Kromauksen pohjatyöt?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja JR, 27.12.2001.

  1. JR

    JR Gearhead

    Minkämoisia pohjatöitä pitää osille tehdä, kun niitä vie niklaamoon? Tarkoituksena olisi kromata K-pyörän vanteen keskiöt, mutta kun ei oikein tiedä minkämoiset pohjat pitäs ensiks tehdä.
     
  2. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Periaatteessa pohjat täytyy olla niin hyvät, että osa näyttää jo kromatulta.
    Kromikeros kun ei peitä sitäkään vähää, mitä maali (joka sekään ei peitä mitään :lol:) vaan päinvastoin korostaa kaikki virheet.
     
  3. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Ei halvin mutta fiksuin tapa lienee poistaa vanha kromi kromaamossa. Ei ainakaan sen takia tule hiomajälkiä. Kannattaa kysyä tekeekö firma pohjakuparoinnin. Kaikki firmat ei kuulemma tee. Tasottaa pohjien hiusnaarmuja ja estää korroosiota.

    Luin muuten tuota romuautodirektiiviä. Siellä mainittiin kuusiarvoinen kromi ja kerrottiin sen ongelmallisuudesta ja rajoitetusta käytöstä jatkossa. Mahtaako olla samaa tavaraa kuin autojen kromi?
     
  4. tomimk

    tomimk 1st gear

    Kuparointi kromin alla on ehdoton.

    Kromihan raudassa kiinni on sähköpari, joka saa "epäjalomman" metallin syöpymään. Eli raudan ruostumaan. Kupari-rautayhdistelmässä kupari "epäjalompi" ja se pyrkii hapettumaan mutta tummuu, eli siihen tulee suojaava oksidipinta ja hapettuminen loppuu. Kromi kuparin päällä on sama juttu kun rauta-kupari. Muistelen näitä asioita ihan koulun fysiikan tunneilta kun metallien jännitesarjaa opiskeltiin. Korjatkaa ihmeessä jos olen nukkunut tunnilla, enkä muista kaikkea oikein!
     
  5. Mopar

    Mopar Gearhead

    Kupari on rautaa jalompi ja näistä kolmesta kromi on epäjaloin.
     
  6. skyhigh

    skyhigh Gearhead

    Kromi käyttäytyy jännitesarjapaikkaansa huomattavasti jalommin, johtuen sen kyvystä passivoitua. Tämän takia se on kemiallisesti erittäin vastustuskykyinen happoja sekä pitkäaikaista veden ja ilman vaikutusta vastaan. Sama ilmiö seuraa myös kromin seoksia eli rosteria ja haponkestävää.
     
  7. tomimk

    tomimk 1st gear

    Eli olen nukkunut.

    Sinkitys toiminee samoin, Ja alumiinin hapettuminen suojaa alumiinia syöpymiseltä.
     

Kerro tästä muillekin!