Kuinka liuottaa ja irroittaa kiinniruostuneet männät?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Harri S, 18.3.2009.

  1. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Osametsästyksen tiimoilta Goggomobilleja on nyt tallissa kaksi kappaletta ja niihin neljä kappaletta koneita + kasa koneenosia.

    Kaksi koneista on nyt toimivia, mutta noista kahdesta jäljellä olevasta olisi tarkoitus kasata yksi kokonainen varamoottori. Ne on molemmat jumineet vuosien saatossa aika perusteellisesti.

    Kyseessä on kukkopillin isolohko, eli 400 kuutioinen 2-tahtinen (vrt. 250 cc peruskone). Joka kaksisylinterisenä asettaa omat haasteensa mäntien irroitustyölle. Kampiakseli ja laakerit on ainakin toisessa säilyneet ruostumattomina, joten kunnostustyö kannattaa tehdä.

    Nuo kaksi kiinnijuminutta konetta on joutuneet osallliseksi lievään moottoripaloon, koska kukkopillissähän bensatankki on akun ja moottorin kanssa auton takaosan samassa moottoritilassa. Olen joskus noita kiinnijumineita kaksitahtisia läiskinyt koivuhalon ja lekan kanssa samalla kosanilla sylinteriä kuumentaen ja saanut lähes aina männät irtoamaan.

    Mikä olisi paras liotinaine pyttyjen liottamiseen, ennen kuin lekan ottaa käteen. Kampuran rihtaukset on taatusti kovilla mäntiä lyödessä, kun jumineita pyttyjä on kaksi kappaletta samalla akselilla, mutta eri kauloilla.

    Kukkopillin lohkot on vaakatasossa avattavaa mallia, joten sylinterin alakautta on myös mahdollisuus päästä liotushommia tekemään. Samalla irroitusiskut ei kohdistu niin kovina kampuran laakerointeihin, kun akseli pääsee liikkumaan alta pois. Ajattelin myös antaa kosanilla lämpöä pytyille niin, että liotusöljy tms. imeytyisi paremmin männän ja pytyn väliin.

    En halua särkeä pyttyjä (uusia ei saa) ja mäntiä (129e/kpl), koska vanhoja olisi tarkoitus käyttää ehjistä osista kasattavassa moottorissa. Kunnostettu kampura maksaa reilut 750 euroa, joten akselikin pitäsi saada ehjänä irti.
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Käyttäisin ihan crc:tä tai wd-40. Lämmittely tuskin hunontaa tilannetta. Saako silinterit pultattua irti alakerrasta, jos menee koivuhalkohommiks kumminkin niin kaikki rasitus menis näin pelkille männille+sylintereille ja varjeltuis se kampialeksi siinä mätkiessä vaikka männät ei ehjänä lähtiskään...
    Siis siten että laittaa motorin johonkin kiinni sylintereistään ja jättää alakerran killuksiin omillaan mätkinnän ajaksi.
     
  3. daimleri

    daimleri Gearhead

    atf ? :odroll: :eek:
     
  4. poitsu3

    poitsu3 Gearhead

    löpö?
     
  5. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    pakastimeen koko vehjes, sitte lämpöä sylinteriin ja jotain irrotusöljyä sylinteriin kokoajan?
     
  6. Eugen Race

    Eugen Race 1st gear

    Valopetrooli on vanhan kansan konsti...
    Saako siihen jonkinlaisen puristimen viriteltyä pitämään "vetoa" päällä samalla kun antaa ajan kulua tai lämmittää pyttyä?
     
  7. pontiac safari

    pontiac safari 1st gear

    maitoo 8)

    kyllä, en kirjoittanut vahingossa väärään topiciin :D
     
  8. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    kansi paikalleen, tulpanreijästä koko pata roikkumaan johkin (järkevälle korkeudelle) ja mukiin riittävästi irrotusöljyä? (ilman siis että sylinteri on kiinnitettynä pultein..)
     
  9. santtuv

    santtuv Gearhead

    löpölle lisä-ääni o/
     
  10. Aako

    Aako 1st gear

    Kokista männän päälle reippaasti, kun valuu läpi niin lisää kokista, kunnes ei valu enään läpi, niin on renkaatkin irronneet...
     
  11. jtbo

    jtbo 1st gear

    Löpö ja maito ovat sellaisia joita kannatan, valopetroolikin, jos sitä kunnontavaraa on jostain jäänyt nurkkiin, on jotenkin kelvotonta tuo uutena samalla nimellä myytävä tökötti.

    Näin joskus videon, kun oli tuollaiseen asennettu lentokoneen 18 litrainen tähtimoottori :eek:
     
  12. tapio

    tapio Gearhead

    Mun ääni menee kokikselle. Ameriikan voorumeilla tää on suosittu keino :)
     
  13. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Maidosta oon myös kuullut, että toimii.

    Coca-Colaa kokeilin kierteiden aukomisessa ja se on toimiva, menee pieneen koloon ja on vähän fosforihappoa joukossa joka saattaa murtaa ruostesidoksen, muut ainesosat liukastaa. Ihan selkee ero kun jotain isoja pultteja auottiin ja Cokista kokeili muutamiin.

