Kugelfischer A.K.A "kuularuisku"!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mpower, 3.10.2022.

  1. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Tuon jutun mukaan "sputterilaakerit" tuli yleisemmin käyttöön 1989. En tiedä miten vanha juttu artikkeli on.
    Kyllä ne pinnaltaan semmoisia harmaita ovat. Alumiini-tina seosta on kai se ohut uloin kerros. Sanotaan,että tuo prosessi kestää monta tuntia, ja siten hinnan ymmärtääkin.

    https://cdn2.ms-motorservice.com/fi...ngs-OE-Quality-for-the-After-Market_51040.pdf
     
    sepi-ukko tykkää tästä.
  2. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Hmm, tuota Leijonaa ja glögiä vähän otin kun kolea ilma on ja vastamyrkyksi tauteja vastaan on pienet hyvä ottaa, niin mietin olisiko vielä jotain mielenkiintoista kirjoitettavaa?

    "Gubben muisteluja"! No joo, kilpailu-urani alkoi siinä -80 luvun alkupuolella Hangon katuautokisoista. Mää hirmu innokkaana katselin ja lehdistä luin juttuja.

    Silloin oli semmonen B-luokka, tai on kai se vieläkin. Håkan Kråkström Pietarsaaresta oli hirmu äijä silloin alkuaikoina BMW 2002:lla.

    Mää innostuin hirveesti, silloin mitään nettejä ollut, mutta jostain sain kaivettua hänen osoitteen ja hänelle kirjeen laitoin.

    Niin hän vastasi kirjeeseeni, mää utelin mikä nokka ja mikä turbo? Jos en nyt aivan väärin muista, niin Schrick 304 oli nokka ja turbo joku kuorma-auton Holset 3LD.

    No juu, kyllä määkin sitten Hangosta kolmospokaalin sain!
    Noh,onhan aivan selvää, into kasvaa menestyksen myötä.
    Olo oli semmonen,enpä taida ihan tumpelo ollakaan!

    Niin, ja kun silloin nuori oli , siitä se sitten lähti kovempiin luokkiin, tai siis Compiin. Into kun hirmuinen oli.Mukavaa meininkii ja hieno laji!

    Mutta kerronpa teille sellaisen jutun, mulla 1993 Motoparkissa kone oli jo ihan kaputt! Hirmu naku käynyt, ja tulppien keskiosat huitsin Nevadaan lentäneet!

    Vaikea saattaa teidän olla tätä uskoa, mutta BMW M3 on M12 kierteellä tulpat ja niin hirmuinen naku käynyt, tulppien keskiosat poijes kokonaan!

    Huuli pyöreenä sitten fundeerasimme, ei tästä ny taida tulla yhtikäs mitään!? Äläs ny, lohduttelivat tiimin jäsenet, uudet tulpat vaan ja huijataan vastustajaa!

    No juu, niin sitten teimme, vastustaja oli Sandberg vapari Fordilla. Mei suunniteltiin niin, vedetään hirmu pitkät burnikset, sitten aikaillaan ja hissukseen peruutellaan!

    Niin, nääs silloin oli vallalla sellainen käsitys, turbomiehillä hirmu hinku ekana stagevaloihin, niin saavat keskittyä turbon heräämiseen ja siten lähtöön!

    Mutta mei tehtiin just päinvastoin, aikailtiin sääntöjen puitteissa! Sandberg jo stagessa, mää viivyttelin ja kuusen käynnistyessä rankka punavalo Sandbergille!!

    Niin kovin otti Sandbergin tiimille nuppiin, tulivat lähdön jälkeen marisemaan meiän bussiin.Vittu, tei huijasitte, meillä on video touhusta!

    Mitään huijattu, heidän kuskin hermo ei pitänyt!
    Ei siitä mitään juttua tullut. Noh, Leif Granqvistille sitten finaalissa hävisin,mutta se oli jo ennalta tiedetty. Kakkospytyn sitten sain kuitenkin kun vastustajan hermo ei pitänyt!:)
     
    sepi-ukko, Stratos, Masa71 ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Stratos

    Stratos 2nd gear

    Jonain vuonna Hanko Street race B-luokan kolme nopeinta tais olla BMW 2002 turboja. Melkoisia tykkejä.
    Kouluikäisenä alan lehdistä silloin tuli luettua huuli pyöreenä että mitä autoja nää oikein ovat
    kun kulkevat noin lujaa B:ssä.
     
