Kuinka iso sulake valoille?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Fireball, 5.12.2009.

  1. Fireball

    Fireball Gearhead

    Eli piirissä normi parkit 5w, ajovalot 55w ja jarruvalot 21w. Montako ampsia on sopiva sulake?
     
  2. poitsu3

    poitsu3 Gearhead

    meniskö jotenkin näin.

    4x5w + 2x55w +2x21w =172w / 12v = 14,3A

    ja hieman isompi sulake paikalleen, ettei se pala kun lamppu syttyessään haukkaa enemmän virtaa.

    eli 20A pitäis toimia

    Ja viisaammat oikaisee.
     
  3. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    En kyllä ihan kaikkia valoja laittais yhden sulakkeen taakse. Vaikka en mä kyllä omaa 50-luvun alun Moparia purkaessani havainnut sitä yhtäkään sulaketta. :eek: Nyt niitä on siinä kymmenkunta, pelkästään ajovaloille 4 kpl. Ei ainakaan täydellistä pimennystä pitäis tulla.

    Sitten on vielä sellainen juttu, että sulakkeen tehtävä on suojata johtoja. Jos kaikki tuikut on saman sulakkeen takana, niin sinne auton peränurkassa olevalle 5 W:n parkillekin pitäis vetää niin paksu johto, että sulake palaa ennen johtoa. En nyt ulkomuistista osaa sanoa, että kuinka paksu piuha 20 A sulakkeen perässä pitää olla.
     
  4. rasse

    rasse 1st gear

    Noinhan se juurikin menee mutta kannattaa huomioida johtojen paksuus.Jos piuhat on 1,5 neliömm paksuista niin silloin ei sais olla kyllä virta maksimissaan kuin 10 A (2,5 neliömm kestää jo sen 15-16A)
    Joten kannattais laittaa varmaankin kaksi erillistä sulaketta
    parkit+jarruvalot =52W /12V = 4,3 A >>> 5 tai 7,5 sulake
    ajovalot = 110W/12V = 9,16 A >>> 10 A tai 15 A sulake
     
  5. audiq

    audiq Gearhead

    2000-luvulla kun jo ollaan, niin kannattaisi laittaa ajovalot neljän sulakkeen taakse. Yhden sulakkeen järjestelmä on hengenvaarallinen.
     
  6. Fireball

    Fireball Gearhead

    Tattis, laitetaan kahdella naulalla, meillähän näitä riittää. Ameriikan serkkujen jäljiltä kun ei ollu yhen ainutta koko autossa niin kylvetään ny sitte.
     
  7. lärpäke

    lärpäke 3rd gear

    Sulake palaa niin henki pois? sori oli pakko... :poff:
     
  8. audiq

    audiq Gearhead

    Kokeile vetää pimeällä tiellä vesisateessa ilman valoja 80km/h, niin ymmärrät, mitä tarkoitin.
     
  9. 74

    74 Gearhead

    Ulos lähteminenkin on hengenvaarallista. :odroll: :odroll:
     
  10. rasse

    rasse 1st gear

    Kerrohan tarkemmin miten/miksi tekisit nuo ajovalot neljän sulakkeen taakse, ihmetytttää miksi ?
    Jos noin ajattelis niin jokainen sisävalokin olisi oman sulakkeen takana.
    Jos jokaisen lampun laitat sulakeen taakse niin silloin joudut tarkistaan onko vika sulakeessa vai itse lampussa, kun pistetään koko satsi/ryhmä sulakeen taakse niin tiedetään onko vika sulakeessa vai yhdessä poltimossa.
    INSINÖÖRI ja NÖRTTI ajattelee sitten asioita erilailla...
     
  11. PauliP

    PauliP 1st gear

    On siellä. Ainakin GM:llä ne ovat olleet kohtalaisen pitkään siellä startin sollenoidin plus navasta lähtevät Fusible linkit. Yksi ajovaloille, toinen käyttölaitteille. Joissain niitä on myös konehuoneessa.
     
  12. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Ei oo -52 Dodge pikapin manuaalissa mainintaa muusta varmuusvälineestä kuin valokatkaisijassa olevasta "circuit breakerista".
     
  13. SamiL

    SamiL Gearhead

    Kuudella voltilla sulakkeen ampeerimäärä tietysti tuplataan.
     
  14. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ideana on kai se, että vian ilmetessä pimenee vain sen lampun virtapiiri, jossa on vikaa. Onhan se mukavampaa, että esim. toisen puolivalon mennessä oikosulkuun jää sentään toinen palamaan.
     
  15. audiq

    audiq Gearhead


    Minä en noista insinööreistä ja nörteistä tiedä mitään, kun olen vain autosähköasentaja, mutta SamiL tuossa jo ystävällisesti valaisikin asiaa. Että eiköhän se tullut siltä osin selväksi.
     
  16. Tertsi

    Tertsi 3rd gear

    Ite rakentelin kanssa käyttikseen valot releille ja laitoin neljä sulaketta. Molemmille puolikkaille oma ja molemman puolen pitkille oma. Samoin releitä on neljä. Vikatilanteessa säilyy edes jonkinlainen valaistus.

    Pari vuotta on aikaa releistyksestä eikä vielä ole yhtään sulaketta palanut mutta mieli on ollut varsin luottavainen.

    Nimim. joskus 80km/h vauhdista keskellä talviyötä sekä pitkät että lyhyet valot menettänyt kuljettaja.
     

Kerro tästä muillekin!