Kuka ajaa vanhimmilla renkailla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Holley, 14.7.2015.

  1. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Aikoinaan 80 luvulla kaverin failanessa (65) oli talvirenkaina,,, siis sillo ajettiin vehkeillä kesät talvet,, Michelin jotain. Kivikovat nastarenkaat, jotka ei pitäneet mitään, tosin ei kuluneetkaan vaikka kuinka hinkkas.
     
  2. pajapiru

    pajapiru 3rd gear

    yli 30 vuotta vanhat jenkki kummit gmc,n alla. ovat vielä kummia kun ovat pehmoiset eikä oo murtumia, nyt rupiaa hirvittämään vaikka hyvännäköiset on. osa syy hyvään kuntoon on vähäiset kilometrit ja talli säilytys autolla
     
  3. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Samoin on asia asuntovaunujen kanssa. Työpaikalla välillä näkee vaunujen alla renkaita, mitkä ulospäin näyttää hyvältä ja pintaa voi olla 8mm, mutta kuvioiden välistä halkeilleet niin syvälle että ihmetyttää miten ilmat pysyy sisällä.
    Ja asiakkaat ei anna huollon yhteydessä laittaa uusia renkaita "kun niissä on sitä kulutuspintaa niin paljon vielä".

    Lähtee muuten Kafi viemään yhistelmää aika rajusti kun rengas paukahtaa, joka kesähän noita näkee tien poskessa palasina...
     
  4. voittol

    voittol 2nd gear

    Nyt voisi olla hyvä aika vaihtaa museoikäisen vaunun 70- lukuiset alkuperäis kummit , tai ainakin ottaa mukaan varapyörä , jos pulttijako erikoinen .(pienenä vinkkinä mm. rompetori myyjille )
     
  5. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Onhan noita 70-lukuisia talvikumeja tullut useammassakin autossa, mutta ei niillä viitsi ajaa. Prätkänkin kumit oli varmaan 80-luvulta tai jotain, ei niillä pystynyt ajamaan pätkääkään hiekkatiellä. Samaa klassikkorengasta tehdään edelleen eikä uudella kumilla ole mitään ongelmaa.

    Vaan tänään talsittiin aika vanhoilla kumeilla, kun oli jalassa Nokian valmistamat koristossut. Luulen että jostain 70-80 lukujen vaihteesta, mutta edelleen pohjat ehjät ja taipuisat. Kellastuneet vaan ihan ruskeiksi kun alunperin valkoiset.
     
  6. karra

    karra Double Gearhead

    Fingerporiainesta: ajomies ajaa vanhoilla kumeilla :D
     
  7. pas2

    pas2 Gearhead

    Escortilla ajelin n. 1997 Hakkapeliitta 06 renkailla. Oli ihan jees.
     
  8. capri30S

    capri30S 1st gear

    Viimetalvena tuli ajettua 560km reissu mobilistien talwiajoihin 70-luvulta peräisin olleilla michelineillä jotka oli melkoisen muovisen oloiset ja jonkin verran halkeamiakin kyljissä. Mutta maltti on valttia ja ehjänä kotiin.
     
  9. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Kahteen kesään on mennyt 3 nastanypittyä viime vuosikymmenen Hakkapeliittaa ajossa riekaleiksi, järkeenkäyvillä paineilla ilman etukäteisoireita. Muunmerkkisten kanssa ei ole ollu repeämisprobleemaa, paitsi jossain pinnatussa.
     
  10. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Tulee ajettua aina renkaat loppuun (siis kankaille asti)...Minulle on yks ja sama,että minkä ikäinen rengastus autossa/autoissani on....Ainoa,mikä tulee ennen katsastusta vilkastua,eli että on pintaa sen verran,jotta ei leiman saanti jää siitä kiinni....muuten ihan ykshailee :lol:
     
  11. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    12 v vanhat kumit motohomessa,takakumi räjähti satkun vauhdissa,pinta läksi omille teilleen,vei metrin helmaa ja rikkoi vesisäiliön,pitänee vaihtaa kaikki
     
  12. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Käyttö-Citroenissa viime leimalla, tammikuussa, katsuri jo vähän mainitsi että kannattais kuulemma vaihdella tuoreempaa gummia alle. Valmistuspäivä kun on reilun 11 vuoden takaa. Ihan hyvin noi vielä pyörii.

