kromin poisto maskista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Mr Banner, 27.8.2020.

  1. Mr Banner

    Mr Banner 2nd gear

    Millä saisi gempsu suburbanin maskin kehyksestä kromin parhaiten pois,jotta maali pysyisi paremmin siinä?Samoin pitäisi saada maali pysymään siinä punaisessa tekstissä,riittääkö sille hionta?
    [​IMG]
     
  2. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Helpoimmalla vai halvimmalla? :)
     
  3. Mr Banner

    Mr Banner 2nd gear

    Kunhan nyt sais sen kromin pois ettei muovi alla kärsisi
     
  4. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Onko se oikeaa kromia, vai vakuumimetalloitu, eli lakalla suojattu alumiinipinta? Jälkimmäinen lähtee lipeässä uittamalla, oikeaan kromiin taas tarvitaan elektrolyysiä. Oikean kromin alla lienee kuparointi, ja sen poistaminen kokonaan vaatinee vielä ferrikloridikylvyn.

    Itse poistin kromit laittamalla kappale fosforihappoon, akkulaturista plussajohto siihen kiinni, ja miinusjohtoon kuparilankaa, ja se samaan liemeen. Liemi lämpeni mukavasti ja muuttui vihreäksi, lopuksi kappaleeseen jäi hieman kuparipinnoitetta, minkä poistin ferrikloridikylvyssä (samaa ainetta käytetään piirilevyjen syövytykseen.) Homma kannattaa tehdä pihalla, sillä tuohon happoon liukenevat kromi- ja nikkeliyhdisteet on varsin tehokasta syövän aiheuttajaa. Samasta syystä liemi kannattaa myös toimittaa ongelmajätteeseen.

    Ei mukava homma noin isolla kappaleella, kannattanee kysyä kromauksia tekeviltä firmoilta, tekisivätkö poiston. Eikös kromille ole kyllä jotain happomaalejakin pohjalle?
     
  5. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Jos mustaksi meinaat niin tuninki pojat vetää kumimaalin rubber comp yms pestyn crominpäälle pysyy vissiin kohtuu hyvin ja helppo poistaa halutessaan
     
  6. rapa-ripa

    rapa-ripa Gearhead

    ei sitä pidä, eikä tarvitse poistaa. hio kromipinta mataksi ja pohjamaaliksi happoprimer.
     
    Mr Banner ja 12345678910 tykkäävät tästä.
  7. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Ajovalojen heijastimista kromaus lähtee siististi astianpesukoneessa, jää vain sileä virheetön muovipinta. Tiedän kun kokeilin joskus kuraantuneille heijastimille.
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se onkin alumiinia niissä valoissa ja siihen puree astianpesukonetiskiaine tosi hyvin.
     
  9. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Vielä kun joku kemisti kertoisi miten siihen tehdään kotikonstein uusi kiiltävä pinta, musta kun heijastaa valoa vähän heikonlaisesti.
     
  10. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Muovisen heijastimen tapauksessa tarttee ensin maalata sähköä johtavalla maalilla (vaikka Etrasta Graphit 33:sta) ja sitten reipas kerros kuparia, joka kiillotetaan. Sitten:
    http://www.timohapponen.net/heijastin/
    ...tai sitten vain ostetaan uusi.:D
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Vaikka maski onkin muovia niin se kiiltävä on silti aitoa kromia, alla paksu kerros kuparia...ei kannata alkaa poistamaan, maski menee vain pilalle.
    Alla oleva muovi on pehmeää ja kun yrittää raastaa/repiä sitä kromia irti, niin se muovi naarmuuntuu vain ihan kamalaksi :odconfused:
    Helpompi karhentaa pinta ja maalata kuten tuossa jo neuvottiin tai ostaa toinen maalaamaton maski tilalle.
     
    Mr Banner ja f34 tykkäävät tästä.
  12. Naketti

    Naketti 3rd gear

    Kyselenpähän tähän topikkiin myös vähän aiheesta ja aiheen vierestä; lähteekö kromit mukaasti puskureista hiekkapuhaltamalla? On huonossa kromissa olevat puskurit, jotka takoitus käyttää pulverimaalissa. Olisi vaan hyvä saada vanhat röpöt alta pois ensin ja mietiskelin, millä mielellään mekaanisesti parhaiten lähtisi, ei hotsittaisi hirveästi myrkkylitkujen kanssa pelailla.
     
  13. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Hiekalla tai metallirakeella. Molemmilla saa homman tehtyä.
     
    Naketti tykkää tästä.
  14. Naketti

    Naketti 3rd gear

    Nyt tuli tämä homma ajankohtaiseksi projektin edetessä. Kaveri käytti oman auton korinsa tutulla ison konepajan hiekkapuhaltajalla, joka työkseen sitä hommaa tekee, ja nakkasin omat puskurit ja vähän muuta sälää siihen mukaan samalla puhallettavaksi. Puskurit siis maalatut, ja maalin alla huono kromi. Tarkoitus on pulverimaalata osat puhalluksen jälkeen. Oli puhaltaja antanut tuomion, ettei uskalla puhaltaa kun pitäisi metallirakeella puhaltaa, ja se jättää kuulemma tosi ruman ja karkean pinnan. Lampun kehyksiä ja muita ei ollut myöskään puhaltanut, koska ne oli jotain seosmetallia, ja ei tiedä, miten ne olisi ottaneet itseensä. Onko nyt siis muuta vaihtoehtoa, kun joko kemiallinen poisto, joka tuntuu vähän nihkeältä tuon kokoisille osille, tai käsin hiominen? Olisi edes maalit puhaltanut pois, niin olisi sen verran vähemmän raapimista. Periaatteessa kaikkia kromejahan ei tarvitse poistaa, jos hioo vain ne huonot röpökohdat kromista ja loput vetäisi vain mataksi, jonka päälle pulveri.
     

Kerro tästä muillekin!