    Muokattu: 28.10.2022
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Hyvää juttua kyllä.

    Ymmärsinkö oikein, kisaa ajoit sillä IMSA-turbolla, ja noi Holset hx60 ja BorgWarner S480 turbot eri versioineen oli vain dynossa koneessasi kiinni?

    Entä suuttimet, oliko ne jostain sellaisesta kotoisin missä tuota Kugelfischeriä käytettiin, ja oliko niitä useammat kuin yhdet?
    Pystykö tuolla ruiskutussysteemillä saamaan seqventialisuutta, eli ruiskia oikeeseen aikaan imutahtiin nähden?
     
  5. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Kyllä oikein ymmärsit. Joo, dragsterissa oli tuo Toyotan kisaturbo ja Holset HX 60 ja Borg Warner S480 vain dynohommissa. Suuttimet oli ihan alkuperäisiä Kugelfischerin suuttimia.

    Alunperinhän tuo on seqventaalinen, siis vakiona kun yksi isku kierrosta kohden,mutta kun tuossa viimeisessä koneeessa 2 kolmeiskuista pumppua, niin kyllä siinä sitten ollaan jo lähinnä jatkuvaruiskutteista systeemiä.

    Sellainen tuli vielä mieleeni, mitenkähän ne on siinä BMW F1 turbossa tuon polttoaineen riittävän määrän tehneet? Yksi Kuularuiskuhan siinä vain oli.

    Pitää olla joko hirmuisesti halkaisijaltaan isonnetut ruiskutusmännät ja ehkä ruiskutusmäntien iskunpituuttakin lisätty? Tuskin ovat samaa systeemiä käyttäneet kuin minä, siis ruiskutusiskujen määrää lisätty työkiertoa kohti?

    Kuitenkin BMW F1 turbossa aika-ajoissa pitkälti yli 1000 heppaa, niin vaatiihan se jo ruokaakin.
    Niin , ja tosiaan yhden vakiopumpun maksimi ruiskutusmäärä on 73 kuutiomillimetriä iskua kohden, siitä voi laskea kuka viittii!

    Sellainen mielenkiintoinen homma oli aikoinaan myös, Mantorpin kisassa ja voi olla Piteåssakin ollut Kuularuiskukone. Mersun 2,3 litrainen 16V kone, siis se ainakin osittain Cosworthin suunnittelema.

    Siinä oli yksi Pösön Kuularuisku. Kaveri oli hirmuisen kiinnostunut mun Kuularuiskuista ja mää tietysti hänen!
    Hän oli teettänyt jossain hienomekaanisessa konepajassa isommat pumpun elementit, nyt en muista oliko myös iskua lisätty.

    Niin ja vielä, suuttimia oli yhtä paljon imukanavaa kohti kuin pumppujakin.

    Sitten tuossa tuli vielä mieleen semmoinen juttu, mitenköhän nuo nykyiset formulan koneet ovat ruiskimaan?Siis onko suoraan sylinteriin ruiskivia?
    Silloin on pakko olla ainakin seqventaalinen.

    Vanhat vaparit kun oli imukanavaan ruiskivia, mutta jos tuotakin videota katsoo, niin yhtä sumua isoilla kierroksilla näkyy olevan!
    Varmaan on seqventaalinen tuokin, mutta kyllä se seos osittain imukanavaan "varastoituu"?



