Kuinka asennan vääntösauvat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja valtsu67, 25.2.2013.

  1. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Plymouhin vääntösauvat eivät mene suoraan paikalleen. Sauvan kulma osuu juuri puoleen väliin takapalkin uritusta.
    Nostanko etupyörää, että sauva kääntyy, vai pitäisikö sauvaan saada jonkinlainen esijännitys kun se laitetaan paikoilleen?

    Sauvat lähtivät helposti irti, eikä tullut mieleenkään katsoa, oliko niissä jännitystä jäljellä puoleen tai toiseen.
    Keula on ylhäällä, pyörän tuennat lepäävät täysin alhaalla ja korkeudensäätöruuvit on löysällä.
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Onko kasattu kaikki oikein päin? Ettei vasen ole oikealla ja päinvastoin?

    Pitäis sen paikalleen mennä ilman väkivaltaa, jos kerta on poiskin tullut niin.
     
  3. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Sauvat on ollut kokoajan omilla paikoillaan. Sauvojen takakiinnityspalkki oli irti, kun korjasin vaihdelaatikkoa.
    Sauvat on hyvässä maalissa, että ne on saatettu vaihtaa joskus. Olisko voinut siinä mennä amerikan Joella väärin päin?

    Lisäkysymys:
    Kuuluuko sauvan olla keulan päässä ilman mitään kiinnitystä?
    Nämä tulevat ulos ihan vain vetämällä.
     
  4. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

  5. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Auto on -74 Roadrunner. Tässä on erillinen irtopalkki tuon koripalkin takana, missä vääntösauvat on kiinni.
     
  6. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

  7. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Nosta sitä eturenkasta ja sit se sauva paikalle.
    Tuon jälkeen vaan kiristät sitä jäykkyydensäätöpulttia.
    Vääntösauvan takapäässä, eli siinä poikkipalkissa on ainakin c bodyssa sellanen lukitus sokka, joka estää vääntösauvan liikkumisen taaksepäin.
     
  8. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    viewtopic.php?p=1813503

    Löysin googlettelun tuloksena vanhan topikin asiasta.
    Koitan noilla ohjeilla uudestaan.
    Alatukivarressa oleva vääntösauvan vastakappale pitäisi pyöräyttää oikeaan kulmaan. Se on aika jumissa, mutta ohjeiden mukaan sen pitäisi pyöriä, kun ei siellä ole mikään sitä pidättelemässä ennen sauvan asentamista.

    Joo, löytyy takapalkista sokat. Selvitin asiaa ja eikä siellä muuta lukitusta olekaan. Eli kaikki ok.
    Viikonloppuna kokeilemaan uudestaan!
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    EIks tossa '74:ssa ole jo ISO etujousitus mis säätö takapäässä?
     
  10. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Ei ole säätöä takapäässä.

    Vääntösauvat on nyt paikoillaan. Sain etupään alatukivarressa olevan kielekkeen käännettyä alaspäin puupuristimen avulla. Molemmin puolin. Vähän oli jähmeitä, mutta kyllä ne liikkuu siellä.
    Vielä en saanut projektia siihen malliin, että olisi voinut pudottaa auton alas, joten se jäi ensi kertaan. Kerron sitten miten etupää asettui.
     
  11. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Päivitys projektiin:
    Nyt on auto maata vasten ja etupää kunnossa! Kiersin korkeudensäätöruuveja kymmenen kierrosta ennen alas laskemista. Vähän jäi keula alas, joten kiersin 2 kierrosta lisää. Hyvä tuli muuten, mutta repsikan puolta piti kiristää vielä 2 kierrosta että keula on molemmin puolin samalla korkeudella. Mistä lie johtuu.. Olisko etupään puslissa jo näinkin nuoressa kulkineessa hieman välyksiä...
    Tsekkasin vääntösauvojen numeroinnit, oli 661/660. Samat numerot löytyi tehtaan varusteluettelosta. Nekin ok.
     
  12. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Saattaa olla, et vaikka ovat kuinka samanlaiset ovat silti erilaiset.
    Sitten kun kuormitus kasvaa, niin alkaa syntyä eroja tai sitten ei.
    Amerikkaa nääs. Joo mut tää oli sit ihan mutu.
     
  13. F-body

    F-body Gearhead

    Alatukivarsien puslat ovat normaalisti olleet ainakin mun Mopareissa aivan paskana. Vaihdoin omaan A-koppaan just viimekesäksi uretaanipuslat. Vanhoista alkuperäisistä oli jäljellä vajaat puolet pituudesta ja muutenkin kumi oli aivan murusina. Nuo puslat ja reaktiotankojen puslat vaikuttavat ajettavuuteen ihan perskeleesti.
    Etusauvat saa helposti paikoilleen kun löysää alatukivarren pultteja ja reaktiotangon muttereita. Noin saa lisää löysää eturipustukseen.
     

Kerro tästä muillekin!