    Coolein rengassarja oli kuitenkin joku vuosi takaperin rouvan Fiat Unossa, johon ostin huuto.netistä muinaiset, n. 20 vuotta vanhat vanteet talvirenkaineen. Kumit oli korppua, mutta nastat oli sitä vanhaa, pitkää mallia - aivan järjetön pito, kun ne asensi 800 kiloseen ja 45-heppaseen hiivattiin. Pääkallokeleilläkin lähti valoista kuin nakki haulikosta...

    -JJ-
     
  13. slote

    slote Gearhead

    Olipa alla kerran renkaat jotka oli maanneet toistakymmentä vuotta päällekkäin. "kanahäkissä" eli kerrostalon varastossa n. 20 asteessa ilman vanteita. Tehdas uudet. Kaikilla uuden renkaan liimatuilla lapuilla. Merkki Remington. Oli helevetin hyvän näköiset ja ihan kivat ajaakin. Ensimmäiset 600km.

    Euromasterin rengasmiehet kiroili kahta viimeistä vanteelle laitettavaa kun ei meinannu millään mennä päälle. Ne oli ne pinon alimmaiset.

    Ajossa alkoi ilmentyä kummallista puoltamista oikealle....ennen Mäntsälää piti oikein pysähtyä katsomaan kerran matkalla pohjoiseen ettei ole raidetangon pää löysällä tai jotain muuta kamalaa ohjausnivelissä....no ei löytynyt mitään.

    Auto (C1500 pickup -89) puolti kuitenkin oikealle niin helevetisti. No...päästiin perille ja sorateillä pyörittiin kesä. Ja kammettiin ratista vasemmalle. Kunnes sitten istuskelin auton sivulla useitten (turhien) raidetangon säätöjen jälkeen ja totesin katsovani ongelmaa silmiin....
    Miten se näyttäis olevan kulutuspinta epätasainen takarenkaassa....ja helevetti eturenkaassa vielä enemmän !

    Ja kun otin renkaat tarkasteluun niin totuus paljastui. Päällisin puolin hienot renkaat oli muuttaneet profiiliaan käytön aikana. Tässä kuvaa http://www.handen.us/Schematics/DSC_1179.JPG
     
  14. eno

    eno Gearhead

    Matkamersuun täytyi investoida uudet kumit paripyöriin kun yhteen oli tullut pieni runkovika.

    Yhdessä paistoleima oli -72, muissa -74. En muista oliko runkovika noissa uudemmissa vai vanhassa.

    Kulutuspinta olis riittänyt vielä muutamaksi vuodeksi..
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tänään katoin kuplan kumit tarkemmin. 81 leima kun on pinnoitetut, koska lie runko tehty.
     
  16. valpas

    valpas Gearhead

    Pari vuotta sitten talvella käytiin jonkin moisella porukalle Nokian rengastehtaan isolla varastolla. Tuli puhetta siitä, kuinka vanhoja renkaita voi vielä myydä uusina. Jotain sen suuntasta tuli, että viis vuotta on se maximi. Kuitenkin kolme vuotta vanha rengas menettää jo parhaan pitonsa........
    Sitten siirryttiin siihen, että kuinka vanhoilla porukat ajelee.
    Olin Finn Datsunilla liikkeellä, kärry perässä, ja ainakin 30 vuotta vanhoilla nastarenkailla. Kehottivat uusimaan renkaat pikaisesti (rengasmyyjiä, kun olivat). Ilmoitin koon 155x12". Tuli hetkeks hiljaista, ja sitten, että muotitkin on hukattu jo vuosia sitten.....
    13, ja 14 tuumasetkin, uudet nastarenkaat alkaa olla jo kiven alla.
    Eli vanhoilla ajetaan, ja yritetään säilyttää ne kylmässä kosteessa, ja pimeässä, kun eivät ole käytössä.
    Jotkut on lopettelemassa ajokautta. Minulla Datsuni otetaan taas talveks käyttöön seisonnasta. On niin näppärä talviauto, ja takavetonen.... :wink: Nyt on nastatkin nypitty pois, niin on renkaat taas lailliset. Viime talvena lähti kaikki takaa. :oops:
    Sellaset laput autossa olevien renkaiden suojaksi auringolta vois olla tarpeen. Seisovissa laitteissa laputusta olen harrastanutkin, kuten joskus 60-luvulla melkein kaikki tekivätkin.
    Oliskohan tuossa markkinarakoa? :lol: Varsinkin sopivallla kuvalla varustettuna...... Olishan se, kun miiteissä laittas komeet (omanlaisensa) pyöränsuojat paikoilleen. vaikkapa taitettavaa mallia, niin ei vie autossa paljo tilaa. Saiskohan jonkinmoiset sellaset pitää ajossakin kiinni, laipalliset pölykapselit?
     