    Hienostihan tuo rääkyy, mutta kyllä Mazdan 787B Le Mans nelikammioinen Wankel vetää minun mielestä ylivoimaisen
    voiton kilpamoottorin äänessä! Makuasioita!
    Kyllä tämmöiselle "pienmoottorimiehelle" lahje pikkasen kyllä kastuu, juu! Semmosen mukavan repivä ääni!:)


    Pikkasen taas tuli lopussa OT kyllä, mutta haitanneeko tuo?:D
     
    Muokattu: 29.10.2022
    sepi-ukko tykkää tästä.
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Mazda wankelin äänistä tulee mielleyhtymä kireisiin kakstahtikoneisiin tehoputken/ien kanssa. Samanlaista röpötystä kun säätivät varikolla.
     
    sepi-ukko ja mpower tykkäävät tästä.
  7. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Nyt kun tuossa taas kirjoitustuulella olen, niin oli hirmuisen mielenkiintoista se moottoridynohomma. Jee, nyt pääsee ihan oikeesti asioita tutkimaan!:)

    Olin kuin pikkulapsi olisi uuden mielenkiintoisen lelun saanut! Lähetyksen saapuessa jenkeistä jo kova tohina oli päällä minulla, nyt pitää se dynon runko äkkiä tehdä!

    Peräkärryn vuokrasin ja Karjaalta olisko nyt 40x40 tai voi se olla 50x50 neliöputkea hain! Siinä laikka lauloi putkia pätkien ja Migatronic 180 voimavirtamig lankaa poltti!

    Noh, sitten sain dynon rungon valmiiksi. Aika hieno omasta mielestä tulikin. Mutta sitten piti "harjoittelumoottori" saada.Kautta rantain sitten sainkin Volvon semmosen 2 litran vinokoneen lainaksi. Pakoputken mää jouduin kyllä ostamaan, tai siis sen lähdön ja pikkasen siitä eteenpäin!

    Jännitys tiivistyi kuin teinipojalla ensitreffeillä kauniin neidon tavatessaan! Kuin tässä oikein käy!? Saimme sitten asennettua koneen dynoon ja sitten opettelimme veljeni kanssa käyttöä.

    Mutta oli tehtävä yksi pieni juttu vielä, nimittäin vääntömomenttianturin kalibrointi! Isolla kirjaimilla dyno paketissa lukikin, " torque arm must be calibrated before use"! Tai jotain sinnepäin!

    Noh, siinä sitten sellaisen tarkalleen metrin varren tein ja sen vesijarruun virittelin! Sitten hommana oli tarkkojen kalibrointipainojen saanti!

    Noh, läheiseen S-Markettiin perunii, mehupurkkeja, maitoa ja kaikenlaista tarvittavaa ruokatavaraa ostamaan. Laskin sitten tavaroiden painot yhteen ja ripustin siihen metrin kalibrointivarteen ja naputtelin dynoon painon, siis kilopondimetrejä olivat!

    Avot, nyt oli vääntöantura kohillaan ja arvioisin aika tarkkoja tehonmittaukset olleet!? Mää sitten ripustelin vielä noin kilon puntteja mittausvarteen, kyllä se paikkaansa piti,vääntömomentti puntin painon verran lisääntyi! Tarkka pitää olla hommissa,juu!

    Noh, sitten kaikki kohillaan, Volvon kone kiinni ja siitä testaamaan. 99-102 pollea se kehitti, mitä kuumempana kävi, niin heppa tai kaksi enempi tuli. Hepan sisällä oli ja toistettavuus siis hyvä ja arvioisin siten tuloksien olleen tarkkoja!

    No sitten tuli se toiveiden täyttymys, mää sen stage 1 kilpamoottorin sain dynoon kiinni. Huomioitakoon se, turbona oli silloin Holset HX 50 71/99 mm imuropelilla.
    Ensimmäinen yritys tosissaan,mää hukkaportinkin aika löysälle jätin.

    Tulos oli yllätys ja kauhia! 742 heppaa 2.75 bar paineella ja seos muistaakseni vissiin lambda alle 0,7! Mää sanoin velipojalle, jumalauta,tästä tulee vielä hirmu kone!:D
    Niin nääs kun mää kuvittelin, niin ei se hukkaportti löysänä paljon ahtoo kehitä!

    Siitä se homma sitten lähti,juu!