    Useimmiten oon huomannut että WD-40 ja CRC ei tee sille ruostesidokselle mitään, voitelee kai ne kyllä kun lähtee liikkeelle.

    Tietty, raja kaikella. Jos oikeen pahasti on ruosteessa, voi olla ettei se lähdekään niin pienellä. Mutta sittenkin jokiu fosforihappo tai sitruunahappo saattais olla pätevää kun ne puree siihen ruosteeseen ja muuttaa sen koostumusta. Kuumaa-kylmää lisäksi että tulee liikettä, niin eikohan ne sieltä erkane...
     
  14. Damned

    Damned Gearhead

    Mitähän tykkäis, jos lämmittäs sylintereitä ja sitten viilentäs mäntiä Rost Flashilla? Kaikki pultit ja mutterit oon saanu tuolla yhdistelmällä auki ilman kiroilua.
     
  15. wlamies

    wlamies 1st gear

    onko kummassakaan pytyssä mäntä niin ylhäällä että kanavat peitossa, sellaiseen vois koittaa tulpan reikään adapteria jossa rasvanippa ja rasvaprässillä puristaa, tietty jos ne samassa sylinteriryhmässä niin pitää se toinenkin saada liikkumaan samaan aikaan. itte joskus liottelin löpöllä mesen viispyttystä alakertaa joka oli ollu ulkona ilman kantta. likos varmaan 2 vuotta mut ei kyl irronnu. vanha konsti kiinni jumineis kierteis on kynttilän steariini, mut en tiedä mitä se tekis tässä? jos sulattais kuumailmapuhaltimella sitä...
     
  16. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    "Ok, laitanpa noita kaikkia niin varmasti irtoaa."
     
  17. pontiac safari

    pontiac safari 1st gear

    tuo maito/piimä on biologinen irrotúsaine tunnettu jo sota-aikana kun piti kalustoa elvyttää (samalta ajalta kun puumäntä ja villasukka männänrenkaat ja tuohilaakerit :rotfl: )

    ja kannattaa käyttää koskemattomaan jumimäntään ja sitten vasta maaöljytuotteita/lämpöä
     
  18. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Ainakin luulis että kovin öljyiseen se maito tai piimä kaadettuna menettää biologisen voimansa, siis ne mikrobit menettää ehkä. Mutta kuivaan ruostuneeseen sitte eri juttu.
     
  19. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Fairy. Työkaverilla oli kiinni jumpsahtanut perämoottori mihin laittoi fairit koneeseen menestyksellä. Aikaa siinä meni ennekuin alkoi vaikuttamaan, et ei ole hätäsen hommia.
     
  20. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Toinen kone purettu.

    Lämpö, löpö, crc, leka ja paksu alumiinitanko.

    Asiaa auttoi, että toinen pytty olikin valmiiksi halki ylhäältä alas asti, mutta myös ko. pytyn kiertokanki oli kääntynyt kaksinkerroin, männästä oli myös koko laki irti. Vääntynyt kanki selitti sen, miksi mäntä oli liian alhaalla kanaviin nähden. Muutenkin nuo kiertokanget tuntuu olevan kovuudeltaan tavallisen rautanaulan luokka, ihan kurarautaa. Tuin lohkon pöytää vasten kalikoiden päälle ja kampura sai samalla roikkua vapaana lohkon alapuolella, kun annoin lekalle kyytiä.

    Nyt alkaa selvitä myös miksi, monet koneista on posahtaneet niin, että kytkimen puoleinen kiertokanki on katkennut ja läiminyt lohkoon suuria reikiä. Iso osa autoista on myös palanut poroksi.

    Tää nyt purkamani kone on ollut juuri räjähtämäisillään, koska toinen k-kanki oli murtunut puoliväliin asti poikki ja kääntynyt jo ihan kaksinkerroin. K-kangen yläpää on, ilmeisesti öljyn puutteessa, leikannut kiinni, niin jumissa tuo männäntappi oli. Tuo kangen taittuminen ja iskun samalla lyheneminenhän on avannut lopulta männän päältä suoran yhteyden imusarjaan ja kaasariin. Ja kun kone kunnolla ampuu takaisin, niin tulipalohan siitä seuraa.

    Toisessa koneessa männät on oikeassa tasossa toisiinsa ja kanaviin nähden, mutta sitä en ole vielä sen kummemmin purkanut ja alakertaa nähnyt. Kuumensin sylintereitä ja kiehuttelin löpöä pytyissä mäntien pällä jotta imeytyminen tehostuisi samalla. Tiukasti jumissa tuntuu olevan tuokin kone, tosin paljon vähemmän ruostetta kanavissa ja männän päällä ei ollenkaan. Kone on onneksi pysähtynyt sellaiseen asentoon, että kaikki kanavat ovat kiinni, joten ilmankosteus ei todennäköisesti ole päässyt mäntien alle vahinkoa tekemään.

    Toivottavasti ja viikonloppunahan tiedänkin jo sitten enemmän.

    Vielä olis siis toiveita yhteen varamoottoriin.
     

Kerro tästä muillekin!