  17. challenger-70

    challenger-70 Gearhead



    Eikö tuo ole ihan perustilanne kun runko on mennys paskaksi.Tulee mielenkiintoinen ajettava.
     
  18. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    En aja ollenkaan vanhoilla kummeilla. Pöhköä hommaa ja aivan turhaa riskinottoa. On rahaa ostaa renkaat kuin myös tankata.Teidän omat vahingot ei kiinnosta ollenkaan,mutta ajatelkaapa jos satutte pyyhkäseen sillä romullanne jonkun muun kumoon.
    Ihme että täällä taas tarvitaan tälläinen juntteja nostattava topikki.Olisiko seuraavan aihe: kuka ajaa koko talven kesärenkailla?!
     
  19. valpas

    valpas Gearhead

    Onhan se vähän noinkin....
    Tosin uusilla renkailla ajavat, tahtova usein lunastaa tässä hektisessä liikenteessä kaikki uusien renkaiden ominaisuudet miltei 100%:sti, jättämättä yhtään pelivaraa.
    Ongelmat, ja pihalle menot tapahtuu usein vain kovemmilla nopeuksilla, kuin vanhoilla kovilla renkailla ajamaan tottuneilla.
    Elikkä vois sanoa, että vanhojen renkaiden suorituskyvystä johtuen niillä on turvallisempaa ajaa, kuin uusilla, jos ajellaan suorituskyvyn rajoilla ennakoimatta, kuten useat ajelee.
    Koheltajilla on usein hyvät, ja uudet renkaat alla.
    Jarrutus on oikeastaan ainoa, jossa häviää uusille renkaille, mutta siinäkin pelastaa ajotapa, ja ennakointi. Esim. vakkari päällä, ja jalka koko ajan jarrulla, valmiina polkasemaan, lähtee toiminnasta se kauhusekuntti pois.....
    Tietenkin liikkeellelähtö, ja mäennousukyky on huono vanhoilla, mutta ei niissä yleensä pääse isoa vahinkoa syntymään.
    Kudosvaurioisia renkaita on ihan uusissakin...
    Vanhoilla renkailla, joissa on vikoja, ei kannata käyttää.

    Ainut, mikä puoltaa uusien renkaiden käyttöä, on pyöräilijät, joilla on nappikuulokkeet korvilla, ja ajavat joka paikkaan niin kovaa, kuin pystyvät. Niitä tulee kulman takaa silloin tällöin eteen. vielä olen pystynyt olemaan osumatta. Toden näköisesti joskus vielä osuu.
    Niin, ja puhelinta tuijottavat jalankulkijat. Onneks ne on sen verran hitaita vielä, että on kernnyt reagoimaan.
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Monet apseilla, topseilla, epseillä sun muilla varustetut vehkeet on niitä vaarallisimpia vaikka niissä olisi viikottain uudet renkaat

    Siinä vaiheessa kun tietokone nostaa kädet pystyyn, ei mitään voi enää ees vatanen parhammillaan, rallirenkaillakaan

    Kuten joku sanoi hää ajeli vanhemmalla kalustolla hyvillä renkailla ja max mihin kykeni oli 60Kmh
    tuttusa huikaisi ohi sataa ja kehu kun on hyvä keli ajella.


    Ite en ole koskaan ajanut ulos vanhoilla renkailla, kerran opelilla kunnei käytös ollutkaan johon mukainen ja alla oli sentään yhen talven rullatut nastat, eli ei se loskaliirrossa uudetkaan renkaat pelasta vaikka kuviota olisi kuin paljon


    Halkeamilla olevat ja vikaiset renkaat ei alle kuulu uutenakaan
     

Kerro tästä muillekin!