    Mutta eipä siinä vielä kaikki, se jenkeistä tilaamani vesijarru oli 800 heppaan tarkoitettu ja silloin kuvittelin, jos mää sen saan niin tyytyväinen olen! Juu, ja ajattelin, kai siinä ny 100 heppaa varaa on?

    Vaan eipä ollutkaan , niin tarkoille oli Land&Sea firma jarrutehon ilmoittanut! Mää rääkkäsin ja rääkkäsin, ei vittu nyt oikeesti jarruta, kierrokset vaan nousee ja hirmu höyry vesijarrusta!

    Mää kattosin ja otin sen turbiinin auki, kavitaatio oli syönyt jo osan siivistä pois! Oli kuin olis alumiinia rotta tai majava
    nälissään järsinyt. Ilmankos sitä höyryykin niin pirusti tuli!
    Hirmuiset voimat on muuten kavitaatiossa!,

    Noh, mää sitten fundeerasin, miten tästä nyt sitten selvitään! Kuningasidean sitten sain, mää teen tuplaturbiinin vesijarruun, jo on kumma jos ei 1586 cc turbomoottorista tehoja saa mitattua!

    Hirmuiset Alumec 89 alumiiniklöntit sitten tilasin firman kautta. Koneistelin siitä sitten tuplaturbiinin vesijarruun.
    Mää vielä kova-anodisointiin laitoin, niin ajattelin josko ny olis hyvä!?

    Oli se siinä mielessä hyvä, kyllä se lähemmäs 1000 heppaisen 1586 cc turbomoottorin kyykytti! Voitaneenkin siis perustellusti sanoa, ei mennyt tuplaturbiinin rahat hukkaan!:)
     
    Muokattu: 30.10.2022
    jknR, sepi-ukko, Masa71 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. Herje

    Herje Double Gearhead

    Minne dynon hävititte?
    Onko se vielä jollain käytössä?
     
  9. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    "Herje, post: 3853811, member: 35783"]Minne dynon hävititte?
    Onko se vielä jollain käytössä?[/QUOTE]
    Myin sen lähellä olleelle kaverille. mitään ei ole aikaan saanut kuitenkaan,. Nääs yrittäjä ja perhe-elämääkin vissiin on!
    Semmosta se!
     
    Herje tykkää tästä.
  10. Herje

    Herje Double Gearhead

    QUOTE]
    Myin sen lähellä olleelle kaverille. mitään ei ole aikaan saanut kuitenkaan,. Nääs yrittäjä ja perhe-elämääkin vissiin on!
    Semmosta se![/QUOTE]
    Harmi.
    Noille laitteille voisi olla oikeatakin käyttöä eikä vaan pölynkeräämistä.:(
     
  11. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Harmi.
    Noille laitteille voisi olla oikeatakin käyttöä eikä vaan pölynkeräämistä.:([/QUOTE]

    Niinpä! Mutta tavallaan ymmärrän ostajaa. Hän on yrittäjä ja varmaan siinä omat duuninsa on ja duunareistakin pitää huolta pitää. Hänen hommat on nyt venyny dragracingin ja moottorin rakentelun osalta. Kyllä leivän saanti ja firman pito lienee hänellä etusijalla. Ja aika ei riitä kaikkeen touhuun, niin se varmaan on?
     
    sepi-ukko ja Herje tykkäävät tästä.
  12. Ville L

    Ville L 3rd gear

    Joo dyno meni kyl ihan pro ukolle. Ymmärtääkseni jotain edistyy myös kiihdytysrintamalle pikkuhiljaa perhe arjen ja ahertamisen ohessa. Joskus kun sieltä tallista taas radalle asti jotain pääsee ni varmasti näyttävästi ja lujasti...
     
    mpower ja Herje tykkäävät tästä.
  13. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    "Noh, siinä sitten sellaisen tarkalleen metrin varren tein ja sen vesijarruun virittelin! Sitten hommana oli tarkkojen kalibrointipainojen saanti"

    Pitää olla kahden metrin tanko, metri molempiin suuntiin jarrun keskipisteestä, muuten 0 kiloa ei ole 0 kiloa vääntöä.
    Mä oon käyttänyt vettä painona kalibrointiin. Muovikanisteriin helppo laittaa lisää ja kaataa maahan myös.
     
