikuljettaja Stefan Roser.

     
    Muokattu: 20.9.2022
    Stratos tykkää tästä.
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tämä tuli kyllä jo tuossa aiemminkin ketjussa mieleen ja kun aikanaan joskus 2000-luvun alkupuolella olin saanut jostain "nyyssien binääreistä" haettua tuon videon niin jäihän se mieleen.

    Ja lienee edelleen kovalevyllä jossain viimeisellä raidalla.

    Mutta mikäs tuon keltaisen possun historia olikaan? Koska tuo video tehtiin ja millä autolla?
     
    Vermilion ja jknR tykkäävät tästä.
  5. jknR

    jknR Gearhead

    Auton historiasta ei oo sen kummempaa käsitystä, mutta luulisin että on Ruffin oma auto ja filmi on käsittääkseni tehty markkinointimielessä.
     
  6. Stratos

    Stratos 2nd gear


    A Gathering of Eagles – Finding the Fastest Street Car in America – 1987

    https://chromjuwelen.com/network/34...inding-the-fastest-street-car-in-america-1987

    [​IMG]

     
    viikinki75, jknR ja Isamu tykkäävät tästä.
  7. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Junnuna bongasin paikallisen kirjaston teknarissa tuon jutun ja sitä sitten suurella hartaudella tuli luettua.
     
    Stratos tykkää tästä.
  8. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Mikähän tuo viisivaihteinen laatikko on ollut Corvetteen istutettuna? 87:aan sai vain TH-700 automaatin nlivaihteisena tai sitten Doug & Nashin 4+3-vaihteisen sähköisen ylivaihdelootan.

    Itse olen yhtä alkupään Callawayta koeajanut ja siinä oli ihan tuo Doug & Nashin nelilovinen laatikko sähköisellä ylivaihteella (ja myöhempi versio, missä olin kyydissä, sisälsi sitten jo ZF:n 6-pykäläisen lootan).

    Se sähköinen ylivaihdehan oli käytössä 2-, 3- ja 4-vaihteilla. Ja 2-vaihde + ylivaihde oli pidempi välityssuhteeltaan kuin kolmosvaihde ja samoin 3-vaihde+ ylivaihde oli pidempi välläri kuin 4-vaihde. Mikä jotenkin vie koko ylivaihteen ideaa pienemmiltä vaihteilta ainakin suorituskykymielessä...
     
  9. always bb

    always bb Gearhead

    Stratos tykkää tästä.
  10. always bb

    always bb Gearhead

    Täytyy mainita yks mikä itseä on säväyttänyt 80 luvulla ja tietysti Hangon auoralla oli vellamon kenkälaatikko chevelle ja Haapasen keltainen vallu.

    Näissä autoissa toteutu se sanonta hyvin, turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.

    Taas sitten samalla kentällä Karvosen buick hieno kun mikä ja olen tiennyt että on samalla kaverilla vieläkin ja uusin v8,ssa näky kuvakin. Päin vastainen toteutus aikaisempiin. Hieromalla tulee aikaa kestävä kampe

    Täällä päijälässä toi Mikkola on salaa treenannut kaikkia audin nelikkoja . Oma mökki kuoksenjärvellä oli. Hurja näky kun vastaan ajanut S1 audi kylkimyyryä Illan hämärissä

    Porsceissa ikimuistoinen on syötteen mäkikisoissa 84 ja 85 kun niittymäki ja alamäki kirmasi ylös huipulle

    Silloin oli nuoresta pojasta kivaa katsella ripa edellä ajoa
     
    jknR ja isalmela tykkäävät tästä.
  11. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    W8 ainakin löytyy jokunen, W2:ta ei tietoa
     
    Muokattu: 28.9.2022
    Stratos ja jknR tykkäävät tästä.
  12. jknR

    jknR Gearhead

  13. jknR

    jknR Gearhead

    Ei niitä mitenkään salaa treenattu/testattu silloin. Tehdaskuskit alkoivat ajamaan pätkiä läpi muutaman viikon ennen kisaa ja siellä syötettiin ihan kisakyytiä kun muu liikenne oli rauhoittunut päivän päätteeksi. Ennen oli asiat paremmin. :D

    Hieno mökkitie sulla!
     
  14. always bb

    always bb Gearhead

    Lehtimäen kadett coupe, rangnellin keltanen c kadett, mitä muuta no keke ruuskasen gsx-r 1100 siviilipyörä hienoimmat keulimiset mitkä jäänyt mieleen. Sitten nykyisen kaverin 325 E30 touring bemari ja pakasta vedettynä turbotettu, oli ameriikan meininkiä
     
  15. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

    Jostain teknarista noita vertailujuttuja tuli itsekin aikoinaan selattua, Ruffin porsse oli hieno! senverran jäi takaraivoon että piti vanhoilla päivillä itsellekin hankkia 930 kauniita kesäpäiviä varten.

    Ruf teki autot kapeaan 911 koriin koska sillä sai leveään 930 verrattuna paremmat vauhdit pienemmän ilmanvastuksen ansiosta.
     
    Stratos ja isalmela tykkäävät tästä.
  16. Stratos

    Stratos 2nd gear

    Buick GNX Feature: Inside ASC/McLaren - Summer 1987

     
    6PPC tykkää tästä.
  17. Stratos

    Stratos 2nd gear

  18. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Ihan sama Doug & Nash laatikko, kysymys on vain sakemanni-autotoimittajan tulkinnasta. Koska neljäs vaihde on suurin vaihde ja napista lyödään siihen vielä jatkoksi ylivaihde niin saksalainen toimittaja puhuu viidennestä vaihteesta. Kyllä minä näen tuossa 4+3 laatikossa ideaa. Kun kruisailee hissukseen ja pitää OD:n päällä, se on sama kuin ajaisi nelivaihteisella manuaalilla mutta harvemmalla perävälityksellä (paitsi ykkönen), eli mennään pienemmillä kierroksilla rauhallisesti ja bensaakin säästyy. Sitten kun mennään tosissaan, otetaan OD pois päältä ja kas aivan kuin perävälitys onkin nyt lyhyempi ja meno on rajumpaa. Minusta tuo on fiksumpi laatikko kuin keskiverto ajaja.
     
    Muokattu: 18.10.2022
  19. 3964

    3964 3rd gear

    Tuossahan on vielä kick down toiminta vähän kuin automaatissa.
     
  20. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Itelle kolahti aikanaan todella rajusti tämä GM:n Corvette C4 454 ZR-2 projekti...harmi että se ei koskaan päässyt tuotantoon asti, vain kolme prototyyppiä tehtiin.

    http://www.gmpowerhouses.com/2021/05/1989-corvette-zr-2-big-doggie-455-c4.html

    [​IMG]

    [​IMG]
    Tuo oranssinpunainen GM:n kilpaväri kruunasi minusta tämän 454 C4 Vette:n :odcool:

    Jutun mukaan tuo olisi myyty huutokaupassa 2009, luulin että se on museoituna Bowling Green:ssa 12-pyttyisen Falconer Corvetten kanssa :odeek:
     
    Stratos tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!