  14. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Niin, voihan sen niinkin ajatella, mulla oli nyt metrin varsi turbiinin keskipisteestä painojen ripustuspaikkaan, ja toiseen suuntaa lyhyempi varsi, johon sitten ripustelin sopivasti painoja niin sitten oli alkutilanteessa ilman kalibrointipainoja tasapainossa.
     
    Muokattu: 31.10.2022
    harrastaja tykkää tästä.
  15. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Mää otin pikkasen viskiä ja uteliaana soitin kaverille kuka sen dynon osti. Niin tosiaan juttua oli, hänellä 20 äijää duunissa. On siinä omat jutut noinkin ison firman hoitamisessa.

    On sanottava kuitenkin, hän alan mies ja työn alla dragracing ja moottorihommat on , ja siten ei ole hommaa heivannut! Pitkään olimme puhelimessa, niitä näitä ja kuitenkin moottorihommia enimmäkseen jutellen.
    Se on kuitenkin mukavaa. Toivottavasti tulee kilpuri radalle?

    Mutta yhteisesti tulimme siihen tulokseen, mikä harmi on, koko laji hiipumaan päin! Ei ole hyvä! On muutama huippuäijä luokasta riippuen ja muut sitten miten sattuu!

    Miten tää laji nyt saataisiin kukoistukseen? Mää omalta ajaltani 90-luvulta nyt muistan semmosen, Compissakin yleensä vajaa 16 kaavio ja isoissa kisoissa vajaa 32 kaavio.

    Mukavaa oli meininki silloin ja kilpailijoita paljon! Mää oon pikkasen surullinen nykymenoon kyllä, juu!:(
     
    valtope, Herje, jknR ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Joo mikähän mahtaa olla lajin tilanne esim. 7-8 vuoden kuluttua. Uskon ja toivon että silloinkin jotain kisaa ajetaan
     
  17. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Kerron pahimman uhkakuvani! Neppailemme virtuaalisesti sähköautoilla kisoissa ja vedonlyöntiä harrastaen. Kaikki käryttävät vehkeet kielletty!

    Jee, silloin varsinkin kehittyneissä teollisuusmaissa kaikenlainen polttomoottoreilla kisaaminen kielletty!

    Huii, siitä huolimatta ja poliitikkojen mielestä pelastamme maailman , siitä huolimatta ,että puolet maailmasta fossiilisia polttoaineita käyttää ja panee niin pirusti! Väestönkasvu hallitsematon ja nälkä on!

    Me fiksut länsimaat yritämme toppuutella ja neuvoa, tää on tuhon tie teille! Eivät usko, vaikka maalaisjärjelläkin ajatellen asia selvä!

    Mutta semmonen on mun synkkä tulevaisuuden näkymä ehkä hieman kärjistäen!

    Pikkasen tuli taas offtopikkia kyllä juu!:rolleyes:
     
    Muokattu: 3.11.2022
    dart -66 tykkää tästä.
  18. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Se on tämä taloustilanne. Onko mulla muisti jo mennyt mutta 90-95 tais talous kukkia
    kun autoja riitti radan täydeltä. Pro stockkejakin tais olla kaavio täys joka kisassa ja
    muutakin kivaa sekä yleisöä riitti. Viimeiset 20 vuotta on tainnut olla joku talouden
    taantuma:odeek: Tai voi toi muisti jo pettää.
     
    mpower tykkää tästä.
  19. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Joo,o! Se oli sitä vanhaa hyvään aikaan se! Jostain kumman syystä kilpailijoita oli 90-luvulla paljon ja laji elävä ja kiinnostava.

    Jotain tapahtui, hiipui koko homma, syytä en tiedä.
    Mutta niin näkemykseni mukaan asiat meni? Mistä sitten johtuikaan, en tiedä?:(
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Hmmm. 90-luvun alussa oli syvä lama.
     
    mpower tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!